Donnerwetter, Solifer!

HARTIKAINEN ILKKA 11.09.2014 22:27

Donnerwetter. Himmel. Achtung. Aaargh.

Tässäpä on lueteltuna jokseenkin kaikki ymmärtämäni saksankieliset sanat (ilmaisusta automatishce entlüftnung minulla on pieni aavistus, kun piti kesällä asentaa uppopumppuja). Caravan -lehdessä esiteltiin Hymerin valmistukseen siirtyneen Soliferin mallisarja. Sitä en ymmärrä ollenkaan.

Katon etuosa on ihan väärän mallinen. Perinteinen pieni ilmanvastus ja vedettävyys ovat siis saaneet mennä. Vaunut ovat suomalaiselle vetokalustolle liian isoja ja raskaita.

Näyttää siltä, että Solifer luovuttaa sovinnolla pohjoismaiset markkinat jollekin muulle merkille. Kukahan valmistaa ja myy jatkossa talvikelpoisia vaunuja painoluokissa, jotka sopivat Suomessa yleisille autoille?

VALTONEN MARTTI 12.09.2014 00:17

Soliferissa on perinteisesti yhdistynyt hyvä vedettävyys ja kelpo asuttavuus plus lukuisia innovaatioita joilla se on ollut edelläkävijä.

Pelkäänpä että jos haluaa pysyä vast'edeskin sellaisessa vaunussa ei passaa mennä enää vaihtamaan.

POIKULAINEN ESA 12.09.2014 06:51

Tässä uudessa Soliferissa ei ole mitään vanhaa Soliferia kuin Alde lämmitys. Malli nimetkin on muutettu Nordica, Evolution ja Sense. Viellä jää Polar joka pitäisi tulla entistä mahtavampana kun ei enää tarvitse uudistella Solifereitakin. Polar on poistanut kiinteät vetokahvat vaunuista. Onkohan järkevää voi jokainen miettiä kun etsii hukassa olevia irto vetokahvoja kun tarvitsisi vähän siirtää vaunua. Soliferin hinnat+painot on kokenut nousun toden näköisesti. Lehessä oli Solifer Sense 690S koe vedettävänä ja hinta 63366+toimituskulut. Tohon hintaan on jo aika paljon valinnan varaa muista merkeistä lähes samassa koko luokassa. Soliferiin tykästyneet vaihtavat todennäköisesti jatkossa Polarin leipiin jossa on säilynyt pitkälti se "vanha" joka on hyväksi koettu. Aika näyttää kumpia vaunuja myydään enemmän. Itse en vaihda kyllä enään uuteen Soliferiin jossa on vain nimi jäljellä.

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 12.09.2014 08:14

olipa ilo huomata että soliferikin viimein tuli 2000 luvulle T:ari

HAARAKANGAS ALLAN 12.09.2014 08:43

Solikasta on muodostumassa todellinen kulttivaunu. Nyt hävisivät viimeisetkin vaununvaihto vaistot. Solikka ei ole mikään jullikka. Sen vedettävyys on huippuluokkaa. Siis selvää säästöä kuten Siwa mainostaa. Pystykeulaiset, ilmanpuskijat eivät mahdollista sellaista taloudellisuutta ja ekologisuutta kuin Solikka. Kulutus 2.2 d veturilla 8.2- 9.8 kuutiodesiä satosella. Puhumattakaan niistä muista pohjolaan sopivista käytännöllisistä ratkaisuista.

Onkohan Poksista tulossa "viistottua ja venytettyä versiota?"

Allu vaari

HALMEENMÄKI JUHANI 12.09.2014 17:43

Tuskin. Ottivat sen keskikoon sarjankin pois ohjelmasta. Kait nixmanni sitten haluaa siinä koossa ennemmin Hobbya, ja on valmis maksamaan siitä hieman lisää.

POIKULAINEN ESA 12.09.2014 20:24

Kuka maksaa ja mitä lisää? Hobby ja Solifer on aivan eri. Nixmannit haluaa asikkaat karkottaa kilpaillioille kun kaikki ei halua Hobbya (on muutakin tekemistä).

HYTÖNEN RAIMO 13.09.2014 11:47

Solifer on jo luovuttanut. Pudonnut myyntilistoilla luokkaan ynnä muut ja tuolla hintatasolla pudotus ei kun jyrkkenee.

Eikä vika ole vähimmässäkään määrin saksalaisten, vaan ostajien, jotka ovat unohtaneet ruotsalaistuneen (ja nyt saksalaistuneen) solivieterin. Periaatteessa menestymisen markkinoilla ratkaisee hinta-laatusuhde, joka ei ole nykymallistolla lähelläkään houkuttelevaa. Viimeisessä Caravan lehdessä koeajetun hinnalla saa jo matkailuautonkin - kun tähän lisätään vielä veturin hinta niin satatuhatta alkaa olla jo pikkuraha.

Tosiasiassa Polar ei edes halunnut kehittää sen oman malliston kanssa kilpailevaa solivieteriä, ja tulos on nyt kaikkien nähtävissä.

ANTTILA MARKKU 13.09.2014 17:57

Yhden solkun kokemuksella,ei nuo uudistukset vaunusta ainakaan huonompaa ole tehneet.

MARTTINEN MATTI 13.09.2014 21:50

Meillä on käytössä viides vaunu, 3 oli vanhoja käytettyjä, edellinen oli Cabby.Nyt on Solifer Artic-07, vedetty n.35000 km ja ainoat "viat" vesisäiliön korkin lukko ja antennin vahvistin.Tosin meillä ei vaunua käytetä talvella, silloinhan tekniikka joutuu eri lailla koetukselle.Paras vaunu meillä tähän asti.Mutta ovathan nämäkin yksilöitä..

VALTONEN MARTTI 13.09.2014 22:45

Kyllä Polarilla tehtiin hyviä Solkkuja, parempia kuin kotimaassa. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen kuitenkin. Kehitystäkin tapahtui, laitoin sen messuilla aina merkille kuinka Solkut kehittyivät erityisesti oman makuni ja toiveiden suuntaan.

Sääli että tähän on tultu sillä Pohjoismaissa ne parhaat vaunut aina on tehty.

POIKULAINEN ESA 14.09.2014 08:06

Itsellä on Solifer Artic-07 NS jossa on tilat mielestäni todella järkevästi. Koko 560 ja paino 1350kg on suhteessa pienimmästä päästä sekin kulutuksen 10L/100km kanssa. Ainut mihin voisi vaihtaa on noin saman ikäinen 560 NS Finlandia. Ei mun mielestä Solifer kilpaillut Polarin kanssa. Se oli vaihtoehto peilikuvana Polarille. Kummassakin on lähestulkoon samat palikat ja eiköhän se Polarille ollut ihan sama kummasta kassakone kilisi kun vain kilisi. Myynnin syitä on turha arvailla mutta uudella omistajalla onkin sitten hommaa.

ANTTILA MARKKU 14.09.2014 11:19

Kyllä oli jo aika avartaa solkun pimeyttä suurentamalla ikkunapintoja.Samoin se keulan istuinryhmä aiheutti ryhtivikoja istujille.Kyllä siitä vetoominaisuuksien paremmuudestakin voidaan olla montaa mieltä.Vetoauto on aika ratkaiseva palanen tuossa arvostelussa.Vähäisellä kokemuksella pakettiauton perässä monesta huonostakin vedettävästä tulee siedettävä.Omat asumiskelpoiset vaunut 590S Beduiin,630 Solifer ja nykyinen 650 Cabby ovat kaikki aika saman kokoisia joista Solifer oli kaksiakselinen.Vetoautona kaikilla ollut Hyndai Santa Fe.Polttoainetta kaikkien kanssa kulunut noin 13l/100km tai ainakaan en ole havainnut suurempia eroja.Vito oli pakettiautona hyvä vetoauto, Soliferin ja Cabbyn edessä polttoainetta kului pikkusen vähmmän Soliferin aerodynaamisesta etupäästä huolimatta.Vahinko jos ikkunoiden pinta-ala on suoraan verrannollinen lämmön karkaamiseen talvi oloissa mikä kirjoittajien arvauksissa huonontaa Soliferia.Myöskin se kattopellin vaihto muoviin on hyvä parannus koska se peltiratkaisu ei kestänyt rakeita tai puun oksien laahausta.Soliferin täyskorkeat kaapinovet myöskin ovat selkeä parannus jos materiaali on muuttunut,voi olla että kosteus ei niin paljoa enään vääntele ovia ja luukkuja.Beduiinissa huomasi myös tuon kosteuden vaikuttavan oviin ja luukkuihin.Cabbyssa tuo ei vuoden kokemuksella ainakaan näy vielä tosin täyskorkea ovi onkin kaksi osainen ja siten puolikkaat ovat kapeampia.

KAASINEN PERTTU 15.09.2014 15:57

Meillä oli ensimmäinen solifer keltaraitainen 505 vm-74 ja siinä oli muovikatto. Siihen aikaan hieno vaunu.

STRÖMMER HEIKKI 16.09.2014 21:15

No mä kans katselin että, niin on tuo 690 Sense sisältä kuin 5 vuotta vanha 690 Hobby exelsior. Hintaa vaan näkyy olevan tuplaten. Mielestäni ulkonäkö muistuttaa kovasti vähän vanhempaa peflettiä. Joo ei varmaan tarvitse minunkaan vaihtaa -11 mallista Soliferia, uuteen Soliferiin. Sanoisin että katkera pettymys tuo uutukainen.

HAARAKANGAS ALLAN 17.09.2014 07:55

Mitä vaunun vaihtaminen merkitsee? Mahdollisesti:

uudet ledivalot uusi baarikaappi isompi kattoluukku tilavampi jääkaappi

paremmat hyttysverkot

suurempi kaasunkulutus suurempi sähkönkulutus suurempi polttoaineenkulutus talvirenkaiden osto mattojen osto

irtoaskelman osto

naapureiden "merkitsevät katseet" postilaatikkoon rahoitusyhtiön kirjeitä korkomenoja vakuutuksien tarkistusta laitehäiriöitä

Ei jellaa. Ei vaihdeta sitä tuttua ja turvallista Solikan es cuatroa mihinkään. Se on palvellut vasta 13 vuotta ja on sopivasti modifioitu omiin tarpeisiin.

Näillä mietteillä. Ilman kuumetta.

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 17.09.2014 09:34

Pääkonsuli on tarkoin perehtynyt "tuotekehittelyn" tärkeisiin metodeihin....

HAAPANEN TIMO 17.09.2014 09:51

Saksalainen tekee vaunun kausipaikalle eikä pidä vedettävyyttä niin tärkeänä.

@timppa

HAARAKANGAS ALLAN 18.09.2014 08:17

Aivan oikein. Kärjistettynä; Hobbyn Landhauseja tulee varsin harvoin vastaan...

Allu vaari

POIKULAINEN ESA 21.09.2014 13:39

Onko kukaan käynyt messuilla tarkistamassa uuden Solifer:n?? Olisi ollut kiva päästä kysäisemään myyntiedustajalta että onko tässäkin mallissa pimeä, ampumaaukot ja pehmeetä muuallakin kuin sänkyssä. Sänkyssä ymmärrän jos on kosteata.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.