nelivedosta vetäessä.
LIIMATAINEN MANU
24.06.2014 22:21
Vetoautoni on Hyundai Santa Fe 2,2crdi automaatti. Auton nelivedon saa lukittua päälle kojelaudasta. Kannattaako vetäessä käyttää tuota nelivetoa vai onko turhaa? Kuluttaako enemmän tai säästääkö vetoniveliä?
VÄLIAHDE JUSSI
24.06.2014 22:34
Kesäkeleillä ei kannata pitää paitsi liejukossa.Kyllä ne etunivelet vähenmän
kärsii jos,niissä ei ole vetoa, tietenkin vähän enenmän kuluttaa.Wolkarilla on
neliveto joka, kytketyy päälle vain jonkun,pyöränluistaessa ja kysymyksessä
ei ole luistonestolukko vaan neliveto.
On sulla melkoinen maastopeli ja vielä automaattina, hyvää kesää.
ANTTILA MARKKU
24.06.2014 23:12
Et tarvitse sitä nelivedon lukitusta muuloin kuin jos joudut lähtemään pehmeästä tai liukkaasta liikkeelle.Hyndain ohjekirjat ovat muuten aivan perseestä eikä Santa Feen ohjekirja manuaaleja ole edes saatavilla netissä.Se kuitenkin lukitsee automaattisesti nelivedon päälle jos pyörät alkavat pyöriä eri nopeudella.Vauhdin noustessa 60km/h auto on pelkästään etuvetoinen eikä nelivedon lukko vaikuta asiaan.Muutenhan auto on hyvä vetoauto vaunulle,minulla nyt jo toinen käytössä.
LIIMATAINEN MANU
25.06.2014 07:49
Kiitos tiedosta. Hyvä autohan tuo on, itsekin olen tykännyt. Varsinkin pihassa vaunun siirtely on huomattavasti helpompaa kuin edellisellä etuvetoisella vetoautolla. Tuosta ohjeistuksesta olen samaa mieltä. Sen lisäksi että ohjekirja on hyvin suppea, netistäkään ei löydy kovin helposti vastauksia kysymyksiin, ja vieläpä ainakin Tampereella merkkiliikkeessäkään eivät monesti tiedä. Lähes jokainen pikkuvika mikä minulle on tullut, on ollut semmoinen etteivät ole koskaan kuulleetkaan siitä... parhaat vastaukset olen saanut amerikkalaisilta keskustelupalstoilta.
KOISTINEN TOIVO
25.06.2014 08:35
Se ilmiö, että jos jokin vika ilmenee autossa, ei semmoista ole koskaan sattunut merkkiliikkeen mukaan. On kyllä aika yleinen ilmiö.
Muuten mikä yhdistää lada nivan, ja range roverin.
Toivopoika
ROSTEN MIKA
25.06.2014 09:16
Molemmat tiputtaa öljyä alleen ?
ANTTILA MARKKU
25.06.2014 11:12
Kokeile tunnistaako Santa perävaunun kytkennän.Sammuta auto ja kytke pistoke,käynnistä auto ja kytke peruutusvaihde.Jos kytkentä on autossa väärin niin peruutustutka alkaa hälyttää heti vaihteen kytkeytyessä.Nämä on kaikki semmosia ohjeita joita ei kirjasta löydy.Tarkista myös jos sinulla on 13 napainen rasia koukussa,että sieltä konehuoneesta akun ympäriltä löytyy 2 ylimääräistä sulaketta jotka kuuluvat johtosarjaan rasialle.Mitä siellä on sähköasennuksessa puutteita selviää parhaiten kun kytket vaunun perään ja kokeilet että sähköt toimii myös akulla,eli jääkaappi toimii 12v.Tampereella jouduin käyttämään kolme kertaa auton huollossa ennekuin 2v ikäiseen autoon saatiin kaikki mitä ostaessa siihen oli maksettu.Eikä asia olisi edes selvinnyt ellen olisi vaihtanut vaunua jossa kaikkia sähkökytkentöjä tarvitaan.Siitä peruutustutkan pois kytkennästä,ostin 07 santa Fe auton ja vaihdoin sen 012 molemmissa autoissa samat varusteet.Tänä keväänä tuon rasian sähköjen korjauksen yhteydessä selvisi kysymällä tuokin asia.Siellä on muitakin mysteerejä.Kuten tuo hiukkasloukku,onko se moottorin häiriövalo ainoastaan tuota loukkua varten?
KOISTINEN TOIVO
25.06.2014 12:08
Molemmissa on jatkuva neliveto jakolaatikon kautta. Toivopoika
VEHNILÄ JUHANI
26.06.2014 15:20
Lada nivan ja lantikan yhteneväisyys = kunpikaan ei ole auto vaan elämäntapa. Santa fessa on jatkuva neliveto ja lukko on päällä vain hiljaisessa vauhdissa = kannattaa käyttää vaunua siirrettäessä pehmeäpohjaisella alueella, samalla vaihteisto manuaalille ettei automaatti yritä vaihtaa isommalle vaihteelle turhaan. Myös talvella liikennevaloista lähtiessä jää lukon ansiosta etupyörien pieni nykäys pois.
ANTTILA MARKKU
26.06.2014 16:45
Santa Feessä ei ole jatkuva neliveto,vaan auto on etuvetoinen.Jos neliveto on lukittu auto lähtee liikkeele neliveto kytkettynä tai se kytkeytyy jos vetävien etupyörien nopeus on eri josta aiheutuu pieni nykäys liukkaalla.Kun nopeus nousee 60km/h kytkeytyy neliveto pois päältä oli se kytketty tai ei ja autoa ei saa nelivetoiseksi ellei nopeus laske alle 60km/h Tämän verran saa selville -07 ohjekirjasta, vaikka se muuten melkein 20 sivun verran esittelee käyttöohjeita sellaisiin radioihin jota autossa ei ole.
VEHNILÄ JUHANI
27.06.2014 14:25
Sorry! 05ssa on jatkuva neliveto, autossa on ruotsinkielinen ohjekirja joka on täydellinen, siellä noita autoja on enemmän.
ANTTILA MARKKU
27.06.2014 15:20
Ei haittaa.Myös Norskit näyttäis tykkäävän Hyndaista.En tunne tarkkaan mallin historiaa mutta mielestäni tuo malli muuttui 06 ja 07 loppuvuoden malleissa oli jo hiukkasloukut joissakin autoissa.Kuinkahan mahtais olla ruotsinkielisen ohjekirjan kanssa ei taida saada sitäkään tähän 2010 tyypin sillä tehokkaammalla koneella olevaan malliin.Ostaessa sain englanninkielisen kirjan jota en pysty lukemaan.Suomenkielisenä kyseistä opasta ei ole kuin malliin 07 ja sekin on puutteellinen,kuitenkin kyseessä ovat kaksi aivan erilaista autoa tekniikaltaan.Vaihteistokin on 6 pykäläinen varustettuna eco vaihtoehtoisella vaihtamis logiikalla.
MÄKELÄ MIKA
27.06.2014 17:08
Aika usein olen huomannut:
Kansankielessä jatkuvalla nelivedolla tarkoitetaan että sitä ei tarvitse "käyttää" vaan se pelaa automaattisesti. Eli visko tai sähkö laittaa toisen pään vedon päälle kun vetopito loppuu tai esim. ajovakaudenhallinta ilmoittaa että siitä olisi apua. Viralliset termit asia erikseen. Uudessa on "automaattisesti kytkeytyvä neliveto(esiteteksti)" eli juuri sellainen että se on kaksivetoinen aina kun normaalisti ajellaan ja toinen akseli tulee mukaan kun tarvitaan. Uusihan on erilainen kuin 2007 mutta tuskin siinä on järeämpää nelivetolaitteistoa ollut.
KOISTINEN TOIVO
27.06.2014 17:17
Aikanaan oli pikkupelaruksen rattorissa semmoinen neliveto, että kytkeytyi kun takapyörät luisti tietyn verran.
Kerkesi vaan kuulemma jäähä kiinni, ennen kuin heräsi toimimaan.
Liekkö sieltä autoihin kopsineet. Edistyksellinen on neuvostoliitto ollut.
teki lada nivan, josta rankerooveri kopsi jatkuvan nelivedon.
Mpähähääää
Toivopoika
MÄKELÄ MIKA
27.06.2014 17:31
Ja CRV: ssä oli 2006 asti samanlainen neliveto. Etupyörät suti ennen kuin takaveto oli päällä (viskolla).
ANTTILA MARKKU
27.06.2014 19:02
Sillä minäkin tähän asiaan takerruin kun ainakin 07 mallista asti tuo neliveto on toiminut samalla periaattella ettei kytkeydy enään yli 60km/h nopeudessa.Voi se olla että näissä 20hp ja 50nm enemmän tehoa olevissa moottoreissa myös muuta tekniikkaa on jouduttu vahvistamaan.
LIIMATAINEN MANU
29.06.2014 08:23
vaihteisto manuaalille? miksi näin? eihän tuo laatikko käytä liian isoa vaihdetta jos ei voima tunnu riittävän? kannattaisiko sitten käyttää esim. pakkonelosta ajaessa vaunun kanssa vai? mikäli olen oikein käsittänyt, silloinhan auto vaihtelee vaihteita 1-4 tarpeen mukaan, mutta ei vitoselle...
toki tämä vaihteiston oikea käyttö saattaa pitemmän reissun edessä ollessa olla oikeinkin selvittämisen arvoinen asia, edellisessä vetoautossa kulutus tippui neljä litraa kun tajusin jättää vitosen (manuaalivaihteisto) käyttämättä...
VEHNILÄ JUHANI
29.06.2014 10:19
Vaihteisto manuaalille kun siirtää vaunua lukot päällä esim. märällä pehmeällä alustalla, jottei yritä vaihtaa turhaan isommalle vaihteelle = veto pysyy tasaisena. Muutoin automaatti hoitaa aina oikean vaihteen päälle.
ANTTILA MARKKU
29.06.2014 13:05
Kuten ylläoleva kirjoittaja,minäkin käytän manuaaliasentoa pehmeässä ja paksulumisessa maastossa.Sen huomaa ajaessa jos automaatti selaa jatkuvasti vaihteiden välissä että vetonopeus on liian hidas.Olen vetänyt perässä 1900kg painavia Dethlef Beduin ja Solifer 630 sekä Gabby 650 vaunuja eikä ainakaan minulla ollut vaikeuksia automaatilla ajaessa.Soliferin kanssa 07 malli oli vähän voimttoman tuntuinen jos yritti oikein kiirutta pitää rampeissa.Tässä uudemmassa tuota tehoa sitten tuntus tyhjänä ajellessa olevan jo vähän liikaakin.Kiian Sorento olis myös mielenkiintoinen tuttavuus.2-4v ikäiset noin 100t ajetut on hinnaltaan tosi houkuttelevia kun ajattelee että uuden hinta on jopa yli 52te.