Tarttis nelivetoa
SALMELA JORMA
22.10.2013 21:57
Tervehdys caravaanarit!! Mikä auto oilsi Sopiva veturi? Puhutaan nyt citymaastureista tarttis istua vähän korkeammalla, kuin mitä henkilöautossa. Olen suunnitellut Ford Kuga merkkistä dieseliä, onko kellään kokemusta. Mielellään luen asiallisia juttuja.
LÖNNQVIST LEIF
22.10.2013 22:32
Eikös tuo Kuga ole rinnastettavissa volvon XW 60 va mikä se volvon pienempi maasturi on malliltaan.
Lefa
ANTTILA MARKKU
22.10.2013 23:15
Markkinoilla on jos jonkun sorttista tarjolla.Mikä on vaunun paino mille veturia haet?Oisko 1800kg sen Fordin sallittu?Esim tuo Suzukin Vitara on käytettynä varmaan sopu hintainen ja kohtuu laadukas laite.Subaru on varmaan yksi, tosin taitavat pyytää käytetyistäkin rahaa.Nissan ja toyota myös hyviä.Mazdalla on se avolava L200 jatkohytillä.
VALTONEN MARTTI
23.10.2013 10:15
Vitaran iso plussa se alennusvaihteisto. Taitaa olla Subarussakin. Omassa CRV:ssä tuo korvattu erittäin pienellä ykkösvaihteella.
Takajousien kantavuutta kannattaa vähän myös tutkiskella. Useimmissa h- autoissa surkeaa, mutta niitähän ei olekaan suunniteltu vaununvetoon. Cittarit siinä mielessä parempia useimmiten.
MYNTTINEN ARI
23.10.2013 11:25
Volvon XC 60 on tosi hyvä vetään vaunua ja vaunu on Hobbyn 650
LIIMATAINEN HANNU
23.10.2013 14:17
Land Rover, the only one! Kohta laitan myyntiin sen Freelanderin, huippuyksilö, vetokyky 2000 kg! Tai voin myydä sen Disco 2:nkin, riittää vetokykyä 3500kg!
HANKKILA ARI
23.10.2013 23:44
itsellä Kuga ollut nyt vuoden päivät (vm.11, eli nyt jo vanha malli ). Vaunun vetoon tuntuu sopivan oikein hyvin. Vetokyky 2100kg ja kulutus maltillinen 11l/100km, kun perässä 560 Hobby. Kugaan saa myös emuk merkkiset automallikohtaiset lisäpeilit, jotka on todella tukevat ja helppokäyttöiset. Sama peili sopii uuteen ja vanhempaan mallin. Voin kyllä suositella veturiksi. Jos jotain erityistä haluat tietää, niin kysy toki.
KOISTINEN TOIVO
24.10.2013 09:53
Heh, lada niva. Toivopoika
LÖNNQVIST LEIF
24.10.2013 10:33
Oli muuten eto peli veturina se Niva, etenkin jos laittoi ekstre koukun keulalle ei tarvinnut perruutella lainkaan.
Muistaakseni oli jollakin alueella "vaununsiirtokoneena" aikoinaan.
Lefa
POKKINEN TAPANI
24.10.2013 20:33
Kaverillani on kuga ollut nyt reilut pari vuotta ja on ollut erittäin tyytyväinen, mitä nyt kerran ei löytänyt millään millä konepelti aukeaa. Ei ole siis ollut pienintäkään vikaa huoltojen lisäksi. Enimmäkseen hän vetää mettästä suurta autotrailerista tehtyä rankakärryä ja on siihen kuulema eto peli.
Ite ostin vaimolle vajaa kk sitten yllätyslahjaksi mastan CX 5 ja kovin hänkin on siihen tykästynyt. Tossa mastassa ei ole kuin se 150 heppaa, mutta ei ajossa uskoisi, niin väkivahvahvalta sen dieseli tuntuu.
Sisätilat paremmat kuin voortissa, tietty japsit, siis aidot, ovat olleet aina huolettomia etenkin sähkövikojen suhteen. Vetänyt me emme ole sillä kuin pientä peräkärryä, vetokyky otteessa 2000kg
Käy koeajamassa.
-tapani-
KUVAJA JUKKA
26.10.2013 09:26
Itse vetelen solikan 5602 vaunua subarun foresterilla ja moottorina tietysti diesel..
Voima riittää ihan kivasti ja tasonsäätävä takajousitus toimii kans ihan mukiinmenevästi.
Jos veturiksi meinaat ns.citymaasturia nii subarulla ja audilla löytyy ainoastaan neliveto..muut on ns.apunelevetoja..toki niilläkin pärjää tietty mut senverran kehasen subbea ett sillä on pystyny yllättään jopa oikeita maastureita..:)
LAUKKANEN MAURI
26.10.2013 10:15
Minullakin on subbe outback ja viaton/virheetön auto,kun nyt tulee liukkaat kelit
se menee vaikka hyppyrimäen rinteen ylös.
Hyvä esimerkki on kun hain maalta peräkärrilise puita ja meidän liiteri on jyrkässä
mäessä,sinne meni kärri vaikka oli lunta ja kitkat vetoautossa,eli se on sitä subarun ylivoimaa!.
VALTONEN MARTTI
26.10.2013 10:56
Neliveto= mahdollistaa kiinnijäämisen entistä pahempiin paikkoihin:))
STRÖMMER HEIKKI
27.10.2013 13:05
Valtosen Martille. Tavallaan olet kyllä ihan oikeassa, mutta jospa alla on kunnon neliveto, ei mikää sellainen city / muka neliveto, niin voipi olla ettet edes uskalla ajaa sellaiseen paikkaan, johon se jäisi kiinni. Ajatuskulkuasi seuraten kannattanee vetää vaunua, esim hevosella. Kulutuskin vain 10 kg heinää päivässä. Eikä varmaan jaksa vetää vaunua sellaiseen paikkaan, josta ei pääsisi pois edes sillä pelkällä hevosella.
ANTTILA MARKKU
27.10.2013 18:48
Aloittaja ei varmaankaan tarkoita off road vaunuilua?
VALTONEN MARTTI
27.10.2013 19:45
...eikä varmaan hevoskärryilyäkään. No pikku rönsyilyt sallittakoon.
KOISTINEN TOIVO
28.10.2013 08:38
http://www.youtube.com/watch?v=7Ru6MkIhCCw. Oisko tuosta vaunun vetoon huonommalaki kalillä. Toivopoika
VALTONEN MARTTI
28.10.2013 09:57
Kaikenlaisia 'maanmöyhentäjiä' se ihminen on keksinyt.
KAASINEN PERTTU
28.10.2013 10:28
Asuntokori päälle ja lappiin
mönkimään.
ANTTILA MARKKU
28.10.2013 12:47
Astiasto ja muu irtaimisto vois joutua koville.
KOISTINEN TOIVO
28.10.2013 14:07
Täytyy laittaa viinilasivitriiniin pehmusteet, ja tyhjentää poreamme, kun lähtee puolukkaan.
Toivopoika
HAARAKANGAS ALLAN
30.10.2013 09:13
Tulevaisuuden näkymäkö maamme tiestöstä.....
Allu vaari
KAIJALA HEIKKI
30.10.2013 11:53
Jeep Compass 2,2 diesel ei ongelmia..
KAASINEN PERTTU
30.10.2013 13:39
Nykyisellä hallituksella ilmeisesti on
pyrkimys saada tiet tähän kuntoon.
Sitten meitä kopin vetäjiä ei paljon
naurata.
PERTTILAHTI MARKKU
04.11.2013 13:14
itselläni on Nissan Pathfinder +650 Hobby eikä ole sellaista paikaa ollut josta ei olisi päässyt ei kesällä eikä talvalla
VALTONEN MARTTI
05.11.2013 22:15
Samahan se on tän CRV:n kanssa...ei vielä sellaista paikkaa ole ollut mistä ei olisi päästy:))
Käyttäjän lisäys viestiin 5.11.2013 klo 22:16:23
Sama päti kyllä takaveto-Toyotaankin....
KOISTINEN TOIVO
06.11.2013 06:29
suparu forester kuullemma luotettavin. Mutta tämä, ei tarvi lisäpeilejäkään.
http://www.youtube.com/watch?v=wwSdOleA_uc. Voi ottaa perheen, ja mummon, ja papan, ja lapsenlapset mukaanm retkelle.
Toivopoika
NIEMELÄ REIJO
09.11.2013 17:04
Minulla Mazda CX-5, 2.2 diesel ja Fendt Tendensa 1500 kg. Hyvä yhdistelmä. Useampi tuhatkilometriä ajettu mm. Italian reissu syyskuusa. Suosittelen.
ESKOLA PENTTI
10.11.2013 13:33
Kyllä tuo ( http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288618676790.html ) pienellä lisävarustelulla ja tuunaamisella vois olla hyvä vaihtoehto Fordille.
Kun kerran ostaa, niin ostaa samalla kunnollisen?
Toinen vaihtoehto (jos pitää istua korkeammalla), voisi olla tuo http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/land-rover-ehtinee-ensimmaisena-9-vaihteiseksi ?
PELTONEN JORMA
24.11.2013 11:09
Nissan X-trail vie ainakin hyvin Kaben Ametistia !
LAAKSO MARKKU
11.12.2013 00:46
"http://www.youtube.com/watch?v=7Ru6MkIhCCw. Oisko tuosta vaunun vetoon huonommalaki kalillä. Toivopoika"
Pasi menis tuosta kevyesti puhumattakaan AMV:stä.
Hepposia näyttää nuo sakujen värkit olevan.
VÄLIAHDE JUSSI
11.12.2013 22:38
Minä en laittaisi avolavaa vaikka, olisi neliveto vaunun vetäjäksi ilman lisäpainoja.
Sekin kuluttaa rahaata noita lisäpainoja.
KOISTINEN TOIVO
12.12.2013 06:26
http://www.youtube.com/watch?v=0K25Cd3yZKU. Mitäpä sanotta tämmösestä yhistelmästä.
Kehoittaisin kiinnittämään huomiota pariskunnan yhteistoimintaan.
Tuli tuosta tavaramäärästä mieleen meidän huushollin lähtö parin päivän reissulle.
Normaali perhe pärjäilisi varmaan kuukauden sillä tavaramäärällä, mitä päällikkö pistää kyytiin.
Toivopoika
STRÖMMER HEIKKI
15.12.2013 17:53
Väliahteen Jussille. Et laittaisi avolavaa veturiksi? Höh ja minä kun juuri ajattelin että onhan se Disco 3 vähän mopo kuitenkin veturiksi, ja vaihdoin sen Dodge Ram kuorma-autoon, joka on siis avolava bensa kasilla. No on siihen laitettu maakaasulaitteet, niin ei sillä liikennöinti sit sen kalliimmaksi tule kuin Discollakaan.
KOISTINEN TOIVO
15.12.2013 21:02
Mitenkä kaasun saanti, entä talvipakkas käynti. Toivopoika
STRÖMMER HEIKKI
17.12.2013 21:59
Toivopojalle. Oikeassa olet, kyllähän se kaasu pakkasella jäätyy, tosin pakkasta pitää olla -182c, ennenkuin maakaasu jäätyy. Että sitä ei varmaankaan tarvi pelätä. Saatavuus on kyllä aika hyvä täällä eteläsuomessa, mutta vain täällä. Ylöspäin kun lähdetään niin viimeinen Gasumin tankkauspaikka on Tampereella. Joku yksityinen myy sit vielä biokaasua Laukaassa, mut siitä ylöspäin ei sit enää tankkauspaikkoja ole. Tää Suomi, kun on tämmöinen kaasuautojen takapajula, eli tankkauspaikkoja yhteensä alle 20. Ruotsissa on jo 140, Saksassa 900, Italiassa 850jne. No mutta mulle olemassa olevat paikat riittävät, mä kun ajelen vaan täällä etelässä, mitä nyt pojanpoikaa käydään Orivedellä tapaamassa.
TOLVANEN ARI
18.12.2013 04:36
minulla on ollut toyta lantikoita pajeroita volvo90,nyton chrvolet kabtiva.huonoin on ollut volvo 90nen,remontti3590euron edestä.paras on ollut toyta ,mutta ei ole ollut mitään vikaa letukassakaan .pajerolla ajoin 13vuotta ja korjaus kustannukset oli 330mk.maastureita ollutkäytössäni35vuotta ja aina ostanu uutena.
FORSMAN KIMMO
24.08.2014 11:52
Hei,
hankin juuri Kugan ja aloin etsimään siihen hyviä vetopeilejä. Sitten törmäsin tähän keskusteluun. Ari suosittelee Emukin merkkikohtaista peiliä. Emukilla näyttäis olevan kolme eri vaihtoehtoa Kugan peiliksi. Yksi niistä sanoo olevansa yhteensopiva peileihin joissa on integroitu vilkku, mutta kuva ei vakuuta. Onko jollain omakohtaista kokemusta mikä malli sopii Kugaan jossa integroitu vilkku?
Vinkeistä kiittäen,
Kimmo
HANKKILA ARI
28.08.2014 09:44
Moi. Muistaakseni malli, joka itellä vanhemmassa Kugassa on Emuk 100625. Reissunpäällä sovitettiin peiliä myös uuden mallin Kugaan ja sopi täydellisesti, vaikka vilkku on uudessa eri mallinen. Ite tilasin suoraan Saksasta, koska suomalaiset jälleenmyyjät eivät "löytäneet" kyseistä mallia.
SUNDELL REINO
28.08.2014 14:46
tuo yhdistelmä antaa siihen luvan. itsekin tulee otettua turha mukaan kun ei tarvii välittää kuormasta. itel o suburban 6,5td ja 1500kg cabby tulee todella kevyesti perässä. kulutusta lastista riippumatta lisää noin 1l/100km. tosin keskikulutus on normaalistikin 12l/100km, tosin auto painaa 3000kg et silleen. vaunun pienet heilutukset eivät haittaa ja kortin saa menetettyä ylinopeudella myös reippaassa vastatuulessa. suositeltava vaihtoehto jos kortti riittää. pikkutiellä vakaampi kun nuo japsien sityt (monesti huomattu). tuo filmissä esiintyvä yhdistelmä olisi haaveessa seuraavaksi kunhan jostain keksisi rahoituksen.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.8.2014 klo 14:49:55
eli tarkoitin tuota chevyä ja puoliperää. tuosta subusta vielä sen verran, et kun hankkii siihen nuo filmissä näkyvät vetopeilit ei tarvii leikkiä värisevillä rimpuloilla mitä suurin osa levikepeileistä edustaa ja on aina mukan, eikä tarvii pohtia missä säilyttää kon on aina autossa käytössä..
INKEROINEN JARKKO
05.10.2014 19:49
Viikko sitten palattiin reissusta, olisko nyt jo sen verran palautunut että osaisi hehkuttaa ihan vaan sillain maltillisesti...
Oli nimittäin ensimmäinen reissu nelivedon kanssa osin haasteellisessakin kelissä, ja yksi varma ratkaisu syntyi: tästä eteenpäin meidän veturit on nelivetoja!
Yhdistelmä on vanha, mutta ilmeisen toimiva. Vaunu on 9404 Matkaaja ja sitä vetää -02 MB ML 270 CDI, automaatti tottakai. Kyllähän tuo ML vakuutti jo kesän Geirangerin reissullakin, mutta nyt kun ensin Norjassa Altan ja Lakselvin välillä sekä myöhemmin Suomessakin Saariselältä etelään "törmättiin" lumiseen talvikeliin (kesärengastuksella) niin olen kyllä vakuuttunut. Upeaa päästä sutimatta liikkeelle niin lumesta kuin litimärästä ruohikostakin, ja kun muutoinkin junan ajettavuus miellyttää niin mikäpä reissuista nauttiessa!