Hiukkassuodattimien kestävyys

NISKANEN URHO 05.02.2015 15:32

Minkälaisia kokemuksia vaununvetäjillä hiukkassuodattimien kestävyydestä kun autoa käytetään vaunun vedossa. Aktiivinen regerointi (hiukkaspoltto) noilla kahden litran koneilla näyttäisi käynnistyvän n.150-200km ajon välein , kun ilman vaunua hiukkspolttoväli on n.400-500km. Ilmeisesti vaunun veto lyhentää hiukkassuodattimen käyttöikää rutkasti.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.02.2015 19:52

Miksi se niin tekisi? Ennemmin helposti käynnistyvä puhtaaksi poltto pidentää hiukkassuodattimen kestoa, ja isompi rasitus saa polton käynnistymään helpommin. Lyhyt kaupunkiajo on se, joka tappaa suodattimen.

KOISTINEN TOIVO 05.02.2015 20:07

Kyllä. Minulle katsastusmies neuvoi aikanaan. Anna sille kenkää välillä, että hiukkas-suodin puhaltuu . Vanhalla kun tahtoo olla liian rauhallinen ajotyyli. Toivopoika

ANTTILA MARKKU 06.02.2015 09:23

Ei osaa sanoa.Edellisen autoni kanssa vaunua tuli vedettyä ehkä 5t km ja myydessäni sen oli mittarissa reilut 160t km.Nykyisessä on 60t km mittarissa ja vaunua vedetty ehkä 2t km.Kummassakin autossa on polttava loukku eikä koko aikana mitään ongelmaa vaunun vedosta johtuvaa tai muutenkaan.

TAKALA TUOMAS 15.02.2015 15:31

Aika usein sulla tuo poltto tapahtuu. PSA:n moottoreilla se tapahtuu noin 1000km välein, ja suodatin on vielä hyvässä kunnossa. Mitä tiheämmin poltto tapahtuu, sen huonommassa kunnossa se on ja sitä ennemmän auto vie polttoainetta. Vaunun veto vain tekee hyvää suodattimille, kun moottori käy hieman kuumempana ja karstat palaa pois.

HAAPANEN TIMO 15.02.2015 17:16

Tässä puhdistuskeino joka tepsii: http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33

@timppa

JANHONEN MATTI 15.02.2015 17:21

Ja joka on katsastusmiehen helppo havaita. Yksi kopautus kylkeen ja se on siinä ja niin on katsastuskin.

HAAPANEN TIMO 15.02.2015 18:13

Mitäpä se sitä koputtelisi. Suodattimen uusimisvaiheessa tekisin ilman muuta tuon tempun, puolisen litraa pienenee naftan kulutuskin.

@timppa

UUSITALO MARKO 15.02.2015 18:49

Ei taida riittää katsastusmiehen valtuudet hylätä pelkän kopautuksen perusteella. Kyllä se on avattava ja todettava että suodatin todella puuttuu.

JANHONEN MATTI 15.02.2015 20:45

Mihinkäs te ne avauksessa syntyvät hitsisaumat häivytätte.

Katin ja hiukkasloukun sisuskalujen tyhjennys on yksiselitteisesti lain vastainen toimenpide. Autossa pitää olla ne varusteet joilla se on tyyppikatsastettu.

Ps. pidän molempia turhana.ja kalliina, jotka vastuksellaan syö sen hyödyn joka muutoin moottorin kehityksellä on saavutettu. Ovat insinööritekniikan pakkomyyntiä

KAASINEN PERTTU 15.02.2015 21:31

Tuli vanhoista autoista mieleen. Dodge Dart oli hyväkulkuinen sen seuraajaksi tuli Dodge Aspen ja yhdellä kaverilla oli ne. Kertoili ettei se Aspen ollutkaan niin hyvä kun siinä oli jo siihen aikaan jotain jolla oli saatu päästöjä pienemmäksi.!

HAAPANEN TIMO 15.02.2015 23:00

Tyyppihyväksynnän päivämäärästä riippuen voi E4 moottoreita olla vielä muistaakseni 31.12-10. asti. Kyllä niistä voi suodattimen tyhjentää.

Itse olen sen ikäinen äijä että mulle koskaan tule euro5 moottorin autoa, loppuikäni pärjään näillä jotka vielä toimivat normaalisti.

@timppa

JANHONEN MATTI 15.02.2015 23:39

Ei katsastuksessa sitä tarkasteta - vielä - moottorin päästöluokka ei edes kakkia päästöjäkään, mutta se siellä pyritään tarkastamaan onko auto sellainen miksi se on alunalkaen rakennettu ja jos on muutettu niin onko muutokset tehty hyväksytyillä osilla ja tavalla.

Homma on karannut käsitä ja ei aikaakaan kun Trafi viheltää pelin poikki. Jotkut antaa ymmärtää, että jos poistaa jonkun laitteen ohjausohjelmasta niin se ei näy eikä aiheuta myöskään valojen palamista.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Se kuitenkin näkyy, että autoon alun perin asennettua laitetta ja sen parametreja ei löydy ohjelmasta. Kysymys on vain siitä mitä autosta testataan ja millä laitteilla.

Itselläni on aika yksinkertainen auto, mutta siihen ei voi edes öljyjä vaihtaa etteikö vaihto näy ohjausyksikössä. Ja jos olisin niin tomppeli, että moottori ilmoittaisi öljymäärän olevan liian alhainen ja lisäisin niin öljyn lisäyskin näkyy.

Monet tulevat takuuasioissa kokemaan vielä ikäviä yllätyksiä, kun autoon pannaan liikkeen oma vain ko. automerkkiä vasten kehitetty testeri kiinni.

TAKALA TUOMAS 16.02.2015 08:52

Hiukkassuodatin on vähän erilainen kuin katalysaattori. Se on useimmissa merkeissä tehty ihan avattavaksi. Sieltä sitten pystyy poistamaan sen "keramiikan" hyvinkin helposti pois, että sitä ei huomaa kukaan.

Yksi työkaveri tyhjennytti BMW:stä suodattimen. Pelkkä tyhjennys ei auta, vaan auto pitää ohjelmoida, ettei se herjaa vikakoodeja siitä mitään. Kulutus tippui noin 0,5ltr sadalla ja alavääntöä tuli autoon selvästi lisää. Poisto maksoi noin 500€ nurkilla, kun uusi suodatin olisi ollut 2000€ paikkeilla...

HALMEENMÄKI JUHANI 16.02.2015 18:21

http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/riidan-paatos-kuluttaja-maksaa-autoliikkeelle-tuhansia-euroja/1972322

Se, mitä vikaa tuolla oli sitten oikeasti tullut, ei selviä lehtiartikkelista. Mutta onhan niitä mahdollisuuksia: lisätehon ruuvaus, turbon hajoaminen pienemmästä paineesta, ja onko polttotapahtuma saatu ohitettua totaalisesti?

Ja sitten kun alkavat tarkastaa OBDeen kautta niin selviää paljon eri tavoilla huijattuja autoja kuten EGR, "lastu", DPF jne. Senhän voi tehdä ihan pistokokeinakin, vaikkei lakimääräinen pakko tulisikaan.

JANHONEN MATTI 17.02.2015 10:54

Katsastuksessa vikojen peittely on joillekin suorastaan "kansanhuvi" jossa tosin onnistutaan harvemmin kun annetaan ymmärtää. Nyt huijauksiin on tullut uusi muoto, digitaaliosuus. On jotain perin outoa siinä, että autojen ohjelmoinnin muuttajat sanovat hommaan olevan lain vastaista, ja pyytävät asiakasta viemään muutetun auton muutoskatsastukseen, kuin pestäkseen kätensä asiassa.

Tällä hetkellä tilanne on se, että katsastajan laitteet ei kaikkia muutoksia riitä paljastamaan tai paremminkin niitä ei edes pyritä paljastamaan. Mitataan vain ne arvot jotka pitää mitata. Mutta siihen, että muutoksia ei pystytä paljastamaan en usko. Oletan Halmeenmäen tavoin, että homma etenee pistokokeiden tavoin, jolla luodaan pelotevaikutus päälle. Katsastusasemalle tuodaan auton valmistajan testeri ja se on siinä.

Valtiolla on asiassa intressi mm. veromenetysten kautta ja autojen maahantuojilla taas takuupetosten kautta. Mikä sen mukavampi asia maahantuojalle kun todeta, että autoa on "kopeloitu" ja vika johtuu nimenomaan siitä. Ei korvata.

Testereitä on hyvin monen tasoisia. On niitä joilla mitataan vain noista ABD-arvoja ja poistetaan huoltovaloja.

On korjaamokäyttöön soveltuvia yleistestereistä, jotka auttaa ammattilaista löytämään vian, vaikkei kerro tarkasti missä vika on. Vähemmän ammattilaisen käsissä laite joka voi johtaa "vika-arpajaisiin" ja tarpeettomien kalliiden komponenttien vaihtoon.

On merkkikohtaisesta testeristä tehtyjä kopioita, joita on myynnissä mutta jotka ovat aika kalliita, eikä aivan yhtä hyviä kun autotehtaan omat ohjelmat.

On autotehtaan kehittämiä merkkikohtaisia omia testausohjelmia, joita ei edes myydä korjaamoille. Käyttöoikeuden saadakseen pitää ostaa kuukausimaksullinen aika arvokas lisenssi.

Autotehtaisen pitää EU-lainsäädännön mukaan luovuttaa auton säätöarvot muillekin kun merkkikorjaamoille, mutta tehtaan ei tietääkseni tarvitse kertoa ulkopuolisille mihin muutokset parametreissa vaikuttaa.

Eri testiohjelmien kyky paljastaa vikoja on vaihtelee ja johtuu pääasiassa testerin laadusta ja siitä onko joku auton tekniikan osa-alue ohjausbox´ssa alun alkaen suunniteltu testattavaksi.

Kaikki se tieto joka autossa on muutetavissa digitaalisen muotoon on myös havaittavissa joko tiedon puutteena tai muutoksena, myös nämä viritykset ja ohjelman kautta tapahtuvat laitepoistot.

Testerien toimintaa voi kuvata puuna. Halvat testerit havaitse puun rungon ja oksanhaarat. Vähän paremmat yleiskäyttötesterit havaitse monista eri automerkeistä puun rungon, oksan haarat ja osan alaoksista, Tehtaan kehittämät testerit ja niistä tehdyt hyvät (varsin kalliit) kopiot havaitsee parhaimmillaan rungon, suuret oksat. alaoksat ja jopa lehdet/neulaset. Tämä ei kuitenkaan riitä, tarvitaan myös ammattilainen lukemaan testerillä analysoitu tieto.

VIRTANEN JANNE 18.02.2015 22:29

Ensimmäinen kosketukseni nokipoksiin oli 1990-luvulla, kun Volvon jakelukuorma-autossa oli Citysuodatin. Regenerointi tapahtui öisin, kytkemällä pönttö "hännän päähän", voimavirtapistokkeeseen. Yön aikana se sitten ilmeisesti aikakytkimen ohjaamana kärytteli itsensä puhtaaksi. Nyt sopii miettiä, muistettiinko se aina kytkeä sähköön? No ei. Ja ongelmia syntyi. Ei kun elementti pois ja nokivasara jatkoi pöläyttelemistä...

Asiaan. Nyt on tullut hommattua veturiksi ensimmäinen dieseli, nelivetoinen Hyundai Tucson 2.0CRDI. Ja tässä on tuo hiukkassuodatin. Tukkoon menemistä en pelkää, koska työmatkaa on 20km per suunta ja valtatietä koko matka. Mutta mistä tuon huomaa, että poltto on käynnissä? Olen ajellut tuhatkunta kilometriä mutta mitään poikkeavaa ajokäyttäytymistä yms. ei ole ilmennyt. Kaikin puolin auto kulkee hyvin, jousitus on pehmeä olematta kuitenkaan löysä, moottori vääntää kokoisekseen mukavasti ja kuusilovisesta manuaalista löytyy välitykset aika pienillä porrastuksilla. Taka-akseliston vedon kytkennän saa napista päälle lukkoon pahassa paikassa. Auraamattomalla mäkisellä tiellä Solifer S4 nousi paikasta, johon takavedolla jäi vaunun kanssa aina puolitiehen. Polttoaineen kulutuskaan ei ole mahdoton, alle kahdeksan litraa satasella.

Aika vähän noita Tucsoneja näkee enää, ei koskaan ollut mikään paljon myyty malli. Mutta kai tuolla taas matkaa taitetaan!

Käyttäjän lisäys viestiin 18.2.2015 klo 22:30:46 edit: Niin, Tucsoni on vuodelta 2008.

ANTTILA MARKKU 19.02.2015 10:03

Ei sitä pitäisi huomatakkaan.Pysäköidessä haistaa välillä sellaisen erikoisen hajun ja kuulee kun kuumat osat napsuu.Tämän päivän Ilta-Sanomissa on maininta uudesta Tuconista.

KALLIO SULEVI 25.02.2015 18:34

Regenerointi eli hiukkassuotimen puhtaaksi poltto haisee kuin olisi ajanut jarrut päällä. Hiluksissani ainakin haisee, eikä polta paikalla ollessa vaikka tyhjäkäynti kierrokset ovat korkeammat kuin normaalisti. Myöskin ajettaessa esim.vedossa tai kiihdyttäessä moottorin ääni on hieman terävämpi. Pimeällä polton huomaa siitä, että silloin kun polttoruiskutus tapahtuu ajovalot himmenevät hieman. Autoni on 2,5l vm-12

Käyttäjän lisäys viestiin 25.2.2015 klo 18:48:17 Normaali ajossa poltto tapahtuu n.400-450km välein ja vaunun kanssa (Solifer S4 1200kg) 350-400km välein. Tojotalla on ajettu n.113tkm ja auto on ollut meillä uudesta asti ja mitään vikoja tai ongelmia ei ole ollut.

HEINONEN AHTI 23.03.2015 11:47

Hiukkas loukku/suodin tukkeutui Volvon V40 1,6 diesel mallista (siskonmiehellä). Siinä moottorinhäiriö ilmoitti että huoltoon on mentävä ja samalla meni häiriö tilaan elikkä ei ota kierroksia kuin pikkasen.??!! Uusi osa on volvolla kallis ja niin kallis että päätin ryhtyä toimeen ja kokeilla sen elvytystä pesemällä. Suodin irroitettiin ja katsoin Endoskooppikameralla (Biltema) sisään. Suotimen rakenne on hienoista keramiikkaa jossa neliön muotoiset kanavat johtavan sen lävitse. Kanavat kameran kuvan mukaan oli tukossa yli 30% pinta alastaan. Nyt sitten varsinaiseen asiaan...Pesimme suotimen helpohkosti konetiskiaineella. Ämpärillinen kiehuvaa vettä siihen kahvimukillinen konetiskiainetta ja sekoitus on valmis kaadettavaksi suotimeen varmistaen että se tulee täytee kauttaaltaan. Kahvihetken jälkeen huuhdeltiin ja huuhdeltiin puutarhaletkulla.Huuhtelujen jälkeen tarkistus kameralla ja keraamiikan neliöreijät ovat puhtaat ja terävä särmäiset. Nyt se on sillä ajellu vissiin vuoden ja suodin on edelleen kunnossa!!

Ahti H

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.