Viisaampi vetokoukku

NISKANEN URHO 02.10.2014 12:13

Haluan vetokoukun joka mittaa aisapainoa sekä vetovastusta ja lähettää tiedot kuskille. Tämänpäivän tekniikalla, mittausantureilla ja langattomalla tiedonsiirrolla ei pitäisi olla vaikea toteuttaa. Toinen tapa voisi olla että ko. mittausanturit asennettaisiin vaunun- vedettävän laitteen vetopäähän. Koukkujen ja vetopäiden valmistajat jos ette ole vielä keksineet ko. ideaa niin uusista vastaavista tuotteista rojaldit minun tilille.

KAASINEN PERTTU 02.10.2014 13:11

Siinä tuli hieno aloitus vaununvetäjille, varmasti pystytään toteuttamaan koska kuorman tunnistavia laitteita on jo kuorma autopuolella. Eli jos on liianpaljon kuormaa auto ei liikahda mihinkään, tämä olisi hyvä laite matkailuvälineiden käyttäjille. Mihin hintaan se muodostuisi se onkin jo toinen juttu mutta erittäin tervetullut karavaanareille.

HALINEN HARRI 02.10.2014 15:16

Kyllä varmaan tuollakin käyttöä, mutta ensin täytyy saada sähköinen hammasharja joka lähettää tiedot kännykkään. Siitä voi tarkistaa milloin hampaat on pesty ja kuinka kauan harjaus kesti. (Viimeisin TM)

KOSKINEN OLLI 02.10.2014 16:37

Vetokoukkua helpommin nuo tiedot vois saada vetoaisasta, siellähän on jo valmiina kokoonpainuva elementti. Siihen vaan jousi ja venymäliuska anturi, ja nippu sähköjohtoa. aisapaino voi olla hieman hankalampi, yksi mahdollisuus olisi mitata takajousien painumaa. ...

Mutta mitä noilla tiedoilla tekisin? en minä oikein keksi, ...Vetovastuksen suuruusluokan näkee jo nyt ajotietokoneen polttoaineen hetkelliskulutusmittarista. Aisapainon voi kokeilla vetämällä sormikoukun voimalla vetopään nokkapyörä ylös maasta. Jos ei nouse, on liikaa painoa, ;)

Sehän menee niin että kuljettaja tekee kuorman ja vastaa kuormauksesta.

POIKULAINEN ESA 02.10.2014 16:44

Se on kyllä tarpeen sellainen hammasharja kuten samassa lehdessä oleva tuulimittari älypuhelimeen. Eihän sitä nyky ihminen tiedä että tuuleeko / onko pessy hampaita jos sitä ei näe puhelimesta. Niitä on kai sellaisia wc-pyttyjäkin jotka analisoi tuotteen että onko aivan tasapainoista vaiko ei. Sekin on huissin tarpeellinen jos sen tiedon saisi viellä puhelimeen talteen niin vois näyttää kavereillekkin.

HALINEN HARRI 02.10.2014 17:05

Niin ja voisi lähettää laboratorioon analysoitavaksi.

KOSKINEN OLLI 02.10.2014 17:30

Noissa automaattikoneissa on usein niin, että ohjelmoitsija on se joka siitä toimivan koneen tekee. Samoin on tämä kysyjän kysymys, Luulen että pelkästään ohjelman pätkällä vetokoukkuun kohdistuva vetovastus saadaan tietoon nykyautosta. Aisapainokin saatettaisiin saada, ainakin niissä autoissa joissa on ilmajousitus.

TERVO JARI 02.10.2014 19:55

Vaaka-anturein . . .

https://www.google.fi/search?q=vaaka-anturi&client=firefox-a&hs=OHl&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UoAtVOTwNueoygO7kYDoBQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1536&bih=708

Mutta tulee kalliin puoleiseksi . . .

Halvempi versio:

http://www.vapaa-aika.com/aisapainovaaka-maksimi-100-kg-saakka-muovia.html

Vielä siedettävä hinta:

http://www.vapaa-aika.com/nokkapyora-aisapainovaakalla-pehmytkumirenkaalla-ja-metallivanteella-225-x-70-mm-maksimi-150-kg.html

Vähän hintavampaa:

http://www.vapaa-aika.com/nokkapyora-premium-aisapainovaakalla-ja-tayskumirenkaalla-230-x-80-mm-maksimi-300-kg.html

ANTTILA MARKKU 03.10.2014 12:06

Minäkin kallistuisin tuohon Koskisen arvioon mittalaitteen,todennäköisesti paineeseen tai puristukseen perustuva mittaus jousituksessa tai iskareissa olisi vaihtoehdot.Mittalaitteet vetokoukussa eivät toimi,johtuen koukkuun kohdistuneesta iskuista ja vedosta sivu ja pituus suuntaan.Eikös kuormaajissakin punnitus tapahdu oljyn paineesta sylinterissä.

TÖRÖLÄ SIMO 03.10.2014 14:48

Oispa oiva keksintö taas seuraavaan Vuoden turhakekisaan, tulis varmaan ekapalkinto .

ANTTILA MARKKU 03.10.2014 18:38

Äläs sano.Joku vuosi sitten nuoriso äänesti vuoden turhakkeeksi nenäkarvojen leikkurin.Kuitenkin minä olen kaivannut kyseistä laitetta millä sais myös korvista karvankasvua hillittyä.Mistähän sais kyseisen laitteen?

LÖNNQVIST LEIF 04.10.2014 16:58

"On se vaan..... Mitten olisi tämä norjalainen sähkövehjefirma jonka mainoslause alkaa noilla avaus sanoilla. Lefa

PALIN MATTI 05.10.2014 16:57

Mulla on peräkärryn tukipyörässä vaaka, josta näen kulloisenkin aisapainon, kun kärry on irti vetoautosta.

Helppo ja yksinkertainen systeemi, eikä tarvitse elektroniikkaa.

ANTTILA MARKKU 05.10.2014 20:31

Oletko tarkistanut onko lukemat oikein.Minulla oli solkussa myöskin vastaava viritys ja lukemilla ja todellisella painolla ei ollut muuta yhteistä kui että molemmissa lukemat oli numeroita.

POIKULAINEN ESA 05.10.2014 21:02

Sama mulla solkussa. Ei sen näytössä ole mitään järkee.

VALTONEN MARTTI 05.10.2014 22:18

Mulla ei ole sitä Solkussa mutta olen niitä katsellut sillä silmällä ettei tuo voi toimia oikein. No nyt tuli vahvistuksia... kiitos.

PALIN MATTI 08.10.2014 08:15

Sen minun aisapyörävaakan mukkaan mie olen saatanan riski mies. Vaaka näyttää 140 kiloa ja siltikki mie saan sen painon nostettua köykäsesti yhelä käelä irti maasta.

Ja se vaaka ei valehtele!

VALTONEN MARTTI 08.10.2014 10:07

Tahtoo semmosen aisavaakan sittenkin! Onpahan millä pullistella nakkijonossa.

ROSTEN MIKA 08.10.2014 11:16

Hupasia noi rekisteriotteen painoilmoitukset ! Käväsin just männäviikolla paikallisen roskrollin asemalla piruuttaan punnitsemassa vaunun, paperien mukaan omamassa 1900 kg ja kokonaismassa 2200 kg. Vaunussa oli puolpulloo kaasuu, ei yhtään vettä tankeissa, pikkasen vaatteita porukalle ja ruoka tarpeita tuskin kymmentä kiloo. Siis ihan peruskamaa.

Ainoo lisävaruste joka on niin dometic kattoilmastointi (40kg?)

Vaaka näytti 2315 kg!! Otin viel vaunun irti autosta puntaria varten ! Vaununa on detsku 750 camper snow -07 (eikä pitäs olla vettyny, vielä ?)

Normi matkalla painoa olis vielä enemmän koska kaikki "pakolliset" tarvikkeet ei ollu mukana, fillarit ,lastenrattaat, grilli +toinen pullo, bisset ym ym.

T. Mika

VALTONEN MARTTI 08.10.2014 15:45

Sinnepä jäisi punnitusratsiaan Mikankin vaunu. Kun kuormaa vähentämälläkään ei sallituihin päästäisi. Niinpä moni muukin. Onneksi kotimaassa ei tuosta juuri ole pelkoa.

POIKULAINEN ESA 08.10.2014 16:09

Mistä ne repii noita painoja kun ne heittää aina sadoilla kiloilla. Mullakin konttuurilla tuli tyhjästä +250kg omamassaan. Ne taitaa olla jossain uunissa +100 asteessa tehtaalla ja siitä painot papereihin. Punnituksen jälkeen lisätty viellä punnituksesta unohtuneet palikat paikoilleen. Ratsiassa ei auttaisi kun heittää sängyt+muut kalusteet pihalle että painot onnaisi.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2014 klo 16:11:00 Tyhjällä kopilla voi jo päästä massoihin.

ROSTEN MIKA 08.10.2014 17:33

Painoista vielä sen verran että olin "pikku"poikana erään silloisen hobby vaunujen maahantuojalla kesäduunissa 80-90 lukujen vaihteessa. Silloin hobbyt vielä oli niitä kerman/ruskean värisiä (eli viimesiä laatumalleja).

Aina kun tuli uusi malli joka piti tyyppikatsastaa niin se oli yhtä suurta kusetusta koko tyypitys !

Lämppäristä nesteet pois, lämppäristä ei jäänyt kuin tyhjät kuoret paikalleen. Akku oli pelkkä akun näköinen kuori (paino vissiin 200gr) Jääkaappi oli ilman koneistoa. Joka paikasta irroteltiin piilosta painolastia pois. Kyllä siinä meni aina pari päivää että sai vaunun tyypityskuntoon, enempi kyllä paloi aikaa ja tupakkaa että sen sai taas leiman jälkeen myyntikuntoon !!

Taitaa sama meno jatkua vielä nykyäänkin ??

T. Mika

KERÄNEN MATTI 08.10.2014 21:57

Käytin oman Detskun katsastusaseman vaakalla uutena ihan mielenkiinnosta. Akselin alta tuli aika tasan samat 1665 kg mitä CoC:ssa ilmoitettu, nokkapyörän alta 75 kg (eli yli sallitun 4%:n). Mutta kaikki säiliöt tyhjinä ilman kaasupulloja ja roikkakelaa. Yks pullo, roikkakela ja raikasvesisäiliö täynnä pitäis mun käsittääkseni olla omapaino ilmoitettu.

KAASINEN PERTTU 09.10.2014 21:02

Vein -91 2vuotta vanhan Smaragdin katsastukseen muuten meni hyvin mutta sitten vaakalle ja painoi liikaa kysyin inssiltä mitä nyt tehdään, tuo loppuviikosta tyhjä vaunu vaakalle.

Sitten vaan vaunua tyhjentämään otin henkilö vaakan ja sillä punnitsemaan tavaroita alkuun jo huomattiin että retkivarusteet painaa yllättävän paljon.

Vaunu tyhjänä 1kaasupullo matot lattialla 30kg liikaa nyt on riittävän hyvä tuumasi inssi ja löi leiman paperiin.

Silloin otin yhteyttä myyjään hän kertoi että heillä jokainen vaunu maahantuonti punnitaan yksilöllisesti sen takia ei ollut juurikaan ylipainoa.

Siihen aikaan ei ollut paljonkaan kantavuutta vaunuissa siksi niitä vietiin joskus katsastuksessa puntarille.

HAKALA SAMI 23.10.2014 21:44

Mulla on mukana kaasupullojen tarkistelua varten ihan tavallinen henkilövaaka. No siinähän on näyttöä 120 kiloon asti, jos haluaa aisapainoa tarkistella niin senkin nokkapyörä sen päälle. Eikös oo aika yksinkertainen ja edullinen idea :)

LEHTINEN PERTTI 13.12.2014 21:07

Joo, vaaka on Ok jos haluaa faktiset numerot kirjata vaikkapa vaunun päiväkirjaan. Minulle kuitenkin riittää 10 kg tarkkuus. Aisapaino on hyvä kun aisan voi nostaa käsin kohtuullisella voimalla. Silloin tiedän, että aisa painaa 80 - 90 kg. On muuten aika tarkka tuo käsipunnitus kun sen tekee aina kun laittaa aisan vaunuun kiinni. Näin säilyy tuntuma, mitä sen tulisi painaa.

Koukkupainon vaaka olisi Ok, mutta kuuluu minusta "härpäkkeisiin", jota ei oikeasti tarvita käytännön karavaanitoiminnassa.

Mittausaluekin saisi olla melkoinen, jotta saisi tallennettua aisaan ajon aikana kohdistuneet maksimikuormat, myös negatiiviset arvot. Aisakuormat käsitykseni mukaan ovat ajotilanteessa useita satoja kiloja kuormituspiikeissä.

VÄLIAHDE JUSSI 14.12.2014 01:28

Jo tuli kerrankin aloittaja joka, puhu asiaa jos,ei täsmää niin niin verot päälle. Koukkuverolle vaan koko karavaanari harrastus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.