Kaasutarkastus - mitkä tarrat liimataan
KANGAS PANU
18.11.2007 22:51
Kävin Saksassa vaunuostoksilla. Vaunussa on saksalainen kaasutarkastus voimassa 2009 saakka eli tarkastusta ei tarvi teettää enää Suomessa. Semmosta mietin, että vaaditaanko katsastuksessa kuitenkin ne suomenkieliset tarrat kaasupullokoteloon? Pari vuotta sitten, kun toin matkailuauton ja teetin siihen kaasutarkastuksen siihen kuului koeponnistus ja tarrojen liimaus. En vaan enää muista mitä niissä tarroissa luki :-/ Voisiko joku ystävällisesti kertoa mitä siellä kaasupullokotelon tarroissa lukee. Voin sitten tarrakirjoittimella tehdä vastaavat niin homma on kunnossa.
AHONEN AULIS
18.11.2007 23:03
Kaasulaitteiden koeponnistus ei mielestäni ole pakollinen katsastukseen.Jos taas tarkoitit kaasulaitteiden asennustarkastusta niin sehän täytyy suorituttaa ao liikkeessä
Näin olen antanut itseni ymmärtää.Terv:AA.
NIEMELÄ PASI
19.11.2007 07:38
Jos eivät aivan lähiaikoina ole muuttaneet tuota tarkastusta, niin vaatimuksenahan on ollut SFS-stansardinmukainen nestekaasulaitteiden tarkastus. Tuota ei saksalainen tarkastus/todistus kata, tosin joku on väittänyt että joillakin katsastusasemilla olisi onnistunut rekisterointikatsastus ilman asiamukaisia todistuksia.
Koeponnistus on aivan eriasia, jonka tekevät tuon tarkastuksen yhteydessä.
JANHONEN MATTI
19.11.2007 09:29
Rekisteröintikatsastus ja vuosikatsastus on kaksi eri asiaa.
Ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa = ensi kertaa Suomessa katsastettaessa, tarvitaan edelleen suomalaisen auktorisoidun kaasuasennusliikkeen todistus siitä, että laitteet on SFS standardin mukaisesti asennettu ja toimii. Kaasuasennusliike antaa suorittamastaan tarkastuksesta kirjallisen todistuksen kahtena kakkaleena joista alkuperäinen luovutetaan katsastuskonttorille ja kopio sinulle. Tarvittavat tarrat (3 kpl) saat kaasutarkastajalta tai paremminkin hän kiinnittää ne ajoneuvoon. Katsastusmies sitten katsoo jos katsoo, että onko ne tarrat asianmukaisesti paikoillaan.
Tarkastuksen yhteydessä huolellinen tarkastaja tutkii myös kaasuletkun kunnon/tyypin ja vaihtaa sen yleensä uuteen Suomen pakkasia paremmin kestävään laatuun.
Eihän tätä kaasutarkastusta kuitenkaan pidä minään viranomaiskiusana pitää. Minua ainakin nukuttaa autossa paremmin kuin tiedän, että asiat on kunnossa.
HAAPANEN TIMO S
19.11.2007 16:58
Se kuuluu kaasutarkastajan hommiin.Valmiita tarrasarjoja on olemassa,katso että saat seuraavat:
-Pääsulku
-Kaasunpaine 30mbar
-Ilmanvaihto
(tekstiä en muista, iso keltainen lappu vaunuun sisälle)
-Käsijarrun pidätyskyky taaksepäin varmistettava
Uusista vaunuista ainakin Hobbyssä ja Knaussissa on pakkasenkestävä kaasuletku,lukemat kirjoitettu letkuun.
Saksalaisten tekemästä tarkastuksesta ei täällä piitata.
KANGAS PANU
19.11.2007 18:35
Kiitos asiantuntevista vastauksista. Näinhän se meni, että suomalainen kaasutarkastustodistus vaadittiin rekisteröintikatsastuksessa eikä toukokuussa 2007 Saksassa tehty tarkastus vakuuttanut täällä.
Kaasuletku meni tarkastuksessa vaihtoon, käytössä oli liian pitkä ja pakkasta kestämätöntä materiaalia oleva letku. Tarramäärä oli lisääntynyt viime kerrasta, niitä liimailtiin nyt kaikkinensa 6 kpl joista se yksi iso sisälle (henkilömäärä ja ilmanvaihdon sulkemiskielto).
Turvallisuus ennen kaikkea, niin sähkö- kuin kaasuhommissa =:-)
PS. Vaatimustenmukaisuustodistusta ei vaunusta katsastuksessa kyselty. Aikaisemmissa hankinnoissa sen on tosin saanut Saksasta ilman kuluja, kun on osannut kysyä oikeasta paikasta, valmistajalta tai maahantuojalta. Näin ainakin Bürstnerin ja Hondan kohdalla.
JANHONEN MATTI
19.11.2007 19:49
Hyvä, että asia on hoidossa ja vaunu kunnossa.
Kun vaunusi on v. 2007 mallia niin on luultavaa, että koko vaunulla laitteineen on CE-merkintä = tarra vaunuun kiinnitettynä että EY-koodi ao. kohdassa saksalaisessa rekisterikirjassa. Oletan, että siksi CoC:tä ei kysytty.
Noita kaasuhommia CE-merkintä ei kuitenkaan (vielä) koske.
Onnea uudelle vaunulle.
PS.
Eikö meidän liiton yhdessä Eurooppalaisten liittojen kanssa pitäisi tehdä ehdotus uudesta standardista, jolla 11 kg sivuventtiilipullon standardiksi Euroopassa määrätään nyt Saksassa käytössä oleva pullomalli. Sehän sopisi meille suomalaisille oikein hyvin.
Peruste: maakohtaset pullostandardit estää karavaanarien vapaata liikkumista. Eikös se ole syrjintää?
HAAPANEN TIMO S
19.11.2007 20:46
Meidän kulmilla ei tarvita kuin kolme paperia: Kuitti,rekisteriote ja kaasutodistus.
Kaasupaperi on aivan älytön, uusi vaunu tulee suoraa tehtaan koeponnistuksesta ja laitteet on varmasti säädösten mukaiset.
Tuo letku vähän ihmetyttää,minkä merkkisen vaunun ostit?
JANHONEN MATTI
19.11.2007 21:13
Oikeassa olet Timo S. Saksalaisen uuden auton/vaunun kaasulaitteiden ja Suomessa noudatettavien säännösten välillä ole ollut ristiriitaa sen jälkeen, kun molemmissa maissa tuli käyttöön 30 mb paine. Oliko ollut vuosi jo 1997?
Näkeehän sen siitäkin, että asennusliikkeen ei tarvitse uuteen vaunuun tai autoon tehdä mitään muuta kun liimata tarrat ja ottaa rahat. Koeponnistus on turha koska se on tehtaalla juuri tehty.
Kaasutarkastuksen teettäminen on simputusta ja tarkasti ottaen se estää tavaroiden vapaata liikkumista EU:n sisällä.
Vrt. henkiläautopuolen ratkaisut.
Määräys varmaan menisi nurin jos joku sen kohteeksi joutunut tekisi siitä valituksen, ensin suomalaisiin hallinto-oikeuksiin ja tarvittessa EY-tuomioistuimeen.
Menettely yksittäistuontia syrjivä.
VIITANEN MARKKU
20.11.2007 14:41
En sinällänsä kritisoi vaunujen tai autojen tuontia saksasta (sieltähän se uudet kin suurimmaksi osaksi tulee), mutta olosuhteet siellä ja täällä kylmässä pohjolassa ovat aika erilaiset ja kaikkia asioita ei ole otettu huomioon EU ja CE -määräyksissä.
Esimerkiksi kaasuletku, jota saksalaiset käyttävät on muovinen ja kestää pakkasta -10 asteeseen saakka. Sen jälkeen se murenee vähänkin enemmän taivutellessa (yritäpä olla taivuttelematta letkua talviyönä 30 asteen pakkasessa kaasupulloa vaihtaessa). Siksi Suomessa vaaditaan kuminen kaasuletku ja sekin pitää vaihtaa 10 vuoden välein.
Toinen seikka, johon törmää vieläkin jopa uusien autojen ja vaunujen kohdalla on sähkön sisäänmeno. Mikäli vaunussa on liikkuva urospistoke kannen alla, on sähköjohto pistokkeesta sulakerasiaan todennäköisesti myös muovikaapelia. Tässä on sama vaara kuin kaasuletkussakin, eli johdon kuori rikkoutuu pistoketta liikutettaessa kovilla pakkasilla. Tämäkin pitäisi vaihtaa Suomessa vaikka sähköjärjestelmä olisi kuinka CE-hyväksytty.
Eli ei niitä määräyksiä pelkästään kiusaksi tehdä...
KANGAS PANU
20.11.2007 14:56
Sen verran täsmennystä, että tuomiseni on vm. 2001 Bürstner. Ei siis uusi vaunu.
Rekisteröintikatsastus 120 eur + kaasutarkastus + sähkötarkastus tuovat oman lisänsä kustannuksiin ennen kuin vaunu on Suomen rekisterissä. Onneksi ne turhanaikaiset tarrasiirtokilvet on EU-yhtenäisyyden nimissä jääneet pois.
JANHONEN MATTI
20.11.2007 17:17
Saksassa nestekaasun asiantuntijan (DVFG, TÛV tai Dekra) tulee suorittaa kaasulaitteiden tarkastus säännöllisesti kahden vuoden välein. Näitä DVFG:n vuositarrojahan tuontiautojen perässä näkee useinkin. Suoritetusta tarkastuksesta on annettava asianmukainen tarkastustodistus (G 607) jossa on ajoneuvon idenfiointietojen lisäksi mainittu 65 eri tarkastuskohdetta. Eli esim. tuo letku tarkistetaan asiantuntijan toimesta aina kahden vuoden välein. Tarkastustodistus G 607 on pidettävä autossa mukana.
Jos olette ostamassa autoa tai vaunua jonka ikä on yli kaksi vuotta niin yleensä tuo todistus tulee ajoneuvon papereiden mukana ostajalle.
Tosiasia on, että Saksasta käytettynä tuotujen matkailuajoneuvojen kaasulaitteiden kunnosta, on todistus sekä Saksasta että Suomessa tehdystä tarkastuksesta mutta mites se onkaan näiden vanhojen Suomi-autojen kanssa?
HAAPANEN TIMO S
20.11.2007 17:45
No nyt ymmärrän sen kaasuletkun.En ihan sata varma ole, mutta melko varma uusien vaunujen kaasuletkujen pakkaskestävyydestä.
Tosin noissakin tarvikeletkuissa on erikseen mainittu asiasta:
http://www.campingshop-plus.de/produktkatalog/Wasser,,,Sanit%C3%A4r,,,Gas,Gas,und,,Zubeh%C3%B6r,Gasschl%C3%A4uche_45_produktkatalog_liste.html
"Kältebeständig" toimii pakkasessa.
HAAPANEN TIMO S
20.11.2007 18:07
Lisäksi Saksassa on tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvoihin asennettujen kaasulämmittimien lämmönvaihdin vaihdettava kymmenen vuoden kuluttua ensimmäisestä käyttöönottovuodesta.Mikäli palamiskaasujen poistoputket ovat ihmisten käyttämissä tiloissa, myös ne on vaihdettava.
Onko vaihdettu -97 vanhempiin Suomi-autoihin?
Löytyy tuosta kohdasta 1 http://www.polizei.rlp.de/internet/nav/f06/f06709c6-071a-9001-be59-2680a525fe06&_ic_uCon=630406bc-ecb0-e001-44b9-4615af5711f8&conPage=1&conPageSize=50.htm
Mun kielitaidolla jää siihen.
JANHONEN MATTI
20.11.2007 18:38
Trumatic`n teettämän käännöksen mukaan se menee näin:
Saksassa on sen tieliikennelain StVZO:n § 22a mukaan valmistajan tai sen sopimushuollon vaihdettava moottoriajoneuvoihin asennettujen lämmittimien lämmönvaihdin kymmenen vuoden kuluttua ensimmäisestä käyttöönottovuodesta (ensimmäinen käyttöönottovuosi on merkittävä pysyvästi valmistajan kilpeen). Lämmitin on tällöin varustettava kilvellä, jossa on lämmönvaihtimen ostopäivämäärä ja sana "alkuperäinen varaosa" (mikäli palamiskaasujen poistoputket ovat ihmisten käyttämissä tiloissa, myös ne on vaihdettava 10 vuoden kuluttua alkuperäisiin varaosiin).
Ajoneuvon haltija vastaa tarkastuksen ja vaihdon teettämisestä.
HOLLMEN TERJO
22.11.2007 22:33
Näissä trumatic-malleissa lämmönvaihtajan vaihtoraja on erillisellä todistuksella nostettu 30:een vuoteen.
http://www.truma.com/truma05/de/downloads/index_downloads_rubriken_94954.html
Ja tämä vaihtopykälä koskee siis vain Saksaan rekisteröityjä autoja/vaunuja.