Kytkin
VILEN TAPANI
01.09.2015 17:16
Voisko joku viisas kommentoida asiaa... Vaunun vedossa ensimmäisellä sadalla kilometrillä kytkimestä lähti voimakas tuoksu, ajoin kuitenkin seuraavat 200 km caravan alueelle Vihdissä ja kappas vaan seuraavana päivänä ei mitään ylimääräistä hajua ilman vaunua, samoinkuin kun lähdin takaisin viikon päästä vaunun kanssa, 300 km ilman hajuja eikä olennaista kytkimen luistoa ym. Kävin autoa näyttämässä huoltoon ja vastaus oli että olet saanut lasittuneen kytkimen poltettua kuntoon??? Onko kellään ollut vastaavaa ilmiötä, vai onko esim painelaakeri tai muu vähän kipeä? Auto on Kia Sorento 2,5 turbodiesel.
KOISTINEN TOIVO
01.09.2015 17:29
Painelaakeri ilmenee laakeri äänenä sillon kun kytkintä painaa, muutoin on hiljaa.
Levyssä on tosian lasittumista, tai jotain epäpuhtautta, ja se on nyt kunnosssa.
Anna mennä vaan eteenpäin.
Sitten jos kulumisen takia alkaa levy luistamaan niin se vika ei poistu, vaan pahenee.
Toivopoika
JANHONEN MATTI
01.09.2015 18:14
Kajava voisi selventää asiaan, kun asia liittyy olennaisesti vääntöön tai paremminkin se käyttöön.
Vaunun vedossa kytkimeen kohdistuu suurempi rasitus kun ajattaessa ilman vaunua. Jos kytkimellä on taipumus luistaa se tapahtuu juuri vaunun vedossa ja etenkin jos vedätetään suurella vaihteella suurimman väännön alueella.
En sano, että tämä on suurivääntöisten turbodieselien en ongelma, mutta voi sitä olla jos vaihdelaatikon käyttö unohdetaan.
Vaihteen pienentämien vähentää kytkimeen kohdistuvaa rasitusta.
Kytkimen luistamien ilmaisee itsensä usein paitsi voimakkaalla hajulla myös sillä, että suurimalla vaihteella ajettaessa kierrosluvun kasvu ei vaikuta suoraan nopeuden nousuun jolloin tietää, että kytkin luistaa.
Se että se seuraavana päivänä kytkin ei enää luistanut johtuu ilmeisemmin siitä, että asetelman, kytkinlevyn ja vauhtipyörän pinnat olivat jäähtyneet eikä vaunu ollut perässä.
Se että se palatessa ei luistanut voi johtua samoista syistä.
Voi toki olla niin, että levyn pinnat ovat aiemmin kiillottuneet ns. lasittuneet ja luistossa pinta olisi karhentunut, mutta normaalisti kyllä tapahtuu juuri toisinpäin eli lasittunut pintaa kiillottuu vain lisää ja luisto sen kun pahenee. Ja kun kytkin luistaessaan voimakkaasti lämpenee, se vain lisää luistoa.
Kannattaa tarkkailla tilannetta ja kytkimen pitävyyttä voi myös testata.
Lievä ylämäki, suurin vaihde ja moottorin suurimmalla vääntömomenttialueella äkkiä kaasu hetkeksi pohjaan.
Kytkimen luiston kyllä huomaa myös korvakuulolla ja jos autossa on kierroslukumittari niin kannattaa seurata miten se raegoi kaasunpainallukseen ja muuttuuko nopeus kierrosluvun suhteessa. Jos kierrokset kasvaa mutta nopeus ei, niin asia on selvä, kytkin luistaa.
Jos auto luiston vuoksi uhkaa jättää tien päälle niin paras konsti on antaa kytkimen jäähtyä ja sitten vain pienellä vaihteella ajelee kotiin/korjaamolle.
Jos levy menee vaihtoon niin kannattaa samalla vaihtaa paineasetelma jossa on jäykemmät jouset.
VÄLIAHDE JUSSI
01.09.2015 20:40
Seuraa vain kierrosluku mittaria ylämäeissä varsinkin,matkalla ollessasi,ei
sen pitäsin mitenkään haista tihku öljyvuoto voi tehdä tuon lasipinnan hankalampi
juttu havaita pitäisi avata ja katsoa samalla vaihtaa kokokytkin paketin ainakin
minä vaihtasin työsylenteristä alkaen kun,kerran avamaan alkoin.
KERÄNEN MATTI
01.09.2015 21:37
Varmasti on kytkin piloilla jos 100 km matka on käry noussut! Vaikka pitäis nyt, voi olla huomenna hinurikeikka.
LEINONEN EERO
01.09.2015 22:48
Sorentoon maksaa kytkin vauhtipyörineen 3 tonnin molemmin puolin.
Pelkästään alkuperäinen vauhtipyörä 1800€.
Omassa sorennossa kytkin ääntää, painelaakeri on vaihdettu.
Hyvin on kestänyt norjan mäet vaunu perässä.
Katsotaan kauanko kestää?
Eero roista.
VALTONEN MARTTI
02.09.2015 11:31
Lainaus:
"Voi toki olla niin, että levyn pinnat ovat aiemmin kiillottuneet ns. lasittuneet ja luistossa pinta olisi karhentunut, mutta normaalisti kyllä tapahtuu juuri toisinpäin eli lasittunut pintaa kiillottuu vain lisää ja luisto sen kun pahenee. Ja kun kytkin luistaessaan voimakkaasti lämpenee, se vain lisää luistoa."
....juurikin noin se menee minunkin tietääkeni.
Yksi perinteinen keino kokeilla kytkintä jäi vielä edellä esittämättä. Paikallaan ollessa vaihde suurimmalle (ennen se oli aina nelonen) sitten reilusti kierroksia käsijarru tiukasti päällä ja kytkin ylös melko nopeast. Kunnossa oleva kytkin sammuttaa koneen välittömästi, luistava hitaasti
Kokeen terveellisyydestä nykyautoille muuten en mene takuuseen kun tehoa ja vääntöä on ihan erilailla kuin ennen mutta ei autot silloin olleet tuosta moksiskaan.
VILEN TAPANI
02.09.2015 11:45
Tiedusteltuani asiaa Kiian huollosta Rinta-Joupilta sain vastauksen että tuoksu tai haju on tullut hiukkassuodattimesta ja olen onnistunut polttamaan sen puhtaaksi. Haju on kuulemma juuri siihen viittaava. Eikä kytkin palaudu itsestään normaaliksi jos se luistaa. Testasin vielä viitosella kiihdyttämällä voimakkaasti kierrokset pysyi normaalina. Kiitoksia kaikille asiasta kirjoittaneille.
VALTONEN MARTTI
02.09.2015 12:12
HALMEENMÄKI JUHANI
02.09.2015 17:54
Se hiukkassuodattimen puhdistus nyt kyllä käynnistyy muutenkin luokkaa kerran tankillisella. Jollei käynnistyisi, loppuisi ajokin kun suodatin tukkeutuu. Eli perioutoa, jos nyt tämän kertainen poltto olisi haissut noin paljon voimakkaasti.
Mutta mites jarrut? Oliko menomatkalla erilainen kuormaus, isompi vauhti, sivutuulta tms joka olisi saanut ajonvakautuksen käyttämään takajarruja tavallista enemmän? Siitä kun lähtisi sama haju kuin kytkimestä, ja kuljettajan huomaamatta ajossa mitään eroa.
JALONEN JOUKO
02.09.2015 18:47
Kyllä se haju on todennäköisesti hiukkassuotimen tekemä. Ei se joka tankkausvälillä polta. Vaunun veto on vielä tehostanut polttoa. Kokemuksia on tullut asiasta mm. Mb vitolla.