Vaunun talvisäilytys ja ylläpitolämpö vaiko ei?

KRAMSU TERO 04.11.2014 17:37

Tervehdys kaikille, Ostettiin ensimmäiseksi asuntovaunuksi Dethleffs Camper 550 (2012 mallinen). Vaunussa on Alden 3 kWh:n nestekiertoinen lämmitysjärjestelmä, ja nyt aloittelijaa askarruttaa vaunun talvisäilytys. Vaunu nököttää pihalla osittain katoksessa. Talvella olisi tarkoitus tehdä jokunen reissukin. Muuten säilytys ainakin toistaiseksi katoksessa mutta millaista peruslämpöä kannattaisi vaunussa pitää, vai antaako olla kylmillään ja aina ennen reissuun lähtöä lämmittää vuorokautta ennen esim. 2 kWh teholla lämpimäksi. Tällä hetkellä vaunussa 2 kWh vastus päällä ja lämpö säädetty 15 asteeseen. Kosteus- prosentti näyttäisi pysyttelevä 60% tienoilla, vaikka vettä sataa tauotta. Kiinnostaa, että paljonkohan maksaa tuo ylläpito sähköllä pidemmän päälle.

Etutelttakin pitää joskus itse kokea ja siihen liittyen valinta osuu sopuhintaiseen Casa Royal 320:seen / kokemuksia? Vaunussa on Thulen pussimarkiisi, jolla lähdetään alkuun hankkimaan kokemuksia...

Kaikki vinkit ja neuvot otetaan mielellään vastaan... Nim. aloittelija

Käyttäjän lisäys viestiin 5.11.2014 klo 15:20:27 Tervehdys, Kiitoksia hyvistä kommenteista ja näkemyksistänne. Hienoa huomata, että kokemuksia ja neuvoja jaetaan auliisti! Taidanpa tähän liittyen pitää vaunun kylmillään ja aina tarpeen mukaan lämmittää ennen reissua ja talvimatkailun jälkeen kuivatella päivän pari, ennen lämmön pois kytkemistä...

ROSTEN MIKA 04.11.2014 17:52

Omasta mielestäni on täysin turhaa pitää peruslämpöä kokoajan, tietysti saa pitää jos lompsa kestää ! Varsinkin jos vaunu joutoajalla jonkun asteen katoksessa !

Mika

Käyttäjän lisäys viestiin 4.11.2014 klo 17:54:02 Unohtu onnitella uusia vaunun omistajia !!

Käyttäjän lisäys viestiin 4.11.2014 klo 18:01:28 Äkkiä laskeskelin että tuo 2kw lämmitys riittää noin -5 pakkasille että pystyy vielä tohon haluttuun +15 sisälämpöön ! Kustannus per.vrk on noin 7-8 € jos sähkönhinta noin 15 centtiä/kw !

VÄLIMÄKI JARMO 04.11.2014 18:20

Ei tarvi mitää lämpöä,kun vain ilmansaanti pelaa,kosteus palloja voi halutessa laittaa. JV

HALINEN HARRI 04.11.2014 18:48

Jarmo sanoi asian niinkuin se on. Tärkeämpää on ilmanvaihto ja lumikuorman pois pitäminen. Myös alakautta on ilman päästävä liikkumaan. Itse toimin näin: Kun lähtö tiedossa, lämpö päälle ja kannan sähköllä toimivan ilmankuivaimen (hyvän hinta 200-300), halvemmallakin varmaan saa. Tämä siis noin vrk ennen, samalla jääkaappi päälle. Petivaatteethan ovat joko lämpimässä ja patjat pystyssä että "tuulettuvat" kylmänä aikana ja vrk:n aikana hiukan kuivuvat. Tuon vuorokauden jälkeen on kuin mummolassa (ellei ole Etelä-Eurooppalainen kori).

ANTTILA MARKKU 04.11.2014 18:54

Minunkin mielestäni tuo lämpöjen ylläpito talvella on aika turhaa,ehkä jopa haitallista.Ajattelen lähinnä tuota kastepisteen muodostumista sisäpinnoille kun varsinaisesti lämpö ei riitä kuivumiseen.Varmista että ilmanotto aukot on vapaana että ilma kiertää kylmässä vaunussa se ei siitä vahingoitu.Kun lähdet liikkeelle laitat kaasulämmityksen päälle ja kun olet perillä vaunu on kohtuu lämmin ja jääkaappi kylmä.Latausta varten suosittelen pitämään verkkojohto kytkettynä,pysyy akku kunnossa.

POIKULAINEN ESA 04.11.2014 18:56

Missäs sitä Etelä-Eurooppalaisella korilla on? Siperiassa?

KOISTINEN TOIVO 04.11.2014 18:58

Totuushan on, että jos talossa on lämpö päällä, niin parempana pysyy. Luullakseni vaunussa on sama asia. Jos katoksessa on, ettei lumi, ja vesi pääse katolle, niin kyllä säilyy ilmankin. Kaappien ovet auki Pääasia, ettei katolla ole lunta, eikä alapohja ole lumen peitossa, vaan pääsee tuulettumaan . Itsellä ladossa, ja ilman lämpöä, suolaa vadissa. Sinne ei pääse lumi, eikä vesi, mutta tuulettuu, eli ihanteellinen suoja Kuivauspallot ovat myös hyviä. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 04.11.2014 23:09

Soliferin ohjeen mukaan ilmanvaihto vaati toimiakseen vaunun sisälämmön 7 astetta ulkolämpöä korkeammaksi.

Itse en ole talvisäilössä lämpöä käyttänyt. Ilma-aukot katolla ja vaunun alla lumesta vapaana kyllä pidän. Tuulet pitävät silloin huolen ilman jonkinlaisesta vaihtumisesta.

LAUKKANEN MAURI 05.11.2014 06:28

Eipä nuo as,autojen tai vaunujen kauppiaat kalustoaan lämmitä,siellä ne on sateessa satojentuhansien autotkin sekä kalliit vaunut.

Voisi olettaa että ne on valmistettu ulkokäyttöön kai?.

POIKULAINEN ESA 05.11.2014 06:46

Itsellä avotaivaan alla ilman lämpöä. Lumet pois vaan katolta. Kun ei ole lämpöä niin lumetkaan ei sula luukkujen vierestä ja taas jäädy uudestaan. Olen lukenut jostakin että pieni lämpö on pahempi asia kun lämpöä ei ollenkaan talvella. Sitä lämpöä pitäisi olla sitten niin paljon että paikat ei kostu ja pysyy kuivina sekä kuivuu. Joskus miettinyt että rakenteet on kovilla kun lämmitetään "jäätynyt" vaunu kuumaksi ja parin päivän päästä taas kun tullaan reissusta niin se "jäätyy". Puu elää aikalailla lämpötilan vaihdoksissa ja kosteuden muutoksissa.

Lainaus: Voisi olettaa että ne on valmistettu ulkokäyttöön kai?.

Joskus tuntuu että ne on tehty katonalle ja lämpöiseen.

PÄIVINEN UNTO 05.11.2014 09:25

Tärkeämpi kuin lämmitys on vaunun vesijärjestelmän suojaus jäätymistä vastaan.Itse lasken ja puhallan kombressorila vedet putkista pois jonka jälken ajan Aqua Fronth ainetta 2 l ja vettä 6 l seoksen putkistoon ,ja keväällä huuhtelen aine seoksen pois ennen käyttöä. Seos suojaa jäätymiseltä ja suurilta kuluilta. Kyseistä ainetta myy Vapaa-aika tarvike talo.Terv.UP.

HALINEN HARRI 05.11.2014 10:13

Kun lukee näitä mielipiteitä talvisäilytyksestä niin saa samalla tiedon miksi niitä homevaunuja/autoja tulee kaupanteon jälkeen esille. Oikeita ohjeitakin on joukossa, loput mielipiteitä.

ROSTEN MIKA 05.11.2014 10:56

Tottakai Harri näitä mätiä homepesäkkeitä aina löytyy ja tulee löytymäänkin !

Eihän nää nyky vermeet ole mitään "isältä pojalle" kestokulutus laitteita ole, enemminkin kertakäyttö periaatteella suunniteltuja !

Mika

HALINEN HARRI 05.11.2014 12:21

Rakennevirheitä löytyy varmaan vieläkin uusista ajoneuvoista. Mutta yleistyksinä annettu lausunto esim. "ulkokäyttö" on asian hutaisu. Alkuperäinen keskustelun/kysymyksen tarkoitus lienee ollut yleinen, mahdollisimman oikea tapa ylläpitää matkailuväline mahdollisimman kauan ehjänä ja terveellisenä oleskella. Lähes 40 vuoden työkokemus lämmitys ja kosteusasioista antaa perusteita lausunnolleni. Seurasin kaikkea rakennusalaan liittyvää parempi ja heikompi tasoista tutkimustoimintaa sekä asioista annettuja ohjeita ja määräyksiä. Useimmat tutkimukset voidaan lähes sellaisenaan soveltaa myös tähän puheena olevaan asiaan.

JYLHÄ HANNU 05.11.2014 13:48

Vaunun lämpimänä pitäminen hyödyttää vain vesijärjestemän sulanapitoa. Mikäli ilmanvaihto on kunnossa ei varsinaista lämmitystä tarvita. Toki kosteilla ilmoilla vaunun sisäkosteus tasaantuu hiljalleen samaksi kuin ulkoilmassa. Tässä auttavat erilaiset kosteudenpoistajat merisuolasta silikaatteihin ja sähköisiin kuivaimiin asti. Vaunun lämmittäminen ei lisää kosteutta vaunuissa, ellei sitä sinne erikseen tuoda esim hengitysilmassa tai lumena kengänpohjissa jolloin se voi tiivistyä vaunun niihin kohtiin joiden lämpötila alittaa kastepisteen. Lämmitys toki vähentää ilman suhteellista kosteutta vaikka vesimäärä ilmassa pysyykin samana. Tärkintä on lämmitystä katkaistaessa huolehtiä siitä, että ilmanvaihto riittää tuulettamaan asumisen aiheuttaman kosteuden pois viilenevästä vaunusta. Mikäli pidät vaunuasi katoksessa en näe tarvetta millekään lämmitykselle.

KRAMSU TERO 05.11.2014 15:16

Tervehdys, Kiitoksia hyvistä kommenteista ja näkemyksistänne. Hienoa huomata, että kokemuksia ja neuvoja jaetaan auliisti! Taidanpa tähän liittyen pitää vaunun kylmillään ja aina tarpeen mukaan lämmittää ennen reissua ja talvimatkailun jälkeen kuivatella päivän pari, ennen lämmön pois kytkemistä...

-TK

HALINEN HARRI 05.11.2014 17:47

Tero! Tuo jälkeenpäin "kuivaamisen" hyöty on hyvin kyseenalainen. Sitä kosteutta sisätilaan on syntynyt ihmisten oleskelusta, veden käytöstä ja matkan jälkeisestä siivouksesta. Kosteuden määrää ja lähinnä muutosta voi tutkia siellä sisätilassa olevalla kosteusmittarilla.
Lämpö päällä oleva vaunu poistaa nuo mainitut elämisen kosteudet muutamassa tunnissa jos ilma kiertää, usein jo kotimatkan aikana. Sitten vaan tyhjennyksen jälkeen lämmitys pois ja ovet lukkoon!

Käyttäjän lisäys viestiin 5.11.2014 klo 20:17:07 Unohdin mainita ettei +20 ja esim 0 asteen kosteustilan tulos ole vertailukelpoinen hiuskosteusmittarilla mitattaessa. Lämpötilamuutos vaikuttaa. Sen sijaan esim pitempiaikainen ulkotilalämpö mittausalueella antaa suuntaa-antavia arvoja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.