Matalaprofiiliset renkaat vetoautossa?
JOKIMÄKI JARI
19.02.2014 14:02
Hei,
Miten matalaprofiiliset renkaat käyttäytyvät vetoautossa?
Harkitsen juuri uuden auton ostoa, Skoda Octavia RS 2,0 TDI / DSG ja siinä on vakiona 17" 225/45 renkaat. Vedettävä vaunu Adria Adora 552
Ystävä pelotteli että matalaprofiilirenkailla ei voi vaunua vetää, mutta tieto perustui huhupuheisiin.
Mitens, onko jollain parempaa kokemusta renkasta tai vaikka ym. yhdistelmästä?
VALTONEN MARTTI
19.02.2014 14:12
Moro, ei ole omaa kokemusta tuosta mutta luulisin sen olevan vielä epämukavampaa kuin normaalirenkailla.
Vetoauton jousitusmukavuushan kärsii jo muutenkin aisapainon vaikutuksesta ja kun renkailtakin puuttuu joustovaraa niin ei kai siitä mitään hyvää ainakaan seuraa.
Sitä en ymmärrä miksei niitä käyttää voisi.
ROSTEN MIKA
19.02.2014 14:56
Terve ! Mulla oli skoda octavia scout 2.0 tdi pdf 4vetosena jossa sama rengaskoko, ja oli todella hyvä vetää myös renkaitten puolesta !! 4 kesää vedin 1460 kg kokonaispainon vaunua.
Suosittelen lämmöllä skodaa. Sillä ajoin melkeen 5 vuotta ja 275 tkm.
Pari parkkilamppua vaihdoin + perushuollot eikä muita vikoja !!
T. Mika
Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2014 klo 15:22:06
Ainiin yks perustava vika oli kyllä vanteissa ! Keräsivät kesällä kaiken hiekan ja talvella lumen vanteen sisälle ja sitte kun sopiva klimppi irtos niin tuntu että hampaat tippuu suusta kun rupes ravistaa ajossa.
Joka pesussa sai vanteiden sisäpinnat erikseen pestä!
Se olikin skodan ainoa vika.
HALMEENMÄKI JUHANI
19.02.2014 16:40
Tuokin on kaksipiippuinen juttu. Autossa, jonka jousitus on suunniteltu ja muokattu matalalle profiilille, on renkaan pienempi jousto jo huomioitu muualla. Mutta jos alkuperäistä rengasta muutetaan matalammaksi, niin vähennetään joustoa, joka yleensä tarkoittaa samalla mukavuuden heikentymistä.
ROSTEN MIKA
19.02.2014 16:50
Juhanille ja Martille, toi 225/45-17 on alkuperäinen rengaskoko skoda octavia scoutille ja rs sekä joillekkin yeti malleille!
T. Mika
HAAPANEN TIMO
19.02.2014 18:06
Sivuttaisjoustokin vähenee, eikä se ole haitaksi vetohommissa.
@timppa
VALTONEN MARTTI
19.02.2014 18:12
Juhani on kyllä oikeassa mutta renkaan pienemmän jouston ja kantavuuden korvaaminen jousituksessa tietenkin vähentää senkin kantavuutta ja silloinhan aisapaino rasittaa vielä enemmän. Ainakin teoriassa.
Olen nähnyt kummallisissa asennoissa kulkevia yhdistelmiä. Silti kuski voi sanoa että on sitten hyvä ajaa...
Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2014 klo 18:13:26
-mutta kokeilemallahan tuo selviää.
KERÄNEN MATTI
19.02.2014 22:01
No ei varmasti minkäänlaista ongelmaa. Tuo 225/45R17 on tänä päivänä ihan normaali rengaskoko eikä erityisen matalaprofiilinen. Rengas on samalla jämäkämpi, verrattuna esim. samankorkuiseen 205/55R16 renkaaseen, mikä on pelkästään hyvä asia vedettävyyden kannalta. Vaunu ei pääse muljuttamaan vetoautoa sivusuunnassa kun renkaat ei "lölly" alla.
Aisapaino kohdalleen ja antaa soittaa vaan! Varmasti ihan mukava veturikin uuskoppanen äRäSsä.
VALTONEN MARTTI
19.02.2014 22:11
No ei ne "lölly" oikeilla paineilla muutenkaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2014 klo 22:18:07
-huvittaa muutenkin tuo suuntaus matalaprofiilisiin renkaisiin kun eivät sovi suomen tieolosuhteisiin . Suunniteltu tasaisille keski-Euroopan paanoille.
JYLHÄ HANNU
20.02.2014 11:12
Itse vaihdoin 225/45 17-tuumaiset vähän korkeampiprofiilisiin. Mitään eroa en huomannut ajo-ominaisuuksissa. Varmaankiin -jos niitä on- ne tulevat esiin vasta ääriolosuhteissa. Nykyiset ovat 215/50 ja huomattavasti hiljaisemmat sekä mukavammat varsinkin noissa asfaltin katkoksissa, myös uraherkkyys katosi. Auto on Citroen Grand Picasso joka muutenkaan ajettavuudeltaan sovellu matalaprofiiliseen renkaaseen. Vaunu tuli kivasti mukana kummillakin pyörillä. Kukin kuitenkin arvostaa eri asioita, minä haluan mukavuutta ja rentouttavia kyytejä (siksi sitikka) ja matalaprofiilimiehet epämukavuutta ja rasittavia kyytejä :)
HooJii
Käyttäjän lisäys viestiin 20.2.2014 klo 11:13:17
sori uudet ovat 215/55
JOKIMÄKI JARI
20.02.2014 20:46
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista :) varmaan sitä pitää tilata moinen veturiksi, n. 1kk päästä moisen saisi. Voin vaikka postata kokemukset tänne kun ensinykäisyt pääsen tekemään.
TOIVO MIKA
20.02.2014 21:50
Omassa toisessa veturissa on 235/40 18 renkaat ja ei mitään huonoa sanottavaa,jos on autossa alusta yhtä napakka kuin renkaatkin niin toimii.
vanhankansan juttuja että ei toimis....maailma muuttuu ja autojen alustat,onneks parempaan
TORSTI SAMI
07.08.2014 13:46
Täytyypä laittaa kokemuksia jakoon.
autona octavia tdi1,9 ja siinä alustasarja -35mm. Vaunu maksimi painoilla 1400kg.
alla oli ensin 17/225/45. Ajettavuus todella hyvä. Meni mihin käänsi ja ei vedellyt. Mutta ääni koko ajan hirveä vaikka olen lisäeristänytkin. Niin ja vaunuperäs kun ei voinu kiemurrella niin kolot paukahteli.
nyt ostin 16/205/60 (?) Vastaava koko kuin. Painetta nostin manuaalin ohjeenta 2.3 suoraan 2,7. Aivan hirveä vetää. Vaunu vispas autoa niin että melkein merisairaaksi. Putsasin kitkavetopään, varmistin vaunun kuormauksen. Ei apua. Nostin rengaspaineet 3,3 loppu matkaksi 800km. Ei ihan niin surkee, mutta ei juuri parempikaan.
niin hiljaisemmaksi tuli auto muuten. Kulutuksessa ei juurikaan eroa.
eli valintoja. Mutta oma valintani on matalat
TOIVO MIKA
07.08.2014 17:56
On niissä renkaissakin eroja ns.halpis renkaat ja laatumerkit...barumit toisessa volvossa , v70 nyt kokoa 225/45-17...toisessa misukat xc90 kokoa 255/50-19...xc hiljasempi ja myös mukavampi
HOSIONAHO OSMO
07.08.2014 18:15
Minulla on BMW 5 sarjalainen f10 koppanen jossa on 19 tuuman vanteet ja takana 275/35 renkaat ja vieläpä runflat tyyppiset, eli niin jäykät että vaikka ilmat karkaa pihalle, niin autolla voi jatkaa ajamista lähimmälle rengasliikkeelle.
Kokemuksena en voi muuta kuin antaa estoitta kehuja, koska minkäänlaista sivuttais huojuntaa ei esiinny ja vaunua on todella hyvä/vakaa vetää. Olen tänä kesänä vetänyt noin 3 tkm ilman moitteen sijaa.
Itse olen sitä mieltä, että matala rengas on vetopuuhissa ehdottomasti parempi kuin "pallorengas" jonka runko väkisinkin huojuu ja aiheuttaa lieruamista vaunu perässä.
VÄLIMÄKI JARMO
07.08.2014 22:36
Elikkä,historia toistaa ittiään,kovapyörä kärryt ne oli härmän häjyylläkin hevooskärryys. JV
KERÄNEN MATTI
08.08.2014 00:06
Enpä lähtis yleistämään.
Mulla on 315 leveet 70-sarjan kumit, eli vanteen ja tien välissä 22 cm kumia, painetta n. 2.5 baria ja mukavan hiljaa ja vakaasti rullaa menemään vaunu perässä.
Taitaa olla aisapainossa tai jossain muualla (jousituksessa?) vikaa, jos muka 60-sarjan kumit lullaa alla.
HAKALA SAMI
08.08.2014 01:34
Sehän näissä onkin, että vertailua on mahdoton tehdä jos vaihtaessa vaihtuu rengasmerkkikin. Meillä kahdessa samanlaisessa Ooppelissa toisessa samassa koossa Misukat, toisessa Nokialaiset. No tuolla jossa on Nokialaiset ei ole edes koitettu vetää. Vaikka renkaat on noita Misukoita uudemmat ja paremmassa kunnossa, auto on niihin verrattuna aivan hirveä ajettava. Tuohon jossa on Misukat, tein vuosi sitten pusla- ja jousitusremontin ja tähän toiseen tänä kesänä, joten alustoissakaan ei merkittävää eroa ole. Nokialaisten kanssa vaan puuttuu tuntuma sekä etu- että takapäästä. Urissa Nokialaiset vetelee miten sattuu, ja mutkaan mennessä ensin tuntuu että eturenkaat "sortuu" alle, sitten jos höllää niin tuntuu että takapää lähtee edelle. Pelottaa ajatellakaan vaunua tuon perässä.
VALTONEN MARTTI
08.08.2014 09:20
Minua on taas aina hirvittänyt ajatus että korkeaprofiilisia renkaita ei jonain päivänä enää mistään saisi. Aina pyrin ostamaan ne korkeimmat mitkä vaihtoehtoisesti rekisteriote sallii.
Rengaspaineilla ja kuormauksella se ajettavuus yleensä saadaan kuntoon. Matala rengas mielestäni tekee sen ikäänkuin väkisin, eli peittää varsinaisen ongelman.