- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Kyllästyin painavaan KABEN parisänkyyn!
Kyllästyin painavaan KABEN parisänkyyn!
Edellisessä KABE:ssa olin jo tehnyt muutostyön, kaikkiaan muutoksia oli parikymmentä, mutta tämä nostettavan sängyn kevitys oli eräs tärkeimmistä. Nyt uudessa Kabessani on sama ongelma. Sänky "kieroilee" kun sitä nostaa eikä se tahdo pysyä ylhäällä silloin kun petivaatteita on sängyn päällä.
Kerronpa teille helpon konstin korjata tuo ongelma.
Hae rautakaupasta 2 kpl 300 mm ovijousta jotka ovat halkaisijaltaan n. 12 mm. Ota ehdottomasti niitä jäykempiä, niitä joita tuskin jaksaa käsin vetää. Hinta luokkaa 12 €/kpl. Jousen toisessa päässä on kierteellinen silmukaruuvi ja toisessa päässä on silmukka ja koukku.
Näistä jousista kun katkaisee päät pois ja kääntää molempiin jousen päihin samanlaiset C-lenkit kuin alkuperäisissäkin jousissa on, niin jousen päät solahtavat alkuperäisjousien välissä oleviin valmiisiin korvakkeen reikiin helposti jousta asennettaessa.
Näin homma on valmis ja sänky nousee kevyesti ja pysyy ylhäällä myös hieman kuormattuna....... eikä vääntyile kun sitä nostaa.
Jos et halua itse arvioida tarvittavaa jousivoimaa niin tee C-lenkit jousen päihin siten että jousen mitaksi jää 280 -285 mm. Tällöin jaksat vetää jousen hyvin paikoilleen kun sänky on ylhäällä. Jousivoima riittää myös hyvin pitämään sängyn ylhäällä kaikissa tilanteissa.
Työkaluiksi tarvitset vain tukevat sivuleikkurit ja linjapihdit. Sivuleikkurilla jousi kyllä katkeaa kun vain jaksaa puristaa ja linjapihdeillä vääntää jousen päätymmäisen kierteen helposti C-lenkiksi.
Hassua, että alkuperäiset (4 kpl) parisängyn jouset ovat juuri sen verran löysät, että kun sängyn alta ottaa tavaroita on koko ajan tunne, että sänky putoaa niskaan. Lisäjousien kanssa tätä tunnetta ei tule.
Mistähän vetojousista tässä on oikein kysymys. Oman Kabeni raskasta parisänkyä pitää yölhäällä ainoastaan yksi kaasujousi, joka on sijoitettu sängyn keskikohdalle.
Toimii hyvin!
Aika jännää että uudessa autossa kaasujousien sijaan oikein vieterit. Kaasujousihan on paljon fiksumpi ratkaisu, sitä tuskin saa nenilleen jos kiinnitys pettää. Tarvikeliikkeestä löytyy eri pituisia ja paineisia.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2014 klo 20:28:11 Unohdin kiittää aloittajaa, hänellä oli ongelma ja hän kertoi ratkaisunsa selkeästi.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2014 klo 01:09:35 Niinpä niin, jostain syystä tuli mieleen vain ns. saarekepeti.
Kyllä kuule ne tietää kenellä tällainen ratkaisu parisängyn nostoon on KABEssa ja nuitahan tämä ei koskekaan.
Ratkaisuja eri KABE-malleissa, myös parisängyllisissä on erilaisia. Tämä koskeekin vain niitä KABEja, joissa on parisänky seinän vieressä. Keskisänky on ihan erilainen juttu, kun aluslaatikkoon pääsee molemmin puolin.
Tähän malliin jos laittaa kaasujouset reunoille niin sängynalustan käyttö estyy, siksi jouset ovat pituussuuntaisesti sängynaluslaatikon molemmilla sivuilla laatikon ulkopuolella. (Silti mullakin oli kaasujousi sängyn ylhäällä pitäjänä siellä seinän puolella, mutta se ei voi olla kovin vahva, muuten sänky menee kieroon. Se ei myöskään auta silloin kun sänky on alhaalla, juuri silloin kun kevitystä tarvitaan eniten. Toinen jousten pää on kiinni saranan korvakkeessa ja toinen sitten edempänä tukirakenteessa. Tässä on jo neljä mahtavaa vetojousta uutenakin, mutta käytännössä ne on liian vähän nekin.
Tässä kuva minun Kabeni seinän vieressä olevasta kaasujousikevitetystä parisängystä. Ei mitään vietereitä sisällä rakenne.
Matti puhuu asiaa,samanlainen minun kabessa,ja hyvin pelittää.
Joo olen minä näitäkin sänkyjä nähnyt, mutta mulla ja monella muulla ei ole tuollainen ratkaisu vaan sänky kippaa päädystä. Siis selvästikään et tiennyt mistä ohjeessa puhutaan, mutta kyllä ne tietävät ketä asia koskee. Valitettavasti ohje ei ole yleispätevä kaikkiin KABE-malleihin. Harmillinen juttu tämä!
Tämä nykyinen sivulle kippaava sänkykin vaatisi heti merkittävän modifikaation omassa käytössäni. Minulla kun aluslaatikko ei ole tyhjä. Kaasujousi keskellä sänkyä kyllä tuhoaa aluslaatikon käytettävyyttä lähes yhtä tehokkasti kuin tuossa päädystä kippaavassa, jos siinä olisi kaasujouset molemmilla sivuilla. Pahinta jos se olisi keskellä sänkyä. Silloin tilan käytettävyys jäisi olemattomaksi. Poistaisin tuon keskikaasujousen ja aika tarpeettoman ketjun sekä laittaisin kaasujouset sängyn molempiin päihin. Saapa nähdä mikä ratkaisu on silloin Kaben sängyssä kun arviolta 5 vuoden päästä vaunu päivitetään uuteen.
Muuten tässä uudessa on se hyvä puoli, että aluslaatikko on auki peräseinään saakka. Toisaalta harmaavesisäiliö on aluslaatikossa kun se tuossa päädystä kippaavassa mallissa on aluslaatikon ulkopuolella. Tuon 25 cm lisätilan takia keskellä sänkyä oleva kaasujousi saa vähän anteeksiantoa ;-) Tuolla yhdellä kaasujousella ja pitkän sivun saranoinnilla säästetään varmastikin paljon painoa suhteessa päädystä kippaavan sängyn tukevaan saranointiin ja kevitysjousiin.
Hyvää lämmintä kesäpäivää.... ;-)
Kiitos vaan, hyvin on kesäpäivä ollutkin lämmin.
Tuo vaunun peräosassa oleva sängynaluslaatikko ei ole missään tapauksessa tarkoitettu minkäänlaisen rahdin kuljetukseen. Meillä siellä ei kuljeteta yleensä mitään. Joskus, kun on lapsenlapsia mukana, niin siellä säilytetään untuvankeveitä petivaatteita. Ei haittaa kaasujousi keskellä mitään.
Nyt tultiin Puolan reissulta. Parisängyn (siis edelleen jalkopäästä ylös nouseva) allaa oli kaiken näköistä tarpeellista ja siellä käytiin usein koko reissun ajan . Tuo aikaisempi kevitysjousen lisäysmuutos ei enää palvellutaan riittävästi, joten päätin suunnitella sängyn saranoinnin kääntämistä poikittain aukeavaksi.
Aikamme Vanamon Pekan kanssa sitä mitattiin ja piirreltiin vaihtoehtoja pöydän ääressä aikamme kuulluksi. Ratkaisumalleja löytyi kaksi. Lopullisen valinnan tein kun sänky oli jo irti ja alkuperäiset saranat olivat käsissäni.
Olipa näppärä homma. Saranat irti ja asennus paksuihin päätyseiniin, pieni tukkipuun lisäys sänkyyn jotta ruuvit ei tulet liian lähelle puun reunaa, päätyreunan vahvikeriman paksuinen täytepala saranan alle ja ruuvit kiinni. Karkeasti näin ja onpahan hyvä nyt.
Käytännössä laitoin kyllä yhden lisäyksen, tuen, joka estää sängyn kiertymisen esim. jarrutuksessa. Nythän sänky on kiinni vain vasemmasta reunasta ja jarrutuksessa massa on melkoinen ja voisi työntää oikeaa reunaa eteen, kiertäen sänkyä. Tämä oli helppo estää lisätuella.
En ihmettele enää yhtään että parisänky aukeaa nykyään sivusta eikä enää päädystä.
Jos jotakuta haittaa tuo päädystä nouseva parisänky, rohkaisen tekemään muutoksen. Lisäosia tarvitaan vain muutaman pikkasen alkuperäistä pidemmän saranan kiinnitysruuvin verran ja 22 mm rimaa sekä liimaa riman kiinnityksen ja siihen varmistusruuvit. Lisäksi saranan alle rimaa tai levyä, oisko ollut 10 mm. paksuista.
Tarkat ohjeet saa jos asia kiinnostaa sen verran, että ohjeita minulta pyytää.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.