4WD / diesel / automaatti
LINDEMAN HENRY
30.07.2014 10:42
Taitaa nykyään saada myös Subarua diesel + automaatti yhdistelmällä. Neliveto tulee mukana "kaupanpäälle".
Kokemusta ei ole kuin bensa + automaatti yhdistelmistä, myös Subarusta (Outback).
Jollain Caravan-liikkeellävoi olla käytössään tuo Yeti tarvittavin varustein ja vedettäviäkin saattais saada koevetoon samasta paikasta?
Onkos kukaan tuollaista Skodaa kauppiaallaan nähnyt?
Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2014 klo 10:44:33
Ajatus oli, että olisin Laineen Sepon ketjuun vastaillut, mutta sormi oli eri mieltä ajatuksen kanssa...
LAINE SEPPO
30.07.2014 18:32
Minkälainen tuo boxeri on koneena,onko sitkeyttä ja onko kuinka bensaan menevä?? Voisi olla ihan mielenkiintoinen tuttavuus. Varsinkin dieselinä. Pitää koettaa löytää jostain koeajettava, ei ole kovin yleinen kone.
HALMEENMÄKI JUHANI
30.07.2014 19:32
6/2013 lehdessä koeajoin CVT-Dieselin Outbackista, eikä siis perinteinen automaatti jos tarkkoja ollaan. Mutta noita kaksoiskytkinversioita fiksumpi. Eikä bokseria juurikaan muilla kuin Subarulla ole.
LAUKKANEN MAURI
30.07.2014 20:20
Minä ole Subarulla ajellut nyt noin 50 000km ja tietysti sitä pitää kehua,eli polttoainetta menee noin kaupunki ajossa 6-7 l/100km ,mutta maantiellä pääsee
jo alle 6 l/100km.
Ainut negatiivinen asia diesel Outbakissa on kykin,se on auton heikoin lenkki eli
se on raskas poljetava sekä jos on vedettävää niin hajut/savut se lykkää helposti.
Mutta toisaalta muuta negatiivista autosta en löydä,monien kuluttajien ja puolueettomien testien mukaa se on Japanilaisten autojen parhaimmistoa jos ei paras tyytyväisyys kyselyssä.
Kun vertaa noita kulutuslukema ns,normaali autoihin pitää muistaa että kyseessä
on jatkuvalla nelivedolla varustettu auto,jonka toiminta on alansa huippua,siis
sekin näkyy kulutus lukemissa.
LINDEMAN HENRY
30.07.2014 22:21
Alla siis 2,5 L turboton bensakone, automaatti ja jatkuva (symmetrinen) neliveto. Koneessa saisi olla jonkin verran enemmän vääntöä. Toki, pärjätty on hiukan mäkisemmässäkin maastossa. Liukkaus missään muodossa ei ole ollut ongelma. Täytyy vaan pitää järki päässä kulkiessaan, eikä hakea hankaluuksia tai auton rajoja. Automaatti on kestänyt oireitta joka olosuhteissa. Ja tuo bensan kulutus... 12-16L/100km riippuen maastosta, ajonopeudesta, painoista jne. Vaunu on 2,5 leveä, 1400-1600 vetopainoltaan ja 1-akselinen.
Kokonaisuutena käyttö-ja vetoautona annan Subarulle kiitettåvä miin6s arvosanan. Miinus tuosta "satunnaisesta" väännön puutteesta. Käyttöominaisuudet ja luotettavuus huippua.
Käyppä koeajolla hankkimassa omia kokemuksia!
LAINE SEPPO
31.07.2014 10:32
Kiitos kommenteista. Minäpä käyn kokeilemassa.
MARTTINEN MATTI
06.08.2014 11:15
Kolmas kesä menossa Subaru Legasyn dieselillä, manuaalivaihteisena.Pieni kulutus eli taajamassa alle 5,5 ja maantiellä alle 5.Vaunun kanssa tuplaten. Alavääntöä kaipaisin hieman lisää, muuten olen ollut erittäin tyytyväinen.
LEHTINEN PERTTI
06.08.2014 19:09
Minäpä päädyin "veturin" osalta Subaru Foresteriin ja siinä 2.0 CVT bensakoneeseen, sillä väännöllä ei ole enää mitään merkitystä kun on CVT-vaihteisto. Tehoa tulee aina kun tarvitaan eikä tartte vääntää liian suurella vaihteella.
Viime viikolla HELSINKI-Padasjoki-HELSINKI 250 leveä vaunu perässä 320 km ja 200 km ilman vaunua. Keskikulutus tällä lenkillä 8,6 l/100 km. Pienimmillään kulkee alle 7 l/100 km bensaa. Riihimäeltä Helsinkiin 6,8 l/km. Takasin samalla kulutuksella ei ihan pääse, sen verran maasto nousee Riihimäelle mentäessä. Kulutus on pienempi kun alamäkeen tullaan etelään ajettaessa.
Vaunu perässäkin kulutus viime viikolla oli uskomattoman pieni ja siihenkin on kaksi perusteltua syytä. Yksi on se, että autossa on CVT ja moottori "huilaa" heti kun tehoa ei tarvita. Toinen syy on se, että tällä reisulla ei vedetty vaunua yhtään pätkää kovaan vastatuuleen. Aina oli myötätuulta tai sivumyötäistä. Sillä, siis tuulella, sitten on iso vaikutus kulutukseen. Sama nopeus sama tilanne Varkaudesta Pieksämäelle ja keskikulutus oli 14.4 i/100 km, vaunu perässä. Vastatuuli oli niin, että puut oli pitkällään ja liikennevirta sellainen, että piti ajaa sitä 90 km/h vauhtia vaunu perässä.
Minulle sopii bensakone kun ajan suhteellisen lyhyttä päivittäistä ajoa ja CVT vaihteisto myös sen takia, että olen ajanut 17 vuotta CVT-vaihteisella autolla ja kokemukset vain huippupositiivisia. Nyt tuli sitten Subarukin CVT:nä perheeseen entisten Nissaneiden jatkoksi. Tytöllä Englannissa on Audi A4 Tiptronic (tämäkin on CVT), Nissan CVT:n jälkeen ja sekin on aivan loistava ajossa ja veturina.
Diesel ei siis enää ole oleellinen tekijä hyvälle asuntovaunun veturille. Vetoon tarvitaan tehoa ei vääntöä. Subarun Foresterin 2.0 vapaasti hengittävässä koneessa on 150 hp ja vaunua vedettäessä suurin moottorista tarvittu teho toistaiseksi on tallentunut tasoon 115 hp. Näin mittaustulosten pohjalta bensakoneen teho on riittävä 250 leveälle 1500 kg:n vaunulle. Ilman tuulta ja tasaisella vaunun vetoon tarvitaan n. 35 hp, jos nopeus on luokkaa alle 80 km/h.
Mielenkiintoista näitä arvoja on seurata, mutta vain yksi asia on fakta: "Kaikki bensa mitä tankkiin laitta kyllä sieltä palaa."
KERÄNEN MATTI
06.08.2014 20:49
Mieluummin väännöllä vedän kun teholla, jos sitä noin voi sanoa. Henkkoht kierrän CVT:t kaukaa, en tykkää että kone kiertää aina tapissaan kun käsketään lisää vauhtia. Variaattori sopii moottorikelkkaan ja skootterimopoon, mutta että vetoautoon. No, saatan olla väärässä ennakkoluuloineni kun en ole vaunua CVT:llä vetänyt.
HALMEENMÄKI JUHANI
07.08.2014 18:47
Pertti, olet ihan oikeassa, CVTeellä saadaan aina oikeat kierrokset. Mutta "ensikertalaiselle" CVT tuntuu huudattamiselta, koska sen paras käyttö vaatii hieman tottumista.