- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Huomioon otettavaa jos hakee matkailuvaunun Saksasta?
Huomioon otettavaa jos hakee matkailuvaunun Saksasta?
Olis tarkoitus tammikuussa lähteä vaunun haku reissulle niin kertokaa mitä kaikkea tarvii ottaa huomioon sekä siellä päässä että täällä päässä? Kiitos kaunis :)
Ainankin kannattaa käydä asiantuntevalta katsastuskonttorilta (mahdollisesti siltä missä aiot rekisteröintikatsastaa) mitä papereita tällä hetkellä tarvitaan rekisteröintikatsastuksessa. Ja sitten pyytää kaupanteon yhteydessä tarvittavat paperit valmiiksi, ei tarvitse jälkikäteen pyydellä.
Nähtävästi olet ostamassa jo liikkeessä olevaa vaunua, eli kuten tiedät niistä puuttuu joitakin varusteita mitä maahantuojat Suomessa tilaavat automaattisesti tehtaalta.
Tuossa nyt aluksi jotakin. Muutenhan kauppa on samanlaista, mutta saksalaiset jotenkin tykää pelata käteisen kanssa.
Jos oma-aloitteisuutta löytynee . . .
Tuossa hakurilla tältä saitilta luettavaa asjan tiimoilta:
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?x26528=Search&Order=-submit_date&N=100&q=vaunu+saksasta&nickMid=
https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?x26564=Search&Order=-submit_date&N=100&q=vaunu+saksasta&nickMid=
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=vaunu+saksasta&nickMid=
Ja tuossa naapurista:
http://karavaanari.org/index.php?action=search2
Luettavaa ilta puhteelle . . .
Nämä tarvittiin muutama vuosi sitten, kun toin vaunun ite:
Sähkötarkastus Kaasutarkastus Ostokuitti Saksan rekisteröintipaperit Herstellergarantie = Tuv
Punainen kilpi määräajaksi 7pv,14pv tai mikä on sopiva. Hoida vakuutus niin, että on voimassa kun tulet suomen rajalle. Sain sen hoidettua puhelimella kun tiesin siirtokilven rekisterinumeron. Sopisin vakuutusyhtiön kanssa etukäteen tehtävöksi näin. Kaasu ja sähkötarkastusta ei olisi pitänyt tarvita (vaunu katsastettu saksassa = kilvissä), helpompi tehdä kuin vääntää kättä konttorin kanssa.
Näin silloin.
Kuluvan vuoden marraskuun loppuun noita yksittäistuotuja on rekisteröity 203 kpl eli noin joka viiden tänä vuonna rekisteröity m-vaunu on yksittäistuotu. Vaunukauppahan on tavarakauppaa eli sen minkä maksat niin se on siinä Hintaa alentaa jo Saksan 19 % alv-kanta. Käteismaksu on saksalaisen mielestä hyvä maksutapa. Ostajalle kauppakirja ja maksusta ostajalle riittävästi yksilöity kuitti on ehdoton.
Kun www.mobile.de sivuillakin on myynnissä yli 40.000 vaunua niin pitää miettiä mitä hakee. Ensimmäinen asia on määritellä mitä ominaisuuksia ja merkkiä hakee. Aikansa kun eri kriteereillä lyö "ulos" vaunuja niin yleensä jää jäljelle pieni joukko, joista sitten voi valita samoilta seuduilta 4-5 ehdokasta joista voi valita. Jos käyttää välittäjää niin silloin välittäjä etsii nuo vaunut joista ostaja valitsee. Saksan maa on liian suuri ristiin rastiin vaunun perässä ravattavaksi. Tuo www.mobile.de on edelleen hyvä paikka etsiä itselle sopivaa vaunua. Siinä on hakutoiminnoissa myös Saksan postinumeromääritys jolla voi hakea vaunua tietystä kaupungista tai tietyltä postinumeroalueelta vaikkapa 2 -alueelta = Pohjois-Saksasta.
Saksan vaunukanta on hieman erilainen kun meidän. Omat merkit juhlii ja Hobby sielläkin on keulilla muuta esim. laadukkaampi Fent on paljon Saksassa suositumpi kun meillä, samoin Hymer Eriba.
Jos nuo tekniset seikat jätetään pois niin pohdinta kannattaa aloittaa siitä mitä ostaa eli ostaako:
Vuoden 2014 mallia olevan uuden Vuoden 2013 mallia olevan uuden (syyskuun Caravan Salonin jälkeen vanha malli vaikka onkin tämän vuoden mallia) Vähän käytetyn mutta hyvin varustellunNäitä uusia 2013 malleja on vielä myymättömänä ja yleensä niistä yritetään päästä näin loppuvuodesta eroon alennettuun hintaa niin, että vaunuihin lisätään hyvä varustepaketti joskus tehdään molemmat.
Myynnissä on myös hyvin vähän käytettyjä mutta erittäin hyvin varusteltuja vaunuja. Kunto kun uudella. Katso, että myynti-ilmoituksessa lukee kein hagelschaden = ei raesade vaurioita. Mitä käytettyjen kuntoon ja siisteyteen tulee niin saksalaiset pitää vaunujaan ja autojaan keskimäärin paremmin kun me suomalaiset. Monesti edullisin kauppa on ostaa tällainen uudenkarhea jos asiaa ajattelee niin, että itse alkaisi ruksi ruutuun menetelmällä ostamaan lisävarusteita uuteen vaunuun. Löytyy telttaa, moveria, sat-antenneja, isoja vesitankit, hyviä lämmittimiä, parempi akkulaturi ja isommat akut, pyöräteline, matot, kitkaveropää, ajovakausjärjestelmä jne. Helposti vaunussa voi olla 3-4000 euron edestä lisävarusteita.
Ja kun ostat niin sovi aina miten ja missä järjestyksessä takuuasiat hoidetaan jos tarvetta ilmenee. Äläkä lähde liikkeen pihasta ennen kun on testattu, että kaikki laitteet toimii kuten pitääkin ja vaunu on ok. Tingi mukaan saksalainen harmaa 11 kg:n kaasupullo ja kaapelikela niin saat vaunun heti tulille. Pyydä myös myyjältä vaunun akseliston, vetopään ja vetoaisan sertifikaatit (voi olla samassa paperissa mukaan). Rekisteröintikatsastuksessa Suomessa niitä saatetaan tarvita. Sähköt ja kaasut kyllä täyttää Suomen määräykset. Niistä saat tietoa Trafin sivuilta. Ei CE merkityissä laitteissa pitäisi olla mitään tarkastamista mutta on tapauksia jossa on vaadittu auktorisoidun tarkastajan todistusta siitä, että laitteet täyttää Suomen määräykset.
Vaunun vakuuttaminen ja siirtokilpien hankinta kannattaa sopia niin, että myyjä hoitelee ne asia ja mieluusti samaan hintaan. Sekin kannatta huomata, että jotkut katsastuskonttorit on auki vain klo 13 tai 14 jolloin rekisteröinti voi siistyä seuraavaan päivään. Myyjä tietää nämä jutut. Ja jos on varma asiastaan niin vaunulle kannattaa varata laivalippu ajoissa. Punapääkilvillä voi tulla vaikka Ruotsin kautta ja Suomen vakuutuksen voi tosiaan. hoidella jo Saksassa kuten edellä kerrottiin. Ja kun talvella tuot vaunun maahan niin huomaa talvirengassääntö.
Uudet asuntovaunutyypit on EU-tyyppihyväksyttyjä 29.9.2009 jälkeen, eli niihin ei tarvita mitään muuta kuin uuteen vaunuun CoC-todistus ja käytettyyn ulkomaan rekisteriote. Ei siis kaasu- eikä sähkötarkastuksia, ei jarrujen ja vetopään yhteensopivuuslaskelmaa. Tuo EU-tyyppihyväksyntänumero on vaunun valmistajankilvessä ylimpänä ja rekisteriotteessa kohdassa K. Eli siis pienellä e-kirjaimella alkava numerorimpsu, esim. e12007/460123. Jos siinä on esim. L123, se on saksalainen tyyppinumero millä ei ole täällä virkaa.
Jos hommaat uuden vaunun ja siihen punapäiset vientikilvet, vaunu rekisteröidään sun nimiin ja sille tulee käyttöönottopäivä. Eli Suomen rekisteriotteeseen tulee tuo sama päivä käyttöönottopäiväksi ja Saksan rekisterikilvestä maininta, eli käsitellään käytettynä. Keltapäisillä kilvillä vaunun ensirekisteröinti tapahtuu sitten vasta täällä ja tulee uutena kilpiin. Halvemmatkin nämä keltaiset, mutta niitä ei joka paikasta jostain syystä ulkomaalaisille myönnetä tai ainakaan oletuksena tarjota.
Tilanne on varmaan muuttunut, mutta takavuosina keltapäisten kilpien vakuutus oli voimassa vain Saksassa. Niillä voi tulla laivalla suoraa, ja ottaa täältä siirtokilvet, muttei tuoda ajamalla muiden maiden läpi.
@timppa
Toivoa sopii, että nuo Trafin ohjeet on luettu kaikilla katsastusasemailla ja kaikkien katsastusmiesten toimesta. Aina niin ei ole ollut. Joillakin ostajilla on myös se väärä tieto, että kun kaasulaitteessa on CE-merkintä se pelkkänä merkintänä riittää viranomaisille.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.12.2013 klo 11:20:41 Saksan ajoneuvorekisterilakiin tuli muutos 1.11.2012 alkaen. Lain mukaan keltaiset siirtokilvet tulisi myöntää vain ajoneuvon haltijalle ja vain sen rekisteriviranomaisen toimesta, joka kuuluu hakijan asunkuntaan. Ts. edellyttää asuinpaikkaa Saksassa. Lain muutos siksi, että keltaisia kilpiä käytettiin väärin ja luovitettiin jopa kolmannelle osapuolelle, siitä lainmuutos.
Uudenkin lain sovellutukset kuitenkin vaihtelee ja niin, että joillakin paikkakunnilla on ulkolainen saanut keltaisia siirtokilpiä kun henkilökohtaisesti on niitä hankkimassa rekisterintitoimistosta. Toisilla paikkakunnilla ulkomaalainen ei taas saa keltapäisiä kilpiä lainkaan. Keltapäisiä kilpiä hankittiin myös netin kautta, mutta lakimuutos lienee sulkenut tämän kaupan. Punapäisiä saa ja niiden edellytys on, että autossa/vaunussa on kilpien hankintavaiheessa Saksassa voimassa oleva katsastusleima Tämä sinällään ei ole ollenkaan huono asia ostajan kannalta.
Trafin ohjehan on täällä: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/867b016d0827c1649cc2fc19111794f6/4747-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista.pdf
Ja keltapäisiä kilpiä saa edelleen netistä: http://www.transit-plate.com/
Näköjään saa netistä,tosin aika kovalla hinnalla. ja tarkalle menee voimassaolopäivä jos täältä lähtee kilvet kainalossa.
Hyvä tieto oikein direktiivinumeron( C68/2007 ) kanssa on se, että keltapäistenkin vakuutus on voimassa kaikkialla EU:ssa. Vihreä korttikin tulee kilpien mukana jos tätä nettitilaustapaa käyttää.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:068:0015:0024:FI:PDF
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.