Vaunun renkaiden kunto !!?? TARKKAILKAA !

RAINETSALO KARI 08.08.2014 02:07

Vaununi on vuosimallia 2010. Vetokilometrejä takana ehkäpä vähän yli 12000km. Vaunun renkaathan ovat lähes ikuiset? Vai ovatko sittenkään ? Naapurin isäntä istui eilen etukatoksessamme kahvilla. Näki vaununi renkaat ja kysyi."Oletko viimeaikoina seurannut renkaidesi kuntoa? " No enhän minä ollut. Nyt sitten tarkastelin ja totesin. Molemmat ovat kuluneet ulkoreunoistaan sakkokuntoon.Lisäksi renkaat ovat muuttaneet muotoaan, eli niistä oli vöitä poikki. Kävin kotona . Hain talvirenkaat, jotka vaihdoin vaunun alle. Uteliaiden tyhmiin kysymyksiin,. vastasin. "Foreca lupasi lämpötilaksi enää 25 astetta Siispä talvirengaskausi lähenee. Olen tällä kertaa ensimmäisten joukossa." Kävin paikallisessa rengasliikkeessä vaihdattamassa uutta kumia alle (157€ ). Halpa henkivakuutus.! Talvirengaskausi oli nyt poikkeuksellisen lyhyt. Mitä tästä opimme? Katselkaapa kalustonne kuntoa kriittisin silmin!

Tulimme viikko sitten Porin FICC rallista ja tarkoitus on lähteä Elokuun puolessavälissä etelän suuntaan. Mitähän tapahtuisi jos rengas räjähtäisi maantienopeudessa?

LATVALA MARKO 08.08.2014 02:39

Meillä vaunu vm -11 ja toiset kesärenkaat jo menossa. En ole laskenut kilometrejä, mutta renkaat oli samassa kunnossa kuin sinulla.

HAARAKANGAS ALLAN 08.08.2014 09:47

Täyttä asiaa!

Vaunun renkaat ovat lujilla. Kolme kertaa on tullut pakollinen paussi renkaan vuoksi. Tapauksilla on parikin yhteistä tekijää:

Vilkasliikenteinen paikka. Rengas sellaista merkkiä , joita valmistetaan Suomessa ja Venäjällä. Ei
kuitenkaan enää meikäläisen vaunuun......

Allu vaari

NIEMINEN PENTTI 08.08.2014 10:07

Mulla oli 2006 vuonna sama juttu. Vaunu oli Solifer 550 TBR Finlandia vm. 2004. Lapin reissulla jossain parkkipaikalla ihan sattumalta huomasin että rengas oli kulunut ulkosyrjästään paljon enemmän, toiselle puolelle, sama juttu. Soitto jälleenmyyjälle joka käski tulla liikkeeseen.Matkaa oli varmaan lähemmäs tuhat kilometriä mutta kauppias vakuutteli että kyllä ne renkaat kestää. Perille päästyä metallilangat oli pitkältä matkalta näkyvissä ja osa jo poikki. Mittailtiin ja tarkisteltiin vaunua ja huomattiin että pyörät auraa aika paljon. Vaadin uuden akseliston vaihtoa mutta Solifer ei suostunut. Akseli oikaistiin jossain erikoispajalla, ja jouduin maksamaan pienen omavastuun. Toimenpide onnistui eikä se jälkeen ole ollut ongelmia. Mittauta se akselisto jossain ja eka arvion voi tehdä jo itsekin jonkun suorasivuisen riman tai laudan avulla. Mulla on kaksi kertaa räjähtänyt rengas ajossa, aika reilusti oli vauhtia molemmilla kerroilla,mutta ei sinnä mitään dramaattista tapahtunut,vauhti vaan tippui äkkiä. Tie oli suora ja tasinen mikä varmaan vaikutti. Jos mutka ja tie kallellaan tai tie jotenkin montulla sillä kohtaa kun räjähtää voi tilanne olla hankalampi.

ESKOLA PENTTI 08.08.2014 11:06

Kuvan perusteella kyllä näyttäisi tilanne siltä, että uusi renkaita ei kannatta heittää alle, ennen kuin on tarkastanut/korjannut pyörien asennot??? Mutta, jos tuohta löytyy, niin siitä vaan, uutta tavaraahan saa kaupasta ja kauppias kiittää?

UUSITALO MARKO 08.08.2014 13:12

Olen Pentin kanssa samaa mieltä, että moisen rengaskuluman syy pitäisi selvittää mahdollisimman pian. Tuo ei ole enää normaalia kulumista.

VALTONEN MARTTI 08.08.2014 19:25

Kertoisi nyt minkä painoinen vaunu ja mikä rengaskoko. Itelläni ajettu Bridgestone Duvalis-renkaat 15000 km kahdeksassa vuodessa ja pintaa vielä vaikka kuinka .

Huomenissa mittaan tarkemmin ja kerron sitten. Tosin vaunu vain 1200 kg kok.massa

KERÄNEN MATTI 08.08.2014 19:52

Joo, ei saa renkaat kulua 12 tkm:ssä tuohon kuntoon, joku on pielessä tai vähintään rengaspaineet olleet baareja liian alhaalla. Saattaa myös olla että vaunun (yli?)paino on ollut renkaille liikaa.

Mä vedin edellistä vaunua n. 17 tkm ja ensiasennus Barumeista just huomas vasta ulkosyrjistä että olivat himpun pyöristyneet, ehkä millin kuluneet. Ja niillä oli pompittu Via Balticaa ees taas paritkin reissut.

VALTONEN MARTTI 09.08.2014 17:11

Niistä mittauksista kun lupasin palata asiaan. 10 mm on pintaa renkaideni reunoilla ja 9-9.5 mm. keskellä. Ajettu siis 15000 km. Kahdeksassa vuodessa. Harmi etten muista paljonko on alunperin ollut, tuskin nyt paljon tuota enemmän.

Mittaus yllätti itsenikin. Nehän vaikuttaa ikuisilta ellei ikä tule vastaan. Vaunu kulkee niillä kuin sukkasillaan. Painetta olen pitänyt 4.0 - 4.2 bar' ia

Ihmerenkaat on siis Bridgestone Duravis 185 R 14 C ja poikkileikkaussuhde muistaakseni 75. Edellisessä kommentissani pieni painovirhe Duravis-nimessä.

Tätäkin taustaa vasten jonkun renkaiden kuluminen 12000 km ajolla loppuun reunoistaan vaikuttaa tosi kummalta.

LATVALA MARKO 09.08.2014 19:06

onko Kari nuo renkaat ensiasennusrenkaat ? Näyttää samanlaisilta kun minulla oli ensiasennusrenkaina ja kului samalla tavalla. Tämän kesän vetänut Kumhon kesärenkailla eikä mitään kulumisen merkkejä ja Talvirenkaina myös Kumhot, nyt jo toisessa vaunussa menossa. Niillä liikuttu 6 vuotta ja lähes yhtä paljon kuin kesärenkaillakin ja paljon myös sulaa tietä, eikä mainittavaa kulumista havaittavissa. Niin ja vaunu on yksiaksilainen ja 1600 kg.

ROMU MIKKO 10.08.2014 15:13

Meillä Solifer Artic 560:ssa (vm -07, paino 1500 kg) GT Radialin alkuperäisrenkaat edelleen alla ja vaunulla on käyty 5 Euroopan kierrosta (25-30tkm). Pintaa edelleen 6-7 mm jäljellä...rengaspaineina olen käyttänyt 4 baria. Ei vieläkään huollossa nähneet syytä vaihtaa renkaita, mutta ikää alkaa olla sen verran että voisi vaihtaa jo sen puolesta.

PELTOLA MATTI 11.08.2014 12:44

Asiahan on niin, että as.vaunun renkaat eivät kulu loppuun pinnoiltaan, jos vaunu on kunnossa. Vaan vastaan tulee renkaan ikä, ja sen myötä ilman, auringon yms. tekijöiden vaikutukset. 150 - 200€ n.4-5 vuoden välein on mielestäni hyvä ja aika edullinen hinta renkaiden uusimis lystistä...

HYTÖNEN RAIMO 12.08.2014 01:42

Tyypillinen esimerkki säästösyistä(?) asennetuista alimitoitetuista renkaista. Liian nafti mitoitus kostautuu pian, sillä vaunun kokonaispaino nousee käytössä turhan helposti renkaiden kantavuutta suuremmaksi ja ketjun heikoin lenkki antaa tietenkin periksi.

Ja jos pamahtaa auton alla niin tulee melkoinen korjauslasku tai nopeudesta riippuen jopa lunastus kysymykseen. En suosittele kokeilemaan, joten eikun äkkiä rengaskauppaan.

NIEMINEN PENTTI 14.08.2014 21:31

Pelkkä rengaskaupassa käynti ei riitä, jos tarkoitat että ongelma ratkeaa renkaat ostamalla. Vika kulumiseen pitää selvittää, renkaat joko harittaa tai auraa ja se vika on korjattava. Sen jälkeen uudet oikein mitoitetut renkaat alle ja saa ajaa monta vuotta samoilla kumeilla.

KERÄNEN MATTI 14.08.2014 21:59

Liian pieni rengaspaine saattaa riittää kulumisen syyksi. C-renkaissa saa ja pitää olla vähintään se 4 bar, mieluiten 4,5 bar, niin runko ei kuumene eikä rätit katkeile.

Mulla vaunussa 225/70R15C renkaat, kantavuus 1120 kg/kpl, vaunu tyhjiltään n. 1700 kg. Ei pitäis kovin helpolla antautua.

VALTONEN MARTTI 14.08.2014 22:06

Keränen puhuu asiaa. Itselläni vaunu vain 1200 kok.massaltaan. Renkaat riittää 1700 kiloiselle. Kuormitustunnus 102. Siksi en ole vielä renkaiden 8 v. iästä hirveän huolissani.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2014 klo 22:07:03 4.2 baria mulla yleensä paineet.

LEINONEN EERO 15.08.2014 09:41

Allekirjoittaneella ei tullut kuin 5 tonnin vahinko kun rengas räjähti. 495 hobby vm. 2004 alkuperäiset MATADOORIT alla.

Mutta tuolla hallin pihalla makaa 2 akselinen hobby joka meni lunastukseen kun etumainen rengas hajotti pohjaa ja kiskoi johtosarjan mukaansa?

T.Eero roista.

HAAPANEN TIMO 15.08.2014 10:09

Outoa kun kymmenvuotias Matadori petti.

@timppa

LEINONEN EERO 16.08.2014 21:41

Saattohan se kyllä osuakin johonkin? Nyt tai aikaisemmin. Kukapa sen tietää? On noita reikiä tiessä ja muutakin rojua. Räjähtänyt kuorma-auton renkaan palatkin saataa rikkoa renkaan?

Tämä ei ole matadorin puolustus puhe. Itselle en koskaan ole ostanut halppis renkaita enkä osta!

T.Eero roista.

VALTONEN MARTTI 16.08.2014 22:03

Ikäviä ne "kraatterit" asfaltissa. Joskus toivoisi että veturin ja vaunun raideleveys olisi sama. Olisi reikien väistely helpompaa...

VALTONEN MARTTI 17.08.2014 14:43

Lainaus:

"Mutta tuolla hallin pihalla makaa 2 akselinen hobby joka meni lunastukseen kun etumainen rengas hajotti pohjaa ja kiskoi johtosarjan mukaansa?"

Niin, kerroppa Eero meille mikä vakuutusyhtiö on suostunut korvaamaan renkaan hajoamisesta aiheutuvat seurannaisvahingot?

Kuten tiedämme, korvauskäytäntö on yleensä hyvin niukka käsittäen ehkä vain sen renkaan ja mahdollisesti vaurioituneen vanteen.

TOIVO MIKA 17.08.2014 16:12

Turva on minun mielestä ainoa joka noi korvaa....

LEINONEN EERO 17.08.2014 16:54

Omani korvas IF.

Sen kaksiakselisen vaunun rekkari pitäisi käydä katsomassa ja netistä katsoa vakuutusyhtiö?

T.Eero roista.

VALTONEN MARTTI 17.08.2014 20:25

Hassua että näissä on niin ristiriitaista käytäntöä eri yhtiöillä. Kuten monet muistaa tästä on ollut aiemmin aika paljon juttua ja monet olleet korvauskäytäntöön pettyneitä.

RAINETSALO KARI 18.08.2014 23:47

Aihe tuntuu kiinnostavan. Renkaiden pitäisi kestää paljon enemmän kilometrejä ja aikaa! On erittäin todennäköistä ,että akselissa on vikaa. Pyörät auraavat. Siksi ne kuluvat ulkoreunoistaan. Akselissa ei ole kuitemkaan säätöjä asian korjaamiseksi. Millä tuolle sitten pitäisi tehdä? Akselia tuskin saa "lämmittää" ja millä tuota kylmänä taivuttaa? Löytyykö sellaista pajaa? Alusta on BWP merkiltään. Vuosimalli 2010. Vaunu on kokonaispainoltaan 1500kiloa. Painetta on renkaissa ollut 4,5 baaria. Rengaskoko 185 R 14C Renkaat ovat alkuperäiset ensiasennusgummit. Kantavuusmerkintä oli 104. (900kiloa) yhteensä 1800 kiloa. Minusta kaikki sillä ,saralla on kunnossa.

KERÄNEN MATTI 19.08.2014 12:44

Äkkiähän sen aurauksen mittaa suunnilleen metrimitallakin, ottaa etu- ja takapuolelta mitat samalta kohtaa renkaan kuviota navan tasolta.

HAAPANEN TIMO 19.08.2014 14:45

Noin se mittaus ei taida olla kovin tarkka. Tarkan saa pistämällä nuppineulat renkaan takaosaan navan korkeudella, sitten siiretään vaunua puoli renkaan mittaa eteen ja uusi mittaus.

@timppa

HARTIKAINEN ILKKA 22.08.2014 19:05

Kysäisenpä tässä, kun renkaista ollaan kiinnostuneita.

Onko kenelläkäänkään kokemusta seuraavista renkaista:

Nokian Hakka C Van Continental Vancontact 100

Koko on 185R14 C elikkäs Solikkaan sopiva.

Nokialaiset näyttävät hyviltä. Tarkoitus on ostaa selkeästi kesärenkaat. En tarvitse M + S -ominaisuutta, koska autossa on joka tapauksessa nastarenkaat. Emmekä liiku talvella.

HYTTILÄ ESKO 23.08.2014 09:04

Hyvät noi on. Keväällä ostin ja 8000km vetäisty. Kulumaa ei näy eikä vaunu vipota perässä. Aina noi kiinalaiset pitää alta pois vaihtaa ettei satu haaveria. Kausipaikalla seisottajat erikseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.