Vakuutus asiaa
STRÖMMER HEIKKI
14.09.2013 21:44
Sattui mennä keväänä, että toukokuun 19 pnä. satoi Loimaalla ja Jokioisilla pingispallon kokoisia rakeita. No silloin en ollut paikalla, mut vaunu oli Jokioisilla mökin pihassa, seuraukset varmaan arvaatte? No joo, siitä etuikkunan yläpuolelta oli kattopelti kuin kuulapäävasaralla hakattu. Isolla kuulapäävasaralla. Noh ajattelin että sehän on luonnon ilmiö, sitähän ei vakuutus korvaa, vaikka kaikenvara onkin. Enkä sit edes kysynyt asiaa vakuutusyhtiöstä. No sit kuitenkin lopulta syyskuun alussa kysyin, ja kas vakuutuksessa on kuin onkin luonnonilmiötä vastaan vakuutus. Rakas Såliferi on nyt sit Helsinki Caravanissa ehjättävänä.
VALTONEN MARTTI
14.09.2013 22:42
Hieno juttu tuo sulle. Olis ollut kiva kuulla yhtiön nimikin kun noin positiivinen tapaus oli.
Omia vakuutusehtoja tarkasteltava kriittisesti kun nuo isommat rakeet on nykyään selkeesti yleistyneet.
ANTTILA MARKKU
15.09.2013 09:39
Vakuutus korvaa kaskossa tuon vahingon jos sinulla on tuo törmäysvakuutus voimassa.Noita raekuuron vahinkoja korvattiin pari kolme vuotta sitten tosi monta.Oliko sama vuosi jolloin se trombi riepotteli sitä vaunualuetta.Korjaavatko sen vaunun sillä oikomistekniikalla vai joutuvatko vaihtamaan kattopellin?
VÄLIAHDE JUSSI
15.09.2013 21:47
Heikki
Olishan se kiva kuulla vakuutusyhtiönkin nimi.
HYTTILÄ ESKO
16.09.2013 08:14
No minulla vastaavan 2v sitten korvasi IF . Raekuuro tapahtui Bulgariassa.
ISOMAA PERTTI
18.09.2013 15:47
Meillä myöskin tänäkeväänä raekuuro muotoili uudelleen viimevuotisen Hobbyn, korjausarvio 10600 euroa. IFiltä kysyttiin haluatko että korjataan vaiko lunastetaan sanoin lunastetaan. Pariviikkoa myöhemmin haimme korvausrahoilla vuotta uudemman vaunun tilalle, minusta vakuutus korvaa niin kuin mainoksissa luvataan.
ANTTILA MARKKU
18.09.2013 15:58
Minulla on ollut vuosia Lähivakuutuksessa nykyisessä LähiTapiolassa vakuutukset.Muistan että silloin kun oli viimeksi suurempi alue raevahingoissa vakuutusyhtiöt vuokrasivat teollisuushallin ainakin Huittisista ja sinne tuli saksasta yrittäjä laitteiden kanssa oikomaan noita raevahinkoja.Sittemmin olen nähnyt mainoksia joissa kotimaiset yrittäjät mainostavat noita oikomispalveluita ainakin henkilöautoihin.
STRÖMMER HEIKKI
12.10.2013 13:05
Sorry, kun en ole vastannut aiemmin. Vakuutusyhtiö oli Fennia. Oli six että vaunu oli silloin vielä osamaksulla, nyt kun se on maksettu vakuutusyhtiö on Lähi Tapiola. Noh eivät kyllä oikoneet, kittasivat kuopat pakkelilla umpeen, saas nähdä kuinka vuosien saatossa pakkelikasat katossa pysyvät? Mainittakoon vielä Fenniasta senverran, että korvasivat, vaikka vaunu ei enää ollut Fenniassa vakuutettu.
ANTTILA MARKKU
12.10.2013 13:28
Siinä on se hyvä puoli ettei pakkelin irtoaminen vahingoita toden näköisesti alla olevaa peltiä.Sen sijaan jos se kattopelti vaihdettaisiin,siihen alla olevan eristeen ja pellin väliin voi muodostua tai jäädä ilmatasku joka lopulta kerättyään riittävästi kondensiovettä aiheuttaa ongelman.En tunne asiaa monessako vaunussa on foami tai styrox katossa ja miten ne reagoivat yläpinnassa olevaan kosteuteen.Riittääkö kesä kuivaamaan kondensiot?
STRÖMMER HEIKKI
12.10.2013 20:09
Noh mihinkäs ne kondensiot kuivuvat kun on pelti päällä? Siis käytännössähän sitä katossa olevaa lommoa ei pysty oikomaan, koska kattoeristeet on laitettu samalla kun kattopelti on tehty. Elikkä sisäkatto ,eriste ja ulkokatto ovat yhtäpuuta, niin sanoakseni. Millä sen oikaiset? teet reijän sisäverhoukseen, poistat eristeet, että pääset naputtelemaan ulkopeltiä suoraksi. Noh ulkopelti on alumiinia, joka on venynyt ison rakeen siihen osuessa, eli tavallaan peltiä on lommon kohdalla enemmän kuin jos lommon kohdalla olisi suora kohta, ennen iskua. Sitä ei saa suoraksi, vaan lommo on aina joko sisä tai ulkopuolella, ellei ota siitä palaa pois. Siis ei mitään järkeä siinä. Eli kun paklataan lommo suoraksi, niin just lommon kohdalta eriste on ohuempi. Sisäkatto on suorassa ja ulkokatto, mut just lommon kohdalta eriste on iskun seurauksena ohentunut, koska ulkokattoon on tullut lommo, joka on pakkelilla oikaistu. Miten sen voi enää tarkemmin selittää???
HYTTILÄ ESKO
12.10.2013 20:52
Eihän tuohon olisi tarvinnut kuin esim. Helsinkicaravanista lausunto. Valmistaja ei nimittäin hyväksy muuta vaihtoehtoa katon korjaukseen kuin kattoelementin vaihdon. Näin 2v sitten Esa Muuronen kertoi yllämainitusta firmasta.
IF otti lusikan kauniiseen käteen ja korvasi sen lausunnon mukaan.
ANTTILA MARKKU
12.10.2013 21:18
Ei se oikominen noin naputtelemalla toimi.Jotenkin se imukupin kaltaisella alipaineella toimivaan juttuun perustuu.Vaunun katossa taitaa raekuuron jäljiltä olla liikaa niitä oiottavia iskunjälkiä joihin voi pellin alle jäädä niitä koloja jos styroxi tai foami on puristunut.Minulle on jäänyt semmonen kuvitelma ettei se kattopelti joka kohdasta ole liimattu vaan siinäkin tarvitaan rakenteen elämisen vuoksi joustoa.Täällä varmaan on noita solkun ja muiden kotimaisten vaunujen rakentajia jotka tietävä eivätkä pelkästään luule kuten minä.
STRÖMMER HEIKKI
13.10.2013 11:16
Hyttilän Eskolle. No siellä Helsinki Caravanissa se just oli korjattavana. Sieltä veivät sen Espoon Automaalaamoon, joka paklasi vaurioituneen katon etuosan ja maalasi uudelleen. Elikkä ilmeisesti valmistaja nyt hyväksyy sellaisenkin korjauksen.
STRÖMMER HEIKKI
13.10.2013 11:19
Katto siis vaurioitui vain etuikkunan yläpuolelta, siitä kaarevalta osuudelta.
ANTTILA MARKKU
13.10.2013 11:50
Heikillä kävi tuuri,useimmiten se on koko katto kuin sipulipussilla hakattu.Toisaalta se otsa on vaikea paikka koska siihen muodostuu talvella se jääkuori joka ulottuu sinne kaasupullokotelon alareunaan saakka.Se jääkuori voi vaikeuttaa sitä pakkelin pysymistä.Aika näyttää.Se voi myös olla juuri se osuus jota ei ole joka kohdasta liimattu jotta säilyisi tuo liikkumavara siinä kattorakenteessa.Toisaalta olisi ollut hölmöä alkaa vaihtamaan kattopeltiä noin pienialaisen vaurion takia.
VALTONEN MARTTI
13.10.2013 13:07
Vaikuttaa Heikin tapauksessa järkevimmältä korjaustavalta. Itekin epäilin pakkelin pysymistä alumiinissa mutta voihan olla jotain 'tartuntamaalia' jonka ensin siihen laittavat ja varmaan myös takaavat työnsä.