Hankittiin helmikuussa 2013 otsikon mukainen vaunu. Ja nyt kaivattaisiin hieman apuja vian etsintään.
Primuksen kaasupannu menee häiriöön, eikä näin ollen lämmitä kunnolla.
Vaunun käyttöpaneeli näyttää lisäksi, että akku ei latautuisi kunnolla. Kuormituksen alla jännite tipahtaa 14 v -> 12 v. Laturina Matti automaattilaturi (12 V / 10 A). Mittasin yleismittarilla laturin antaman virran ns. täyden kuormituksen alla (eli vaunun kaikki 12 V laitteet päällä, pl. kemssa). Jännite tippui 12 volttiin ja suurin latausvirta vaihteli 4 - 5 ampeerin välillä.
Parin tutun kanssa tätä ongelmaa jo pähkäillynnä, niin epäilivät jotta kaasuhäiriö johtuisi tuosta vajaasta virrasta/jännitteestä. Ei ilmeisesti riitä pannun hehkutulpalle.
1) Tuo laturi lienee alkuperäinen eli vuodelta -88. Jos tuon uusii, niin voiko vaunuun heittää "minkä tahansa automaattilaturin" joka antaa tuon 12 V / 10 A ?
2) Väheneekö häiriön mahdollisuus, jos tuon kaasupannun tulpan vaihtaa hehkutulpasta kipinätulppaan? Ja liekö mahdollista? Puhuvat kylillä, jotta tuo kipinä olisi varmempi toiminen.
Kysyy nimim.
"Nukunko kylmässä vai lämmitänkö sähköllä?"
Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2014 klo 15:46:15
Abikot ja sulakkeet sekä pannun mustan boksin sisältä liitokset ja abikot tarkistettu ja käyty läpi sähkösuojasprayn kanssa.
Oletan jottei vika ole "lämmityksen" puolella. Kaasulla lämmitettäessa häiriö tulee useimmiten päivän / illan aikana, kun käytetään muitakin sähkölaitteita.
Yö aikaa vika harvinainen, kun muita sähkölaitteita ei ole päällä.
Voiko tuo laturi tosiaan mennä "osittain" rikki siten, ettei se anna täyttä virtaa?
Maihinhan tuota latausvirtaa ei voi mennä. Jos menisi, niin se syöttäisi virtaa akulle koko ajan. Nyt kuitenkin laturi antaa välillä vihreää valoa täyden akun merkiksi, vaikkei näin ole.
Ja mitä tuohon tulpan vaihdosta hehkusta kipinään tulee, niin itse olen ymmärtänyt ettei "tavan jantterilla" ole lisenssejä tehdä muutoksia kaasupuolelle. Ts. teettäisin liikkeessä.