Vaumun paino valintakriteerinä
LEHTINEN PERTTI
17.02.2014 23:51
Otin viime viikolla ohjelmaan tarkistaa uusien vaunujen tarjonnen, että löytyisikö uuteen vetoautoon ja kohonneeseen vetopainoon sopivampaa vaunua perään. Yllätyin, että KABEn suomenkielisillä (ja joillakin muillakin tarkastamillani kieliversioilla) vaunun kaikki painotiedot oli jätetty pois vaunun esittelystä sekä "Tekniset tiedot" -listalta. Hmmmm?
Onneksi ainakin ruotsinkielisillä sivuilla painotiedot oli ilmoitettu, mutta nekin arvot olivat ristiriidassa oman nylyisen KABENI vaunun tyypin ja sen painoarvojen kanssa. En päässyt nykykaben vaunuvakikoimaa edes arvioimaan kun luotettavan tuntuisia painotietoja ei ollut saatavissa? Hmmm.... Miksikmhän näitä kriittisiä painotietoja ei ole ilmoitettu? Ymmärtäisikö joku tämän tiedon puuttumisen tarkoituksen?
Kuinkas te vaunun valkkaatte?
Minä ainakin otan ensimmäiseksi kriteeriksi max. vetopainoon sopivan vaunuarsenaalin listalle ja ryhdyn siitä valkkaamaan sopivaa hintaa, versiota ja varustetasoa. Muista vaihtoehdokkaista painotiedot kyllä löytyivät.
KERÄNEN MATTI
18.02.2014 01:01
Kabejakin saa samankin mallin sisällä niin monella eri pohjaratkaisulla ja varusteilla että kaiketi ainakin osaltaan syynä painojen puuttumiseen. Taitaa olla 1600 kg monen 1-akselisen normaali kokonaismassa, lisämaksusta 1700 tai 1900 kg. Rengaskoostakin voi tosin jotain päätellä, esim. 185R14C kestää 850 kg/kpl, eli jos se ilmoitettu niin ei yli 1700 kg ole kok.massa.
Ei oo kokonaismassa ollu itellä koskaan ongelma (2800 kg koukku), joten tilasin mieleisen vaunun maksimi kantavuudella eli suurimmalla kokonaismassalla minkä siihen sai. Eli valintaperusteena ekaks hinta-laatu(vaikutelma), sit pohjaratkaisu ja kokoluokka, sisä- ja ulkonäkö jne. Dethleffssi tulossa... Tuonkin normi kok.massa 1600 kg, mut painaa lisävarusteineen jo reilusti yli, joten painonkorotus min. 1800 kiloon välttämätön. Joten turhaa tietoa esitteen 1600 kg, toki lisävarusteiden painot kerrottu erikseen, joten saa itsekin laskettua ilmoitetun karvalakkimallin omaanmassaan tulevat lisäkilot ja normiälyinenkin huomaa että nyt ei normaali kok.massa riitä. Olisko Kabella törmätty samaan ongelmaan ja jätetty epäselvyyksien välttämiseksi pois...?
LEHTINEN PERTTI
18.02.2014 20:57
No mulla toi vaunun omamassa on vaunun valinnassa oleellinen asia, toissijainen on max. kokonaispaino, joka on yleensä kiinni käytetystä akselistosta ja rungosta ymmärtäisin, ja sitä rajoittaa max. vetokyky vetoautolla.
Kun suunnittelen uuden vaunun käyttöä käytän apunani mm. Excel-taulua, jonka olen tehnyt sen takia, että saan laskettua vaunun massakeskiön, kokonaispainon huomioiden koukun painon, joka kevittää osaltaan akselipainoa vaunun oslata. Tähän tarvitsee vähintään vaunun kokonaisomapainon, lisättyjen varusteiden painon, mieluummin tarkan, mutta yleensä arvion aisapainosta (yleensä lasken 50 kg) sekä akselin paikan vaunun mitta-asteikolla.
Sitten sijoittelen tavarat, varusteen, vaatteet ja kaasupullot tuohon vaunun mitta-asteikolle painoineen ja niinpä minulla on hetkessä tieto siitä missä on vaunun massakeskiö ja kokonaismassa. Sen kun tietää saa siitä laskettua aisapainon muutoksen ja siitä taas saa laskettua paljonko kokonaispainosta vähennetään aisapainokuormaa jne.
Tiedettähän tämä ei minulle ole vaan hauska harrastus, mutta kun olen aikanani laskenut noita ilma-alusten massakeskiöitä oikein urakalla, on tämä homma niin helppoa, että sitä tekee huvikseen, mielenkiinnosta ja muuten vain ja ottaa siitä sen hyödyn minkä siitä saa.
Vaiva on saada vaunun tiedot riittävän tarkasti viemättä vaunua vaakaan, jotta voi laskea kaikki tarvittavat arvot. Eräs Kabe Briliant oli niin aisapainoinen (n. 100 kg pesusvarustuksella), että siihen tein tuon laksentataulukon ja myöhemmin olen käyttänyt sitä jokaiseen vaunuun.
Hauskaa muuten oli, että vaunun painojen korotuksen muutoskatsastuksessa sain punnittua myös vetoauton ja sain siten tarkan aisapainon ja vaunun akselipainon sekä tarkat kokonaismassat. Tämän punnituksen jälkeen homma oli tarkkaan hanskassa Briliantin kanssa.
VÄLIAHDE JUSSI
19.02.2014 18:00
Yksi kriteerini on omapaino,muu voi vaihdella.
Nelivetoisessa ja takapotku vehkeessä sekään ei oo niin nuukaa.
Näissä etuvetovehkeissä pitää noudattaa tarkemmin valmistajien antamia
kiloja.
Kokonaispaino määräytyy ihan siitä mitä vanuun lastaat.
Minä en käytä mitään excelin talukkoa,vaan pelkään vuosien varrella
tulleen kokemukseeni on pohjana.
JYLHÄ HANNU
20.02.2014 11:20
Hei!
Me olemme lähteneet vaunun valinnassa ensin miettimään, mitä ominaisuuksia vaunulta haluamme, sitten verrattu tarjontaan, valittu mieleisin ja vasta lopuksi katsottu mikä tuli painoksi. Vetoauto sitten sen mukaan.
HooJii
LEHTINEN PERTTI
21.02.2014 22:48
No tuohon Hannun menetelmään kun olisikin mahdollisuuksia niin olisi hyvä, mutta vaunu ei meillä ole elämän keskipiste ja se sopeutukoon muuhun tilanteeseen ja sitä vaihdetaan tarpeen mukaan. Auto on jotakin ja se pysyy 10 - 15 vuotta samana, siksi sen valinta rajaa toimintaa aika pitkälle. Nyt painoraja kulkee 2000 kg:ssä.
Kun tässä eläköidytään voi olla, että max. kokoinen vaunu vaihtuukin kapeampaan, jotta se kulkee perässä kätevämmin ainakin pitkässä matkassa. Silloinhan siihen saa mittaa lisää eikä ilmanvastus juuri muutu
LEVÄLAHTI RISTO
13.03.2014 15:32
Pohja ratkaisu,alde jaPolar
Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2014 klo 15:33:16
Veto autoja saa vaihdettua!
LAAKSO MARKKU
14.03.2014 16:38
Vaunun painothan löytyy usein kun hieman jaksaa kaivaa mutta kun olet vaihtamassa autoa ja etsit vetokykyä niin se vaatii salapoliisityötä. Mistähän johtuu että maahantuojia ei kiinnosta kertoa tuota ominaisuutta eikä koeajajia sen enempää. Johtuukohan ammattitaidottomuudesta, varsinkin kaikenlaisten koeajojen kohdalla. Siellä tuntuu usein joku naapurin "Arska" tehneen koko jutun.
VÄLIAHDE JUSSI
14.03.2014 22:32
Markku
Minusta J.Halmemäki on tuonut hyvin esille sen mihin hänen koeajamansa
autot pystyy vaununvedossa.
Joten en yhdy sinunmielipiteesesi ja vähän kummeksun sitä.
Lue vaikka 2/2014sivu 40 Mallit ja versiot ja varusteet nimenoaan 3loppuosio.