Veden käyttö vaunussa talvella
AHOLA KARI
24.10.2014 14:36
Aiemmin kyselin harmaavesisäiliön sulanapidosta pakkasilla.
Monella olin mielipiteenä, ettei kannata vettä käyttää talvella. Nyt oman vaununi osalta sain muutokset tehtyä niin että veden käyttö ei pitäisi olla ongelma.
Raikasvesisäiliö on lämpimässä tilassa. Keittiön ja WC:n lavuaarin harmaavedet ohjautuvat kaapeissa oleviin kanistereihin. Suihkukaapin vesi suoraan pihalle ämpäriin.
Aiempi keskustelu ja kysymyksen asettelu oli huonosta tietämyksestäni johtuen hieman harhaanjohtavaa. Vaunun viemäriverkosto on ainakin omassa vaunussani vaunun alla aikamoiden "viidakko". Millään sulanapitokaapelilla tätä ei olisi järkevästi ollut hoidettavissa. Ainakaan ilman suuria muutoksia.
Koko projektin muutoskustannus oli kaikkinensa ad. 15-30 e.
Itse en näe mitään syytä sille, että veden käyttöä pitäisi välttää vaunussa pakkasilla, kunhan on asian oikein järjestänyt. Ei ole edes kustannuskysymys. Käyttöähän varten ne on tehty. Luulempa että samat muutokset tehtävissä lähes kaikissa vaunuissa (Nyt taasen ollaan suurten kysymysten äärellä Alde vs. Trumatic).
ANTTILA MARKKU
24.10.2014 16:42
Ei se veden käyttö vaunun järjestelmissä varsinainen ongelma ole jos vaunu on valmiiksi rakennettu talvikäyttöä varten.Se silti täytyy joka kerta tyhjentää huolellisesti putket ja viemärit jos vaunu jää tyhjilleen kylmäksi esim.viikoksi.Minulle yllätys oli "talvivaunu"solkun wc huuhtelun putken jäätyminen alle -15 pakkasessa,suli kyllä lämmön vaikutuksesta kun ulkoilman lämpötila nousi tuonne -10.Samoin nuo käyttöveden ja harmaaveden tyhjennys hanat tuovat omat vaivansa.Muista myös vesijohto ja lämminvesi varaajan tyhjennyshanat ja että ne pakkasessa myös toimivat niin että järjestelmä tyhjenee.Hajulukkoihin joka tyhjennyksessä uudet -20 kestävät lasinpesunesteet.Tuossa noita syitä siihen miksi mieluimmin on täyttämättä talvella noita säiliöitä.WC:tä voi käyttää vaikka kaatamalla käytön jälkeen kanisterista vähän vettä huuhteluksi,kun kasetti on lämpimässä tilassa.
Käyttäjän lisäys viestiin 24.10.2014 klo 16:47:42
Sitä wc kasettia voi käyttää myös tiskivesien pois kuskaamiseen,pitää vaan tyhjentää useammin kun kaata pesuvesiä sinne.Pieni vaiva vaikka kemsantyhjennys paikassa joutuu tyhjentämään,oppii tulemaan vähällä pesuvedellä toimeen.
AHOLA KARI
24.10.2014 22:25
Oli hyviä vinkkejä.
Vaunussani ei ole hajulukkoja. Tuota jäin miettimään lämminvesivaraajan osalta: olen päästänyt vedet pois puhdasvesisäiliöstä niin että olen valuttanut vedet pois hanojen kautta. Piänyt niitä niin kauan päällä, kunnes vettä ei enää tule. Eikö tällöin Alden säiliö ole tyhjentynyt?
PALIN MATTI
24.10.2014 22:39
Suurin murhe vesijärjestelmän talvikäytössä on se järjestelmän tyhjentämisen muistaminen vaunulta poistuttaessa. Varsinkin kun tunturissa sijaitsevalla vaunulla on useampia käyttäjiä.
Sen vuoksi pidän putkistot tyhjinä koko talven. Kannetun veden varassa elellään siis hiihtokausi.
AHOLA KARI
24.10.2014 23:09
Minun täytyy vielä varmistaa, että tyhjennys on ollut riittävä.
Huoli on ymmärrettävää. Jää rikkoo laitteet herkästi. Kumi ja muoviputket kestävät kohtuudella jäätymistä. Ventiilit ei.
Tässä opetellaan vielä asioita, toivottavasti ei kantapään kautta :(
ANTTILA MARKKU
25.10.2014 13:12
Ei se varaaja tule aivan tyhjäksi vaikka lämminvesihana olisi auki kunnes veden tulo loppuu,kannattaa jättää myös tyhjennys venttiili auki asentoon.
AHOLA KARI
25.10.2014 15:50
Kiitos. Tämän neuvon sain tänään liikkeessä.
Ei ollut 3-tieventiilit auki, nyt on.
Noviisina tässä vaunuharrastuksen parissa on vaikea löytää selkeää ohjeistusta miten esim. talvisäilöön vaunua laittaessa tulee toimia.
Esim. tällä sivustolla voisi olla tietopankki, josta olisi saatavilla ohjeita eri tilanteisiin.
Ihan perusasioissa voisi ohjeistaa.
Esim. vaunun laittaminen parkkiin retkeilyssä: kiilat, laudat, miten, miksi.
vaunun säilytys ulkona kesällä, talvella: asento, tuet, käsijarrun käytto yms.
Nämä ovat selviä asioita vaunun omistajille. Uusi harrastaja on monessa kohtaa sormi suussa ja miettii että miten? Olen paljon kysellyt ja saanut neuvoja. Jotkut asiat selviävät käytännössä.
Jos tästä ottaisi kopin joku veteraani karavaanari ja laittaisi homman alulle. Ilman mitään juupas eipäs- väittelyä palstalla :)
VALTONEN MARTTI
25.10.2014 16:48
Aholan ajatukset on hyviä mutta joka ainoaan aiheseen vaan joutuisi valmiiksi laittamaan maininnan "tästä on tietenkin monta eri mieltä."
On aika turhauttavaa kertoa esim. ettei talveksi käsijarrua koska heti joku sanoo ettei mulla ole koskaan ruostuneet liinat kiinni vaikka on päällä ollutkin.
Tämä vaan yhtenä pienenä esimerkkinä.
PS. Noita ohjeistuksia on kyllä lehtemme juikaissutkin ja varmaan säännöllisesti tekee niin edelleen.
PALIN MATTI
25.10.2014 17:43
Nythän on niin, että jokaisella vaunumerkillä ja jopa -mallilla on omat niksinsä vesijärjestelmän tyhjentämiseen talveksi.
Parhaiten asiat selviävät kunkin vaunun omasta käyttöoppaasta. Onhan vaunun valmistajan intressi tiodottaa käyttäjällle tällaisista asioista.
Mitään yleispätevää ohjetta ei ole, sillä niin erilaisia ovat vaunujen vesi/lämmitysjärjestelmät.
Pääasia on, että mihinkään pumppuihin ja venttiileihin ei jää vesi jäätymään.
AHOLA KARI
25.10.2014 19:14
Kaivoin uudelleen esille vaunun mukana tulleet ohjekirjat.
Alden ohjeessa on maininta varaajan tyhjentämisestä, ventiilistä. Vaikka nyt tiedän mistä ohjeessa puhutaan, en osaa tämän ohjeistuksen mukaan asiaa hamottaa oikein.
Myöskin vaunun ohjekirjassa talviteloille laitto on ohjeistettu aika lyhyin lausein.
En toki tarkoita sitä, että kaikista asioista tulisi antaa neuvot, vaan esim. juuri Alden ja Truman talviteloille laitto. Käsittääkseni mallista ja vuosimallista riippumatta nämä kolmitiehanat ovat joka laitteessa. Järjestelmiin liittyvät lainalaisuudet lienevät varsin yhtenevät.
Huoltoliikkeen mukaan vuosittain tulee 5-7 vaunua korjaukseen sen takia, ettei lämminvesivaraajaa ole tyhjennetty ja on päässyt jäätymään.
Itselläni on ollut purjevane 20 vuotta. Tähän liittyvät manööverit ovat selkeitä. Moottoritoimittajan ohjekirjassa on selkein kuvin ja tekstein kerrottu makeavesihuuhtelu, glygolin täyttö yms. Myös vesijärjestelmän tyhjentämiset.
Luulen että aika moni uusi karavaanari painii näiden samojen kysymysten äärellä, mitä minä.
Sivuilla oleva esim. PDF-tiedostomuotoinen ohje kuvineen esim. Alden tyhjentämisestä auttaisi paljon.
Myöskin How I do it-pohjainen kirjoitus vaunun leiriytymiseen liittyvänä ohjeistuksena. Ainahan on Elvistelijöitä ja niitä jotka tekevät asiat toisin, mutta jokainen saa valita oman metodinsa. Helpottaisi aloittelijan arkea. Kyllä näistä voisi konkarikin saada vihjeitä. Aina voi oppia uutta!
Tänäpäivänä internet on se foorumi, mistä ohjeita ensin haetaan.
NIEMINEN PENTTI
25.10.2014 20:38
Markku Anttilan kanssa näköjään toimitaan samalla tavalla. VC-systeemiin emme talvisaikaan laita vettä,vaan vessassa on 5 litran kanisteri,jossa on veden joukossa huuhteluainetta.Sitä lorautetaan kusireissun jälkeen pönttöön. Näin ei ole tehtävä kuin jätesäiliön tyhjennys. Viimeisellä reissulla ajetaan tyhjäksi huuhteluvesisäiliö,Avataan käyttöveden poistohana ja tyhjätään käyttövesisäiliö.Toivotaan ettei minnekkään ole jäänyt vettä,joka talven aikana jäätyessään voisi rikkoa paikkoja.Tunnen kavereita jotka kaatavat viemärisysteemiin glykolia.Miksei,toimii varmaan.
TERVO JARI
25.10.2014 21:22
Ei aina tarvi olla "Elvistelijä" . . .
Mitä tulee noihin tyhjennyshanoihin, on tämänkin saitin sivuilta luettu aikojen saatossa se kylmätotuus että hanat on aukaistu / tyhjennysventtiilit avattu . . . .
Mutta, paikat on olleet umpi jäässä, hanat rikki jne . . .
Ei ole luottamista tuollaisiin putkituksiin / venttiileihin mitä näissä caravanhärpäkkeissä on, ei ne toimi 101% varmuudella . . .
Putkituset ei ole koskaan kuulleetkaan / nähneetkään sellaisesta "asiaa" kuin putken kaadosta jolloin on täysin mahdollista että tyhjentyminen ei lähdekkään "liikkeelle" vaa kaik' paikat jääkin vettä täyteen jolloin edessä on kallis "tikki", mietikääpä sitä . . .
Mutta jokainen "taaplakkoon" tavallaan, . . .
Tuurillahan laivatkin seilaa mutta ei Tuurissa . . .
Paineilma tai vesi-imuri on hyvä apu putkien tyhjennykseen ennen pakkaskauden tuloa, ja pakkaskaudella jokareissun jälkeen tyhjennys KUNNOLLA tai ollaan ilman "järjestelmä vettä" , . . .
Talvikausi = kannuvesi
ANTTILA MARKKU
26.10.2014 09:30
Itse sain oppia että suihku ei tule tyhjäksi pelkästään hanan aukaisulla,vaan.Avataan hana ja kun pumppu on lakannut työntämästä vettä sammutetaan pumpusta virta tai katkaistaan päävirta.Tarkistetaan että tyhjennys venttiilit ovat auki asennossa.Otetaan suihkuletkusta suihku irti ja puhalletaan letkuun kunnes tuntee ja kuulee ettei letkussa enään ole vettä.Kun hana on auki asennossa silloin kun sammuttaa virrat se jää auki asentoon ja auttaa veden virtauksessa pois hanoilta.Huomaa että vaikka et olisi käyttänyt suihkua niin verkosto täyttyy silti myös suihkun osalta joten kannattaa tyhjentää mieluimmin kuin ostaa joka kevät uusi suihkun hana.
AHOLA KARI
26.10.2014 10:31
Kiitos Markku!
Hyviä neuvoja tulee. Edelleen uskon siihen, että saan asian toimimaan. Voi olla että oppirahoja joutuu maksamaan.
Tänään katson voisiko säiliön perään, pumpun jälkeen laittaa jalkapumpun, vastaava mikä purjeveneessä. Tällä saa pumppaamalla tyhjäksi letkut. Tämä ei haittaa sähköpumpun toimintaa. Sillä saa paineen letkuun. Hana kerrallaan auki ja pumpaten tyhjäksi.
Kehitellään.
AHOLA KARI
26.10.2014 22:52
Nyt on systeemi käyty lävitse.
Tarkistelin raikasvesisäiliötä. Pesin sen. Tuumasin miten saan sen kokonaan irti, niin saisi pestyä kunnolla. Pohjassa oli isompi T-mallin tappi. Kattelin sitä hetken ja mietin että onko säiliö ruuvattu pohjasta läpi? Käänsin varovasti ja kas, se lähti irti! Se olikin säiliön tyhjennysaukon tulppa, joka ei ollut oikein laitettu. Eipäs tätäkään löydy ohjeista (?).
Minulla on kolmitiehana sekä lämpimällä että kylmällä puolella. Hanat auki, kolmitieventiilit auki. Säiliö tyhjennetty. Pumppu ylhäällä.
Pumpun jälkeen lähtevään letkuun havittelin asentavani veneissä käytettävän jalkapumpun. Tällä olisi saanut letkut tyhjäksi. Ei löydy tälle paikkaa.
Kolmitie venttiili pumpun jälkeiseen osaan letkua, jonka kautta 12v kompuralla paineella ajaa letkut tyhjäksi? En keksinyt vielä oikeaa venttiilä tähän tarkoitukseen.
Mielestäni minulla on paketti kasassa niin, että voin vettä käyttää vaunussa talvella.
Mikä ei saa jäätyä ts. jäädä vettä
lämminvesivaraaja
puhdasvesisäiliön pumppu
hanat
muuta?
Muoviletkussa jää ei tee vahinkoa.
ANTTILA MARKKU
27.10.2014 09:21
Hanat on jätettävä auki asentoon.
LATVALA MARKO
27.10.2014 23:25
Miksiköhän hanat on jätettävä auki asentoon, jos putket ja hanat on varmasti tyhjät vedestä.
Mulla ollut hanat aina kiinni, eikä (vielä) mitään ongelmaa ole aiheuttanut.
ANTTILA MARKKU
28.10.2014 12:10
Varmuuden maximointia,jos kuitenkin.
VALTONEN MARTTI
28.10.2014 12:15
Letkuston on saatava ilmaa yläpäästä jotta mahdollinen vesi pääsee poistumaan.
Toiseksi, pisarakin vettä hanassa väärässä kohtaa rikkoo sen jäätyessään. Ehkä se on avonaisena "väljempi"
Minun ohjeissa muuten sanoo että jätetään puoliksi auki...
Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2014 klo 12:16:39
...eli tavallaan kuten Anttila sanoi varmuudesta.
AHOLA KARI
28.10.2014 13:58
Veneessä, kun se laitetaan talviteloille, suositus on että kaikki ventiilit ja hanat ovat auki asennossa.
Hanojen jättäminen auki asentoon, ei ainakaan haittaa mitään.
Kun tuota vaunun raikas ja harmaavesiasiaa olen käynyt läpi, tehnyt muutoksia, niin sen olen pannut merkille että:
kun olen avannut kolmitiehanat sekä lämpimälle että kylmälle puolelle. Hanojen avaamisen myötä kuulee kuinka ilma virtaa hanoista sisään.
KAASINEN PERTTU
28.10.2014 14:56
Aldessa ilmeisesti lämminvesivaraajan lämmin ilma aiheuttaa lämmityksen aikaan ylipainetta jos hanat on kiinni?
En tiedä mutta kuvittelisin että paras olla hanat auki talvella niin kosteus saa putkista haihtua omaan tahtiin.
TAMMINEN MIKKO
28.10.2014 19:23
Palloventtilt pitäs jättää vaan puoliksi auki. Jos on kokonaan auki niin "pallon" reikään jää vettä joka jäätyessään rikkoo venttiilin rungon. Nimim kokemusta on.
AHOLA KARI
28.10.2014 22:16
Tämä asia aikanaan minullekkin kerrottiin. Tätä taisin muutaman talven noudattaa, kunnes sen unohdin.
Monta vuotta palloventtiilit ovat olleet täysin auki. Onneksi yksikään ei ole haljennut.
Tässäkin on niin ettei varmaan haittaa, vaikka pitäisi ne puolittain auki.
Hyvä muistutus.