Käynnistyskikka
LAHTI JUKKA-PEKKA
24.01.2016 17:12
Kokeilin käynnistää Opelia ( On Pakkasta Enpä Lähde) tänään.
Akku oli ladattu täyteen, lohkolämmitin päällä pari tuntia ja Webasto 1/2h tunnin lämmitys. Eipä käynnistynyt -ihmettelin kun -35°C pakkasella toimi moitteetta ja joka aamu käynnistyi.
Vanha automiesisäni sanoi että laita sisätilalämmitin tunniksi konehuoneeseen ja käännä virta-avaisesta sen jälkeen käyntiin. Tunti meni ja eka startilla käyntiin.
Sanoi että sään lauhtuminen on saanut ruiskuputket kuuraan ja mahd. jäähileen johonkin polttoaineputkien mutkaan.
-jpl-
KOISTINEN TOIVO
24.01.2016 17:34
Hyvä pitää mielessä. Kiitos vinkistä. Toivopoika
LAUKKANEN MAURI
24.01.2016 17:47
Onko kysymys diesel vai bensiini koneesta?.
LAHTI JUKKA-PEKKA
24.01.2016 18:16
Diesel-kone, sanoi myös että avaa polttoainekorkki jos sattuisi tankissa olevan alipainetta ja samalla tulisi kylmä ilma tankista ulos.
TERVO JARI
24.01.2016 19:14
Noilla "tempuilla" irtoo Vuoden Poppaukko titteli ja helposti . . .
LAHTI JUKKA-PEKKA
24.01.2016 20:11
Neuvoja oli Pali!
Sanoi sen jälkeen kun ilmoitin että käynnistyi, että jos ei olisi käynnistynyt niin sitten lämpöä imusarjaan.
Neuvoi irroittamaan ilmanputsarista lähtevän putkiston ja laittamaan varovasti kuumailmapuhaltimella lämpöä.
Kyllä vanhalla kansalla on keinoja jotka ei tulisi mieleen itselleen.
KALLIO SULEVI
24.01.2016 20:25
Ittellä hajos Hiluksin ainut lämmitin, eberi enne Loppijaista tiistai aamuna.
Sillon just kun oli kovat pakkaset ja tarve ois ollu suuri. (harvoin se jussina hajoo, kun ei oo tarvettakaa)
Hyvin lähti käyntii vaik oli reilusti pakkasta, mutta kun ei tahtonu raaskia kääntää avainta.
Sitte kekkasin, kävin hakee kaupast 1800wattisen sisätilan lämmittimen ja pistin sen pystyyn puhaltaa ölijypohojaan lämmintä ilimaa.
Kun oli vajaa tunteroisen puhaltanu ja kun käänsi virran päälle, niin hehkun valo vain vilahti ja käynnistys oli kuin kesällä. Nyt sainkin toimimaan sen torstaina, kun vaihettiin kokonaan uus eberi. Tottakai kun pakkasetkin loppu, niin uuskin suvaitsi saapuva.
Nyt ois ylimääräne AutoPlus merkkinen sisätilanlämmitin, vähän käytetty, seihtemä kertaa ollu käytös, vajaa tunnin kerrallaan.
NEVALAINEN SIPPO
24.01.2016 21:14
Pösö ei suostunut käynnistymään viime maanantaina vaikka lämmitys päällä 4 t, pakkasta oli -32. Sisätilalämppäri konehuoneeseen ( suojakausi pois moottorin päältä ) 1400W / 2t , nokka peitetty pressulla ja akku lataukseen. Tämän jälkeen lähti kuin palmun alta. Oireet ensimmäisissä käynnistys yrityksissä viittasivat hehkutulppa vikaan, oli yrittävinään vaan ei lähtenyt tulille. Käynnistellin näin parinapäivänä. Keskiviikkona pajalle, hehkut ja rele uusiksi, ja taas lähtee. Edellisen kerran hehkut taidettiin vaihtaa n. 150 000 taaksepäin oireet olivat silloinkin samanlaiset.
Sippo
JAROLF JÖRAN
24.01.2016 22:11
KOISTINEN TOIVO
25.01.2016 06:46
Kasutoholla voi myös pahimmassa hädässä, mutta pitää olla pitkä 100 millinen peltiputki, jonka läpi puhaltaa kuumaa, niin ettei liekki missään tapauksessa yllä perille.
Tätä koneiten käynnistykseen ennen käytettiin.
Nyt kuumailma puhallin on siinä hyvä, tai se sisätila lämmitin.
Niillä voi puhaltaa imu ilman sekaan lämmintä ihan ilmansuotimen kautta kun sen suotimen ottaa pois, tai siten imusarjaan, kumpi helpompi.
Kosakaasulla voi myös lämmittä imuilmaa imurarjaan suoraan, mutta siinä on oltava huolelinen, etten sitä suosittele.
Pieni semmoinen kaasu takkasytytin siinä on paras.
Toivopoika
HIETAVUORI JUHA
25.01.2016 07:59
Meillä mökillä - 62 vuoden Valmetti , vailla mitään hehkuja tai muita nykyajan hilavitkuttimia , mutta imusarjassa reilun kokoinen kumitulpalla varustettu reikä . Siitä kun puhaltelee kuumailma töhöllä muutaman minuutin ,niin ei muuta kuin käyntiin ! Akuissa tietysti pitää olla virtaa , mutta se ei ole ongelma kun sähköä on tullut tuonne metsään hankittua .
KÄRKI KAARLO
26.01.2016 10:53
kannatta olla varovainen se sisätilalämmitin EI ole tarkoitettu kone huoneeseen,näin kerran palaneen kone huoneen korjaamon pihalla,oli lämmitetty sillä m-autoa ja syttynyt tuleen aika selvään näki ,millä oli lämmitetty.mite vakuutus yhtiö suhtautuu ?
HAAPANEN TIMO
26.01.2016 11:17
Onko kyseessä ollut oikea sisätilalämmitin vai tavallinen propelilla varustettu sähkölämmitin?
Sisätilalämmittimen puhaltama ilman ei pitäisi tulla niin kuumaksi että sytyttäisi mitään.
@timppa
KOSKINEN OLLI
26.01.2016 19:16
Jos tarkkoja ollaan niin arvelen, että sisätilan lämmittimen käyttöohjeessa on maininta ettei laitetta saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin mihin se on tarkoitettu.
Enpä usko että moottoritila katsotaan auton "tarkotetuksi tilaksi". .
Mutta jos aivan pakko jollakin irtolämmittimellä on moottoritilaa lämmitettävä, niin ehkä kunnollinen sisätilanlämmitin on järkevästi käytettynä turvallisin menetelmä.
En kyllä suosittele. Itsellä on verkkovirtatoiminen lohkolämmitin moottorin kyljessä moottoritilan lämmittämistä varten. Hidas mutta hyväksytty menetelmä.
LAHTI JUKKA-PEKKA
26.01.2016 19:30
Tais lentää yks kommentti lentää bittien taivaaseen.
Minulla oli käytössä propellilla varustettu sisälämmitin josta ei tule palvaa ilmaa, aivan kuten Timo totesi.
Jokainen käyttäjä tekee tälläiset viritelmät omalla vastuulla, turha yrittää pyytää korvausta vakuutusyhtiöltä jos jotain sattuu. Tälläinen lämmitin ei ole tarkoitettu ulko-olosuhteisiin. Pitää muistaa myös sähköturvallisuus.
Käyttäjälle jää valvonta sekä katsottava minin lämpöisen ilmavirran suuntaa. Maalaisjärki on sallittu.
Turvallisin keino olisi viedä ajoneuvo lämpimaan halliin jossa sulaa / kuivaa rauhassa.
Jutun alussa kirjoitin että lohkolämmitin oli käytössä, sekä Webasto lämmittämässä. Akkumulaattori oli myös täyteen ladattu jotta virtaa riittää käynnistykseen.
Kyseessä tapahtui verraten sama asia kuin vesijohdoille lämpötilan nopean nousun johdosta. Kosteus tiivistyy sinne minne se ei kuulu
-jpl-
NEVALAINEN SIPPO
26.01.2016 19:58
Kyllä Pösössäkin oli toimiva lämmitin möykky öljypohjan kupeessa. Mutta eihän niistä ole pajon apua noissalämpötiloissa. Silloin kun on hätä niin käytetään parhaiten soveltuvaa turvalliseksi havaittua menetelmää. Tietenkin riskiarviointi suoritetaan aina kun poiketaan hyväksytystä menetelmästä. Näin olen opettanut Human Factors koulutuksessa oppilaille. Tässä tapauksessa toimin itse poikkeama menetelmän hyväksyjänä.
Aikoinaan kun toimittiin mäntämoottorilla varustetulla lentokoneella Lapin talvessa jopa - 30 asteen lämpötiloissa lämmittäminen suoritettiin toholla ja parimetrisellä peltitorvella moottorin takalaitetilaan jossa oli kaasutin ja muut tykötarpeet. Koneen rungossa oli yleensä polttoainesäiliöt täynnä, 350 l lentobensaa. Silloin oli vähän jännempää. Mutta eipä onnistuttu polttamaan sitäkään konetta. Nykyään löytyy Merikeskus Wellamosta Kotkassa, se iso keltainen.
Muuten Volvossa ja Transitissa on kunnon plokilämmittimet, niillä pärjää.
Niin että ei muutakuin harkintaa temppuja tehdessä.
Sippo
LAHTI JUKKA-PEKKA
26.01.2016 21:45
Ja ukon muistelmia vielä:
Tämän Firman tuotteita hieman tankkiin- pakkasaongelmat voitettu "Lubrication Engineers" maksoi kuulemma maltaita mutta sillä läks Catepillar D8:t, Sisut, Mersut ja Bombardierit käyntiin kun Suomea sähköistettiin -50 -80 -luvulla.
Sanoi vielä jos pakkasta oli yli -40°C niin sitten pumpattiin säiliöt täyteen polttoainetta yön yli ja annettiin koneet käydä korvessa. Ei siellä liikkunut yhtään viherpiipertäjää kun linjamiehet asuivat vaunuissaan / kylien majataloissa.
-jpl-
NEVALAINEN SIPPO
26.01.2016 22:55
70 luvulla ilmavoimien säiliöautot ja hinauskalusto pidettiin talvella liikkeessä kerosiinin voimalla, ei ollut pakkasmurheita pikkasen 2t öljyä sekaan ettei pumput kärsineet.
Sippo
PITKÄAHO JUKKA
27.01.2016 06:51
Ennen eetterisuihke pullojen aikaa toimi kanferitipat käynnistin avustajana
TENLEN SAULI
28.01.2016 14:33
Kovalla pakkasella aikanaan koetin traktoria käyntiin. Äidin kaapista hain kamferia ja lorautin ilmanputsarista sisään, sitten starttaamaan. Putkesta tuprutti vihreä pahanhajuinen savu eikä käynnistynyt millään. Tarkemmin pulloa katsoessani huomasin siinä lukevan "juustonjuoksute" :-))