pullistuma
VIHTONEN JARMO
26.07.2014 19:56
Hobby 560 kyljessä tuollainen pullistuma ulkopellissä, mikä mahtaa olla? Onko kosteusvaurio? Sisällä ei näy mitään ja kosteusmittauksetkib ok.. Kommentteja
Hobby 560 kyljessä tuollainen pullistuma ulkopellissä, mikä mahtaa olla? Onko kosteusvaurio? Sisällä ei näy mitään ja kosteusmittauksetkib ok..
KOISTINEN TOIVO
26.07.2014 20:07
Minusta tuo ei ole kosteuden ja jäätymisen aiheuttama. Paremminkin semmoiselta, että seinätukirungon pystyruode olisi jotenkin liikkunut.
Tuntuu vaan kummalta, että noin pieneltä matkalta.
Mutta kyseessä on fyysinen vaurio, koska kosteus pullistuma on laajempialainen.
kattoppa onko alapohjan asiat kunnossa, ettei ole lahovikoja, eikä vaurioita
Toivopoika
POIKULAINEN ESA
26.07.2014 20:50
Nyt on aivan mutua tää arvaus.
Ne taitaa käyttää jatkettuja ripoja seinässä (säästyy puuta) ja "kynsiliitos" liimaus on pettänyt jolloin kumpikin ripan pää on pullistunut ulos päin vähän.
Ulos päin koska ulkopelti ei paljoa pidättele verrattuna sisäpuoleen.
Sisäpuolella on n.3mm levy josta se on irronnut myös liimauksesta.
Vaunu näyttää aika uudelta ja se pullistuma loppuu jo ennen alareunaa.
Mystisiä asioita.
ASIKAINEN MATTI
26.07.2014 22:35
Arvaus: Liimaus auennut pullistuman alueelta ja lämpölaajeneminen pullauttanut pellin koholle. Onko alue ontto?
LINDBLOM ANITTA
27.07.2014 01:12
Kuvassa vaurio näyttää painautumalle eikä pullistumalle, minun mielestä :)
POIKULAINEN ESA
27.07.2014 07:07
Onko kori takuu viellä voimassa??
Noilla on yleensä tapana pahentua eikä hävitä itsestään jotenka kannattaisi käyttää näytillä liikkeessä josta ostit vaunun.
Vaikka takuuta ei enää olisikaan niin silti käydä kysymässä neuvoja huollosta.
VALTONEN MARTTI
27.07.2014 12:40
Jos tuohon ei ole muuta syytä kuin todennäköinen jännitys pellissä joka sitten purkautunut noin kuumalla ilmalla on kyseessä mielestäni valmistusvirhe.
Tällöin kannattaisi vedota virhevastuulakiin ainakin jos on vaunun alkuperäinen omistaja kyseessä.
PALIN MATTI
27.07.2014 14:05
Selvä tappaus! Kuten huomaatte, nin pullistuma on vain tuolla seinäpinnan tummalla osalla, jonka aurinko lämmittää huomattavasti kuumemmaksi, kuin valkoisen pinnan. Ja alumiinihan on tunnetusti hyvä lämpölaajenija. Teräkseen nähden jopa kaksinkertainen.
Tuolle paikalle on eristykseen sattunut "heikompi" kohta, josta pitentynyt pelti on lähtenyt liimauksestaan irti eristeestä ja menny kyrtulle.
Itsekin mittailin tässä muutamana päivänä omasta peräkärrystäni noita pintalämpöjä. Kun valkoisessa seinässä näytti lasermittari öpaut +35 asteen lämpötilaa, niin olis se hyvin lämpölaajeneva alumiinipelti ponaisella alueella jo yli +60 asteista.
Mikäli seinän kokonaisrakenne ei elä tasarytmissä sen eri komponenttien kanssa. niin näin käy.
Ylleisetihän tiämä, että joitakin peräkärryjä ei ole tehty talvikäyttöön. Nyt näyttäs, ettei joitaki ole tehty ihan kesäkäyttöönkään.
POIKULAINEN ESA
27.07.2014 14:11
Senkö takia ne pitää olla aina katoksessa tai sisällä?
KAASINEN PERTTU
27.07.2014 14:11
Meilläkin oli -70 luvulla useampi kotimainen vaunu jossa oli tumma alaosa kyllä se kuumalla ilmalla kupruili mutta talvipakkasella oli suora seinäpelti.
VALTONEN MARTTI
27.07.2014 14:20
Matin kommentti muistutti mieleeni ne 70-80 luvun Solkut jooissa oli jotain tumman ruskeaa muovimaskia ikkunoiden jatkeena nurkissa. Miten ne kupruilivat ja halkeilivat auringon paahteessa ja päästivät vede rakenteisiin.
Tehdas korjasi vuosia vanhoja vaunuja takuuna kiitettävällä innolla. Itsellenikin osui silloin ko.vaunu. Muovien tilalle vaihdettiin peltiset levyt rakenteiden kuivattelun jälkeen.
Näin se on, vaunu pitäisi olla mahdollisimman yksivärinen ja vaaleasävyinen.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2014 klo 14:30:10
..edelleen, kun tuo nyt puheena oleva pullistuma talven tullen pyrkii todennäköisesti oikenemaan se ei todennäköisesti suinkaan oikene vaan laajenee pellin irrotessa lisää. Pullistuma on näet sen verran jäykkä ettei se oikene.
Tai sitten pysyy ennallaan.
VÄLIAHDE JUSSI
27.07.2014 21:50
Ehdottomasti Esan kannalla.