Uudet pienet/pienehköt bensavehkeet veturina
LEMPIÄINEN KEIJO
10.09.2015 21:32
Vetelin tuhatkunta kilometria Suzuki SX4 750 kiloista vaunua, tuntui aika työläältä,sai kepitellä kovasti. Onko kellään kokemusta uuden karheista pienistä bensakoneista automaatilla/ilman ? omani on 1,6 l /2010 malli . esim Skoda yeti 1,8/1,4 l ??
HALMEENMÄKI JUHANI
11.09.2015 17:34
No yksi asia täytyy heti alkuun lisätä, eli se, että tuo Suzukin 1,6i on ihan perinteistä vapaastihengittävää tekniikkaa. Kun taas esim nuo mainitut VAG-konsernin moottorit on turbolla. Se pienempi 1,4 lisäksi ns downsizing-moottori, jossa turbo ei ole vain suorituskyvyn lisäämisen vaan siihen, että sen kanssa 1,4 saadaan käyttäytymään kuin hieman yli kaksilitrainen vapaastihengittävä. Tähän mennessa ainoa downsizing-bensa, jolla olen itse koevetänyt, oli PSA-groupin 1,6 THP-156. Siitä totesin, että "Puhtia suorasuihkutetussa bensaturbossa on uskomattoman hyvin, eikä moottorin todellinen koko vastaa lainkaan suorituskykyä, kiitos erinomaisen väännön." Mutta vaunun kanssa kulutus ei sitten ollutkaan enää selvästi pienempi kuin saman tehoisen perinteisen vaparikoneen kanssa.
KOISTINEN TOIVO
11.09.2015 19:14
Pienet koneet ovat kehittyneet kovasti. Mutta ne on enempi jo tarkoitettu liikuttamaan ainoastaa itseään autoa.
Kone mahtuu seisomaan A4 paperin päälle
Kuorman lisäys saa ne hengästymään, ja kulutus on sitä mukaa.
Missähän se on poltttomoottorin kehityksen pää.
Sen voi sanoa, jotta alkavat olla monimutkaisuudellaan vaikeita pitää käytettynä, joten kierto on oleva nopeaa.
Onko ne sitten taloudellisempia kaikkiaan koko elinkaarensa kautta vanheman isompitilavuuksiseen koneeseen verrattuna.
Mitähän, jos se kone pyöritytäisi generaattoria vakio kierroksilla, ja sähkömoottorit pyöräkohtaisesti hoitaisi liikuttelun
Toivopoika
POIKULAINEN ESA
11.09.2015 20:15
1,6 litranen bensa ilman Turboa ei jaksa vetää muuta kun velkaa. Koettu ON.
Vääntö on n.160-170Nm jolla vetää kottikärryä.
HALMEENMÄKI JUHANI
11.09.2015 20:19
Toivopoika, noitahan saa jo kaupasta:
http://www.iltalehti.fi/autot/2011072714079537_au.shtml
Ei vaan ole kokoisekseen mikään halpa laite, noin 50 k€ pitää pulittaa.
POIKULAINEN ESA
11.09.2015 20:48
KOISTINEN TOIVO
11.09.2015 20:49
Totta hybridit ovat jo arkea, ja tuossa on ajatusta, että sähkömoottorit ovat suoraa töissä.
Kuka oli tämä kaveri, joka kehitti sen tuhannen heposen sähköauton.
Hänhän aikoi kehittää mullistavan sähköauton, jossa joakista pyörää pyörittää sähkömoottori.
Piti alkaa tuotanto Suomessa.
Toivopoika
VÄLIAHDE JUSSI
11.09.2015 21:17
mulla on 1,4 ja se riittää hyvin pohjois maisissa maisemissa tosin vaunu on 1300kg kokonais paino ja etuvetoisella olen välttänyt soranousuja siinäkin
on mittarissa 160tkm ja vikakoodi nolla.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2015 klo 21:22:32
Tojotan ja Saksalaiseen laatuun voi luottaa muihin kuin,Otis Pois Euroopan
Liikenteestä=OPEL
VÄLIMÄKI JARMO
11.09.2015 21:43
NOVA KAI
12.09.2015 11:52
Olen vetänyt 1.4 TSI VW Golfilla jossa oli DSG automaatti 1200kg vaunua, hyvin tuli perässä kulutus oli noin 12L. Laatikko veti 7vaihteella yli 90 nopeudessa alle 90 vauhdissa piti 6 vaidetta käytössä. Polttoaineen kulutuksessa vaihteen koko ei merkinnyt oikein mitään. Terv Kaitsu
POIKULAINEN ESA
12.09.2015 14:29
KOISTINEN TOIVO
12.09.2015 14:46
Kaksoisturbo pakokaasuahdin, ja mekaaninen ahdin, jolla saatiin alavääntöä koneeseen.
Toivopoika
HALMEENMÄKI JUHANI
12.09.2015 18:55
TSi voi olla pelkällä yhdelläkin turbolla. Eli ei enää kerro suoraan, miten ahtaminen on toteutettu.
POIKULAINEN ESA
12.09.2015 18:56
Ilmankos liikkuu vaunu.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.9.2015 klo 19:00:01
Myöhästyin mutta jos on tupla turboilla 1,4L niin jotain tapahtuu.
VÄLIAHDE JUSSI
12.09.2015 19:07
Minulla on ei yhtään huono kokemus tuosta suzukin 0,1litraisesta suzukista
vetäjänä kyllä se Isutzun Trooberin voittaa kestävyydessä mennen tulen ja
palates-saakin.,kestävyydessä.Vaikka siinä oli turbo ja Suzukissa ei, veto kyvyssä Suzuki oli parempi ei siitä tullut kampiakseli kurkistamaan moottorin
lohkon ulkopuolelle että,mitä tässä vedetään?Kuten Izutsussa ja vaihde laatikokin
kestää ihan eritavalla, vaikka oli 2,8 moottori.
POIKULAINEN ESA
12.09.2015 19:10
Pieni on Jussin kone. 0,1-litranen??
LEINONEN EERO
13.09.2015 10:03
Olen vetänyt vaunuja pienillä bensa autoilla ja yx 5 .pyttynen volvo.
Volvo kyllä veti vaunua mutta myös bensaa.
Nyttemmin 3 diisseliä, viimeinen citymaasturi 2,5 litranen.
Ei tarvi paljon miettiä jos tulee auton vaihto joskus ajan kohtaseksi mitä laittaa?
Ja kaikki mitä tarvii matkalla sopii auton sisälle.
Eero roista.
VÄLIAHDE JUSSI
14.09.2015 00:11
Esa
Kolmi pyttyinen 900cm3 "vapaasti hengittävä" Suzuki eikö,se ole alle litran?
POIKULAINEN ESA
14.09.2015 03:55
On se alle litranen. Se on 0,9-litranen.
NOVA KAI
14.09.2015 09:05
Lisätiedoksi kerron että Golffini oli TSI 1,4 90KW kone yhdellä pakokaasuturbolla, 7 vaihteinen DSG lootalla. Vetopaino otteessa 1300Kg . Normikulutus 6L satasella vaunun kanssa tuplaantui, DSG loota toimi hyvin ei mitään ongelmia. T. Kaitsu
VÄLIAHDE JUSSI
14.09.2015 09:22
Kaitsu puhuu asiaa minulla on Jetassa samakone ja automaattilaatikko ja
on mennyt 160tkmkilometriä veto kykyä riittävä minun tarpeisiini koska on
tuo iso mersu jolla vedän suuret kuormat.Vika koodi siinäkin oli nolla.Kuten
Mersussa.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.9.2015 klo 09:26:32
Minua vain ihmetyttää se ettei tuhon 7vaihteiseen vaihdeta öljyjä ollenkaan
mikähän siinä on syynä?Eikö ne öljyt vedä kondessiovettä tai vaihdelaatikko
on ikunen.
KOISTINEN TOIVO
14.09.2015 09:28
On monenlaista kirjain yhistelmää noissa autojen moottoreissa, ja laatikoissa.
Mitäköhän neki tarkotanee.
Automaatteja, ja ropottejakin moneen lähtöön.
toivopoika
HALMEENMÄKI JUHANI
14.09.2015 17:14
"Minua vain ihmetyttää se ettei tuhon 7vaihteiseen vaihdeta öljyjä ollenkaan
mikähän siinä on syynä?Eikö ne öljyt vedä kondessiovettä tai vaihdelaatikko
on ikunen."
Ikuinen sillä autovalmistajan keskieurooppalaisella tähtäimellä, eli 160 000 km. Mutta jos tarkoitus on ajaa autolla pidempään, niin kannattaa vaihta öljyt, eikä autoa.
KOISTINEN TOIVO
14.09.2015 17:26
Eikös ne suunnitelleet Jaappanilaiset jo, että ei mitään vaihdeta, koska kierto on nopeaa. Muta taisi jäädä.
Muistaaksen joissain malleissa ei ole moottorissa öljyproppua pohjalla.
Olenko väärässä.
Vaihteiston öljytilavuus on senverta pieni henkilöautoissa, että en näe mitään syytä ola vaihtamatta joka vuosi.
Toivopoika
MÄKELÄ MIKA
14.09.2015 19:27
Kyllä siihen seitsemänvaihteiseen DSG;hen vaihdetaan vaihteistoöljyt. Sitten kun ne ongelmat alkaa eli vaihteisto ei toimi oikein niin ensimmäinen tekohengitys merkkiliikkeessä on juuri se. Vaikka huolto-ohjelmassa jäi pois öljynvaihto.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.9.2015 klo 19:28:46
Siitä oli joku kampanjakin että vaihdettiin ilmaiseksi jos sitten ei tulisi ongelmia.
VÄLIAHDE JUSSI
15.09.2015 15:41
Kyllä minä ainakin aijon sitä pitää viellä motantavuotta saavat vanhattaa
nämä vehkeet minut.Eli öljyn vaihto tänä talvena.
Ihmettelin tuota automattinöjynvaidon puuttumista huolto vihkosta.
Kyllä kaima ja Mika vahvistivat oletusnani.
TASSBERG HEIKKI
15.09.2015 15:51
Monista erilaisista vetetureistani ylivoimaine ykkönne Citikan c4 Confort joka 1,2 litran koneellaan kehittää 130 hv ja vääntöä on 1750 kierroksella 300 njyttonia.
Sallittu perävaunu paino on 1550kg.ja kun auton hintakin on vielä kohtuullinen, niin vertailu kohdetta saa hakea.
LAAKSO MARKKU
15.09.2015 16:16
Minäkin hämmästelin tuon Sitikan varustelutasoa ja hintaa. Automaattina Intense-varusteilla n. 24.000€. Siinähän on vakiona melkein kaikki mitä jaappanilaisiin voi edes valita!
ISOMAA PERTTI
15.09.2015 20:20
Vedin kaksi kesää 1400 kg vaunua Citroenin C5 Thp 156 automaatillla, kyllä kulki mukavasti ja eturenkaat Michelinit kului. Kulutus oli noin 12 l satasella. Tänä kesänä Subaru 2,0 Cvt bensa nelivetona, hämmästyttävää vaunu kulkee yhtä hyvin ja kulutus kesän reisuilla on ollut n.11,6 l satasella, eli tuo nykytekniikka ei vaununvedossa ole taloudellisempi.
HALMEENMÄKI JUHANI
16.09.2015 16:48
Juurikin noin: kun on kuormaa, niin säästöä ei enää synnykään. Se tulee sitten sieltä ns normaaliajosta.
LEMPIÄINEN KEIJO
17.09.2015 16:35
Kiitos paljon mielenkiintoisista kommenteista asiasta ja sen vierestä !