- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Kaben "vesimittari" jumittaa
Kaben "vesimittari" jumittaa
Safirin raikasvesitankissa on koho, jonka korkeustieto välittyy lediriviin allaskaapin yläpuolelle. Tai siis noin pitäisi tapahtua. Kädellä kokeillen koho liikkuu herkästi, mutta lukemat ledirivissä eivät muutu, aina näyttää 50%. Mitenkähän kohon liikkeet muuttuvat sähköiseen muotoon? Optisesti?
Kohomysteeriin menee kaksi johdinta. Olen yrittänyt irrottaa mekanismia, mutta taitaa jäädä tekemättä, koska pitäisi näköjään möyriä sisälle tankkiin pitämään sisuskaluista kiinni mutterin pyörittämisen ajaksi. Väännettäessä pyörii koko höskä eikä sisuskaluista saa otetta huonossa asennossa ja muutamalla sormella.
Mahtaisko joku (se kuuluisa joku) tietää miten toi systeemi toimii, niin pääsisi hommassa eteenpäin. Olisi asuessa kiva tietää paljonko vettä on jäljellä ;)
Liittenä kuva.
Jokunen vuosi sitten samallainen vesimittari oli minullakin jumissa. Otin vesimittarin johdot irti kuvassa näkyvästä liittimestä.Sain koko mittarin keploteltua säiliöstä irti. Koho oli tyroksia ja liikui vedenpinnan mukaan. Pesin sen levyn ja kohon, jonka jälkeen mittari on toiminut Kotoa ei saa irti siitä levystä jossa se kulkee. Pesuaine taisi olla astianpesuainetta kokeilin vielä mittarin toiminnan avonaisessa astiassa. ennen takaisen laittoa vesitankkiin.
En tiedä miten sydeemi toimii , mutta pesemällä se alkoi toimimaan. Kyllä se muovimutteri aukeaa kun ei tarvi pelätä niitä kahta valkoista johtoa. Merkkasin vielä niiden paikat ennen kuin irroitin ne liittimistä, tankin sisä kautta mittari tulee pois paikaltaan.
kabe ametist 04
Kaben vesimittari tosiaan joskus jumittelee.
Uusimmissa vaunuissa voi olla paremmat systeemit, mutta tämä ohje koskee niitä vaunuja, joissa on rivi ledejä osoittamassa veden korkeutta ja punainen LED-vilkkuu kun säiliö on aivan tyhjä.
TOIMINTA: Vesimittarin anturiputken ympärillä liikkuu koho, joka kelluu säiliössä olevan veden pinnalla. Kellukkeen sisällä on kestomagneetti, joka kytkee anturiputken sisällä olevia reed-releitä (pienen lasiputken sisällä tyhjiössä oleva kontaktipari) sen mukaan minkä releen kohdalla magneetti on.Riippuen siitä mikä rele on vetänyt, näyttää panelin LED-rivistö paljonko vettä säiluössä on.
Ongelmat:
Koho ei liiku vapaasti anturiputken ympärillä. => Puhdista koho ja anturiputki. Tämän voi korjata vaikkapa pistämällä käden sisään täyttöaukosta ja pyyhkimällä anturiputki puhtaalla astianpesuaineeseen kostutetulla rievulla, samalla nostaen kohoa ylös ja alas, jotta anturiputki puhdistuu joka paikasta. Samalla voi todellakin kokeilla, että koho liikkuu jonkinmoisella välyksellä joka kohdassa. Tämä siksi ettei vaan kohon reijässä ole mitään roskia tai "sientä" tms, joka estää kohon liikkumista.Bonus: Koeta paljonko tilaa on anturiputken alapään ja säiliön pohjan välissä. Jos anturin ja säiliön pohjan väliin menee sormi, voi vesimittarin kalibrointia harkita korjauksen yhteydessä.
Sähköinen häiriö = Testaa ja tarvittaessa korjaa. Jos koho liikkuu häiriöttä, liikuta kohoa käsin koko putken mitan ylhäältä alas ja katso (pyydä jotakuta katsomaan) muuttuuko vedenkorkeusnäyttö sähköpanelissa vastaavasti.Jos näyttö toimii osalla matkaa ja osalla ei toimi, voidaan todeta ainakin että kohon magneetti on riittävän vahva ja vetää jonkusen releen ohikulkiessaan, kaikkireleet eivät sitten kuitenkaan kytke signaalia.
Korjaus: Ennen kuin aloitat korjauksen, tarkasta onko vedenkorkeuden anturin kalibrointi kohdallaan. Jos anturiputken sisällö oleva pertinax-levy ei ole oikealla korkeudella voi olla ettei tyhjäkään säiliö saa valoa vilkkumaan, toisaalta se ei näytä ehkä koskaan täyttä. Kirjaa tämä huomiosi ja sitten korjauksen jälkeen kokoonpanossa korjaa kalibrointi, jos tarvis. Itse jouduin jatkamaan anturiputkea, jotta koho pääsi tarpeeksi alas ja vasta silloin tyhjä säiliö vilkutti varmasti punaista LED-valoa.
Poista anturiputki säiliöstä. Jotta kohon voi poistaa pitää tietenkin sähköjohdot irroittaa liitinrimasta. Ota ennen johtojen irroitusta valokuva liitinrimasta, jos mahdollista, jotta kytket varmasti johdot oikeisiin napoihin.
Mittaa anturin toiminta vastusmittarilla ja "ärsyttämällä" ulkoisella voimakkaalla magneetilla, Jos vastusarvot muuttuvat loogisesti aina kun uusi rele tulee magneettikenttään, toimivat releet. Jos vastusarvo ei muutu loogisesti, tiedät että jotakin on korjattava anturin sisällä. Merkkaa ne releet, mitä epäilet viallisiksi.
Anturin sisäkalut saa ulos yläpäästä poistamalla varovasti kitin, jonka läpi johdot tulevat ylös. Ennen kuin vedät sisäkalut ulos merkkaa pertinax-levyn korkeus anturiputkessa ja jos on kalibroitavaa, suunnittele ja kokeile mihin korkeuteen tulet sisäkalut asentamaan korjauksen jälkeen.
Jos jokin osa, siis yleensä reed-rele, on rikki saat tilattua uuden osan erimerkiksi Partco Oy:n myymälästä tai postimyynnistä, jossa myydään juuri oikeanlaista reed-relettä.
Sitten kun kohoa liikuttelemalla anturin sisäinen vastusarvo muuttuu loogisesti on anturi kunnossa ja sen voi asentaa takaisin. Kittaa anturiputken yläpää hyvin silikonilla ja varmista oikea korkeus anturin sisäosille, jotka roikkuvat sähköjohdon varassa anturiputken sisällä Varmista myös etteivät osat liiku ennen kuin silikooni on kuivunut.
Itse jouduin katkaisemaan anturiputken alapäästä, jatkoin putkea noin 7 mm, jotta anturi pääsi säiliön pihjalle saakka.Näin sain kaikki arvot kohdalleen ja mittari vilkuttaa punaista vasta kun säiliö on oikeasti käytännössä tyhjä.
Kyllä se näillä konsteilla tulee kuntoon.
Mittaripää ei käsitykseni mukaan ole koskaan ollut rikki, mutta voi sitäkin tietenkin esiintyä. Siihen minulla ei ole valmiiksi analysoitua ja kokeiltua korjausohjetta olemassa ,,,,,,, ainakaan vielä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.