Ajokortista ja painoista
SUVELA SAMULI
11.01.2014 22:29
Ajelen tällähetkellä autolla jonka omamassa on 1757kg ja kokonaismassa 2220kg.
Vaununi (vanha hobby) tekn. suurin sallittu kokonaismassa on 1300kg ja Tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa 1280kg.
Minulla on BC kortti.
Ajelenko nyt laittomalla vai laillisella yhdistelmällä?
Jos käytetään vaunun tekn. suurinta sallittua kok.massaa yhteismassa menee 20 kg yli sallitun 3500kg.
Jos taas Tieliikenteessä sallittua suurinta kok.massaa tulee tasan tuo 3500kg.
Kumpaa kuuluu katsoa?
Tarkoituksena on kyllä ajaa korttin lisää se E (siis BE), mutta ajokokeessa yhteismassan pitää ylittää se 3500kg. Käyköhän nykyinen yhdistelmä siis siihen?
Auton suurin sallittu perävaunumassa jarruin on 1800kg ja yhdistelmän suurin sallittu kok.massa 4020kg, joten nämä rajat ei tule heti vastaan.
Toivottavasti täältä löytyy asiantuntemusta tästäkin aiheesta.
VÄLIAHDE JUSSI
11.01.2014 23:04
Minun mielestä Clupa riittää vallan mainiosti noille painolle,ainakin ite olen ajanut
ja hyvin on kelvannut
Monesti olen joutunut ratsiaan tänäkin vuonna.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 00:25
Käsittääkseni C ei auta tässä tapauksessa.
NYYSSÖNEN KAJ
12.01.2014 03:36
Samuli on oikeassa C ja D korteilla saa vetää enintään 750 kg kokonaispainoista peräkärryä. E- kirjain tarkoittaa peräkärryn veto-oikeutta.
Mielestäni maassa (Suomi) ei ole yhtänäistä soveltamista milloin sovelletaan lastattua milloin kokonaispainoa. Normaalissa ratsiassa jossa ei punnita voidaan vain vedota kokonaispainoihin ja omapainoon jotka on rekisteröity tietokantaan.
Hyvää huomenta Jussi
KOISTINEN TOIVO
12.01.2014 06:34
Kyllähän ne poliisit kattoo papereista ne painot, ja sen mukaan korttiluokka pitäisi olla
B, ja pieni E riittää yli 3500 kilon painoihin.
http://www.trafi.fi/haku?search=ajokorttiluokat.
Toivopoika
HALMEENMÄKI JUHANI
12.01.2014 10:21
Siis ajokortin riittävyydessä katsotaan papereista noita massoja.
Yhdistelmän laillisuuden toteamiseksi ainoa lainmukainen tapa on punnita vaa'alla.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 10:33
Mutta katsotaanko niistä vaunun papereista sitä Tekn. suurinta sallittua kok.massaa vai tieliikenteessä sallittua suurinta kok.massaa?
Niissä kun on 20 kg eroa ja se ratkaisee kortin riittävyyden.
JANHONEN MATTI
12.01.2014 10:52
Ajo-oikeus määräytyy lain mukaan yhdistelmän rekisterioteisiin merkittyjen kokonaismassojen mukaan.
Puntaroinnilla ei mitään merkitystä tässä asiassa.
Tässä eri jokorttiluokkin ajo-oikeudet
Monelle on yllätys C ja C1 korttien veto-oikeus joka on rajallisempi kun yhdistelmäkortin BE
http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/c-ajokortti.aspx
Korttikohdat on aktiivisia eli klikkaamalla näkyy ao. kortin ajo.oikeus
VEIJOLA ESA
12.01.2014 11:02
Parhaiten tuohon osannee poliisi vastata. Kiinnostas tietää mistä tuo tieliikennepainon 20 kg pudotus tekniseen painoon oikein tulee?
HAKALA JYRI
12.01.2014 11:19
Tieliikenteessä sallittu kokonaismassa = "sallittu" ja ylitys on ylikuormaa
Tekninen tulee = "rakennepuolelta"
Ko tapauksessa ero pieni mutta ratkaiseva yli tai alle 3,5 ton C / pikku e
terv jyrih
ps ajelin työelämässä kuorma-autolla jossa tieliikenteessä sallittu
kokonaisp oli n.31 ton ja tekn sallittu valmistajan 41 ton
ANTTILA MARKKU
12.01.2014 11:39
Ei pysty auttamaan.Toisaalta luulis että tuo tieliikenteessä sallittu olisi määräävä.Kannattaa kysyä katsurilta kun käyt näyttämässä vaunua.
JANHONEN MATTI
12.01.2014 12:52
Tätä on uskominen.
Ajokorttilain 386/2011 3 § 11. kohta
Siitä se selviää miten massat lasketaan tässä tapauksessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386#Pid2160973
PERTTILAHTI MARKKU
12.01.2014 13:15
Tuossa se on sanottu hyvinkin selvästi
tieto on poimittu trafin sivuilta
B-luokan ajokortti
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.
B96-luokan ajokortti
B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokokeen suorittamisesta.
BE-luokan ajokortti
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään
3 500 kg.
HUOM:
•B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää
3 500 kg.
•Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
•Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 13:43
Täytynee vielä kysyä konttorilta josko siellä tietäisivät kumpaa kokonaismassaa esim. poliisit niistä vaunun papereista katsoo.
ANDSTEN ESA
12.01.2014 13:58
Poliisi katsoo rekisteriotteen painot.
STRÖMMER HEIKKI
12.01.2014 14:05
Poliisit katsovat tieliikenteessä sallittua kokonaismassaa, tekisi mieleni sanoa että TIETENKIN. Ethän saa käyttää tieliikenteessä suurempaa kokonaismassaa, kuin mitä tieliikenteeseen on sallittu, eikös sen pitäisi sanoa jo järkikin? Näin ollen käsittääkseni et myöskään voi käyttää pikku-e kortin ajokokeessa yhdistelmää jonka tieliikenteeseen sallittu kokonaismassa ei ylitä 3500kg. Mutta miksi hankkisit koko kortin, ellet ole aikeissa vaihtaa esim vaunuasi isompaan, koska nykyisillä massoilla et pikku-e:tä tarvitse. Kokonaismassathan ovat tasan 3500kg, ei mitään sen yli.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2014 klo 14:07:03
Nykyiseen yhdistelmääsi siis et tarvitse edes sitä C:tä pelkkä B riittää.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 14:18
Kiitos Heikki vastauksesta.
Näin olen sen itsekin TIETENKIN päätellyt ja sitä tieliikenteessä sallittua kok.massaa noudattanut. Oikein varmaa vastausta vaan en ole saanut mistään.
Asia kiinnostaa juuri siksi, että isompi vankkuri on mielessä ja silloin BE on tietenkin pakollinen. Eli omallani en sitten pysty ajokoetta suorittamaan.
Ja sekin täytyy muistaa, että nykyinen autoni on automaatti ja jos sillä ajokokeen suorittaa ei enää saakaan manuaalilla vetää. Siis yli 3500kg.
STRÖMMER HEIKKI
12.01.2014 14:23
Lopuks vielä senverran että, jos on asia josta voit saada sakot, sitä ei kannata kysyä konttorilta, vaan poliisilta nimimerkillä kokemusta on. Olin katsastamassa omistamaani vaihtolava- autoa, jota käytän vain mökillä mullan ja halkojen ajoon. Katsastuksessa sit selvisi että ajopiirturin leimaus oli mennyt vanhaksi. No katsastusmies sit sanoi että ei se haittaa, jos ajat autolla alle 50km päivässä, koska silloin sinun ei tarvitse käyttää ajopiirturia. No sit parin päivän päästä hain taas yhden multakuorman 17 km:n päässä olevalta multa-asemalta. Paluumatkalla konstaappelit sit liputtivat minut ulos radalta, ja antoivat sakot siitä etten käyttänyt ajopiirturia. Sanoivat että se vapautus koskee vain kevyitä alle 8:n tonnin kuorma-autoa, ei tällaista raskasta 16:ta tonnin autoa. Eli kannattipa luottaa katsastusmiehen sanaan.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
12.01.2014 14:25
"tekn. suurin sallittu kokonaismassa on 1300kg ja Tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa 1280kg."
Se ratkaisee mitä rekisteriotteessa lukee.
Vaikka teknisesti vaunu saisi painaa 5 tonnia, mutta otteessa lukee 1200 kg on se 1200 kg ratkaiseva.
Ei poliisilla ole tietoa siitä mitä valmistaja ilmoittaa vaunun kestävän.
Onko siinä otteessa jossakin kohden merkitty tuo tekn. massa?
Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2014 klo 14:30:12
"Mutta katsotaanko niistä vaunun papereista sitä Tekn. suurinta sallittua kok.massaa vai tieliikenteessä sallittua suurinta kok.massaa?"
Eihän vaunun papereista tarvitse olla mukana muita kuin rekisteriote.
Monella ei edes ole muita papereita.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 14:38
Sen verran kyllä tiedän, että mukana ei tarvitse olla kuin rekisteriote.
Mutta kyseisessä lapussa sattuu lukemaan juurikin nuo molemmat massat.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2014 klo 14:39:41
Muuten en olisi tällaista edes ihmetellyt.
KERÄNEN MATTI
12.01.2014 15:03
Tieliikenteessä sallittu kokonaismassa on myös korttiasioissa määräävä. Vanhanmallisessa AKE-aikaisessa rekisteriotteessa ei edes lukenut tuota teknisesti sallittua kokonaismassaa. Se voi tietyissä tapauksissa olla väärinkin merkitty, koska sitä ei tuolloin vanhaan aikaan voinut sinne rekisteritietoihin muuttaa käytettäessä pohjana jotain tyyppikoodia, eli yksin kappalein ennen 1.11.2007 rekisteröidyissä voi näitä virheitä esiintyä. Ennen vanhaan tieliikenteessä sallittu kokonaismassakin määriteltiin jollain ihme kaavalla, mitä ei nykyään harrasteta. Tässä tapauksessa tiedot todennäköisesti oikein.
Eli mun mielestä yhdistelmäsi kilolleen laillinen ajettavaksi B-kortilla.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 15:06
STRÖMMER HEIKKI
12.01.2014 15:08
Samulille. Ällistys ällistys, siis mitä? Vaativat siis ilmeisesti ajokokeeseen manuaalivaihteisen auton, vai? Se ei varmaankaan tarkoita sitä, että sen vois ajaa automaatilla, jos käyttää vaihteita manuaalisesti. Sehän on kuitenkin niinkuin ihan eri asia. Esim suorita mäkilähtö manuaalilla, tai automaatilla manuaalisesti. Manuaalilla jos et hallitse kaasun, kytkimen ja jarrun yhteispeliä, alkaa yhdistelmäsi valua perä edellä mäkeä alas. Automaatilla se ei valu mihinkään jos vain on vaihde päällä ja kone käy, mutta et paina jarrua. Itsekin ajan automaatilla näin vapaa-ajalla. Töissä sit manuaalivaihteisella rekalla, koska siinä hommassa ei minun mielestäni, automaatilla tee mitään. Korostan että kysymyksessä on vain minun mielipiteeni. Näin siksi, että varmaan tuhannet ruuhkissa seisovat rekkamiehet ovat siitä asiasta aivan päinvastaista mieltä.
SUVELA SAMULI
12.01.2014 15:42
Voi voi.
Mitähän Heikki nyt yrittää tällä sanoa.
Sain jo asiallisen vastauksen kysymykseeni. Tämä ei taida liittyä siihen mitenkään.
POIKULAINEN ESA
12.01.2014 16:44
Jos ymmärsin oikein niin pikku e-riittää kysyjälle. Ei tarvitse olla isoa E:tä
B/96-yhdistelmän ajokortti
Ajokorttivaatimus, kun:
vetoauto on B-luokan ajoneuvo, kokonaismassa enintään 3500 kg
perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa enintään 4250 kg
VEIJOLA ESA
12.01.2014 17:02
Poikkean hieman ohi kysymyksestä, kun tässä noista ajokorttiluokista on tullut puhetta. Huomasin tuossa lainsäätäjän kehitelmässä erikoisen seikan, kun katsotaan mitä C ja B kortti sallii vedettävän.
keksittiin pikku E ja B96 jotta B korteilla voisi vedellä isoilla vetureilla Max3500 kg ja jarrullisia yli 750kg:n perävaunuja.
BE kortilla saisi kuljettaa maksimissaan yhteensä 7000kg yhdistelmää (3500+3500)kg. Kun vetoauton paino ylittää 3500 kg BEC kortilla vedettävän ajoneuvon massa rajoittuu 750 kiloon. Piku E:stä ei tällöin ole mitään hyötyä. esim. 4200kg veturilla saa BEC sekä BC kortilla vetää vain 750 kg max peräkärryä, jolloin yhdistelmän kokonaismassa on 4950 kg. Jotta saisi vetää 2800 kg vaunua, jolloin kokonaismassat olisivat 7000 kg eli sama kuin BE kortilla saa maksimissaan vetää, niin vaaditaankin Iso E korttiin eli BCE. Erikoista eikö vain. Eikö olisi oikeampaa, että riippumatta kortin luokasta pikku E omaavalla kortilla max yhdistelmäpaino olisi sama riippumatta onko B vai C kortti pohjalla. Lienee myös helpompaa hallita yhdistelmää kun vetoauto on painavampi kuin vedettävä.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2014 klo 18:03:04
Vielä parempaa olisi , jos Suomikin anoisi EU:lta poikkeuslupaa Ruotsin ja Saksan tavoin lupaa B kortilla ajaa yli 3500 kg painavaa matkailuautoa yksityiskäytössä. Asiasta keskustelin erään kansanedustajan kanssa viime kesänä kun tavattiin. Eipä ole mitään asian tiimoilta kuulunut. Hitaasti taitavat pyöriä isot kivet. Vähän huolettaa kun nykynuoret eivät enää aja C kortteja kustannussyistä. Kellekkäs tuo maantieristeilijä aikanaan myydään, kun sen aika tulee.
Viestinä SFC:n johdolle, jotta yhdistys voisi ottaa yhtä suurella tarmolla asiakseen lobata asianomaista ministeriötä korjaamaan nämä epäkohdat ajokorttiasioissa, kuten teki autoveroasiassa, josta suuri kiitos etujärjestölle.
Terveiset täältä Kylmäluoman talvisesta sinestä. Ainoita asukkaita olemme alueella, joten hiljaista erämaatunnelmaa...
KERÄNEN MATTI
12.01.2014 18:42
"Jotta saisi vetää 2800 kg vaunua, jolloin kokonaismassat olisivat 7000 kg eli sama kuin BE kortilla saa maksimissaan vetää, niin vaaditaankin Iso E korttiin eli BCE."
C1E-kortti riittää. Aiemminhan tämän "cee kortin pikku-een" sai n. 150€:lla v. 2009 asti, mutta nyt hinta on pompsahtanut kymmenkertaiseksi. :( Bonuksena C-ajokortin voimassaoloaika lyhenee vain 5 vuoteen jos meet päivittämään sitä! :(
VEIJOLA ESA
12.01.2014 19:27
Niinpä saakin, mutta E mikä E, kun se on siinä C:n jäljessä. maksaa maltaita hankkia C1E tai C:hen E lisäys ja itse edellä kuvattua eriarvoisuusongelmaa yhdistelmän kokonaispainoissa se ei ratkaise. Tämä korttisekoilu on Autokoulujen ja valtion typerää rahastusta. Joskus tekis mieli ottaa vaunu perään ja lähteä isommalla porukalle retkelle eikä viitsisi sen takia pienentää turhan takia veturia 3.5 tonniseksi tai maksaa maltaita kortin nostosta. Saunavaunukin ollut mielessä, mutta sama ongelma. Mitenkä menikään se laulu että Suomi on sarvikuonojen maa...Harmittaahan tuo vähäsen kun ei älynnyt aikanaan ostaa kun halvalla sai.
STRÖMMER HEIKKI
12.01.2014 20:29
Samulille. Tarkoitin sitä, kun kirjoitit että " nykyisellä autollani joka on automaatti ei saakaan vetää yli 3500 kg manuaalilla". Mutta automaatilla siis saa, no mix vetäisit sit manuaalilla?
STRÖMMER HEIKKI
12.01.2014 20:37
Veijolan Esalle. Niin vuonna -80 ison E:n sai kuorma-autokorttiin 450 mk:lla. Mä hommasin sen silloin, mut nyt täytyy mennä direktiivikursseille, jos haluan pitää korttini. Mut noi direktiivipäivät koskevat käsittääkseni vain ammattiliikennettä, ei sitä, jos haluat vetää asuntovaunuasi silloin tällöin.
KAASINEN PERTTU
12.01.2014 23:11
Vielä vaikeammaksi menee kun tulee tähän aikamiehen ikään näyttäisi olevan
lääkäristä aika paljon kiinni että saa säilytettyä BCE kortin ja sittenkin kaksivuotta kerrallaan.
Kuinkahan monella on vielä 80 vuotiaana nämä C iso E kortti iän karttuessa näyttää menevän aina vaan vaikeammaksi.
Näyttää nämä EU säädökset pakottavan vanhemmiten parkkivaanariksi kun ei anneta isoja kulkineita kuljettaa.
Tämä täälläkin ilmennyt vinoilu kausipaikkalaisia vastaan on aivan turhaa koska
ei kaikilla ole edes mahdollista retuuttaa matkakulkineita pitkin maita ja mantuja.
LEINONEN EERO
13.01.2014 00:22
Tuli vain mieleen että montako kevytperävaunua jäisi vetämättä jos kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino ratkaisee? Esim. kärryn kokonaispaino on 750 kg. Auton vetomassa jarruitta 650kg. Niin sehän ei onnistuisi vaikka tyhjänä vetäisi? Tämä vain tuli tässä yön tunteina mieleen kun luki noita vastauksia.
KOISTINEN TOIVO
13.01.2014 07:31
Kysyjä on oikeassa, paitsi yleensä peräkärryjen paino on 150-200 kiloa, joten kuormaa voi olla vähän.
Latalla oli muistaakseni tuo 600 kiloa, ja tulipa joskus paria löpötynnyriä vedeltyä, ja olipa koneen telakin joskus kyytissä. Olisiko ollut kuus- seittemän sataa kiloa.
No ompa tullut 60 tonnin paino ollut joskus muistaakseni tehtaalla jottain 75 tonnia.
ovatpa joskus sakotelleetkin
Kyllähän sitä on rikosta tainnut tulla tehtyä. Lienevät vanhentuneet.
Mutta kyllä se lain mukaan paperien mukaan menee, Jos rekkarissa lukee 650kg, niiin se se on, tai niinkun sitikalla 1100 kiloa jarrullista painoa.
Toivopoika
NIEMELÄ PASI
13.01.2014 07:36
Eerolle, sitten kun on hereillä varmaan kannattaa lukaista keskustelu uudelleen.
Harvan kevyt peräkärryn omapaino on yli 650 kg, kyllä se monesti pyöriin 200 kg tuntumassa.
LEINONEN EERO
13.01.2014 09:35
Pitää varmaan lukea sitten kun ehtii ajatuksen kanssa? Nyt ei ehdi ja ajatukset on muualla? Mutta en maininnut missään kärryn omaapainoa? Vaan auton vetomassaa jarruitta. (650kg). Ja kokonaispaino joka on yleensä 750kg.
MYNTTINEN ARI
13.01.2014 15:31
Kärryn paino pitää silloin ollakkin 650 kg kuorman kanssa eikä sitä 750 kg jonka se saisi painaa jollain toisella ajoneuvolla vedettäessä
JANHONEN MATTI
13.01.2014 16:16
Vähän polveilee muuta haitanneko tuo mitään.
Avaaja kysyi noista massoista ja niiden määrityksistä.
Alla olevasta linkistä on luettavissa miten nuo asiat menee.
Tuosta teknisestä massasta ja suurimmasta kokonaismassasta on oikein direktiivitason määritys olemassa.
Löytyy kohdasta massat.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/a49cc1eaf45dc60548b1a1094b489e65/4768-Valmistajan_kilpi_ja_kokonaismassan_maaraaminen.pdf
LEINONEN EERO
13.01.2014 17:59
Nyt luettu uudelleen. Ja huh huh, yllättävän paljon oli mutu tietoa jotka ei pidä paikkaansa. Alkuperäiselle kysyjälle vielä jos lukee näitä? Huoletta vaunu perään ja menoksi!
Vaunun omapaino + mitä kyydissä=sen hetkinen vaununpaino. Kuitenkaan kokonaismassaa ei saa ylittää.
Onko täällä "vain 2 kalaa" pilkille kilpisjärvelle menijöitä?
Allekirjoittanut ostanut vaunun aivan sitä varten. 3 kertaa käynyt ja jäänyt koukkuun? Tietenkin kun vaunu nyt on käydäänhän sitä sitten muuallakin.
Oho nyt tais lipsahtaa aiheen ohi?
VALTONEN MARTTI
13.01.2014 18:03
Sivuun aiheesta juu, ainakin katsellaan välillä kilpiksen kelikamerasta sitä mahtavaa m-autoletkaa joka silloin täyttää tienvarren, taikka onko se kevyen liikenteen väylä...
KERÄNEN MATTI
18.01.2014 22:01
Niin, siis melkein autolla kuin autolla saat vetää 750 kg kokonaismassaista Muulia. Kytkentämassa ratkaisee, se on se sen hetkinen todellinen paino pyörien kautta maahan. Se ei saa ylittää vetoautolle sallittua perävaunun massaa.
Sama isommassa mittakaavassa, jos autolle sallittu jarrullisen perävaunun massa on esim. 2000 kg, siihen voi kytkeä laillisesti 3500 kg kokonaismassaisen trailerin mikä painaa tyhjänä 1000 kg ja ottaa siihen 1000 kg painavan autonkin päälle. Tarvittava ajokortti tosin katsotaan trailerin kokonaismassasta.
AHOLA JARI
20.01.2014 00:09
"Niin, siis melkein autolla kuin autolla saat vetää 750 kg kokonaismassaista Muulia. .."
Tyhjänä juu, mutta 750 kiloisena lastattuna olisin kyllä päinvastaista mieltä - vähemmän yleensä kuin maximia 0.75tn..
Pitää muistaa, että pykälissä mainittan; ".. kytkentämassa jarruttomana voi olla enintään puolet jarrullisena sallitun massasta, mutta kuitenkin enintään 750kg.". Eli siis ainakin 1.500kg pitää olla sallittu jarrullisena vaikka auton rek. otteessa ei jarruttoman kohdalla mitään..
MYNTTINEN ARI
20.01.2014 15:25
Tarkoitit varmaan että kytkentämassa voi olla puolet vetoauton painosta ja max. 750kg
JANHONEN MATTI
20.01.2014 16:00
Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä se selviä rekisteriotteesta, jarruttoman perävaunun kytkentämassa on:
Jarruton O1-luokan perävaunu: Puolet vetoauton massasta kuitenkin enintään 750 kg.
Ja kun kysymys on massoista niin kytkentämassa tarkoitta todellista perävaunun ja sen lastin yhteenlaskettua massaa.
Lisäksi kytkentämassa voi rajoittaa vetokoukun suurin sallittu kytkentämassa.
Se on siitä pirullinen arvo, että mitä suurempi vetoauton massa niin sitä suurempi koukku vaaditaan Vetokoukku "huononee" kun vetoauton massa kasvaa vaikkei vedettävän kärryn massa kasvakaan.
(Supisuomalainen erityispiirre)
AHOLA JARI
20.01.2014 21:46
No, niimpä tietty - siis " ..puolet vetoauton OMAmassasta kuitenkin enintään 750 kg", kun veturi M1 tai N1 luokan auto..
VÄLIAHDE JUSSI
03.02.2014 20:24
Heikki
Minä sain rekkakortin leimojen ja passivalokuvan hinnalla jotain 1500mk
siitähän otettiin pois nuo kaksinollaa perästä.Nykyrahassa vähän yli 2€uroa.
RANTANEN MATTI
04.02.2014 13:42
HUH Huh ompa jo sekaisin kuin kortti pakka tämä asia.
En ota kantaa enempää kysyjä ongelmaan, mutta oma onkelma oli että omistin
50 vuotta ammatti kortin ja ajoin 60 luvulla 35 tonnin Öljyrekkaa kirjamilla.
A BCE, Kun täytin 70 vuotta otettiin ammattimaisuus pois,ja kijaimet nyt
A BE C ja kortin myöntjä mainitsi etten voi enää ajaa Täysperävaunua kuorma-
autoa kyllä. Nyt on joskus tarve vetää 3,5tonnisella M-autolla 1450 kiloista a,vaunua. sain VS poliisista tiedon että voin vetää 3.5 tonnista vaunua,Mutta
Kun auton Valmistaja ilmoittaa vetopainon jarrullisella 2000 kl niin nykyisten sääntöjen mukaan koukun valmitaja ,on 2007 jälkeen joutunyt merkitä koukun runkoon suurimman vetopainon,jja koukkuun poljonko kestää aisapainoa,
saa olla ja se on yleensä koukun rakenteesta johtuen 100 kilo kahta puolin.
Tähän voi liikenteen valvoja puuttua.Terv: Matti
JANHONEN MATTI
04.02.2014 15:41
Avaapa kaima tällaiset sivut kun www.kovil.fi
Sieltä saat tietoa noista koukuista, aisapainoista jne.
Voit sivuilla olevalla laskurilla simuloida vaikkapa sen oma keissisi kun tiedät vetoauton massan ja vedettävän massan niin laskuri kertoo millainen vetokoukku pitää olla.
Suomalainen "pirullisuussääntö" menee niin, että vetokoukku "heikkenee" vetäjän massan kasvaessa.
Tämäkin selviää hyvin sillä laskurilla parhaiten kun teet muutaman kuvitellun koelaskelman.
Sieltä löytyy muistaakseni sekin tieto mitä ne koukussa olevat lukemat käytännössä tarkoittaa.