- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Karavaanarit Kyllösen Liikenteen asiakkaiksi?
Karavaanarit Kyllösen Liikenteen asiakkaiksi?
Viime päivinä on tiedotusvälineissä kerrottu autoveron ja autoilun verotuksen edessä olevista muutoksista. Nokian entisen pääjohtaja Ollilan johdolla suunnitelmia hioo työryhmä. Se lupaa, että autoverosta päästään eroon. Nykyistä auton käyttöverotustakin muutetaan.
Avaimena on tievero. Se perustuu ajettuihin ajokilometreihin siten, että maa on jaettu korkeamman ja matalamman maksun alueisiin.
Iltasanomat teki laskelmiaan siitä, millaisia olisivat muutoksen vaikutukset. Mökkimatktojen ja työmatkojen kustannukset nousisivat.
Laskuharjoituksissa ei otettu huomioon sitä, onko ajokilometrin keskihinta 6 senttiä/ ajokilometri lainkaan realistinen eikä sitä, paljonko kerätystä rahasta roikeasti jää valtion verokassaan. Missään ei ole kerrottu, mitä maksaa sellaisen tietotekniikkaohjelmiston suunnittelu, toteutus ja ylläpito, jota verottaja tarvitsee. Valtion kassaan ei siis jatkossa kilahda suinkaan 6 senttiä/ km.
Suunnitelmissa on tarjottu autoilijoille porkkana: Autoveron poistuessa autojen hinnat alenevat autoveron verran. Kalliissa autoissa, joissa on suuri CO2-päästö, veron poistuminen voisi laskea auton hintaa 7 000 - 8 000 euroa ja tavallisimmissa 4 000 euroa.
Missään ei ole otettu huomioon sitä, että autotehtaat ovat tähän saakka myyneet uusia henkilöautojaan Suomeen miltei aina halvemmilla tehdashinnoilla kuin EU:ssa keskimäärin, eräissä automalleissa jopa EU:n halvimmilla hinnoilla.
Jos tiemaksut tulevat suunnitellussa muodossa, autonvalmistaja arvioi myyntihinnat Suomeen tietysti uudelleen. Alennusmyyntiä ei kannata jatkaa, eihän tehtaan antama alennus tuntuisi lainkaan auton kuluttajahinnassa. Nykysysteemissä sen sijaan näin tapahtuu.
Matkailuauton ostaja ei saisi minkäänlaista veroetua. Miksi ei? Hän saa sen jo nyt. Matkailuauto on autoveroton. Hinnat eivät siis alene, mutta uuden henkilöauton hintaero uuteen matkailuautoon kasvaa. Se tuskin lisää matkailuautojen houkuttelevuutta.
Mutta verottaja tuskin on niin tyhmä, että jättää huomioon ottamatta CO2-päästön. Se tarkoittaa, että verottaja haluaa tiemaksun, joka perustuu ajokilometrien lisäksi auton todelliseen polttoaineenkulutukseen. Matkailuautoilija maksaa silloin suuren kulutuksen vuoksi kutenb nytkin suuren polttoaineveron, mutta sen lisäksi suuren tieveron.
Eikä siinä kaikki. Nyt saadaan matkailuvaunut, perävaunut ja traileritkin verokohteiksi. Henkilöauton kulutus nousee painavaa perävaunua vedettäessä kaksinkertaiseksi, joten veroa menee nyt perävaunustakin.
Huvittavia ovat kaavailut alueista, joilla autoilija joutuu korkeamman tai matalamman verotuksen kohteeksi.
Kuhmon pitäjä on pinta-alalataan maailman kolmanneksi suurin. Sen alueella asuu noin 12 000 asukasta. Kirkonkylän keskustassa on kaksi liikennevaloin ohjattua risteystä. Tieverosuunnitelmissa se on urbaania keskusta-aluetta, jolle ollaan määräämässä korkeampi verotaso.
Tieverotuksen tarkoituksena on saada rahaa tie- ja rataverkon investointeihin. Samaan aikaan Liikenneministeriö haluaa vähentää autoliikennettä, ja siirtää yksityisauton käyttäjät julkisen liikenteen käyttäjiksi.
Kannatan ympäristön huomioon ottamista. Olen hankkinut vähäpäästöisen auton. Annoin optimoida sen moottorinohjausjärjestelmän, jotta CO2-päästöt entisestäänkin pienenevät. Haluan kuitenkin jatkaa autoilua ja harrastustani matkailuautoilijana. Minua ette saa takaisin bussin asiakkaaksi Helsingistä Kuhmoon siten, että reppu ja teltta mukanani siirtyisin leirintäalueelta toiselle.
Olen huolissani siitä, mitä tapahtuu matkailuajoneuvoalan yrittäjille ja matkailupalveluille.
Matkailuyrittäjien tulovirta vähenee, ja ulkomailta tulee aikaisempaa vähemmän turisteja matkailupalvelujen käyttäjiksi Kuhmoon tai muualle syrjäseuduille, missä tänäänkin on voinut nauttia ainutlaatuisesta puhtaasta luonnosta.
Jotakin näissä uutta tulevaisuutta edustavissa suunnitelmissa on pahasti pielessä. Eikä arviotani muuat edes se, että Kuhmossa ja Suomussalmella Kyllösen Liikenne tarjoaa hyviä linja-autopalveluja.
Katso lisää mm: http://www.camper.fi/blogi/tievero-uhkaa-lopettaa-matkailuautoilun
Hyvin sanottu ja kirjoitettu. Lisäksi, miten käy lähes kaikkien nyt liikenteessä olevat autot, joista jo verot maksettu. Muodostuuko Suomeen kahta joukkoa, toiset jo veronsa maksaneet veloitetaan lisäksi ajetuista kilometreistä, vaan vaputuvatko kaikki "vanhat" ajoneuvot tiemaksuista?
Ennen oli hyve ja kokonaistaloudellista käyttää autoaan mahdollisimman pitkään. Huoltaa ja ruostesuojata jotta auton käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä.
Nyt ohjataan kansalaisia vaihtamaan autoa (kerskakuluttamaan) mahdollisimman pian jotta muka maailma pelastuisi. Niin asiat muuttuu.
Meni hiukan ohi aloitusaiheen mutta kytköksiä on...
Ministerin vaihtuessa tämä veromalli kuopataan pariksikymmeneksi vuodeksi. Tähän ei kannata ajatuksiaan tuhlata.
@timppa
Muutamia huomiota jutusta Ensinnäkin sitä, että matkaluautosta ei makseta autovero ei kannata korostaa. Joka ei tunne asiaa luulee, että karavaanarit on veronmaksulintsareita. Nykyinen matkailuautojen keskihinta lähentelee varusteineen 70 tonnia. Siitä lähes viidennes on uuden auton alv´a. Eli ei tarvitse karavaanarin päätä painaa kun auton veroista keskustellaan. Olellista ei ole veron nimi vaan maksettavan veron määrä.
Toinen on tuo ehdotettu tiemaksu vaikkapa 0,068 e/km. Nykymallin mukaan h-autoista maksetaan autoveroa, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa. Yksi vaihtoehto tarkastelussa on se, että jatkossa maksetaan vain polttoaineveroa ja kilometriveroa. Autovero ja ajoneuvovero jää pois. Mitä tämä malli tarkoittaisi matkaluautoilijalle. Nykyinen ajoneuvovero joka lähes kaikilla on vähintään 535 euroa vuodessa jäisi pois ja tilalle tulisi kilometrivero. Nykyinen verotaso ja kilometrivero verokannalla 0,06 e/km menisi vastakkain kun matkailuautolla ajetaan n. 9000 km vuodessa. Eli ei kannata seinille hyppiä kun on kyse vasta alustavan alustavasta ehdotuksesta.
Käytön verotus on ok, mutta se voidaan kyllä hoitaa ihan nykyjärjestelmällä ilman turhaa byrokratiaa ja kansalaisten kyttäystä polttoaineveron kautta.
Mitä tuohon mahdolliseen autoveron poistumiseen ja epäiltyyn autojen tehdashinnan nousuun tulee niin ei ENÄÄ onnistu. Me eletään EU:n sisämarkkinoilla jossa jokainen voi netistä katsoa, mitä mikin auton jossain EU-maassa maksaa. Ja kun kaikki ovat "EU-kansalaisia" kaikille on myytävä, joka rahat iskee pöytään. Jos käytettyjä' on haettu kymmeniä tuhansi vuodessa niin voi vain arvata kuinka paljon uusia haettaisiin jos hinnanero olisi merkittävä. Suomalaisen autoverotuksen ongelmat ei poistu kun poistamalla autovero. Ihan turha höpöttää autojen tehdashinnan noususta tai käytettyjen hinnan laskusta. Joskus se on tehtävä ja se kirpaisee mutta vain lyhyen aikaa.
Itse olen viime vuosina maksanut tieveroa n. 300 euroa vuosittain mutta veronsaajina on olleet muut maat kun Suomi.
Maassa lienee toistasataatuhatta ulkomasnkilpistä autoa. Eipä niihin tuota laitetta vaadita, Eihän se nyt mitenkään käy päättäjien pääkkyyn että joutusivat huutavan työvoimapulanl paikkaajat polttoaineessa maksamaan saman veron kuin kanta- asukkaat. Kiitos teille, jotka että äänestitte Kyllösen nykyiselle kaudelle. Iso kiitos.
"Kuhmon pitäjä on pinta-alalataan maailman kolmanneksi suurin. Sen alueella asuu noin 12 000 asukasta. Kirkonkylän keskustassa on kaksi liikennevaloin ohjattua risteystä. "
Kirjoittaja ei selvästikään ole koskaan käynyt Kuhmossa. Keskustassa on ainakin neljät liikennevalot ja muutkin tiedot heittää aikalailla:
Muutettiin kaupungiksi vuonna 1986 Kokonaispinta-ala 5 458 km Maapinta-ala 4 821 km² Vesipinta-ala 637 km² Asukasluku 9 182 (huhtikuu 2013)
Missään Suomen kaupungissa ei ole niin pitkät välimatkat kuin Kuhmossa. Linja-autoasemalta rautatieasemalle on matkaa n. 60 km. ;-))
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.