Aisapaino?

HÄKLI HANNU 23.10.2015 23:01

Tuli hommattua tuommoinen LMC Dominant vaunu.Paino 1500 kg. Veturina Hiace 2,5 td Diesel. Mikähän olisi noin sopiva aisapaino, nokalla vaunussa kaksi 11kg kaasupulloa, varapyörä ja akku latureineen. Jaksaa kyllä nostaa tälläinen vanha raakki koukkuun , mutta mitattu ei ole . Yhtään vetoa ei ole vielä tehty tällä kokoonpanolla. Haettiin vanhalla 850 Volvolla, hyvin tuli ainakin sen perässä, aisapainosta ei tietoa silloinkaan, kitkavetopää on. HH

PALIN MATTI 24.10.2015 11:14

Vetokoukun tyyppikilvestä voit lukea sille sallitun suurimman vertikaalikuorman. Se on yleensä hyvä aisapaino.

HÄKLI HANNU 24.10.2015 11:54

Kovil oy koukun valmistaja. Typ. KF 115 D 12,8 KN S 80 Kg. Lieneekö tuo vertikaalikuorma tuo S elikkä 80 Kg ?

VALTONEN MARTTI 24.10.2015 17:05

Vetoauton valmistajalla on myös usein sanansa sanottavana. Ohjekirjassa voi olla vielä pienempi arvo kuin koukussa. Se on silloin määräävä.

Itelläni on juuri tuollainen tilanne. 60 kg jota en kyllä pysty noudattamaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.10.2015 19:37

"Jaksaa kyllä nostaa tälläinen vanha raakki koukkuun" Sehän se on se perinteinen karkea mittari. Tarkemmat kilot jos haluaa, niin vaa'an kanssa. Jollei oikein aisapainovaakaa raaski, eikä emännys anna henkilövaakaa viedä ulos, niin matkalaukkuvaakakin saattaa riittää. Mutta itse sanoisin, että tuon perinteisen kaavan mukaan on sitten vuorossa koeajo, joka kertoo enemmän kuin mittarit.

VALTONEN MARTTI 26.10.2015 10:11

Ja lakihan sanoo että enintään 4 % vaunun kokonaispainosta. Muistaakseni.

Älytöntä!

HÄKLI HANNU 26.10.2015 11:46

Siis minullakin tuon pykälän mukaan olisi 60Kg. Tuntuu vähän vähältä.

TOIVANEN JARMO 26.10.2015 12:48

Nuo edelliset vetoautot V70 volvot meni hyvin n.70kg aisapainolla kun kerran oikein mittasin todettuani tienpäällä menon olevan vakaata. Nokkapyörän alle käytöstä poistunut henkilövaaka mikä matkustaa kaasupullokotelossa...

Nykyinen veturi Sprinter kevyt K-A ei tiedä aisapainoista mitään niin ei ole ollu tarvetta mittailla :)

KALLIO SULEVI 03.11.2015 15:56

Olipas hieno ilmasu, vertikaalikuorma. En ole viel koskaan kuullu moista, mut kerta se on ensimmäinenkin. Meijän veturin koukussa vertikaalikuorma olisi kovilin tyyppikiliven mukaan 120kg. Koskaan en oo punninnu, enkä koskaa oo nostanu vaunua käsin koukkuun. Peruutan koukun kameran avustamana vaunun aisan alle ja nostan/ruuvaan vain nokkapyörän ylös. Jos yhistelmä on hyvä ajjaa ja kulukee suht suorassa, eikös se ole sillo sopeva.

VALTONEN MARTTI 03.11.2015 20:19

Mitäpä Sulevi puntaroimaankaan kun on auto jossa takapää kantaa vaikka norsun.

Tosin vaikuttaa se paino siinäkin ajettavuuteen.

SUNDELL REINO 09.11.2015 14:41

vanha nyrkkisääntö on n. 75kg. tämä paino on yleensä toimiva. autosta riippuu tietenkin voidaanko lisätä vai täytyykö vähentää. paljon ei voida lisätä kun tulee aisan kestävyys vastaan. taasen liian kevyt aisapaino herkistää vaunun heijausliieeseen.

PALIN MATTI 23.11.2015 19:26

Mulla näyttää Kaben nokkapyörän vaaka semmosta 140 kg, mutta eppäilyttää se, koska mie jaksan kuiteski käsipelilä nostaa sen rattaan irti lattiasta. Köykäsemmäksi mie en sitä millään normaalikonsteikla ees saa... Etukotelosa ei ookko kaasupullot, liitäntäkaapeli, akkupora ja kumisaappaat.

KONTINAHO ALPO 23.11.2015 22:00

Miettiny kuinka paljon tuo pikku solikan aisa painoa kestää? Hiluxsisa kun tuo ajettavuus paranee mitä enämpi saa koukkuun painoa,löytyy takajousituski. En nyt muista tarkalleen kuinka paljo toistasataa kilon kantavuuen koukun valmistaja antanu. Oon kasannu eteen kaiken mahollisen painon. A.K

HÄKLI HANNU 24.11.2015 19:54

Vuonna 71 ensimmäinen vaunuSprite musketeer käytetty. Toyota Grovnin perässä, kerran mittasin aisapainon 120 ja risat ja aina paremmin tuli perässä mitä enenpi painoa, koukkukin tuli rakennua itse. Sen katsastus oli ihan omaa stoorinsa mutta läpi meni.

VALTONEN MARTTI 25.11.2015 07:48

Suuren aisapainon huonona puolena on kuitenkin etupyörien pidon raju heikentyminen ja tavallisella h-autolla takajousituksen rasittuminen. Erillisjousitetulla autolla myös takapään murrokset ei kestä kauaa "väärässä" asennossa ajoa.

Ja nykyhenkilöautot on kaikki erillisjousitettuja.

TUOMI SEPPO 12.12.2015 21:26

Taitaa olla kaksiakselinen ei aisapainot paljoa vaikuta

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.