- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Alde 3000
Alde 3000
Piti alakaa viettää pääsiäistä, mut tääl mä taas olen ja kyselen. Asijaan: elikkäs kyse on alden 3000:sesta vesikeskuslämmitysjärjestelmästä.
Laittoin vaununi (S4) lämpenee sähköllä (1050w) ja lisäksi jonkun ajan perästä kaasulla. Paisunta säiliössä nesteen pinta oli n.puolivälissä min.-max. Nesteen ja sen myötä vaunun lämmetessä, nesteen pinta nousi n.1.5cm max.merkin yläpuolelle. Pannu on nyt ollu "päällä" kuusi tuntia ja äsken kävin katsomassa tilannetta vaunussa. Sisälämpötila on n.19astetta ja nesteen pinta on pujonnut n.0,5cm max.merkin alapuolelle.
Kysymys: Onko lämmitysjärjestelmässä kenties nestevuoto vai johtuuko lämpimän nesteen pinnan putoaminen n.2cm patteriverkoston lämpölaajenemisesta?
Pentele, mun pitäis tietää kun 12 vuotta olen sen kanssa touhunnut. Vaan kun on ollut niin ongelmatonta sen nesteen kanssa ei ole kiinnittänyt kovin huomiota.
Nestemäärä on kuitenkin suuri ja paisuntasäiliö kapea joten lämpölaajenemiset oletettavasti näkyy siinä aika voimakkaina. Muistelen että talvipakkasten aikaan vaunun ollessa käyttämättä pitkään neste olisi joskus sentin alempana kuin normaalisti.
Tuo nesteen aleneminen mistä varsinaisesti kysyt voisi johtua putkistossa olleesta ilmasta joka olisi poistunut.
Ei vuotokaan koskaan ole poissuljettua. Kannattaa kurkkia putkisto kauttaaltaan ja ihan kädellä patterien letkuliitokset kopeloida. Takaosasta on vähän hankala mitään tutkia kyllä.
Katso myös lämmittimen alta löytyiskö merkkejä vuodosta. On Alde 3000 ;n lastentauti sellainen.
Onko sulla lämmitin sijoitettu samoin kuin omassani eli osittain sisätilassa ja osittain etulaatikon puolella?
Lähinnä mielenkiinnosta tuon tahtoisin tietää.
Vielläkö yön jälkeen on tippunut nesteen pinta lisää? Kylmänä neste on alempana ja lämmetessään se nousee paisunta-astiassa koska vesi laajenee lämmetessään. Siinä nesteessä on vettä 50-60%. Nyt on ollut lämmöt päällä niin kauan että pitäisi jämähtää astiassa jo paikoilleen.
Kysymys: Onko lämmitysjärjestelmässä kenties nestevuoto vai johtuuko lämpimän nesteen pinnan putoaminen n.2cm patteriverkoston lämpölaajenemisesta?
Jos aina vaan tippuu niin silloin on vuoto. Kyllä se pitää pysähtyä johonkin kun on lämmöt päällä tasaseen ollut vuorokauden. On se sitten min/max tai jotain.
Martti Alde on sijoitettu puoliksi kaasukoteloon ja puoliksi sisälle. Eli tojennäkösesti samanmoinen kun teijän vaunussa. En ole löytänyt vuotopaikkoja, olen kahteen kertaan nyt tutkinut putkistot, liitokset ja patterikohat.
Nestepinta ei ole enää laskenut sen jälkeen kun lämpö on ollut päällä 15tuntia lämpötila asetuksen ollessa n.25astetta. Kävin juur pujottamassa allemmaks 19asteeseen. Mietin sitä että kun nestepinta on nyt n.sentin alle maksimin lämpimänä, kun lämmöt pujotetaan pois päältä ja neste kutistuu, eihän paisuntasäiliön pinta vain laske niin alas, että järestelmään pääsee ilimaa. Vaunu menee ens viikolla ammattihuoltajalle, jossa tehhään alde 3000:sen tyyppivian ennakko korjaus, ettei se hajoa jatkossa reissuissa. Eli vaihetaan kärjet pannuun. Huoltomies sanoi , että tän pannun käret pitäs vaihtaa 3-4vuoje välein,tiejä sitten häntä.
Martti,kun sinä olet kohtalo toveri, meitä yhistää S4. Emäntä haluais , et laitetaan veet vaunuun vc,ym.systeemit ja nehän täytyy sitten myös muistaa tyhjentää, reissun jäläkeen. Viime syksynä vesijä poistaessa putkistoista, puhalsin vessan hanasta, huomatakseni vain että vesisäiliössä porisee ja oletin ettei keittiön hanalle menevä putki tyhjentynyt. Seuraavaksi pistin vessan hanan kiinni ja otin pumpusta lähtevän letkun irti ja puhalsin siihen, toki keittiön hanan ollessa auki. Letku ja sen kiristys mutteri oli erittäin tiukka irrottaa. Nyt en eenää saa tuota letkun kiristysmutteria takas paikolleen. Jos ja kun saan sen takas,tai parhaassa tapauksessa huoltomies saa ähistä sen kanssa ens viikolla. Nyt kysyn sulta, miten tyhjennät putkistot ko.kohteesta jäätymisen estämiseksi? Ettei tarttis joka kerta irrottaa sitä pumpun letkua. Syksyllä tein näin koska,ei ollut tälläista hyövyllistä keskustelukanavaa vähemmän karavaanaroineelle ja eellisessä vaunussa vesijutut oli yksinkertaisen helpot. Solifer 450 -88 , Keittiön hanasta letku irti ja nostettiin kattoon ja vessas sama juttu, vesi valui vaunun vesiastiaan. En tiejä oliko alkuperäisesti noin pitkät letkut,
Sulevi, jos vesipumpussa on takaiskuventtiili ja se on kunnossa on vaikea saada vettä täysin pois. Siksi olen itse aina irroittanut pumpusta letku puhaltaakseni siitäkin. Myönnän että konstikas se liitos.
Jos sulla on pumppu ilman takaiskuventtiiliä, sellaisella ainakin minun vaunu on myyty on helpompi tyhjentää. Sehän päästää vettä molempiin suuntiin.
Se takaiskuventtiili on mielestäni välttämätön koska systeemi päästää muuten vettä putkistosta virtaamaan takaisinpäin. (myös huoltomiehen mielipide.)
Saatavana on myös letkkuun asennettevia halpoja venttiilejä jos ei halua pumppua vaihtaa,
Niistä kärjistä, Mulla vasta nyt on lämmitin alkanut oikkuilla sikä käynnisty enää. Mutta se on ollut aika vähällä käytöllä. Huoltaja epäili nim.omaan kärkiä.
Eli sun huoltajan arvio kärkien säätö / vaihtovälistä on ehkä ihan OK.
En usko että sen paisuntasäiliön kautta kovin helposti ilmaa pääsisi järjestelmään sen korkean sijainnin vuoksi. Onhan se kai wc:n kaapissa niinkuin mullakin?
Vesipumpus on venttiili, koska het tulee vettä kun hanan aukasee.
Mun huoltomies Esa-caravan Tampereen Jankassa sano et kärijet maksaa n.60e ja n. tunti töitä, vähä yli satku tulee vaiholle hintaa. Ei kaua vihti tapella pannun kaa.
Juu,kylläse paisuntasäiliö on vessassa, paskamakin yläpuolella, alimmassa kaapissa ulkoseinällä.
Se on taas eessä, nimittäin pullon vaihto. Mä vihaan sitä niin. Kun pannua ei taho saaha päälle ampumallakaan vaihon jäläkeen. Joka kerta ku vaihtaa pullon, menee tunti ennenkuin pannu käy tasasesti ja ilman häiriövalon ilmoittamia keskeytyksijä. Ei auta vaikka suhauttaa pullosta ennenkuin laittaa letkun kiinni. Sen takia on pajalle asiaa ja samal vaihetaan käret.
Veljet hyvät, jos Aldeen on liitetty se automatinen ilmausuventtiili niin sen poistoputki on niitä ensimmäisiä paikkoja jotka kannattaa eliminoida epäiltäessä vuotoa. Pieni putki jossain vaunun alla, pannun seutuvilla. Tippaseeko se niinku vanhalla miehellä? Hätäapua on kopistella sitä autoventiiliä, jollain mahdollinen roska, saostuma hellittää ja venttiili sulkeutuu kunnolla. Ei kannata ostaa uutta, irroitus ja pesu ajaa saman asian. -tapani-
Ei tippase, siis se ilmausventtiili.
Pullon vaihto ei kokemusteni mukaan aiheuta minkaanlaista hämminkiä Alden käynnitykseen. Matka kaasulla on niin lyhyt siihen. Sen sijaan jääkaappia saa varsinkinpitkän seisokin ja ja pullon vaihdon jälkeen todella houkutella palamaan.
En tiejä oisko ollu sit p¤¤kaa jossai muutamilla eellisillä kerroilla, mut hetki sitte ku vaihoin, ni kolome kertaa sammu ja otettii uusiks sit läks taas palaan.
Ensin laittoin lieteen tulet ja keitin veen, sen jäläkeen jääkaappi kerrasta päälle. Kaapin kaa ollu muutakin onkelmaa kuin se, ettei se pysy ajaessa päällä.
Nimittäin parkissa ollessa jääkaapissa jäätyy kaikki. Tämmösellä lämpötilalla kun ollaan -5 - +5 välissä, jääkaappi pitää tyhjentää kylmälaukkuun leirissä ollessa. Jääkaapin hantuukista ei saa sääjettyä niin pienelle, että lämpötila pysyis kaapin sisällä plussalla.
Ei ole aldea,mutta kun Aldessa ei ole ns,paisunta säiliötä niin tuo nesteen pinnan vaihtelu on normaalia.
Kun laitoit kylmän vaunun lämpiämään ,sähköllä ja kaasulla on oletettavaa että pannu on tohisut ,siis käynyt pitkään,kunnes säädetty huonelämpötilaa vastaava arvo on saavutettu.
Kun lämmitys vaiheessa kiertävän nesteen lämpötila on korkea,muistaakseni noin 80 astetta on nesteen lämpölaajentuma merkittävä,siis säiliön pinnan nousu.
Kun asetettu lämpötila saavutetaan lämpötila laskee,pannu ei käy jatkuvasti,pinta laskee.
Siis tämäkin asia on laskettavissa kun tietää lämmitysjärjestelmän nesteen tilavuuden ja kuinka se glykoli seos laajenee suhteessa lämpötilaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.4.2015 klo 15:47:49 Siis Aldessa ei ole suljettua eli painestettua lämmitys järjestelmää jolloin siihen ei saa ns,paisunta säiliöä joka pitää järjestelmän paineen vakiona säilössä olevan vastapaineen avulla kun lämmitettävä neste laajenee lämmitys vaiheessa.
Lainaus. Jääkaapin hantuukista ei saa sääjettyä niin pienelle, että lämpötila pysyis kaapin sisällä plussalla.
En tunne S4 mikä kaappi on siinä mutta itsellä oli haljennut/poikki kyseinen osa. Itsellä 560NS -07
http://kauppa.jyvascaravan.fi/tuoteluettelo/243/14625/J%C3%A4%C3%A4kaapin-valintakytkimen-kara-keltainen
Alkuperäinen harmaa ei kestä joten ovat parantaneet muovin kestoa keltaisessa. Tarkistuta huollossa.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.4.2015 klo 15:50:13 On just termostaatin akselin jatko-osa.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.4.2015 klo 16:01:54 Näyttäisi olevan Elexrolux? Jos on niin sitten en tiedä.
Huoltomies soitti ja ilimotti , että vaunu ois ny huollettu. Vein sen viikko sitte huoltoon. Kun kyselin vähän herra huoltomiehen tekemisien perrään, hän kertoi hänelle ihmetystä herättäneen asian vaununi aldesta. Aldeenhan alunperin piti käret vaihtaa, se oli tiejossa.
Huoltomiehen purettua lämmittimen oli nähnyt, että poltinta oli hitsattu ja asennettu paikallensa väärään asentoon. Eikä poltin ollut ees passannut oikeaan asentoon, sitä kokeillessaan. Huoltomies ihmetteli, että miten koko laite on ees toiminut siinä asennossa ,missä poltin oli. Eipä siin mittään,poltin ja jotain muutakin piti laittaa uusiksi ja samalla huolto putjetti. Mut ny vankkuri oottaa uusija reissuja huollettuna, kaasulaitteet koeponnistettuna ja jääkaapin alailmanotto reijän taakse ilmanotto ohjaimen pelti asennettuna, jotta vastaan tulijat ei ennään puhaltelis kaapin liekkijä sammuksiin.
Mielenkiintoista Sulevi. Lämppäriä on siis korjailtu aiemminkin. Ilmeisen epäpätevästi. Hyvä kun tuli nyt kuntoon. Jääkaapin suhteen on kuitenkin viisasta kierrellä raskaat vastaatulijat mahdollisimman kaukaa. No pientareen kuoppiin ei kannata ajella kummiskaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.