Nopeusrajoituksien nosto
SUOKKO OIVA
20.08.2013 14:14
Nyt kun julkisuuteen on tullut nopeusrajoitusten nostaminen niin kai tämä meidän yhdistyksemme on aktiivisesti vastustamassa sitä että vaunua ei vaan missään tapauksessa saa vetää yli 80 nopeudella turvallisuuden nimissä ;)
JOKINEN OLAVI
20.08.2013 14:53
Tuosta rivien välistä ei näkynyt että kuinka paljon sitä oikein pitäisi nostaa.
SUOKKO OIVA
20.08.2013 15:57
jospa edes 90 olisi rajana niin voisi käyttää 5-vaihdetta enemmän.
KOISTINEN TOIVO
20.08.2013 16:01
Tuskimpa vähään aikaan, koska kaikilla perävaunuisilla on se 80 rajoitus, Mutta jos raskas liikenne saa sen oikeuden, niin silloin kenties.
Toivopoika
VALTONEN MARTTI
20.08.2013 16:43
Viitosen käyttöön tuo tuskin toisi helpotusta kun välitykset ei siitä miksikään muutu mutta saisihan nelosella enemmän kierroksia kun voisi ajaa laillisesti vaikka 85 jos rajoitus olisi 90. Vaunulla kun on aika hullua nostaa nopeutta edes 90:n.
Joskus kokeilin kyllä 120 mutta tuli aina perässä yhdellä pyörällä, puoli vaan vaihteli töyssyjen mukaan.
Että tämmöistä....
KOSKINEN OLLI
20.08.2013 17:14
Nyt moottoritien vasen kaista ajaa 130, sitten mennään 141. Jos raskas liikenne edelleen ajaa 90, kaistojen nopeusero suurenee.
Enpä tiiä, eihän tässä mikään muu takana ole, kuin uunottaa lisää tyhmiä suomalaisia, joita kusetetaan edestä ja takaa, ilman että ne sitä huomaavat.
LAAKSO MARKKU
20.08.2013 17:53
Perävaunuille vois ihan hyvin nostaa sen rajoituksen 90 km/h.
Rekoille ei tarvis tehdä mitään kun niiden rajoitin on jo valmiiksi 89. Tulisi vaan laillistettua niiden jatkuvat ylinopeudet.
Asuntovaunua voisi ihan hyvin vetää vaikka 100 km/h jos vaan veturi on kunnollinen ja vaunu lastattu oikein.
VALTONEN MARTTI
20.08.2013 19:25
Sitten täytyis Markku hyvä alkaa pelkäämään vastaan tulevia vaunuja. On meinaan usein niin hurjan näköistä menoa kun arviolta sataa ajavat jotkut.
Toisekseen se lisäisi todella paljon polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Ihmettelen suuresti jos lainsäätäjä tämän sallisi kaiken tämän energian säästövouhotuksen päälle.
TOIVO MIKA
20.08.2013 22:46
Itse myös kannatan 100 rajotusta vaunuille,tosin varustettuna kitkavetopäällä,ja perusteena että vähentäisi ohituksia ja tasaisi nopeuseroja.
Sehän on suurin sallittu nopeus,sitä ei ole pakko ajaa,mutta joskus on hyvä mennä liikennevirran mukana.
Mika
KOISTINEN TOIVO
21.08.2013 06:49
Tuossa tuli se pointti. Ei ole pakko ajaa surinta nopeutta. Jos sitä sääntöä noudattaisi kaikki, niin ei tarvittaisi mitään rajoituksia. Kaupungeissa vain.
Satasessa on se vika vaunuillessa, että aukealle tullessa sivutuuli
Toivopoika
JOKITALO JARKKO
21.08.2013 09:17
Mutu-periaatteelle ainakin itsestä siis tuntuu, että tuo 90 olisi monelle henkilö- ja pakettiautolle mukavampi nopeus auton jaksamisen eli vääntöalueenkin kannalta 4-vaihteellakin.
VEIJOLA ESA
21.08.2013 12:40
Eilen todistettiin Ruotsalaisessa dokumentissa miten nainen hallitsee miestä paremmin liikenneolosuhteiden muutokset ja kykeni pudottamaan nopeuden vastaamaan tilanteen vaatiimuksen mukaiseksi keliolosuhteiden muuttuessa huolimatta korkeimmasta sallitusta nopeusrajoituksesta. Mies taas yritti jääräpäisesti selviytyä hankalasta paikasta suurimmalla sallitulla nopeudella seurauksella auton hallinnan menettäminen. Parkkeerauksessa ja peruuttamisessa mies selvisi paremmin. Yleistettynäkin asia on varmaankin pääosin näin. Eli naiset rattiin tienpäällä ja miehet hoitelee parkkeeramiset ja peruuttelut niin hyvin menee. Naisten liikenneasenteesta meillä miehillä lienee paljon opittavaa. Tietysti myös päinvastaisia poikkeuksiakin on. Naisille nopeusrajoituksen voi huoletta nostaa koska he osaavat valita miehiä paremmin oikean tilannenopeuden.
KOISTINEN TOIVO
21.08.2013 14:14
Sodankylään kultakaivokselle halusivat kouluttaa naisia ajamaan louhosautoja, koska naisilla ei ole tarvis näyttää, vaan tehdä työtä. Joten heillä kuluu vähemmän polttoainetta, ja he ovat huolellisempia kuskeja.
Miehillä on tutkitusti tarve hankkia kookkaampia, ja tehokkaampia autoja. Näkyy kun on voimaa. Ilkeämieliset sanovat niitä pippelin jatkeiksi.
Naisilla on tarvis päästä paikasta toiseen.
Toivopoika
SANTALAHTI HANNU
21.08.2013 18:42
100 km / t olisi aivan sopiva !
Hanski
ANTTILA MARKKU
21.08.2013 19:09
Ei olisi hölmömpi ajatus nostaa noita rajoituksia ylöspäin.Niissä kuitenkin on selkeitä ongelmapaikkoja,Useat vaunua vetävät yhdistelmät eivät selvästikään pysy enään tiellä jos nopeutta nostettaisiin sen 10km/h 80 nopeudesta.En osaa sanoa eivätkö kaikki kuljettajat aisti sen perässä olevan vaunun liikeitä ja että se perässä oleva massa voi alkaa ohjaamaan vetoautoa?Kuinka voitaisiin erottaa lampaat vuohista eli mikä yhdistelmä on vaaraksi jo 80 nopeudessa ja mikä sallisi sen nopeuden noston?Pitäisikö yhdistelmät katsastaa nopeus rajojen mukaan kuten ABS jarruin varustetut matkailuautot?Taitaa kuitenkin olla turvallisempi vaihtoehto pitää ainakin vaunujen nopeusrajat entisellään.
VALTONEN MARTTI
21.08.2013 19:27
Just noin minäkin aattelin Markku !
KOSKINEN OLLI
21.08.2013 20:09
Minulla on -70 luvun alun pakettiauto. Muutaman vuoden siinä on 90 lätkä perässä. Jossain vaiheessa pakettiautojen nopeus laskettiin 80:ksi.
Sitten pakettiautojen nopeus nostettiin sataseen, mutta vain niillä missä on abs.
Hyvin lobattu autokauppiailta. ;)
EEROLA TEEMU
22.08.2013 10:18
Nopeuksien mahdollinen nostaminen taitaa olla iäisyysasia. Nyt jo eräät tahot ovat älähtäneet mm. toteamalla että "kunhan keskinopeudet eivät nouse". Jotkut on todenneet, että sitten pitäisi sakotukselle asettaa nollatoleranssi. Jos näin olisi, niin ojasta allikkoon jouduttaisiin.
Kun rekatkin jo saavat ajaa rajoitinta vastaan liki 90 km/h nopeutta, niin tuskinpa sitä rajoitinta tultaisiin siirtämään 99:n kohdalle. Ts. käytännössä saattaisi tulla vain lisää 10 km/h nopeusportaita, jotka lisäisivät ohitustarvetta nykyisiin talvinopeuksiin verrattuna ainakin.
Kunhan nyt nopeasti päästäisiin edes siihen, että talvinopeuksia ei asetella kalenterin mukaan vaan enempi paikallisten (tienhoitopiirien tms.) harkinnan mukaan. Moottoriteiden 130 km/h on jo aika hyvin käytännössä käytössä ja se saattaa olla ainoa lopullinen muutos jos niitä tulee. Koskeehan motarilla ajamiset lähinnä etelän päättäjien ajamisia.
KERÄNEN MATTI
22.08.2013 19:11
Monet kantatiet missä on kesäisin pätkiä 100:sta ja pätkiä 80:iä (talvisin aina), olis mun mielestä paras muuttaa tasaiseksi 90:ksi. Ei aina välttämättä edes huomaa eikä muista kumpiko rajoitusalue on voimassa. Kameran kohdalla tulee sitten mieleen että jarruttaisko vai onko hyvä näin.
Ohituskaistojen kohdalla saisi toki olla rajoitus vaikka 110, niissä kun on nykyään hyvin usein keskikaiteetkin. Moottoritielle 130 kesällä ja 110 talvella olisi mielekäs uudistus.
90 olis hyvä rajoitus vaununvetoon suomalaisilla teillä. Saksassa saa vetää vaunua 100 km/h (edellytyksenä lienee kitkavetopää ja 100-tarra takalistossa), mikä tuntuukin ihan luontevalta baanalla, mutta ei välttämättä suomalaisella 100:n tiellä. Ranskassa saa painella moottoritiellä 110 km/h vaunun kanssa, mikä on jo ehkä turhankin paljon. Kulutuskin alkaa karata äkkiä turhan suureksi ja sivutuulella alkaa varmastikin riskit kasvaa tuossa vauhdissa.
VALTONEN MARTTI
22.08.2013 20:05
Koska jotkut huimapäät täällä ovat ilmaisseet halunsa vaunujen nopeuden nostoon 90 km/h ehdottaisin samalla m-autojen 100 km/h laskettavaksi tuohon samaan.
Tällöin m-autojen ohitustarve vaunuihin nähden etenkin vilkkaassa lomaliikenteessä jäisi minimiinsä.
Turvallisuus lisääntyy ja maailma pelastuu....
EEROLA TEEMU
22.08.2013 20:16
Ehdottaisin vielä, että KAIKKI matkailuatot vuosimallista, abseista, tyynyjen tai luistonestojen määrästä riippumatta saisivat uuden pykälän mukaan ajaa 100 km/h, siis käytännössä pienellä rikesakkoriskillä 119 km/h vakkari päällä. Tällöin muut maanteiden jarrumiehet eivät olisi yhtenään jaloissa. Näinhän Saksassakin ajetaan ja se on sentään Euroopan ykkönen matkailuasioissa ainakin.
PÄIVINEN UNTO
22.08.2013 21:48
Ehdottomasti kannatan Teemun ajatusta .Kyllä nykyiset matkailu-ajoneuovot voivat ajaa 90 km.tai 100 km/h Nykyinen 80km/h on monelle autolle vaikea kun 5vaihdetta ei voisi käyttää lainkaan. Mielestäni nopeuden nosto olisi hyvä asia.Terv.UP.
PAJALA JUKKA
23.08.2013 00:57
Teoriassa nopeuden nostaminen 80 sta esim 100 seen on mielestäni kannatettavaa, itse vaunua pitkän pätkän vetäneenä tiedän sen lisää liikenteen joustavuutta, tietenkin jokaisen kuljettajan huomioitava oman yhdistelmänsä ajovakaudet, sillä ne eivät kaikilla ole samanlaiset (vetoauton / vaunun painot, painojakaumat, tehot yms.) jotka on huomioitava erikseen jokaista yhdistelmää kuljetettaessa.
Mielestämi suurin ongelma nopeuden nostamiseen tulee tiehallinnon kautta, huonojen teiden muodossa, jotka useimmin pakottavat hiljentämään vauhtia jopa nykyisistä maksimi nopeuksista, tämän asian jopa meidän demokraattisesta valitsemat kansanedustajamme tietävät, joten saattaahan tämä esitykset olla niitä avauksia tulevia vaaleja varten.
LAHTINEN ERKKI
23.08.2013 08:01
Mielenkiintoista keskustelua asian tiimoilta mutta toivoisin kuitenkin että asia jäisi vain harkinnan tasolle eikä nyt tehtäisi mitään muutoksia vallitsevaan tilanteeseen.
Oleellinen kysymys nopeusrajoituksissa on raskaan liikenteen ajonopeus. Nythän ollaan käytännössä pääsemässä tilanteeseen jossa nopeudet ovat laskeneet ja vakiintuneet lähelle 80 km/h. Monta tosiasiaa tukee tätä tavoitetta. Onhan selvää että vähäinenkin nopeuden muutos vaikuttaa voimakkaasti turvallisuuteen silloin kun tapahtuu se ei toivottu tilanne jossa joudutaan voimakkaisiin jarrutuksiin tms. Polttoaineen kulutus on toinen merkittävä tekijä silloin kun halutaan vakiinnuttaa nopeutta nykyiselle tasolle.
Tasaiseen kahdeksankympin nopeuteen yltää suurin osa liikenteessä olevista ajoneuvoista. Tämä ajonopeus mahdollistaisi tasaisen liikennevirran jos vain maltti kaikilla kulkijoilla riittäisi. Myös matkailuajoneuvot sopivat tähän liikennevirtaan.
Kevyen liikenteen ajoneuvoille pitää olla sellainen nopeusero verrattuna raskaaseen liikenteeseen että ohitukset ovat mahdollisia. Tähän riittää kovasti nykyinen 20 km/h.
Mitään todellisia syitä ei ole nopeuksien nostolle. Tottakai osa kuljettajista haluaisi ajaa suuremmilla nopeuksilla mutta kun järki ei vain riitä kaikilla ja joudutaan tekemään yhteiskunnassa kaikenlaisia rajoituksia. Tässä mielessä on aivan sama sallitaanko nopeudeksi esim. 100 tai 110. Hetken päästä kuitenkin taas joku haluaa tinkiä vähän lisää nopeutta.
Kokonaan toinen asia on liikenteen valvonta ja se,että sallitaanko esim. 9 km/h toleranssi 80:n nopeudella. Mielestäni vakiintunut tilanne on tässäkin asiassa hyvä.
HAARAKANGAS ALLAN
23.08.2013 08:07
Äänestäjien kosiskelua eli turhaa löpinää nykyisessä tilanteessa. Ensin surkeaan kuntoon rapistunut tieverkosto kuntoon ja vasta sitten pohdintaan sopivat nopeudet!
Allu vaari
VALTONEN MARTTI
25.08.2013 20:47
Juuri niinkuin Pääkonsuli asian ilmaisee!
Eipä enää voisi kuvitellakaan ajella 12 tuumaisilla renkailla satojen km matkoja kuten 60-70 lukujen vaihteen paikkeilla tein.
Nyt kaduilla ja teillä on yllättäviä 'reikiä' mihin tuon kokoinen rengas humahtaisi miltei kokonaan. Silloin oli asfaltointibuumi vahvana eikä teitä kuluttanut valtava raskas kalusto.
SANTALAHTI BRIITTA
26.08.2013 11:07
Miksi muka vain miehet osaa peruuttaa? Juurikin viime perjantaina mentyäni Liedon sfc alueelle tuli naapurivaunun vanhempi herrasmies oikein kädestä kiittelemään että sai nähdä naisen peruuttavan vaunua paremmin kuin hän :) . Numeroa herralla oli todella vähön tarrassa. Ei sitä vaunuakaan munilla peruutella vaan ihan käsillä ja ratilla :)
ANTTILA MARKKU
26.08.2013 11:19
Kiitos Briitta muistutuksesta.Olen suu auki katsellut erään kotkalaisen kuljetusliikkeen kuljettajaa takavuosina Kyläsaaren jätepaperin käsittelyasemalla.Kuski perutteli kertaheitolla ahtaassa pihassa kanian takapihalle.Kävelin aikani kuluksi nurkalle katselemaan ja mitä näkyi?Aika simpsakka vaalea nainen paiskoi kapelin pressuja kerta työnnöllä katolle.Siinä se tuli todistettua" Ei sitä vaunuakaan munilla peruutella vaan ihan käsillä ja ratilla :)"
YLITALO ASTA
27.08.2013 11:14
Sen verran pitää puuttua, että suurimassa osassa euroopaa voi vetää 100km/h ja joissain maissa enemmäkin jos valmistaja on sen sallinut.
Kyllä ne on aika hyviä kuljettajia.
Eikä ne aja sen enempää onnettumuuksia kuin suomalaisetaan.
Eli suomalainen vaunun vetäjä on a...
T: Masi