Millaiset renkaat vetoautoon.
NIEMELÄ PASI
17.08.2015 07:30
Terve,
Tuli vedettyä vaunua melkein Suomi päästä päähan ja siina oli aikaa kummastella yhdistelmän liikkeitä. Tuli mieleen että millainen rengastus olisi paras vetoautoon (henkilöauto).
Tällähetkellä rengaskoko on 205/55-16. Raadilla varmaan on kokemusta miten paljon esim. XL-rengas vaikuttaa. Tai 225/50-16. Tai mikä on vaikutus jos vaihtaa kokoluokkaa isompaan 225/45-17.
Pasi
NYMAN MATTI
17.08.2015 10:53
Moron
Itsella sama rengaskoko autossa ja enemmän on mielestäni kyse renkaasta sinällään. Minkätasoinen se rengas on, halpisversio vai kallimmasta päästä. Ja kun edelleen jatkaa niin millainen rengas on testien mukaan. Suuntavakaaa, jämäkkä tai jäykkärunkoinen. Jos rengas on rungoltaan vetelä tai löysä tai pehmeä niin mielestäni vaikuttaa vetämiseen huonontavasti.
Matti
KEMPPAINEN HENRY
17.08.2015 11:57
Ensin ilmanpaineet 3 kiloon. Itellä on nyt 225/45-17, edellisessä Saabissa 205/60-16. Tukevampi on uudempi, tosin vanne on myös eri et, levittää 19 mm ulospäin puolelta. Kumpikin toimi ihan ok.
VALTONEN MARTTI
17.08.2015 12:25
Aika paljon niihin 'liikkeisiin' vaikuttaa ensteks se millä korkeudella koukku kulkee.
Ristiinkytkentämitoituksista huolimatta eroja on paljon. Siis mitä korkeemmalla sen epävakaampi.
Tämä on todettu jodkus myös TM-lehden vetoautotesteissä.
Jopa raskas maasturi saattaa olla sillä pilattu.
KERÄNEN MATTI
18.08.2015 08:45
Eikä se liian matalallakaan oleva koukku hyvästä ole, reilummalla aisapainolla vetoautokin vielä keulii, joustovara loppuu ja vaunun pyrstö huitoo korkealla. Vaunukohtaisiakin eroja on, esim. oma Detsku 560 kulkee vaaterissa vasta kun kuula on 45 cm korkeudella maasta eli yli standardimitoituksen.
Liian pieni vetoauto jos on niin siinä ei renkaiden vaihto eikä paineiden lisäys pelasta.
HAARAKANGAS ALLAN
18.08.2015 09:11
Renkailla luonnollisesti on merkitystä, mutta perustavaa laatua oleva seikka on vetokoukun etäisyys veturin taka-akselista.
Veturin takajousituksen jämäkkyys ja pieni koukun etäisyys takarenkaista ovat ratkaisevia seikkoja jotka vaikuttavat yhdistelmän vakaaseen käyttäytymiseen.
Allu vaari
NIEMELÄ PASI
18.08.2015 13:06
Ok, kiitoksia tähänastisista kommenteista.
Tuo koukun ja taka-akselin etäisyys mietityttää. Aiemmassa autossa oli etäisyys oli pidempi, mutta nykyinen vatkaa huomattavasti enemmän. Vaunua en ole vaihtanut tässä välissä.
Autot ovat omapainoltaan suunnilleen samat, mutta uusi on ulkomitoiltaan pienempi. Rengaskoko vanha 205/65-15, nyt 205/55-16 - Continental Premiumcontact 5.
NYMAN MATTI
18.08.2015 15:25
Moron
Sama rengas, ei renkaasta johtuvia ongelmia, Tänä kesänä vaunu on ollut perässä reilun 5000 km. Rengaspaine 2,8 ja vaunun aisapaino on ollut n. 60 kg. (vaaka apuna). Kitkavetopää tietysti vähentää heilumista.
t. Matti
POHJANTÄHTI JORMA
18.08.2015 19:42
Kabe ja lyhyt aisa ei hyvä yhdistelmä !
VALTONEN MARTTI
18.08.2015 19:49
Solifer ja piiiitkä aisa, hyvä yhdistelmä...!
VALTONEN MARTTI
18.08.2015 19:57
Kyllä Allu-vaari on aivan oikeassa. Koukun ja taka-akselin väli on aivan perustavaa laatua oleva pointti veto-ominaisuuksissa. Jos on toisin käynyt siihen vaikuttanee muu seikka tai seikat.
Joku edellä kertoi ajavansa 2.8 paineilla vaunun renkaissa. Tahtoisin kuulla mikä ja minkä painoinen vaunu oli kyseessä.
POIKULAINEN ESA
18.08.2015 20:23
Varmaan tarkoitti Martti veturin takarenkaiden painetta (2,8 bar ). Sen verran on mulla Anjoviksessa mutta kun on farmari niin matkaa löytyy vetokoukulle joten kitkavetopää olisi hyvä jota mulla ei ole vm. 2007 Soliferissa.
Vaunussa on rengas paineet 4.0 bar. Ei ole yhtään liikaa mutta joustaa viellä mikä sekin on tärkeetä. ( Ei ole tarvinnut jeesusteippiä pitää mukana )
Martti varmaan ymmärtää yskän.
VALTONEN MARTTI
18.08.2015 20:48
En tiedä Esa mitä kirjoittaja tarkoitti 2.8 paineillaan mutta tuo vaunusi 4.0 on juuri sama minkä olen omassani parhaaksi todennut.
Aikoinaan kun vedi sitä Anjoviksella pidin auton paineina kylläkin vaan 2.4 niin ei paukuttanut joka asvalttikolossa niin pahasti.
Rengaskokoa en muista, auto oli 2001 mallin 1.8 bensa.
NYMAN MATTI
18.08.2015 21:24
Niin, kun puhutaan auton renkaista niin kysehän on auton renkaiden paineista, 2,8. Vaunussa on rengaspaine 4,5. Vaunun paino maksimissaan 1500 kg.
VALTONEN MARTTI
18.08.2015 22:33
Asia selkis. Mutta kyllä Matti puhuit kommentissasi koko ajan vaunusta ja mainitsit paineen 2.8
Tuossa se kommentti.
"Moron
Sama rengas, ei renkaasta johtuvia ongelmia, Tänä kesänä vaunu on ollut perässä reilun 5000 km. Rengaspaine 2,8 ja vaunun aisapaino on ollut n. 60 kg. (vaaka apuna). Kitkavetopää tietysti vähentää heilumista.
t. Matti"
Ei se mitään, ollaan taas oikeassa aiheessa.
NIEMELÄ PASI
19.08.2015 08:23
Perusasiat on kyllä huomioitu: auton takarenkaissa 3,2 painetta, vaunussa kitkavetopää (kitkapalat tuli vaihdettua kesken reissuun, auttoin huomattavasti) ja suhteellisen pitkä vetoaisa, vaunun renkaissa 4,0. Aisapainoa ei ole tullut tarkistettua, täytyy tarkistaa ennen seuraavaa reissua.
Täytyy vissiin ruveta tutkailemaan auton takapäätä; jäykempää jousta?, kuluneita puslia, ...
VALTONEN MARTTI
19.08.2015 17:44
Kantsi tutkia vaununkin takapäätä. Ettei siellä vaan kuljettaisi liikaa tavaraa. Oikean tuntuisesta aisapainosta huolimata. Sehön tekee vaunusta KuplaVolkkarin
käytökseltään. Eli moukarin...
KERÄNEN MATTI
19.08.2015 22:11
Mikä se on Niemelällä veturina? Auton takapäätä tosiaan kannattaa tutkia tarkemminkin, katsastuksessakaan ei aina saada kaikkea selville kun ei sitä taka-akselia ravistella.
SUNDELL REINO
20.08.2015 12:14
renkailla on merkitys minkälaiset en ovat. toiset renkaat ovat vetelämpiä kun toiset. ilmanpaineella on suuri merkitys. tuo matalaprofiili pitäisi tukevoittaa menoa. auton rakenteella on vähintään yhtä paljon merkitystä. takaylitys ja akseliväli vaikuttaa vetokykyyn. pitkä akseliväli ja lyhyt peräylitys parantaa menoa. auton painolla on merkitystä. taka-akseliston rakenteella on merkitystä. kuokun korkeudella. vaunun pitäisi kulkea noin 5 - 10 astetta keula alaspäin niin se tulee vakaiten. jousituksen jäykkyys ja kuorman katokyky vaikuttaa myös. on monia autoja joiden alusta on tehty mukavuuspainotteiseksi pienellä kuormalla ja vaunu on aina iso kuorma takapäässä. joten optimaalisen vetoauton haku henkilöautosta voi olla haasteellista kun sellaista ei ole taidettu vielä tehdä. tuskin maastureistakaan mikään ole täydellinen. itellä on suburbani joka on maantiellä mahtava vetoauto, mut ahtaissa parkkipaikoissa ja leirintäalueilla liikuttelu on hankalaa koon vuoksi.
HALMEENMÄKI JUHANI
20.08.2015 18:18
Painelukemista päätellen voisi olla MB tai BMW, se kun tuo IRS takapään rakenteena tykkää korkeasta rengaspaineesta.
VALTONEN MARTTI
20.08.2015 19:40
Reinolla on paljon oikeita käsityksiä asiasta.
Tekisi mieli tähän lisätä että mielestäni nykyautot menevät rakenteiltaan ja ominaisuuksiltaan aina vain kauemmas siitä mikä on hyvä vetoauto.
Tekisi mieli vielä väittää että hyvä vetoauto on edelleenkin varustettu jäykällä
taka-akselilla ja lehtijousilla....niitä vain ei enää juuri tehdä.
KAASINEN PERTTU
20.08.2015 20:48
Olispa vielä volvo 740 ja siinä 170hv kone automaatilla ja takatyönnöllä eli nykytekniikalla!
Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2015 klo 20:49:36
Misukat tietenkin renkaina.
VALTONEN MARTTI
20.08.2015 20:56
Perttu. monella näkyy vielä olevan. Veturinakin. (jouduin laittaan jo valot muuten)
Noista renkaista piti sanomani. Pari kertaa olen saanut laitettua saman merkkiset ja malliset renkaat koko yhdistelmään. Silloin on ollut tunne että näin se pitää ollakin.
Mutta näin pienen "tutkimusotannan" perusteella ei suurempia johtopäätöksiä kannata tehdä.
NIEMELÄ PASI
21.08.2015 08:58
Halmemäen arvaus autosta osui oikeaan, W204 farkku.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2015 klo 09:00:01
Siis Halmeenmäen arvaus.