Kaasusta ja vähän muustakin

Toni Helminen 09.03.2020 18:08

Terve vain taas.
Ongelmana vanha kunnon primus 2470, uusitulla magneettiventtiilillä ja koulutuksella, koska edellinen venttiili päätti syttyä palamaan ja samalla käristeli johtoja. Hehkulle ja pyrolle molemmille tulee nyt tuo +12v, samoin sinne mankun ¿veto ja pito pinniin?

Mutta, kaasu ei haise ja vempele ei syty, josta nyt sitten päästiin kaverin kanssa johtopäätökseen tai hajatelmaan, että a) hehku on särkynyt (saanut liikaa jännitettä), b) johdotus on jotenkin väärin tai C) kaasun paine on kadoksissa. Hieman päädyttiin tähän epäilyyn koska lieteenkin tulee hyvin vaivalloinen pieni liekki yhteen polttimeen, yhtään jos täysiltä pienensi sammui poksahtaen, kahta jos yrittää sytyttää sammuu ensimmäinenkin. Jääkaappia ei jaksettu sen vaivalloisuuden takia edes alkaa yrittämään tulille (automaatti sytkä on kaput ja sytytys tapahtuu sytkärillä vaatekomeron kautta suoraan suuttimelta, eikä ollu syksylläkään, pannun vielä toimiessa, mikään läpihuutojuttu) ja kaasun virtaus lieteen oli semmoista hentoista pihinää.

Eli saako noita matalapainesäätimiä vaihtaa itse? Noi lukkoklemmaripihdit löytyy tallista ja klemmareitakin montaa kokoa.

Niin ja JOS tämän nyt jaksoi joku lukea loppuun niin vieläköhän niitä kipinäsytytyssarjoja on saatavana jostain?

Timo Haapanen 09.03.2020 19:14

Mutta kumpi säädin on rikki? Primus ja liesi toimivat aivan eri paineilla ja eri säätimillä.

@timppa

Toni Helminen 09.03.2020 19:48

Nuo ainakin menee omassa vaunussa pullon säätimestä yhtä linjaa siihen seuraavaan ja sen jälkeen on vuodon ilmaisin.

Noista paineista olis kyllä mielenkiintoista tietää lisää koska molemmathan pitäis toimia .030 bar? Onko sinne nyt joku tehny mukamas omia virityksiä) pyysin vaimoa ottamaan kuvan niin jos saisit jotain selkoa..

Timo Haapanen 09.03.2020 20:25

Primus toimii 500 mbar paineella, Primuksen jälkeen on toinen säädin 30 mbar.

@timppa


Sulla pitää olla kaasupullossa 500 mbar:n säädin ja Primuksen takana 30 mbar:n säädin sisälaitteille.
muokattu: 9.3.2020 20:28
Timo Haapanen 10.03.2020 09:25

Selvyyden vuoksi: Se 500 mbar on mahdollista siksi kun koko laitteisto on ulkona. Yhtään laittetta, putkea tai letkua ei sillä paineella saa olla vaunun sisätiloissa edes osittain.

@timppa

Toni Helminen 10.03.2020 22:35

Juu en ala väittelemään, mutta se 3satanen säädin siinä pullon päässä on. Täytyskö se sitten vaihtaa isommaksi ja jälkimmäinen uuteen?

Timo Haapanen 11.03.2020 08:33

Aloita tästä, tämä pulloon.
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/nestekaasulaitteet-ja-lammitys/tuote/primus-paineensaadin-500mbar/0200406/

Ja sen oltava juuri tuollainen.

@timppa

Seppo Suomi 12.03.2020 08:27

Kaasupullon itsetankkauksen vaaroista on tullut metritolkulla kielteistä. Itsellä kanssa nuo vehkeet mutta kun käytän tankattavaa pulloa niin ovat vain varulla tai ehkä mahdollisuutena avustaa jotakin toista.
En ole pitänyt itsetankkausta vaarallisena kunhan on vain huolellinen.
Nyt tämän vaunun kaasuhommelit ainakin pelottavat minua. Vaihdellaan paineensäätimiä suuremmaksi ilman minkäänlaista tietoa/koulutusta. Tuntuu erittäin vaaralliselta.
@seppo

Timo Haapanen 12.03.2020 08:53

Paineensäätimen ja sen letkun saa itse vaihtaa, eipä sitten paljon muuta.

@timppa

Toni Helminen 14.03.2020 15:35

Juu tuli moinen tilattua, myöskin otin uuden vuodonilmaisimen sekä pääventtiilin ja tuon toisen säätimen, pistetään kaikki nyt kerralla uusiksi. Taidan vielä itte laitella, kaikkia sääntöjä vastaan.

Toni Helminen 14.03.2020 15:47
Seppo Suomi

Kaasupullon itsetankkauksen vaaroista on tullut metritolkulla kielteistä. Itsellä kanssa nuo vehkeet mutta kun käytän tankattavaa pulloa niin ovat vain varulla tai ehkä mahdollisuutena avustaa jotakin toista.
En ole pitänyt itsetankkausta vaarallisena kunhan on vain huolellinen.
Nyt tämän vaunun kaasuhommelit ainakin pelottavat minua. Vaihdellaan paineensäätimiä suuremmaksi ilman minkäänlaista tietoa/koulutusta. Tuntuu erittäin vaaralliselta.
@seppo

Mä en oikeastaan ole edes kuullu tuommoisesta itsetankkauksesta, on tullu muutaman kymmenen moottoripyörää ja autoa rakenneltua ja myöskin rallihommissa ollu mekaanikkona paljonkin, en usko että esim. Jarru tai polttoaine putkituksen/letkutuksen suhteen täytyy olla sen tarkempi kuin noitten kaasujen kanssa. Ja käytännössähän tuossa etulaatikossa tehdyt kaasu korjaukset ei aiheuta mitään vaaraa koska tottakai siellä on letkurikkoventtiili välissä, eikö vain?

Puutuit tuohon paineensäätimen vaihtoon, noh, mulla on nyt edellinen omistaja vaihtanut tuohon pullosäätimeksi liian pienen, sen ajattelin korvata sillä säätimellä mikä siihen kuuluu. Millä tavalla tässä vaihdetaan liian isoa säädintä järjestelmään? Ajattelin myös vaihtaa noihin "koviin putkiin" noita venttiileitä, menee sitten henki omalle vastuulle eikä millekään just valmistuneelle kaikentietävälle. Uskoisin että tuo jarrulinjojen teko kilpureihin vaatii vähintäänkin samaa tarkkuutta kuin nämä kaasulinjat, sen takia mä mieluusti ensin kysyn ja selvitän ennenkuin alan tekemään asioita joista en ole ihan satavarma.

Markku Hämäläinen 14.03.2020 20:49

Jos ja kun teet itse, muista laittaa helmiliitoksiin vahvike
https://kauppa.wilhtom.fi/th-108--tukiholkki-kova.prod?backurl=https%3A%2F%2Fkauppa.wilhtom.fi%2Fkaasuasennusosat.cat

Seppo Suomi 14.03.2020 20:51
Toni Helminen

Mä en oikeastaan ole edes kuullu tuommoisesta itsetankkauksesta, on tullu muutaman kymmenen moottoripyörää ja autoa rakenneltua ja myöskin rallihommissa ollu mekaanikkona paljonkin, en usko että esim. Jarru tai polttoaine putkituksen/letkutuksen suhteen täytyy olla sen tarkempi kuin noitten kaasujen kanssa. Ja käytännössähän tuossa etulaatikossa tehdyt kaasu korjaukset ei aiheuta mitään vaaraa koska tottakai siellä on letkurikkoventtiili välissä, eikö vain?

Puutuit tuohon paineensäätimen vaihtoon, noh, mulla on nyt edellinen omistaja vaihtanut tuohon pullosäätimeksi liian pienen, sen ajattelin korvata sillä säätimellä mikä siihen kuuluu. Millä tavalla tässä vaihdetaan liian isoa säädintä järjestelmään? Ajattelin myös vaihtaa noihin "koviin putkiin" noita venttiileitä, menee sitten henki omalle vastuulle eikä millekään just valmistuneelle kaikentietävälle. Uskoisin että tuo jarrulinjojen teko kilpureihin vaatii vähintäänkin samaa tarkkuutta kuin nämä kaasulinjat, sen takia mä mieluusti ensin kysyn ja selvitän ennenkuin alan tekemään asioita joista en ole ihan satavarma.

En mielestäni puuttunut hommiisi vaan esitin mielipiteeni.
Mikäli joutuu kyselemään millaisia paineita laitetaan kaasujärjestelemään täältä missä mutu tieto kukkii, niin pikkaisen pelottaa, varsinkin jos olet alueella vieressäni.
En epäile putkiliitoksiesi tiiviyttä vaan järjestelmän turvallisuutta.
Samoin jo sytkärillä laitetaan jääkaappi tulille niin vuosittaisen kaasulaitteiden tiiviystarkastuksien unohtaminen tuntuu pieneltä paheelta.
Nyt voisit saman tien tutustua erittäin moniin mielipiteisiin miten vaarallista on liittää adapteri kaasupulloon ja tankata itse kaasua pulloon sellaiselta asemalta missä tarvittavat laitteet löytyvät.
@seppo

Markku Hämäläinen 15.03.2020 12:44

"Ja käytännössähän tuossa etulaatikossa tehdyt kaasu korjaukset ei aiheuta mitään vaaraa koska tottakai siellä on letkurikkoventtiili välissä, eikö vain?"

Kyllä vaara on suuri, jos putkistossa on vuoto, joka on pienempi kuin letkurikkoventtiilin katkaisuraja.
Kun etukoteloon vuotaa kaasua ja Primus syttyy, syttyy samalla koko vaunu ja ehkä pari naapurivaunuakin.
Letkunrikkoventtiili ei pelasta kaikissa vuotototilanteissa, se antaa turvaa ainoastaan kolarissa letkun rikkoutumistilanteessa

Timo Haapanen 15.03.2020 13:40

Alunperin ei tuon ikäisessä laitteessa ole letkurikkoventtiiliä missään kohdassa. Venttiilien vaihtoon en lähtisi vaan koeponnistukseen.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.