Vetoauton paino
SALMELA MIKKO
05.10.2013 18:39
Iso maasturi ja vaunu taitaa olla laiton yhdistelmä? Vaunun rekisteriotteessa vetoauton maksimipainoksi ilmoitetaan 3200 kg ja maasturin kokonaispaino on otteen mukaan 3230 kg. Löytyykö vaunuja joita saa vetää raskaammalla kalustolla? Miten on vetoautona kevyt kuorma-auto?
VALTONEN MARTTI
05.10.2013 18:50
Enpä muista vielä kuunaan päivänä nähneeni vaunun otteessa mainintaa vetoauton painosta. Mitenhän on?
Sen sijaan kyllä esim. oman vaununi ohjekirjassa sanotaan että se on tarkoitettu vedettäväksi tavallisilla henkilö ja- pakettiautoilla.
Et saanut vastausta kysynykseesi, tämän ihmettelyn vain.
ANTTILA MARKKU
05.10.2013 22:45
Nyt ei ole varmuutta mitä sinä kysyt.Suomessa henkilöautoksi rekisteröidyllä tosiasiassa maasturilla joka on 4vetoinen saa max vetää 3500kg jarrullista vaunua.Vaunun rekisteriotteessa tuskin mainitaan vetoautosta mitään.Otappa uudestaan mietintämyssy, mitä sinä aiot kysyä?
MYNTTINEN ARI
07.10.2013 14:29
Joissain vaunuissa on maininta että kuorma-autolla ei saa vetää johtuen auton jäykästä jousituksesta joka rasittaa vaunun aisaa.
SALMELA MIKKO
08.10.2013 09:04
Ilmeisesti en muotoillut kysymystäni kyllin selkeästi. Rekisteriotteessa kuitenkin lukee ihan selvällä suomenkielellä: "vetoaisan rajoittama vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu koknaismassa enintään 3200kg." Kyseessä on ihan yleinen vaunumalli. Käytännössä tuo kait rajaa isot maasturit ja osan pakettiautoista pois vetoautojen valikoimasta?
Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2013 klo 09:19:05
Vaunu on Kabe Royal 560 -08 ja rekisteritodistuksen kohdassa erikoisehdot ja huomautukset lukee:
Tyyppihyväksynnän huomautukset
N0001 rekisteriin merkittävät erikoisehdot, viedään otteelle: vetoaisan rajoittama vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu kokonaismassa enintään 3200kg.
SUOMI SEPPO
08.10.2013 14:34
Tuossahan se on yksinkertaisesti selostettu:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/77c69ad72a020a821411fe39fb629fab/4754-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa.pdf
@seppo
HAAPANEN TIMO
08.10.2013 17:04
Takavuosina tivolimiehet yrittivät saada jousitettua koukkua katsastetuksi. Syynä juuri tämä aisojen pettäminen kuorma-auton perässä vedetyissä vaunuissa.
@timppa
VALTONEN MARTTI
08.10.2013 18:25
Tivolimiesten kalustossa on muutakin vikaa. kolmisen vuotta sitten satuin seuraamaan kun vetivät Kivistönmäkeä ylös kärryjään niin välistä aina kuorma-autojen etupyörät nousivat aika korkeallekin asfaltista ilmaan.
SALMELA MIKKO
08.10.2013 22:29
Huonosta valokopiosta katsoin väärin tuon painon. Oikea rekisteriotteen mukainen vetoauton maksimipaino on 32000 kg!!! Epäilen kyllä suuresti vaunun kestävyyttä tuollaisen auton koukussa.
VALTONEN MARTTI
08.10.2013 23:59
Helpotti kuitenkin autovalintojasi.
STRÖMMER HEIKKI
12.10.2013 13:15
Minäkin muistan nähneeni maininnan että yli 32000 kg:n vetoautolla ei saa vetää, mut 4-akselisella kuorma-autolla siis ihan hyvin, kun kokonaispaino on vain 28000kg. Mutta luulis että vetoauton kovat jouset rasittavat vetoautoa, eikä perävaunua, jossa taas ei olekaan niin.kovat jouset. Noh maailma on täynnä ällistyttäviä asioita.
VALTONEN MARTTI
12.10.2013 16:08
Heikki, ihan luonnollinen juttu tää. Kun veturin takajouset on oikein kovat ja ajat töyssyyn veturin takapää tietenkin nostaa rajusti vaunun aisaa. Ja kun täällästä rytyytystä tulee ihan solkenaan niin ei aisa sitä kestä.
Siksi sinunkin vaunusi ohjekirjassa varmaan lukee että se on tarkoitettu vedettäväksi vain tavallisilla henkilö-ja pakettiautoilla.
Henkilöautomaisilla maastureillakin on aisoja rikottu kun on suruttomasti kuoppateillä päästelty. Ja vieläpä Soliferista.
HAAPANEN TIMO
12.10.2013 19:07
Lisäksi vielä kolmen metrin peräylitys, niin kyllä keikkuu, ja vauhdilla.
@timppa
STRÖMMER HEIKKI
12.10.2013 20:18
Valtosen Martille. Noh et ehkä tiennyt että nykyaikaisessa kuorma-autossa on ilmajouset, ja nehän eivät rytyytä mitään. Kun on paljon kuormaa, on enemmän painetta, ja kun vähemmän kuormaa, on vähemmän painetta. Vaikka olisi kovakin kuorma, renkaan etäisyys lokasuojaan ei muutu. Elikkä kuskinpukilta jouset tuntuvat yhtä kovilta olipa auto täynnä kuormaa, tai ilman kuormaa.
VALTONEN MARTTI
12.10.2013 21:16
Heikki, kas kun sitä ei tiedä sitten vaunun valmistajakaan ja epäsuorasti kieltää k-autollakin vetämisen.
Sitäpaitsi eihän tuo mitään muuta. Raskaat massat ilmajousillakin on raskaat massat ja aisalle ihan yhtä tuhoisia. Näin järkeilisin.
STRÖMMER HEIKKI
13.10.2013 11:31
Mutta siis 32 tonnisella autolla massat eivät ole liian raskaat, kun taas 33 tonnisella ovat. No onneksi minun kuorma-autoni on vain 16 tonninen.
NYYSSÖNEN KAJ
13.10.2013 11:52
Ajokortilta se vaatii CE kortin.
VALTONEN MARTTI
13.10.2013 11:53
Jossain se raja kulkee. Jos vaikka m-auto painaa 3490 kg. sitä saa kuljettaa AB kortilaa mutta 20 kg painavampaa ei. Ja takuulla se 20 kg ei tee siitä sen vaikeampaa.
STRÖMMER HEIKKI
13.10.2013 12:32
No eikös joka miehellä nyt CE-kortti ole?
Käyttäjän lisäys viestiin 13.10.2013 klo 12:33:22
Tarkemmin sanoen ABECE.
ANTTILA MARKKU
13.10.2013 12:53
Pienestä se on kiinni,ei silmä erota veren joukosta ja sulta viedään kaikki luvat.Jos käy tuuri saat henkilöauton ajoluvan,mikäli raajat vielä liikkuu tarpeeksi.