Geeli akku vai tavallinen

RÄSÄNEN HEIKKI 28.01.2014 20:57

Voisko joku kertoa miksi vaunun valmistaja kehoittaa käyttämään vain keeliakkua.osti pölhöyksissäni 100ah normaalin huoltovapaan vapaa-ajan akun.tarkoituksena oli varustaa vaununi 2 akulla.Ei se kyllä hukkaan mene.

HAAPANEN TIMO 28.01.2014 21:38

Olet hankkinut hinta/laatu suhteeltaan parhaan mahdollisen akun. Seuraavat 6-7 vuotta sulla on huoletonta aikaa.

@timppa

JANHONEN MATTI 28.01.2014 21:43

Ja paljon halvemmalla. Merkkaa akkuun tussilla käyttöönottopäivä. Et muista sitä kuitenkaan 7 vuoden päästä.

LAUKKANEN MAURI 29.01.2014 07:10

Tosi asiaa edelliset todistaa,se geeliakku on hyvä,mutta ei ei hintansa väärti. Siis perinteinen akku oikein hoidettuna ,siis ylläpitolatus kunnossa ja nesteet kunnossa ,kestää isältä pojalle.

IPATTI VEIKKO 29.01.2014 13:48

Nyt Sinulla on hyvä akku joka oikein hoidettuna kestää pitkään. Yksi asia joka Sinun kannattaa muistaa LATAA AKKUA SELLAISELLA LATURILLA joka soveltuu sen lataamiseen. Monesti kalustossa olevassa laturissa on vaihtokytkin geeli/lyijy. Akun rakenne sopii hyvin pienten virtojen ottamiseen.

RÄSÄNEN HEIKKI 29.01.2014 14:44

Kiitos kaikille,vastauksista.Nyt uskallan käyttää sitä-

PÖNTINEN PEKKA 30.01.2014 13:06

Mihin sijoitat sen toisen akun? Mites kaapelointi ja kytkentä laturille tapahtuu? Kyselee asiasta oikeasti kiinnostunut - ei kipinäihminen

KAASINEN PERTTU 30.01.2014 16:13

Onko Exide Nautilus hyvä tai onko Varta akku parempi?? Asuntovaunu -auto käytössä!

JANHONEN MATTI 30.01.2014 16:37

Molemmat niin Exide kun Vartakin on olleet akkubisneksessä jo yli vuosisadan. Molemmat tekee ihan laadukkaita akkuja jo perusakkujenkin tasolla. Kyllä se käyttö lähinnä ratkaise kumpi noista merkeistä kauemmin kestää.

Akkujen alkuperä on aika hyvin tavalliselta tallaajalta häivytetty. Kerrotaan vain että tehty EU:n alueella tai jossain muualla. Tosin sillä alkuperämaalla ei ole niinkään merkitystä kun sillä, mitä laatuvaatimuksia valmistuksessa on noudatettu. Osa akuista on tarjousmakkaraa mutta em. merkit ei kuulu siihen ryhmään.

Akkuhan on laite joka tykkää siitä kun sitä käytetään niin latauksen kun purkamisenkin osalta kohtuullisesti. Syväpurkauksesta se ei tykkää eikä ylilatauksesta. Boschen akut taitaa olla Vartan tekoa.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.01.2014 18:37

Kun katsotaan tilastoja, niin tuontimaista ehdoton ykkönen on Puola. Kakkonen on Espanja ja Saksa vasta kolmonen. Vahvoja maita ovat myös Kiina ja Italia. Tuolla Puolassa on nimittäin erittäin paljon alan valmistusta, myös noilla perinteisillä vahvoilla brändeillä. Ja Bosch sekä Varta ovat tosiaan yhteistyössä.

HAAPANEN TIMO 30.01.2014 19:32

Tämäkin on aika iso tehdas: http://en.sznajder.pl/distribution

Nyt on jo omat akut noille start/stop autollekkin.

@timppa

JANHONEN MATTI 30.01.2014 19:44

Kysyin täällä joskus joulun alla käyttäjien kokemuksia Sznajder akuista. Palaute voittopuolisesti moittivaa. Reklamaation tarvetta oli siinä otannassa ollut liian paljon. Niinpä ostin Vartan entisen Vartan paikalle, joka vaihtohetkellä oli juuri täyttänyt kymmenen vuotta.

HAAPANEN TIMO 30.01.2014 20:29

Siinä oli vain muutama vastaus. Vastaavan kyselyn voi tehdä mistä tahansa akkumerkistä. kaikkia niitä hajonnut on liian pian.

@timppa

JANHONEN MATTI 30.01.2014 20:46

Tulkitsin vastaukset niin, että mainitun akun laatu vaihtelee. Silloin on aina itsellä suurempi mahdollisuus saada se "maanantaikappale". Varta akusta saatu hyvä kokemus ratkaisi valinnan sen hyväksi kalliimmasta hinnasta huolimatta. Akku on samanlainen tuote kun renkaat - hyvyyden ja edullisuuden tietää vasta sitten, kun ne on kulutettu loppuun.

HAAPANEN TIMO 30.01.2014 21:35

Ei mullakaan Vartan akuista ole huonoja kokemuksia, tuossa Transporterissakin on yksi -07 vuodelta, ja on aivan täydessä kunnossa. Toisesta porterista otin pois -06 mallisen, kun on automaattiauto, akku on kunnosssa, mutta varmuudeksi.

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2014 23:49

Laadunsuhteen.Miltei samoja-akkuja mitä halvinmalla sen parempi.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2014 klo 23:53:47 Kun vain et pidä kauvaa ihan tyhjänä sekin, lyhentää akunikää.

POHJANTÄHTI JORMA 31.01.2014 07:52

Mitä painavampi sen parempi, kyllä jämti on näin.

RÄSÄNEN HEIKKI 31.01.2014 09:18

Pekka terve Mukanani kulkee myös sähkö perä moottori johon tarviin myös akkua.En kytke mitenkään,vaihdan vain akkujen paikkaa.Ymmärän toki kipinöinnin.Mutta on se hyvä kala reissulla jos on varoilta täysi akku mukana.Niin saapi vaimoväki katella salkkarit viikonkin reisulla

AHONEN AULIS 31.01.2014 10:52

Löysin tuollaisen linkin,siinä akkutietoa jokaiselle.Kannattaa lukea.Terv:AA.

http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF

JANHONEN MATTI 31.01.2014 10:54

Jorma on harvinaisen oikeassa. Kevyet akun on sitä mainitsemaani akkujen "tarjousmakkaraa",

PÖNTINEN PEKKA 31.01.2014 11:45

Kiitos Heikki vastauksesta! Tarkoitin sillä ei kipinäihmisellä ei sähkömiestä. Ilmaisin asian ehkä vähän typerästi.

ESKOLA PENTTI 31.01.2014 12:56

Hyvä linkki! Asiapitoiset sivut, vaikka onkin Exiden käsialaa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.