Perävaunun kok massa ja vetoauton max vetomassa?
VENEMIES MAURI
16.01.2016 13:16
Onko nämä määräykset, jotka koskevat perävaunun ja vetoauton suurimpia sallittuja painoja (massat) muuttuneet jotenkin? Nyt esim Caravan-lehdessä nro 1/2016 oli testi jossa oli vaununa Hobby 720 kokonaismassa 2200kg. Vetoautona oli Kia Sorento jonka perävaunu massaksi oli merkitty 2000kg. Miten on mahdollista?
Olen luullut tähän asti että perävaunun kokonaismassa saa olla max se joka on merkitty auton suurimmaksi sallituksi perävaunumassaksi?
Sen tiedän, että nykyisin vetokoukkuun kohdistuva perävaunun painon saa lisätä kokonaismassaan.
ANTTILA MARKKU
16.01.2016 13:41
Halmeenmäki vastasi tuohon jo tuolla aiemmin.Se max kuorma merkitsee ajokorttiluokkaa määriteltäessä.Max massoilla ei ole merkitystä jos vaunun omamassa ei ylitä sitä mainittua vetoauton 2000kg.Kuormaamaton eli vakiovarustein olevaa Hobbya siis voi vetää Kiialla.Epäilyttävissä tapauksissa todellinen paino mitataan puntarissa.
HALMEENMÄKI JUHANI
16.01.2016 20:19
Ja tässä tapauksessahan jäi vaunun kuormaukselle vielä 200 kg plus aisapaino, eli reilut 250 kg varaa.
TOPPI JUHA
25.01.2016 12:09
Jäikö todella? Kuvien perusteella ajossa oli äpärävihannes, eli au-tomaatti, jonka vetopaino olienee 2000kg, eli on todella lähellä.
Monopolissa on yhteismaa-kortti "Varomattomuutta virka-asioissa, sakkoa 3000 mk", joka sopinee tähän Julkisesti tietoa annettaessa tulee olla tarkkana, tulee muuten turhaa epätietoisuutta.
Jos sittenkin ajelitte manuaalilla (siis käsivaihteisella, ei kirjalla), niin miksette sanoneet?
juha toppi
PS eikö kuitenkin ole palkitsevaa huomata, kunka tarkasti kirjoituksesi luetaan?
KALLIO SULEVI
25.01.2016 14:38
Tuota ei varmasti tiejä moni koulun käyny konstaapelikaan.
Tässä omakohtanen kokemus:
Hiluksin kok.massa 2720kg ja suurin sallittu perävaunumassa tieliikenteessä 2500kg ja koukulle saa laittaa 120kg:n kuorman.
Perässä traileri jonka kok.massa 2580kg ja kyyvissä henkilöauto jossa oli matkatavaroita kun särky tielle.
Trailerin omapaino + henk.auton kok.paino yhteensä n.2570kg
Sakot tuli, kun kärry liijan raskas 80kg oolalaa 220e
Kortti riittää, kun on iso E eli rekkakortti.
Autoon olisi saanu laittaa lavalle vielä n.500kg kuormaa jotta yhdistelmän suurin sallittu kok.massa tieliikenteessä ois tullu vastaan.
Jos tuo yllä oleva Hobby juttu pitää kutinsa, niin mun ei olis pitäny saaja pikavoittoa pienestä ylityksestä.
Kyllä konstaapelit kahtoo vain papereita, ja sakottaa sen mukkaa, ei ne rupee punnihtee.
Tässäkin tapaukses ne pyys kaikkien kolmen eli veturin, trailerin ja kyyvis olleen auton paprut ja laskivat niistä painot.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.1.2016 klo 14:41:13
Melkei unohin, eihän ne siel tien pääl oo liikenteen tukkeena liikenneturvallisuuven takia, vaan rahhaa kerräämässä valtijolle
ANTTILA MARKKU
25.01.2016 15:52
Ei olis pitänyt.Ensinnäkin sakotuksessa on toleranssi jolla virhemahdollisuus pyritään poistamaan.Toiseksi tuo vetoaisan kuorma olisi pitänyt huomioida. Ajoneuvo olisi pitänyt käyttää puntarissa,tosin olis saattanut lisätä kuorman painoa.Valitus sakosta sisään tulkintavirheen vuoksi koko sakon kumoamiseksi.
HALMEENMÄKI JUHANI
25.01.2016 17:39
Juha:
EU-määräysten 97/27 EG ja EN 1645-2 mukaan ajoneuvon ajokunnossa oleva
massa pitää sisällään ajoneuvon tyhjäpainon sekä seuraavat perusvarusteet:
täytetty raikasvesisäiliö, yksi 11 kg kaasupullo 100 % täytettynä ja kaapelikela.
Tässä tapauksessa 50 litran raikasvesisäiliö oli tyhjä, joten vaunun ilmoitettu 1 829 kg massa jäi sen osalta vajaaksi. Ja kun vetomassan suhteen kyse on pyörien kautta välittyvästä todellisesta massasta, jää myös aisapaino koukun päälle, ollen pois tuosta. Vaa'alla tuo koeajovaunu olisi siis painanut noin 1700 kg, eli jopa vähemmän kuin tuo paperitiedon arvo. Kolmisen sataa kiloa vähemmän kuin autolle sallitaan.
Kyllä, oman valinnan suhteen tulee luonnollisesti huomioda tuleva kuormaus, kuten tuolla toisaalla on jo tuotukin esille.Jos vaunulla lomailee viiden hengen perhe, joka pakkaa kaiken mukaan otettavan vaunuun, ei kilot enää riitä.
Mutta testissä yhdistelmä, jonka massat osuu mahdollisimman hyvin yhteen, kertoo luonnollisesti vetoautostakin eniten. Ns laittomilla yhdistelmillä ei koeajoja tehdä.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.1.2016 klo 17:43:11
Ja kuten Markku jo Suleville vastasi, oli hänen tapauksessaan sakko perusteeton ilman vaaitusta. Auton vetokyvyn kanssa ei käytetä kokonaismassaa, ja jos jotain halutaan laskeskella, niin omamassa + kuormaus - aisapaino. Sakkoja pelkkien niidenkään perusteella ei sitten anneta tai oteta.
VÄLIAHDE JUSSI
27.01.2016 00:11
J.H tietää nämä asijat turhaan te pojat yritätte opetaa isänne naimaan.
KERÄNEN MATTI
30.01.2016 13:01
"Perässä traileri jonka kok.massa 2580kg ja kyyvissä henkilöauto jossa oli matkatavaroita kun särky tielle.
Trailerin omapaino + henk.auton kok.paino yhteensä n.2570kg"
Meinaat varmaan henkilöauton sen hetkistä massaa? Kokonaismassahan tarkoittaa valmistajan sallimaa teknistä/teoreettista maksimimassaa. Ei mitään merkitystä tässä asiassa. Auton omamassakin (1.1.1995 uudempi) sisältää 75 kg kuljettajan, jota nyt ei tietenkään lavalla kyydissä olevassa autossa ollut.
Halmeenmäen Hobbyyn tarkennusta. Vaunun omamassa on pyörien alta punnittu, aisalle tulevaa kuormaa ei siis sisälly siihen.
Ite vaakasin oman Dethleffssin uutena täysin tyhjänä, ilman vesiä (70 litran säiliö akselin takana), kaapelikelaa ja kaasupulloa. Tuloksena akselin alta just sama 1665 kg mitä tehtaan CoC-todistuksessa ja rek.otteella oleva omamassa. Aisalla oli 75 kg kuulan alta mitattuna eli ylitti lain salliman 4% kytkentämassasta.
Eli tuokin olisi direktiivin mukaan 1735 kg ja n. 10 kg päälle kun kuvitellaan että kaasupullo ja roikkakela yht. n. 20 kg kuulan ja akselin puolivälissä.