Lämmitys ja sähkönkulutus
TUOMINEN JANI
03.11.2014 20:48
Tänä kesänä vasta hankittiin vaunu, muutama reissu kerettiin tekemään ja nyt sit ihmetellään ja kysellään. Joten toivottavasti autatte ja neuvotte!
Vaunu on hobby vm -94. Lämmittimenä primus 2490. Ensinnäkin, vrk:ssa tällä säällä pelkkään lämmitykseen meni mittarin mukaan 26 kw. Vaunussa oli siis viime yön testi mielessä pelkkä lämmitys päällä ja tuo kw määrä meni...onks toi ihan normaalia et noin paljon menee? Saako tuon härvelin jotenkin sähköpaikalla ollessa niin, et lämmitys hoituu sähkön sijaan kaasulla, mut muut värkit toimii sähköllä?
toinen probleema, ekalla kertaa ku lämmitys oli päällä, hiki valui yöllä. Nyt lämpötila ei nouse yli +18 vaik termostaatin vääntää täysille. Mitä sille voi tehdä ja mikä on vikana?
ROSTEN MIKA
03.11.2014 21:43
Terve Jani !
Helppoa olisi auttaa ja neuvoa jos nokakkain oltais vaunussasi, tälleen netissä se on pikkasen vaikeempaa.
sulla tais olla pelkkä sähkölämmitys päällä kun mittasit sähkön kulutusta, jos oli näin niin tuo lukemahan on ihan normaali.
Mieti kulutusta sillai että jos sulla on esim. Sähkölämppärin teho on 3kw ja se tohottaa täydellä teholla koko ajan niin johan siitäkin tulee vuorokaudessa 24×3kw eli 72 kw. Ja se lämppärihän ei koko ajan toimi täysteholla vaan sammuu kun haluttu lämpö on saavutettu.
Nyt kun sanoit ettei vaunuun enää saa kuin +18 lämpöä, niin oliko sähkölämppäri vain puoliteholla ? Eli jos sulla paloi käyttöpaneelissa vain yksi punainen ledi niin silloin se käyttää vain puolitehoa. Kun paneelista painat alas kaksi oikean puoleisinta nappulaa niin silloin palaa kaksi punaista lediä ja silloin on käytössä sähkölämmityksen maksimiteho.
Kaasulämmityksen saat päälle lämpötilasäätimen oikealta puolella olevalla painonupilla. Varmista vaan että on kaasua ja hana on auki pullon päällä.
Ei tää niin selkokielistä ehkä ole, mutta kyl se siitä !
T. Mika
VÄLIMÄKI JARMO
03.11.2014 22:01
Jos lämmityksen alkaa kylmään vaunuun viehän se sähköä ennenkuin saa normaali lämmön,minä laitoin ensin kaasulle ja lämmön saatua vasta sähkölle. JV
ASIKAINEN MATTI
03.11.2014 23:03
Kun kaasupullo maksaa 20 € ja siinä on kaasua 140 kWh:n verran, on kaasu-kWh:n hinta n. 15 senttiä. Mikäli mittarisähkö maksaa yli 20 senttiä/kWh, niin lämmitys kannattaa pitää kaasulla. Kaasulämmityksen hyötysuhteesta en tiedä, mutta osa kaasulla tehdystä lämmöstä menee pakoputkesta ulos kun taas sähkölämpö siirtyy sisätiloihin jotakuinkin häviöttömästi.
Tietenkin, jos vaunulta ollaan päivällä pois pitempään, on varmempaa jättää lämmitys sähkölle, joka ei lopu pullosta kesken kaiken. Ja jos kyseessä on uudempi lämmitin (Alde 3010), niin valitsemalla molemmat lämmitysmuodot käyttöön sähkö toimii ensisijaisena ja kaasu tulee peliin mukaan, jos sähkö katkeaa tai sen teho ei riitä.
HAKALA JYRI
03.11.2014 23:54
Aika normaali kulutus tuo jos vaunu normaali lämpöisenä n 1kw tunnissa ulko-
lämpötilat nollan molemmin puolin ( ja sisältäähän se jos käytetty valoja,akun-
lataus ym kulutusen joka tosin on pieni osa). Vaunussa ilmankierto on melko
suuri (mitoitettu max henkilöluvun mukaan) se hukkaa lämpöä vaikka vaunu
olis eristykseltään talvikelpoinen. Suurin kulutus mitä olen kuullut on asunto-autossa pullo päivässä talvipakkasella "lapin talvessa",ehkö lisäksi valo-sähköä // ei koko eikä merkkimainintaa ettei tule vastaväitteitä.........
Oma kokemus 5,5m vaunu ollut 8-9 asteen lämpöisenä muutaman viikon kulutus alle 10kwh/vrk, ts ei asuttu = alle 0,5kw tunnissa keskimäärin.
terv jyrih
EEROLA TEEMU
03.11.2014 23:58
Kundeilta ihan oikeita kommentteja. Eihän joku 25 kWh (siis kWh) ole mitään. Jos 1 kWh maksaa esim 20 sent. niin siitä tulisi 5 e/vrk lämmityskuluja, mikä ei oo mittään. Ei kannata tuon vuoksi kaasulla lämmittää. Toki jos ootte pakkaskaudella pitempään reissussa niin ehkä kannatta hankia oma kWh- mittari (vai oliko teillä jo?).
Kunhan käytätte enemmän kuljinta, niin huomaatte mikä kannattaa. Nää lämmityskulut on lopulta aika pieniä kokonaiskuluihin verrattuina
VÄLIAHDE JUSSI
04.11.2014 00:25
Lädettään ensinnäkin vaunun merkistä liikeelle ja toiseksi pannusta,
valitettavasti tuon yhdistelmän kohdalta asia on tuo tosiasia.
TUOMINEN JANI
04.11.2014 11:15
Kiitos vastauksista :) joo ku mietittiin et omalla mittarilla sähkö tuli vkl:n reissulla kalliimmaks ku se kiinteä sähkömaksu, vaik kaikki sanoo et näin se ois halvempaa :) no maksettiin ainakin rehellisesti siitä mitä käytettiin!
Ja tuos joku kyseli siitä et oliko lämmitin täydellä teholla, siis molemmat nappulat päällä. Niin vastaus on et oli, termostaatti väännetty 30 ja silti lämmitä vain se +18. Mut joo voihan olla et lämpöhukka oli tosiaan niin suuri. Tuntu vaan et ne patterit ei hohkannu samalla tavalla ku ekalla kerralla päällä ollessaan. Osaaks tolle primukselle tehä ite jonkun huollon vai onks turvallisinta/helpointa viedä vaan johonkin? Meinaan vaan et jos huollosta ois jotain apua tuon lämpötilan suhteen..itehän sitä pärjää viileämmässäkin, mut lapsen kannalta ois parempi saada lämpöä enemmän.
ANTTILA MARKKU
04.11.2014 11:48
Kannattaa viedä jonnekkin osaavaan huoltoon jossa saa varmasti käytön opastustakin.Toisekseen,nyky sähkön hinnoilla (0,25- )Kwh kannattaa käyttää kaasua 20e/11kg sekä lämmitykseen että jääkaapin käyttöön.Sähkön käyttö kannattaa jättää mahdollisimman vähiin 230v verkosta.Radio,valaistus ja telkkari 12v verkosta.Kiertovesipumppu ja lataus jäävät 230v varaan. 230v kestävämpi kuin 12v pumppu.
ROSTEN MIKA
04.11.2014 12:04
Kyllä se kannattaa viedä jollekkin huoltofirmalle tsekattavaksi primus pannu, jos vähänkin on epävarma omasta osaamisestaan !
Monesti siinä tekee itse vaan lisävahinkoja laitteille !
Lämmitykseen itsekkin suosittelen kaasun käyttöä, mun mielestäni se on selkeesti tehokkaampi kuin pelkkä sähköpatruuna lämmitys !
Jos ja kun viet vaunun huoltoon niin kysy samalla pientä käyttökoulutusta laitteille,
esim. primuksen (2490) tehosäätöhän on paineentasaajassa siellä pullon vierellä.
T. Mika
LINDBLOM ALF
04.11.2014 13:46
Voi lähteä liikkeelle siitä, että normaali 5:n metrin kuiva talvivaunu lämpiää 1 kW:lla noin 20 astetta ulkolämpötilaa suuremmaksi. Eli jos ulkona on 0 ja halutaan 20 astetta sisälle, jatkuva kulutus on 1kW. Vastaavasti -20 asteen pakkasessa tarvitaan jatkuvaa 2 kW:n tehoa.
POIKULAINEN ESA
04.11.2014 13:54
Alf:lle
Teoriassa voi olla noin mutta -5 mun piti heittää 2 Kw:lle kun 1 Kw ei oikein jaksanut pitää hönkää yllä.
Ei taida olla mun Solkku talvivaunu tai sit se on mätä.
ESKOLA PENTTI
04.11.2014 14:02
Omissa poikkitieteellisissä tutkimuksissa olen päätynyt siihen, että matkailuauto, alkoovillinen, luokkaa reilut 6m, vaatii lämmitystehoja noin 70w/aste-ero.
Tämän mukaan 20 asteen lämpötilaeron ylläpitäminen vaatii noin 1,4 kw:n tehon.
Tuollainen lienee taso, missä liikutaan, plus miinus jotain?
TUOMINEN JANI
04.11.2014 16:22
Joo, kunnon käyttöopastus olis paikoillaan! ohjekirjoja muita löytyy vaunusta, mut primuksesta vain joku lippulappunen. Yritin googlata ohjekirjaa, mut eipä niitä tietenkään mistään löydy. Nyt sit talvi ihmetellään, opetellaan ja fiksataan ;)
POIKULAINEN ESA
04.11.2014 17:00
Pentille
Nuo laskelmat ei paljoa heitä mun mielestä. Mun tapauksessa ero 27 astetta X 70W on n.1,9Kw. Tiedän että vaunu on kuiva ja pituus 5,6m. joten vei -5 asteessa 1,7Kw/h. Mutta niin kuin on todettu monta kertaa niin se on pieni kuluerä kaikessa. Se vie mitä vie. Halvemmalla pääsee kun pysyy kotona ehkä.
ESKOLA PENTTI
04.11.2014 19:15
Yes, show must go on ...!
PALIN MATTI
05.11.2014 12:03
"ANTTILA MARKKU
....Sähkön käyttö kannattaa jättää mahdollisimman vähiin 230v verkosta.Radio,valaistus ja telkkari 12v verkosta.Kiertovesipumppu ja lataus jäävät 230v varaan...."
Mistä se sähkö tulee vaunun 12 voltin verkkoon? Eikhän se tule sieltä samasta 230 voltin töpselistä laturin ja akun kautta.
Eli on käytännössä ihan sama, millä sähköllä niitä laitteita käyttää, ellei akkua ladata vaikkapa aurinkovoimalla.
ANTTILA MARKKU
05.11.2014 15:56
.Kiertovesipumppu ja lataus jäävät 230v varaan...."Kuten edelläolevassa lukee.Latausta varten vaunu kytketään 230v verkkoon,muuten otetaan sähkö akun kautta.Verkkovirralla toimiva kiertovesipumppu on useimmiten kestävämpi kuin 12v pumppu.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.11.2014 klo 16:00:34
Tulee sähkölaskusta pienempi jollei käytä verkkovirtaa silloin kun akulta saa tarvittavan sähkön.Kaasua käytetään lämmitykseen ja jääkaappiin.Muutaman sähkölaskun jälkeen oppi menee perille.
POIKULAINEN ESA
05.11.2014 17:00
Sitten jos sattuu aukaisemaan simaa illalla pullon niin säästöt on mennyt ja tulee vain pelkkää miinusta. Ainakin aamulla.
HAARAKANGAS ALLAN
05.11.2014 17:54
Tuomisen Janille:
Kolmentoista vuoden kokemus Primus 2490 lämppäristä. Ei mitään ongelmia.
Vaunu Solifer S 4
Jos haluat tietoa niin soita. Aikavälillä klo 8-18
Puh 0505357797
Allu vaari
HELIN JUHA
05.11.2014 20:41
Kerrotko "Anttila Markku" vielä mistä se verkkovirtaa edullisempi sähkö sinne akkuun tulee? Minua ainakin kiinnostaisi (isommassakin mittakaavassa) järjestelmä, jossa akkuihin saadaan myöhempää käyttöä varten ladattua enemmän virtaa kuin latauksessa verkosta otetaan. Ja kai sillä samalla järjestelmällä saa akkusähkön myös palautettua verkkovirraksi yli 1 hyötysuhteella?
PALIN MATTI
05.11.2014 20:45
Meillä on Helinin Juhan kanssa sama ihmetyksen aihe.
ANTTILA MARKKU
05.11.2014 22:00
Tuolla vähän ylempänä mainitsen verkkosähkön Kwh hinnan olevan luokkaa 0,25e ja enemmän.Jos herrat lataa akut täyteen verkkovirtaan kytketyllä akkulaturilla ei pitäisi olla tarvetta rautalankamalliin saadakseen selville kummalla tavalla valaistuksen ja tv.n katselu tulee edullisemmaksi.Myöskään noilla hinnoilla jääkaappia eikä lämmitystä kannata käyttää sähköllä.Herrat laittoi taas provon,kuten joskus ennenkin.
LINDBLOM ALF
06.11.2014 03:04
Markku on keksinyt ikiliikkujan :)
POIKULAINEN ESA
06.11.2014 05:28
Markulle.
Millä lataat akun kun se on tyhjä? Sitten ymmärrän jos on aurinkopaneeli tai tuulimylly mukana. Kyllä sen joutuu lataa kalliilla verkkovirralla jossain vaiheessa vai ollaanko ilman sähköä loppu matka kotia asti.
Tämä ei ole provo mutta kun ei ymmärrä tota viisautta.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2014 klo 05:45:27
Jos sulla auto lataa "vapaa-ajan" akkua sitten ymmärrän.
ANTTILA MARKKU
06.11.2014 09:52
Ei siinä mitään rakettitiedettä ole.Yleisesti 12v laitteet käyttävät pienempiä virtamääriä kuin 230v laitteet.Minulla se TV on eniten virtaa kuluttava laite valaistus on 12v verkossa toteutettu ledeillä jne.Haluatte näköjään esittää asiaa ymmärtämättömiä unohtamalla että näin saadaan akulle ladattu verkkovirta käyttöön pienemmällä kulutuksella pidemmäksiaikaa kuin käyttämällä 230v verkon laitteita.
PALIN MATTI
06.11.2014 09:53
Siinä tapauksessa, että vaunun akku ladataan ajon aikana vetoauton kautta, niin maksetaan se lataussähkö auton tankauksen yhteydessä polttoinedealerille.
Ilmaiseksi sitä sähköä et saa siihen 12V järjestelmään mistään.
Summa summarum: On energia nhinnan suhteen ihan yks hailee, millä sähköllä niitä vaunun sisäisiä järjestelmiä käyttää.
Akku on vain sähköenergian välivarasto, eikä itse kehitä sitä mistään lisää.