Vetokoukun asennus tuontiautoon?

HAKALA SAMI 22.01.2014 13:38

Perheessä olisi oivallinen vetoauto käytettävissä, mutta ongelma muodostuu siitä että tätä kapistusta ei ole koskaan tuotu EU-alueelle sellaisenaan. Kysely asiasta on Trafi:llekin vetämässä, mutta niiden vastaukset ja katsastuskonttorien tulkinta on joskus niin kirjavaa että ajattelin kysäistä josko jollakin olisi ihan käytännön kokemusta.

Auto on siis '98 Toyota Caldina GT-T. Käytännössä koriltaan sama peli kuin saman ikäinen farkku-Avensis, paitsi Celican koneella ja voimansiirrolla. Avensiksen vetokoukkukin sopii heittämällä. Mutta kun ei ole EU-alueelle koskaan uutena tuotu, eipä ole perävaunupainojakaan rekisteriotteessa. Joten, mistä ne sen päättää mitä tuolla saa vetää, vai pitääkö itse hankkia valmistajan aikanaan antamat tiedot?

JANHONEN MATTI 22.01.2014 15:33

Tästä kohta neljä. Sovelletaan silloin kun rekisteriotteessa ei ole tietoja. Voihan olla, että massat on alkuperäisessä rekisteriotteessa mutta auton rekisteröintikatsastuksessa niitä ei ole merkitty. Onko sinulla siitä alkuperäisestä rek otteesta kopio.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1836/pida_huolta_perakarrysta_ja_kuormaa_oikein Tarkista vielä trafilta.

Voihan olla, että autoon ei saa asentaa auton valmistajan mukaan vetokoukkua lainkaan. Tosin tämä on hyvin harvinaista koska kyseessä ei ole ECO-auto.

Onko autossa kiinni valmistajan kilpi? Siinäkin tieto voi olla.

HAKALA SAMI 22.01.2014 15:44

Puolison auto, auton toinen omistaja Suomessa joten alkuperäistä otetta meillä ei ole. Caldinaan löytyy koukkua tuolta Australian/Uuden-Seelannin suunnalta ainakin joten sellaisen saa asentaa. Pahimmillaan Suomessa tarjotaan vastaavan ikäiseen Avensikseen 1200 kilon perävaunumassaa jarrullisena, mikä on ihan pelleilyä, jopa mun Opel Astralla saa vetää enemmän ... eli mikä on se tie millä tähän saataisiin oikeasti järkevät vetopainot. Omamassaa 1430 kiloa, tehoa 296 hv joten ei haluais jonkun 1.6 Avensiksen painoja otteeseen jos konttorilla on huono päivä :) Täytyy tarkistaa tuo tyyppikilpi kun puoliso palailee töistä.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.1.2014 klo 18:23:30 Päivitystä: Trafi EI OSAA vastata kysymykseen, kehottavat kysymään konttorilta. Eli sitä tyyppkilpeä tutkimaan, kunhan valoisaan aikaan ehtii, ja konttorilta kyselemään ...

RONKAINEN TIMO 22.01.2014 16:13

Näkyy tuolla joku englanninkielinen firma myyvän kyseiseen malliin vetokoukkua ja sielläkin mainitaan jarrullisen painoksi 1200 kg.Pahimmassa tapauksessa joudut hommaamaan valmistajalta tiedot koska maahantuojaa ei ole.

KERÄNEN MATTI 25.01.2014 01:24

Japanin rek.otteella ei ole perävaunupainoja, eikä niitä täkäläinen Toyotan maahantuoja osaa Caldinaan kertoa. Tuossa ylläolevassa Trafin linkissähän oli vastaus: Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät valmistajan ilmoituksen sijaan seuraavasti: • jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg, • jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg. Jos vetoauto on M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo eli maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg.

Sama löytyy tieliikennelaista, edellyttäen että koukku ei rajoita; 32a pykälä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Eli otteella ei tarvii lukea mitään, silti saa vetää.

VALO MIKKO 25.01.2014 11:50

Kysele Toyota tai drifting palstoilta, siellä on pelattu noitten postiautojen ;) kans.

VÄLIAHDE JUSSI 25.01.2014 17:31

Nehän on monet brädit saatu aikaan ylimainostamalla kuten esim,Hymeri 8tiilikerran paksuudelta vaikka,ohut pahvi kuvastaisin sen laatua paremmin.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.1.2014 klo 17:38:39 Sorry.Luulin että,palasi erääseen toiseen keskusteluun,tähän tuota kommentiani ei ollut tarkoitettu.

HAKALA SAMI 25.01.2014 21:05

Kiitos vastauksista ... alkaa olla aika selvää ettei tuohon kovin helpolla tietoa löydy, itse autossa kun tuota ei missään kilvissä ole, ei papereissa ja tuskin onnistuu maahantuojankaan kautta. Eli ei muuta kuin koukku paikalleen ja vedetään se mitä maalaisjärjellä uskaltaa ... lakihan sallii tuohon siis järjettömät 1755 kiloa, itse tosin tuskin koskaan tulisi yli 1400 kiloa perään laitettua. Pahimmaksi rajoitteeksi taitaa muodostua se, mitä on leimattu vetokoukkuun.

KERÄNEN MATTI 01.02.2014 14:11

Koukussakin lukee nykyään vain sallittu D-arvo eli ilman kalkulaattoria ei max. kärryn massaa saa selville. Ja laskukaavakin pitää muistaa tai tsekata Kovilin sivuilta: http://www.kovil.fi/d-force.php

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2014 09:09

Hakalan Sami Tuokin 2000kg oli vokkelini perässä miltei jatkuvasti. Tällä etuvetoisella ei nyt sitten, tarviikkaan vetää mitään.

Keräsen Matti Kyllä ne korjaamot tekee ne koukunkiinnittämiset laillisesti ja vastuu jää heille. Minusta siinä ei itselle kannata mitään riskiä ottaa.

KERÄNEN MATTI 02.02.2014 14:12

Mitä vastuuta sitä korjaamolla on tässä asiassa? Ei kai heidän tarvitse olla tietoisia mitä Caldinalla saa vetää jos he siihen asiakkaan tuoman koukun asentaa? Harvemmin ne koukut autosta irtoaa, jos näin niin tietysti siitä on asennuspaja vastuussa.

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2014 14:46

Minulla on tuokin kokemus että,koukun 14mm 8/8 kiinityspultin olivat meltoarautaa. Huomasin senvasta peruuttaessa,onneksi ei mitään sattunut. Siinä vaiheessa kun,ihmishenkiä menee niin kyllä silloin,vastuun kantajat eli vakuutusyhtiöt,pitävät huota siitä että,he joudu tämänlystin maksajaksi. Ei asennusliike anna kuin, eninmäisrajan jarrulliselle- ja jarruttomallekärrylle. Tuo 750kg on yleensä yläraja jarruttomallekärrylle eli B luokalla saa ajaa. Saat uskoa että,ne mittauttaa tuolaisessa onnettomuudessa kärrynpainonkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2014 klo 14:48:32 piti olla että, ei joudu tämänlystin maksajaksi.

HÄKLI HANNU 22.02.2016 21:04

En missään tapauksessa tekemään näin kuin itse on tullut tehtyä. On tehty koko koukku systeemi itse paitsi kuulaa. On sovelluttu koukusta joka on saman merkin, mutta vanhemman ja pitänyt vähän rälläköidä ja hitsailla. Tehty mielestämme kestäviksi mutta myös samalla maalattu ja kolhittu hiukan elikkä on ollut siellä iät ajat, Eipä ole sanomista tullut katsastuksessa. Minusta näissä pätee sama sääntö kuin rakennusluvissakin. Rakenna aitta tai talli kyselemättä mistään, niin se on siinä eikä meilläpäin ainakaan ole yhtään purkuun mennyt. Minä nääs kävin vuosia sitten kyselemässä lupaa puukuurille ja leikkimökille. Millimetripaperille olisi pitänyt piirtää ja joka lankun vahvuuslaskemat tehdä. Siihen sitten loppui meillä rakentaminen ? Elkää tehkö kuin minä neuvon vaan tehkää kuin viisaalta tuntuu.

JANHONEN MATTI 22.02.2016 22:27

Se on sama jos menet ja kysyt verottajalta, onko tämä toiminta alvillista?

HYTÖNEN RAIMO 23.02.2016 10:12

Voi olla, että edellyttää tyyppihyväksyntää ja -katsastusta, mikä ei ole operaatio sieltä halvimmasta päästä.

NIEMELÄ PASI 23.02.2016 11:46

Rekisteröinti katsastuksessa otetaan tuontiauton alkuperäiset paperit konttorin haltuun. Ainankin viimevuosina tuoduissa ne on scannattu ja talletettu tietokantaan. (Omassa 2009 tuodussa autossa oli rekisteröintikatsastuksessa kirjattu omapaino väärin. Kävivät tarkistamassa alkuperäisistä ja korjasivat otteeseen.)

Jos konttorilla ollaan yhteistyöhaluisia niin noista voisi löytyä, onko alkuperäisissä papereissa ollut asiaan liityviä tietoja.

JANHONEN MATTI 23.02.2016 11:51

Niin otetaan ja niinpä ne paperit pitäisi aina kopioida ennen luovutusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.