Kabe ja Hobby - kokemuksia

Topias Mäkelä 07.01.2023 18:12

Hei,
Minkä laatuisia nämä vaunut ovat? Risut ja ruusut molemmista.

Nimimerkillä uuden vaunun ostoa pohtiva

Juhani Backman 08.01.2023 19:48

Kaapista 2005 kokemusta on vaunu muihin nähden ,ollut montaa merkkiä vuodesta1982 lähtien,kaverilla oli 1hoppi pitkä teli poikki keskeltä ja ei ollut kuulema lämmin. Itellä ollut ato jo 15vuotta ei uusista tietoa.onhan pohjois maissa tehty talvi lämpimiksi .

Esko Kulmanen 08.01.2023 20:33

Monta laitetta ollut,autoa ja vaunua joskus molempia yhtä aikaa.Molemmista sama kokemus,nestekiertoinen lattia lämmitys muuta ei enään tule meille.


Adria on ollut lattialämmöllä myös Kabe,molemmista saanut ikkunoita ja kattoluukkuja auki,ja kunnon eriste pidättelee aurinkoakin paremmin,Mutta se nesteellä lattialämpö no 1.
muokattu: 9.1.2023 19:10
Timo Haapanen 08.01.2023 20:47

Mutta jospa aloittaja ei käytä vaunua kuin kesäisin? Kabe on silloin väärä valinta, kallis, liian vähän ikkunoita. Esim viimeisessä lehdessä on hyvä kuva ikkunattomuudesta
https://edge-gl2-cs5.lehtiluukku.fi/ngr-v3/pub/1-330117_b07782e895470575510d016fb7665777-0-1673225173-8255064db96443050fb923ca5a7c787d-2-23

Hyvä talvivaunu ei ole hyvä kesävaunu. Kolmen vuodenajan vaununa valitsisin ilman muuta Hobbyn.

@timppa

Toivo Koistinen 09.01.2023 07:03

Karavaani korjaaja piti kaapea hyväkorisena, ja siinä vähemmän kosteusvaurioita esiintyvänä. Toinen oli tetlevi. Hoppy ei ollut hyvien joukossa. Tosin sittä on aika toistakymmentä vuotta, että mikä nyt tilanne
Paljosta ikkunasta oma kokemus, että vähempi parempi kesällä, ja talvella, koska kesälähän niihin vedetään verho eteen, ettei vieraat näe sisään ohikulkiissa, ja aurinko räkötä sisään, niinhän kotosallakin.
Talvella lämpö pysyy tasasena, ja tarkenee
Olemma varsin tyytyväisiä nykyseen, kun siinä ei peräosassa ole ainuttakaan akkunaa, ja kokemuksena. raitistumisessa edelliseenkin josa oli pedin ympärillä jokaseinällä ikkuna, niin ei yhtään vilpoisampi se, kun siinä piti laittaa verhoa eteen, ja minä omalla nukkumatyylillä kahesta ikkunasta hajotin ne verhot.
Olen ihmetelly autoissa kun niihin on tehty tähtien tutkimistavarten otsaan iso ikkuna aurinkoverhon kanssa. Tai en ihmetellyt, koska syyhän on selvä....
Kerran kun ihailin indekroitua isoa autoa, sanoi omistaja. Oletko ajanut isolla etuikkunalla vasten aurinkoa kesäiltana.
Myönsin ja ymmärsin mitähän tarkotti.
Tp


Selvennyksenä, että kumamstakaan ei omakohtaista kokemusta
muokattu: 9.1.2023 07:03
Timo Haapanen 09.01.2023 10:28

Täytyy vaunusta ja autosta ulos nähdä. Eikä sisälle näkymisestä mitään haittaa ole, kotoisen näköistä se on kun sisällä on valot ja siellä katellaan telkkaria, lueskellaan, yms. Hollannin meiniki, ei verhoja.

Aika kivaa on myös kuumalla kelillä raottaa ikkuna sängyn vierestä.

@timppa


Tästä sivusta puuttuu kaksi ikkunaa. Ovessa pitää olla ikkuna ja toinen tuolla takana. https://www.kabe.se/fi/matkailuvaunut/estate/estate-470-xl/#estate470xl
muokattu: 9.1.2023 10:31
Harri Halinen 09.01.2023 20:08

Pitkähkön yhtäjaksoisen karavaanarina olevan jakson aikana laskin minulla olleen reilusti yli 10 eri merkkistä. Kabe on ollut sellainen jota arvostan omassa käytössäni olleista eniten. Sellainen on ollut vaununa että autona (useampikin).
Monia hyviä ominaisuuksia niissä on ollut toisiin merkkeihin verrattuna. Hyvin ovat pelanneet kotimaassa, ulkomaanmatkoilla sekä sukulais- ja tuttavavierailuilla.
Edelleen jatkan Kabella, puuttuvat varusteet (mm. ilmastointilaitteen, vaunuun siirtolaitteen ym tarpeellista) kaikkiin tulee hankkia varusteina.

Markku Hämäläinen 09.01.2023 20:41

Ei ole kokemusta kummastakaan, mutta kun on seurannut keskusteluja autoista, tulee mieleen mersu ja toyota, molemmilla pääsee paokasta A paikkaan B

Ville Säynäjäkangas 10.01.2023 11:21

Mielipidekysymyksiä ovat nämä ikkunahommat. Paljon isoja ikkunoita ja haalean vaalea sisustus ovat monen mieleen, mutta itselleni mieluisa ois hämyinen yökerhomeininki. Haluaisin tumman sisustan ja pienet ikkunat vain ruokaryhmän kohdalle. Makuuosastolle en kaipaa yhtään ikkunaa, paitsi Kabe tyyliset tuuletusluukut.
Ikkunat tuovat monenlaista harmia. Verhot hajoavat ja vesivuotovaara lisääntyy. Myös ikkunoiden särkyminen syystä tai toisesta voivat vaikeuttaa retkeä merkittävästi. Nimimerkillä yli 3kk ikkunaa odotellut…

Ville Säynäjäkangas 10.01.2023 11:38

Viestiketjun aloittajalle vastauksena: kausipaikkanaapureita olen paljon haastatellut ja ovat kovasti Kabeen tyytyväisiä, mikäli haluaa talvivaunun.
Hobbyt taas eivät saa oikein kovasti kehuja laadustaan ja siksi suosittelen tutustumaan myös Hobbyn isoveljeen Fendtiin. Saman konsernin parempi merkki, mutta silti edullisempi kuin Kabe. Kolmen vuodenajan vaunuun itse valitsisin perinteisen takkamallin Trumatikin ilmalämmityksen. Ei ole yhtä hienostunut kuin nestekiertoinen Alde, mutta on toimintavarma, halpa korjata ja yksinkertainen.

Timo Haapanen 10.01.2023 12:22

Mulla on sellainen käsitys että Hobbyn viat tulevat useimmin esille kuin muiden vaunujen siitä syystä että niitä on niin paljon. Taitaa olla eniten rekisterissä olevista Hobbyja.

Yhtä hyvin niitä yritetään tehdä kuin Fendiä. Lapsellisia käsityöstä johtuvia virheitä on kaikissa, ei niinkään suunnittelussa ole vikaa.

@timppa

Hannu Jylhä 10.01.2023 13:03

Meillä on monen merkkisiä vaunuja mm. Kaksi Hobbyä, joista jälkimmäinen edelleen käytössä. Pakkasissa on hyvin pärjätty, vaikka pääosin liikumme sulan maan aikana. Kabe on varmasti parempi jos ainoa käyttö on kausipaikalla tunturissa, mutta onhan siinä keskiaikaisen tykkitornin tunnelmaa kun on pienet viillot seinissä, mistä pitäisi ulos tähystää. Keski-Eurooppalaiset ovat vaunun sisustan suunnittelussa paljon edellä. Kabessa on ollut omat ongelmansa mm. aisapainon suhteen, mutta viatonta merkkiä ei ole. Aloittajan kannattaa tutustua eri merkkeihin avoimin mielin ja puntaroida mihin vaunuaan käyttää. Sitten miettiä paljonko dinaareilla aikoo käyttää ja millaista vastinetta niillä saa rahalle.

Timo Haapanen 10.01.2023 18:29

Olen pilkulleen samaa mieltä.

@timppa

Harri Halinen 11.01.2023 17:48

Jokainen pitää omaansa parhaana jollei ole kokemusta paremmasta.
Kannattaa tutustua paljon esim. tarjotut myyntihinnat laskeneet ko. tuotemerkin jollain mallilla ostohintaan nähden prosentteina koska se omakin myydään joskus.

Seppo Tuomi 14.01.2023 13:45

Solifer 2002 oli käytössä usealla alueella ,mutkamäkien paikoilla .Hyvin eristetty ja lämmin .Nykyisin Hobby 720 mökin pihalla valmiina.Tosin kaasun sekä sähkön kulutus lämmitykseen on huomattava ero ,kuitenkin vaunuja käytetään tarpeen mukaan.

Ari Kuusisto 14.01.2023 20:32

Kyllä meille mielikuvat laitteista rakentuu ja osa faktaa ja osa mutua.
Kerronpa omia havaintoja.
Kuulin taannoin kun oli karavaanarilla ollut sileäpeltisen Kaben kanssa hirveä vääntö että korjaavatko tuoreen vaununkyljen lommoutumisen vai eivät.
Sitten näin ei niin vanhan Hobbyn seisomassa kesällä laskettelurinteellä viereisellä paikalla, oli useampi "kupla"ikkuna ylänurkista haljennut, liekkö jäätänyt talvikäytössä ja murtunut vai mikä tauti oli,mutta säännönmukaisesti kuitenkin menneet rikki,vääntääkö sarana jotenkin?
Nämä vain huomioita ei omaa kokemusta kun vuosien takaa Soliferista, siitä sen enempää.

Harri Halinen 17.01.2023 20:39

Näihin täällä esiintuleviin arvioihin kuuluu se että lähes aina esille tulee vain kuluttajan lausunto.
Aina reklamaatioihin liittyy muutakin kuin se mitä vain toinen osapuoli tai joku ulkopuolinen taho tuo esille.

Arto Friman 25.01.2023 19:39
Markku Hämäläinen

Ei ole kokemusta kummastakaan, mutta kun on seurannut keskusteluja autoista, tulee mieleen mersu ja toyota, molemmilla pääsee paokasta A paikkaan B

Omakohtaisella kokemuksella ei edes toyota vaan lada tai mosse.

Veli-Pekka Merikallio 26.01.2023 13:54

Mullakin oma kokemus, Hobby (ainakin oma excelsior) on silmäähivelevän kaunis vaunu, varsinkin sisätiloiltaan, toimiva ainakin kolmen vuodenajan vekotin.

Olen kuitenkin päättänyt luopua siitä, kuten matkiksestanikin ja ryhdyn easy-living leirintämatkailijaksi eli leirintämökit, hostellit ja hotellit ohjelmassa ja siirtymät lupsakasti MB Glk bensaversiolla, ikä näyttää tekevän entistä mukavuudenhaluisammaksi! Loppuikäni leirintämatkailen ikään kuin ilmaiseksi, noilla rahoilla, mitä entisistä vehkeistäni saan!

Simo Saastamoinen 12.02.2023 20:31

Hobby 650 Aldella ja ilmatoinnilla ollut nyt vajaat 2-vuotta. Ostettu siis uutena. Käyttötarkoituksena pääsääntöisesti 3-vuoden aikaa. Satunnaisesti kovemmilla pakkasilla. Ei vikoja, talvellakin pärjää, etenkin nestekiertoisella lattialämmityksellä. En vaihtaisi pimeään Kabeen, paitsi jos veisin vaunun lapin tuntureille kausipaikalle. Molemmisa on tiheät huoltoverkostot, joka plussaa.

Toivo Koistinen 13.02.2023 07:01

VP sinulla on loistava ratkaisu tuohon asiaan. Ei ole huoltoja, ei säilytystä, ei kosteus ongelmia, ja . Mikä parasta, jos oikeen himottaa, niin vuokraa autoa / vaunua, kun siltä tuntuu.
Onnea uudelle elämänkaudelle. Pitäkää hauskaa.
Tp
PS
Pikkusen käy...

Veli-Pekka Merikallio 13.02.2023 12:44

Niinpä Toivo, kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantanhuja, niin kauan kuin jalka nousee ratin takaa.
Sähköfillarit kulkevat kätevästi auton koukussa ja ovat nopsaan käyttövalmiina.

Nyt ollaan vielä kahden vaiheella, käydäänkö hyvästelemässä vanhat tutut kohteet Euroopassa vai etsimmekö aivan uusia, ehkä nuo molemmat mahtuvat samaan reissuun, katsellaan.

Kesä on kuitenkin pyhitetty kotimaan matkailuun, koska missään ei kesä ole niin hieno kuin Suomessa kaikkine musatapahtumineen. Toki Viljandin folkfestivaali oli viime kesän kohokohtia, Porin ja Seinäjoen ohella.

Toivo Koistinen 13.02.2023 14:44

Käyhän kirtelemässä eurooppa jäähyväisiksi. Suomi on hieno maa, ja sen luonto ennekaikkea. Kunvain opittaisi sitä kunnioittamaan, aj pitämän siistinä.
Notulitaas vanhaa kertausta, mutta aina ajankohtaista on se.
Montakertaa mielesä ostaa rooni, ja sitä opetella lennätämmän kulukiisa, niinkun Siltalat. Ylhäältä näkee maapallon hienouden.
Tp

Jorma Rantaoja 13.02.2023 16:21

Meillä oli Hobby premium 560 vm.2018 ja siihen nähden miten heppoisesti tehty on mielestäni painava. Alle 3 vuotiaana kosteusvaurio takana, eli tuon vuoksi nimenomaan oli.

Simo Saastamoinen 13.02.2023 20:31

Juurikin Premium-mallisto on se ongelmia kosteuden, halkeamien ja niiden mustien lasien suhteen. Ei kestä vetoa, kausipaikalla kuulemma säilyy. Ei pidä Premiumia yhdistää muihin malleihin.

Jyrki Saikkonen 10.04.2023 18:18

Meillä ollut 3 solikkaa, Hobby, Dethleffs ja nyt odotellaan kolmatta Kabea.

Hobby oli surkea painonjakaumaltaan mutta se oli mallikohtainen vika. Nytkin käytiin katsomassa hopeja mutta mielestäni kalliita varusteisiinsa nähden. Dekukin olis käynyt, mutta maahantuojan mallivalikoima Suomessa surkea tällähetkellä ja Aldella samanhintainen kuin Kabe.
Ei Kabetkaan virheettömiä ole- viimisessä rikkinäinen pöytälevy jo tehtaalta ja sänky narisi ja pientä muutakin laitettavaa.

Osta mikä vaan niin katso että korjauspalvelut paikkakunnallasi toimii.

Kari Rautiainen 11.04.2023 12:59
Topias Mäkelä

Hei,
Minkä laatuisia nämä vaunut ovat? Risut ja ruusut molemmista.

Nimimerkillä uuden vaunun ostoa pohtiva

Jos autosta palaisin vaunuilemaan, en harkitsisikaan muuta kun kabe, cabby, polar. Mitä mulla on noita ollu niin cabby oli ihan ylitse jopa kaben.

Kari Aspegren 18.04.2023 19:24

Morjens,
Vai on Hannun J: n mielestä keskiaikaisen tykkitornin tunnelmaa kun katselee ulos pienistä viilloista Kabesta, no.. meidän Kabessa on olohuoneen ikkuna kokoa 137x49 ja makuuhuoneen 91x40, siis cm, EI MM: ä. Toisella puolella on wc, vaatteiden kuivauskaappi (onko sinun autossa/vaunussa), keittiö sekä korkea jääkaappi/pakastin eli ikkunat eivät voi olla kovin isot.
Ymmärrän että ihmisillä on eri tarpeet, mutta nyt hiipii mieleen, että on raskasta olla "köyhä ja kateellinen".

Toivo Koistinen 19.04.2023 12:47

Asiallisia mielipiteitä noista ominaisuuksista, ja mitä köyhyyteen nin pikkusen yli tonnin elake kun tulee ukolle, niin rikkaudesta ei voi puhua, mutta kateellinmen en ole kellekkän syystä.
Arkkuun en mukaan saa, jos edes arkkua, kun uuniin aikanaan, tai pahviarkku, niin elän vain elämää, ja sesiinä
Mietiskelin, kun näyttää, että reissut hiipuu iän myötä, että jos möisi, ja jos himottaa niin se poksi seisomaan tuonne.
No ikkunamielipide aiemmin tuli, että se on tuosa parasta mallia, ja koko0naisuudessaan käyttö retkihommissa. Tuossahan on vebaston lämmitys asuntopuolelle, ja vesivaraajalle.
Kaasulla toimii vain jääkaappi
Sähkövastusta ei ole olemassa, ja sähköä tarvii vain sisävalot, ja leirillä jääkaappi, ja sisävalot. Toisinsanoen loistava puska-auto, koska tolppasähkö lataa vain akkuja, ja käyttää jääkaappia.
Ilkeyttä jopa juolahti mieleen, että leirillä maksan vain jääkaapin käytöstä, jaa akkujen lataamisesta, ja sekään ei tarpeen yönyli leirissä.
Kaasua hella, ja jääkaappi syö pullon vuodessa kun aikanaan tuli ajeltua enemän, nyt pullo on kestäny vissiin jo kolomattavuottaa, ja puolillaan näky olevan.
Mutta poksi ei voi noin toimia, vaan se tarvii kaasua lämmitykseen, kaappiin, ja hellaan.
Tp

Hannu Jylhä 21.04.2023 00:06

En koe olevani köyhä, enkä kateellinenkaan. Avoimin mielin on merkkejä katsastettu aina vaunun vaihdon yhteydessä. Jotenkin vaan pohjoismaisia vaunuja katsellessa tulee mieleen, että tämä ei ole kehittynyt sitten -80 luvun. Vaatteiden kuivauskaappi meillä on mökillä, joka sijaitsee Kainuulaisessa talviurheilukeskuksessa. Enemmän arvostan vaunumme erillistä suihkua. Se vaan tuntuu toisille ottavan koville kun on ostanut ruåtsalaisen vaunun ja kaikki eivät pidä sitä itselleen parhaana.

Ville Pietiäinen 16.02.2024 14:30

Olen hankkimassa vaunua kausipaikalle? Mikähän olisi sopiva, vähän käyttöä talvella, pituutta n.5,5 -6,5 metriä kahdelle sopiva. Hobbyissä tuntus olevan kosteus ongelmia, entä millaisia ovat Adriat ja Dethlefsit ovatko nekin
kosteita?

Ville Pietiäinen 16.02.2024 14:30

Olen hankkimassa vaunua kausipaikalle? Mikähän olisi sopiva, vähän käyttöä talvella, pituutta n.5,5 -6,5 metriä kahdelle sopiva. Hobbyissä tuntus olevan kosteus ongelmia, entä millaisia ovat Adriat ja Dethlefsit ovatko nekin
kosteita?

Timo Haapanen 17.02.2024 17:12

Min mielestäni Hobbyjä haukutaan suotta. Niitä vain on niin paljon että vikakappaleitakin on paljon. Takavuosina saksalainen vaunu oli laadun tae. Mätiä olivat Soliferit, Kafet, Kabet.

Harri Paldán 17.02.2024 20:05

Minulla on Kabe Smaragd ja olen erittäin tyytyväinen. Edellinen oli Knaus Südwind ja ihan hyvä sekin oli. Kabe (Alde vesikiertoisella lattialämmityksellä) kuitenkin huomattavasti parempi talvella kuin Knaus (Truma). Kabe on selkeästi "ölövimmän" oloinen ja viihtyisämpi kaikin puolin. Kummassakaan merkissä ei vikoja.

Harri Paldán 17.02.2024 20:40

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/alle-viisi-vuotta-vanha-hobby-matkailuvaunu-alkoi-vuotaa-vetta-myyjaliikkeen-mukaan-asiakas-ei-ollut-noudattanut-takuun-ehtoja/

Eero Bruun 17.02.2024 21:25

Siilin Caravan siinä Kasurilan laskettelurinteen alapuolella. Kauppias kehui kauan sitten. Fendt on vaunujen mersu! Kunhan hämmennän keskustelua. Ei minulla tarkempaa tietoa.

Timo Haapanen 18.02.2024 07:44

Joka merkistä löytyy vikakappaleita.
https://karavaanari.org/index.php?topic=20003.0

Ari Kuusisto 18.02.2024 09:13

Tuossa Harrin Moottorin linkissä ilmenee hyvin se mikä kannattaa huomioida,
se että vuosittainen tiiveystarkastus takuu-aikana pitää useilla merkeillä kirjata tehtaan järjestelmään.
Jutusta jäi kalvamaan se että valtuutettu huolto on kehoittanut käyttämään ei-valtuutettua mittaajaa.
Joko tietoisesti,että pääsivät tehtaan kanssa yhdessä eroon kätevästi vastuista,
muuten sitten olisi amatöörimäinen kehoitus valtuutetulta huollolta.
Tehtaan järjestelmään pitää kirjata tietoni mukaan ainakin, Sunlight,Carado,Dethleffs,LMC, ja Hymer.

Ville Säynäjäkangas 18.02.2024 11:37
Ville Pietiäinen

Olen hankkimassa vaunua kausipaikalle? Mikähän olisi sopiva, vähän käyttöä talvella, pituutta n.5,5 -6,5 metriä kahdelle sopiva. Hobbyissä tuntus olevan kosteus ongelmia, entä millaisia ovat Adriat ja Dethlefsit ovatko nekin
kosteita?

Etsitäänkö tässä nyt alkaen hintaista käytettyä vai ihan uutta ? Mikä budjetti? Tarkenna vaatimuksia, kun yhdelle pariskunnalle sopiva ei välttämättä ole toiselle pariskunnalle sopiva.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.