Alden neste.
POIKULAINEN ESA
19.10.2014 20:12
Käyttäjän lisäys viestiin 19.10.2014 klo 20:17:35
Lähti kun rusakko puskasta.
Piti kysyä että kuinka usein vaihdatte nesteet Alden lämmitysjärjestelmään? Luin jostain että vaihto väli olisi 4-6 vuoden välein.
Itsellä nyt 7 vuotta vanhat nesteet ja pakkaskestävyys -26 astetta.
Alkoi arveluttamaan nesteen pakkaskestävyys ja onko aine enää sitä mitä pitäisi olla.
KOISTINEN TOIVO
19.10.2014 20:54
Kyllä se nesteen koostumus muuttuu, että vaihtaisin ne. Toivopoika
POIKULAINEN ESA
19.10.2014 21:18
Pitäisikö olla punaista G12 ??
KOISTINEN TOIVO
19.10.2014 22:17
Tuohon en osaa vastata. olisi parasta kysyä huollosta.
Tetlesin neste oli vihreää meillä aikoinaan.
Toivopoika
VALTONEN MARTTI
19.10.2014 22:23
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=1545963
Luepa tuo ainakin Halmeenmäen kommenttiin asti...
Käyttäjän lisäys viestiin 19.10.2014 klo 22:25:33
Lämmitin ei välttämättä ole sama mutta eiköhän tuo ole aika yleispätevää..
POIKULAINEN ESA
20.10.2014 05:34
Se oli hyvä linkki.
Vanha neste on mullakin vihreää joten samaa pitää olla uusikin ettei mene puurot ja vellit sekaisin.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.10.2014 klo 06:11:35
Tämäkin on hyvä linkki.
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=1881817
Järein uppopumppu saaviin niin rupee neste liikkuu.
ROSTEN MIKA
20.10.2014 10:40
Pari viikkoo sitten huollossa vaihtoivat mun vaunuun uudet glykot (vihreetä) pannu on alde 3000 vm 2007. Sanoivat että kannattas vaihtaa 2-3 vuoden välein, koska glykohan toimii sekä voitelu aineena sekä korroosiota vastaan pumpuilla ja patteri verkossa.
T. Mika
HALMEENMÄKI JUHANI
22.10.2014 19:27
Etenkin ne korroosiolta suojaavat aineet vanhenee pakkasnesteestä, eli mitä vanhempaa niin sitä nopeammin neste alkaa muuttua suojasta haitaksi.
LAUKKANEN MAURI
22.10.2014 20:19
Taas faktaa glolien kestävyydestä ja kemiallisista muutoksista,laukkasen näkökulmasta.
Kun tuntuu siltä että hyviä jäähdytysnesteitä vaihdetaa turhaan ,minulla on tutkittua glygolin muutoksista se ikääntyessä.
Eli kun olin aikoinaan ns.isontalon renki; ABB konsermi.
Niin sillon tutkitiin,eli otetiin aina testi LTO,n laiteiston gyoliverkosta,niissä käytetään samaa glygolia kuin autoissa.
Putket ovat mustaa rautaa,muistaakseni ja LTO,n patterit kuparia.
Eli ei paljon eros autojen jäähdytysjärjestelmässä käytetyistä materiaaleista.
Tuloskest olivat yllätäviä,jopa noin 10 vuotta vanhoissa järjestelmissä muutokset olivat minimaalisia ja nesteitä ei vaihdettu analyysin perusteella,siis gygolin ikäntyymisen tai kemiallisten muutoksien vuoksi.
Järjestelmät ovat tilavuudeltaan suuria ja tukimuksellä pyritiin kiinteistön säästöihin ja samalla varmistettiin järjestelmän toimivuus;oikea sekoitusuhe,koska liian väkevä seos heikentää lämmönsiirtoa,ideaali seos mieluumin laiha kuin väkevä,koska sillä on suuri vaikutus järjestelmän hyötysuhteeseen.
Sama asia kun on etsitty parasta läpimintä talviautoa,niin puhtaalla vedellä jäähdytysjärjestemässä on se paras hyötysuhde,mutta se pakkanen sanelee sen järjestelmän väkevyyden.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.10.2014 klo 20:24:19
Siis autoissa olisi pitänyt kirjoittaa;lämmitys järjestelmässä.
Mutta sama tapaus jäähytysverkossa, jos siinä jäähdytävänä aineena on vesi.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.10.2014 klo 06:31:21
Jäi tuossa mainitsematta,että analyysin glykolista teki suuri puolueeton laboratorio,me lähetettiin näytteet sinne.
EEROLA TEEMU
22.10.2014 23:07
Hyvä selvitys, Mauri. Liian usein tapahtuva jäähdytysnesteiden vaihto autoissa on satojen tuhansien ellei miljoonien bisnes Suomessa. Kun huoltokorjaamo saa asiakkaan uskomaan, että joka toinen vuosi pitää vaihtaa jäähdytysneste ja heillähän se neste maksaa pahimmillaan monin verroin enemmän kuin marketissa, niin kertyyhän siitä rahaa kassaan.
Muutaman vuoden ikäiset nesteet ovat usein edelleen kirkkaita ja saattavat tarvita korkeintaan vähän täydennystä haihtumisen takia.
SUNDELL REINO
23.10.2014 07:34
en tiedä mikä olisi tarkalleen ottaen hyvä vaihtoväli. itselläni vanhassa vaunussa neste meni melko puuroksi vaunun ollessa vajaa 20 vuotta. järjestelmän pesu oli melko työlästä siihen kuntoon että neste kiersi taas kunnolla. putken pinnasta irtosi pitkään tuota vanhaa nestettä joka tukki putkea. hyvän huuhtelun jälkeen vasta kolmas vaihto poisti ongelman. kun vaihtaa nesteen olisi hyvä huuhdelle putkisto kunnolla jotta ei tule kertymiä. itse vaihdoin nesteen kun nykyiselle vaunulle tuli 10 vuotta täyteen. en tosin tiedä mitä vaunulle on tehty ensimmäisen 5 vuoden aikana
HALMEENMÄKI JUHANI
26.10.2014 10:29
Niinpä. Kunpa osaisikin ennustaa sen viimeisen hetken, jolloin kannattaisi tehdä huolto eli tässä tapauksessa vaihto, juuri ennen ongelmia. Ja millaiset suoja-aineet siinä omassa kulkimessa kiertävässä liemessä on. Mutta kun ei osaa, ja rikkominen tulee huoltoa kallimmaksi, niin ennemmin niin päin. Autossa saa sentään paisuntasäiliöstä tai jäähdyttimestä jonkinlaista käsitystä nesteen likaisuudesta, mutta vaunun pitkässä putkistossa se moska jää alas putkiin.
POIKULAINEN ESA
26.10.2014 18:53
Entäs kun pakkasta tulee enemmän kuin -26 jonka mun alden nesteet kestää niin hajoaako koko helahoito pumpusta alkaen? Sekin tässä ihmetyttää kun on vahvat nesteet niin et saa lämpöä niin kuin laihemmalla mutta sit kun vaunu on seisonnassa niin hajooko paikat miedommalla litkulla.
VÄLIMÄKI JARMO
26.10.2014 19:01
Ei muutaman asteen heitto tee mitää,eikä jäädy,voi vähän hileelle vetää jos kymmenastetta yli, JV
LAUKKANEN MAURI
26.10.2014 19:13
Kyllä ole nähnyt ja korjannutkin niitä pakkasvaurioita,siis liian laihan glykolista
johtuen.
Mutta as.autoissa/ vaunuissa ei se lämmönsiirtokyky suhteessa seoksen väkevyyteen ole minusta oleelisin asia,tärkeintä on että se on riitävä siis kestää sen vähintään -35 pakkasen,tai Suomen pakkaset mitä ne sitten tulevaisuudessa ovatkin.
VALTONEN MARTTI
26.10.2014 19:24
Minulla olevassa Alden ohjeessa neuvotaan käyttämään seossuhdetta 40 / 60 %
Ei ole vielä koskaan mitään jäätynyt. Liekö hileeseenkään mennyt.
LAUKKANEN MAURI
26.10.2014 20:05
Tuossa Bilteman mainos;
Sekoitussuhde, tilavuus
Lämpötila Pakkasneste Vesi
-7 °C 20 % 80 %
-12 °C 30 % 70 %
-20 °C 40 % 60 %
-31 °C 50 % 50 %
-40 °C 55 % 45%
Käytä moottoria liuoksella, kunnes jäähdytysnesteen poistoaukosta tulee vihreää vettä.