- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Kaasun käyttö ajon aikana?
Kaasun käyttö ajon aikana?
Mitä laissa tai suosituksissa sanotaan kaasulaitteen (jääkaappi, lämmitys, jne.) käytöstä asuntovaunussa ajon aikana?
Varsinkin talvella lämmittäminen kaasulla ajon aikana on mukavaa, mutta lämmityksen, jääkaapin ja muissa vastaavissa on pakosta myös jonkinlainen turvallisuusriski.
Esim. kaasulla toimivan jääkapin avoliekin tuominen huoltoaseman mittarikentälle ei ehkä ole maailman paras idea. Samoin kolaritilanteessa putkisto repeytyy helposti, jolloin palo/räjähdysherkkää kaasua vuotaa.
Tottatosiaan Rainer - "Mitähän laissa tai suosituksissa sanotaan kaasulaitteen (jääkaappi, lämmitys, jne.) käytöstä asuntovaunussa ajon aikana", hyvä kysymys - seuraava kysymys.
Tuon toisen kohdan kysymys onkin jo kaksipiippuisempi. Nimittäin - kuinkahan moni matkailuauto on tehty siten että pelkkä moottorin "hukkalämpö" riittäisi koko auton - myös kabiinin - pitämiseen riittävän lämpimänä ajon aikana. Matkailuvaunussa taasen lämpöjen pitäminen päällä liikkeellä oltaessa on sulaa pääkköyttä ja lämmitysenergian hukkaan heittämistä - ainakin omasta mielestäni.
Tuo jääkaapin kaasukäytön päälläolo tankkauksen aikana toki pitää sisällään tietyn riskin. Toisaalta - montako tankkauksen yhteydessä syttynyttä ja nimenomaisesti kaasukäyttöjääkaapin aikaansaamaa onnettomuutta on tilastoitu sinä aikana kun kaasukäyttöisiä kaappeja on matkailukalustoon asennettu. Toki riskiä voi entisestään pienentää sulkemalla kaasukäytön hieman ennen mittarikentälle ajoa. Sinällään pinehkö haitta vaikka nostaakin viitseliäisyyden kynnystä.
Mitä taas tulee kaasukäyttöisten kylmälaitteiden käyttöön ajon aikana niin onkin vähintäänkin kaksipiippuinen kysymys. Vaikka etappiajossa pidettäisinkin jääkaappia kohtalaisen tyhjänä ja täydennetään vasta ennen leiriin ajoa, ei sitä silti voi pitää sammutettunakaan. Jokainenhan meistä tietää kuinka hitaita ja pienitehoisia nuo matkailupelien kylmätilat ovat nimenomaan kesähelteellä. Siinä pilsut ja punkut ovat totaalisen kusilämpimiä ja hyvin riiputetut häränpihvit jo lähtee omia aikojaan liikkeelle jos jääkaappi jätetään lämpimille.
Me aikanaan käytimme matkan aikana lisäkylmiönä ja muuloinkin akkukäyttöistä kylmälaukkua joka selkeästi lisäsi tiettyjen tuotteiden säilyvyyttä ja käytettävyyttä. Nykyään meillä on tuolla "Puutarhaleirissämme" akkujännitteellä toimiva kompressorikylmäarkku. Sen tehokkuutta ja "vähävirtaisuutta" ihmetellessäni on käynyt mielessä miksi matkailukauston kylmiötiljon toimivuuteen ei olla paremmin kiinnitetty laitevalmistuksessa huomiota.
Olen Rainer kanssasi samaa mieltä että kaasukäyttöön - oli se sitten lämpöä tai kylmyyttä tuottavaa - sisältyy tietty riskikynnys - nojaa, niinkuin itseasiassa koko ihmiselämään. Silti itse yritän uskotella itselleni että laitevalmistajilla tämä riskiraja tunnistetaan ja sekä valmistuksessa että asennuksessa noudatetaan kaikkia turvatekijöitä. Käyttäjälle viimekädessä jää huoleksi säännöllinen laitteiden kontrollointi ja huollattaminen. Niissä kysymyksissä laiskuus tai säästäminen voi koitua viimeiseksi virheeksi.
Tästäkin huolimatta sinulle Rainer ja kaikille lajikumppaneille turvallista matkailukesää - toivottelee meikäkääkkä ;)
Mitä, jos sen jääkaapin pitäisi päällä 12V toiminnolla? Silloin ei ole avoliekkiä polttimessa. Ja kun autolla/vaunulla liikutaan, niin ainakin minun vaunussa toiminto pelaa 12V:lla. Esikylmennyksen voi kotona tehdä kaasulla tai 230V. Ja reissuun kun lähdetään niin kytketään 12V toiminta päälle. Yksinkertaista vai mitä?
Varmaankin jääkaappi toimii 12 voltilla matkan aikana, jos helle ei ole kova ja jääkaappi on etukäteen jäähdytetty kunnolla. Matkailuautojen kytkennöistä en tiedä, mutta vaunupuolella 12 voltin käyttö jääkaapin voimanlähteenä vaatii 13-napaisen pistorasian, koska "vanha" jatkuvan virran nasta on otettu takasumuvalon käyttöön 7-napaisessa. Vaunun akusta, ilman latausta, ei virtaa kovinkaan kauan riitä jäähdyttämään jääkaappia 12-voltilla ja ainakin osassa vaunuista 12 voltin käyttö vaatii vetoauton kytkemisen vaunuun, jotta jääkaapin 12 voltin sähkövastus kytkeytyy. (Rele, joka "haistaa" onko vetoauto kytketty.) Lisäksi vetoauton jatkuvan virran johdotus on tehtävä huolella ja suojattava asianmukaisesti sulakkeella, jottei mahdollinen oikosulku aiheuta tulipaloa. Lisäksi suosittelen kytkintä, jolla jatkuva virta saadaan katkaistua, kun sitä ei tarvita. Olen aikanaan nähnyt vetokoukun pistorasian, jossa oli ollut jatkuva 12-volttia kytkettynä talvikauden. Kun keväällä piti kytkeä vaunu vetoauton perään, oli pistoke kuumentunut, muuttaen muotoaan sen verran, ettei vaunun pistoketta saanut kytkettyä. Olisikohan maantiesuola ja vesi aiheuttanut osittaisen oikosulun ja lämpenemisen, tiedä häntä? Akussahan on voimaa, vaikka jännite on "alhainen".
Jari. Mulla on autossa vanha 7-napainen pistoke ja siihen tulee jatkuva virta 2,5mm² johdosta. Vaunun pistokkeesta se lähtee eteenpäin 4,0mm² johtoa pitkin antaen latausvirtaa akulle ja sitä kautta tarvittaessa muualle. Ja vaunun jääkaappia ei saa päälle 12V ennen kuin auto on käynnissä. Se tosiaan "haistelee" että saa riittävästi jännitettä toimiakseen. Talvisin, kun vaunua ei vedetä olen irrottanut sulakkeen jatkuvavirtajohdosta, sillä kuten sanoit, suola yhdistettynä jännitteeseen saa aikaan pistokkeen tuhon. Se ei ole ollut niin suuri vaiva laittaa sulake takaisin paikalleen kun on lähdetty matkaan. Näin homma on toiminut vuosia hyvin.
Mutta veljet - ihan pikku haittana on ettei läheskään kaikkia jääkaappeja saa käytettyä 12V jännitteellä. Esim. meidän Solkkumme Upossa ei tätä mahdollisuutta ole.
Jouko. Se on aivan totta mitä sanoit. Kaikissa kaapeissa ei ole sitä mahdollisuutta. Mulla on E:luxin RM 400 tyyppinen kaappi vaunussa, ja onneksi siinä on se mahdollisuus. Katsoin äsken käsikirjasta jossa mainittiin sen tehon tarpeeksi 12V:lla 120W. Siksi se ei lähdekään toimimaan ennenkuin auto on kytketty kiinni pistokkeen osalta ja auto käynnissä. Muutenhan akku olisi alta aikayksikön sippi. Kevään jatkot!
Joissakin maissa ei saa pitää kaasuja päällä ajon aikana. Suomessa sitä ei ole kielletty. Laivat on tietty oma lukunsa mutta niistä saakin sähköä jos hokaa pyytää.
Lautoille ja laivoille olen laittanut kaasun kiinni mutta muuten pitänyt kaasulla. Myös Saksassa.
Huoltoasemat on mielenkiintoinen ajatus. Kaasuuntunut pensa on aika herkkää mutta pitäisi olla riittävän vahva seos. Oisko ollu peräti 2%. Muutenhan pensa ei käyttäydy kovin omituisesti paitsi ameriikassa.
Kaadappa lautaselle pensaa ja tumppaa siihen tupakka. Sammuu se kessu siihen. Amerikkalaisessa elokuvassa menee puoli osavaltiota jos tolleen tekis.
Baitovei - osta tie :-) Lautoilla pitää olla nimenomaan pullo suljettuna. Jos sulkee vaan jääkaapin niin putken repeytyessä...jne.
Rainer kysyi,mitä laki sanoo nestekaasun käytöstä,no kun kukaan ei kysymykseesi vastannut niin katso www.tukes.fi/vaaralliset aineet niin jotain tietoa ja ohjeita sieltä löytyy,kai.Ajon aikana sen käyttö Suomessa ei tietääkseni ole kielletty,ainostaan Saksa taitaa olla maa jossa pullo pitäisi olla suljettuna ajettaessa,onko muitakin valtioita,sitä en tiedä.Nestekaasu asetus 711/1993 kertoo säännökset ja niiden soveltamisesta asetus 344/1997,kai nekin jostain löytyy kun jaksaa hakea,en jaksanut.
Kahto kun mietin liian kauan ennenkuin entteriä painoin,perun puheitani;kaima vastasi Rainerin kysymykseen.
Joihinkin Stena-linen laivoihin mennessä antavat pätkän mainosteippiä liimattavaksi kaasupullokoteloon.Teippi toimii jonkinlaisena kontrollina, että on ainakin käyty pullojen vieressä.
Tämä alkuperäinen kysymykseni jountaa siitä, että ostin viime kesänä pari Iso-Britanniassa tehtyä asuntovaunun huoltoa ja tekniikkaa käsittelevää kirjaa. Siellä ohjeistettiin sulkemaan kaikki kaasulaitteet ennen ajoon lähtöä. En tiedä, onko kyseessä lakiin perustuva ohje.
Rakensin itse juuri tätä varten omaan vaunuuni parannetun 12V syötön. Ensinnäkin vaihdoin pistokkeen 13-napaiseksi, koska Saksasta aikoinaan uitettussa autossa oli sellainen jo vakiona.
Jatkuvan 12V syötön autolta vaunulle rajoitin laittamalla syöttöjohtimelle releen, jota ohjataan vaunun ajovaloista. Vaunu saa siis 12V syötön autolta vain jos ajovalot palavat. Ainakin viime kesänä homa pelasi kun ei ollut muuta kuin jääkaappi ja vaunun akun lataus kuormana.
Alkukesästä tuli aloittelijan innolla ajettua vaunun akku tyhjäksi pari kertaa kun jätin jääkaapin 12 voltille eikä syöttömahdollisuutta autosta vielä ollut.
Perskales sentään, olen tiennyt, että esim. Saksanmaalla pitää, ei pitäisi, olla kaasu poissa jääkaapin päältä ajon aikana. Mutta kun vaunussani ei ole 12V tms. mahdollisuutta jääkaapin käyttöhommiin, niin olen aina ajellut vuosien saatossa jääkaapin kaasuhana päällä. Monien vuosien aikana Eurooppaan tehtyjen matkojen aikana, en ole joutunut kertaakaan mihinkään kontrolliin, niin poliisien kuin muidenkaan viranomaisten taholta ko. asiasta.
Laivamatkoilla olen kyllä aina vaatinut ja kytkenyt sähköt päälle ja kaasun pois. Mielestäni kaasun pois kytkemistä laivayhtiöiden taholta valvottiin tarkemmin ennen kuin nykyään, viimeinen kokemus syksyllä 2006, kukaan ei valvonut oliko kaasu päällä vai ei laivaan ajon jälkeen.
Tuosta Saksan käytännöstä on täällä monasti aiemminkin käyty keskustelua. Silloin joku postasi virallisen tiedon, jonka mukaan Saksassa ei tuollaista rajoitusta ole. Sen sijaan Ranskassa huoltoasemilla jääkaapin käyttö kaasulla on kielletty. Mitä tulee noihin lauttamatkoihin, niin meillä ennen matkaa jäädytetään pari appelsiinimehutölkkiä. Pitävät hyvin jääkaapin kylmänä matkan aikana.
No tuohan oli erinomainen "kylmäkalle" vinkki!
Jep, tuo on hyvä idea! Samaa ideaa voi muuten käyttää, kun autoa lastataan reissua varten: jääkaappiin ihan ensiksi kaikki ei-pilaantuva tavara (ne vissypullot ainakin, kaljaa tai muuta sellaistahan ei kukaan matkaan ota...), kun se laitetaan tulille jäähtymään. Sitten kun se on jäähtynyt, niin nämä kylmäkallet pitävät kaapin viileyttä, jos ja kun sinne joutaan latomaan huoneenlämpöistä, pilaantuvaa tavaraa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.