Jälkiasennettu vakkari

Veikko Hahmo 17.08.2024 11:46

Meidän Fiat Ducatossa v 1990 on sellainen jälkiasennettu vakionopeudensäädin. Pieni peltilaatikko konetilassa ja vipukytkin ohjaamossa. Se on toiminut vuosia hyvin ja helpottanut pitkillä matkoilla ajamista. Tänä kesänä se alkoi renaamaan eli toimii vain hetken tai joskus jopa 10 Min, kunnes pomppaa pois päältä. Tuon voisi aiheuttaa jarruun ja kytkimeen asennetut minrokytkimet, koska niitä painaessahan sen pitääkin kytkeytyä pois. Tuntuisi 0kuitenkin oudolta että kytkin hajoaisi siten että se välillä toimii. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Kylmäjuotos jossain voisi ehkä olla kyseessä?. Kiitos vastauksista.

Jukka Harjulampi 17.08.2024 13:12

Onko alipaineella toimiva vai sähköinen.
Jos alipaine voi olla vuoto letkuissa.

Veikko Hahmo 17.08.2024 20:26

Oletan, että se seuraa kierroslukua ja pelaa vain kaasua säätämällä. Ja jarrupoljin ja kytkin kytkee painettaessa sen pois päältä. Mutta en ole kyllä alan asiantuntija, joten taidot loppui tähän.

Reijo Pesonen 17.08.2024 20:57

Siinä peltilaatikossa on todennäköisesti valmistajan nimi ja tyyppinumero. Niillä tiedoilla todennäköisesti pääsisi jälestämään minkä systeemin mukainen laite on. Itse epäilen huonoa tai hapettunutta johdon liitosta. Tämä on tietysti arvailu. Aikoinaan möin noita laitteita ja muutamia asensinkin tuon ikäisiin ajoneuvoihin.
Tv. Rp

Heikki Ikonen 17.08.2024 21:37

Potkaseeko pois vakkarin ko auto ajaa kuoppaan, auto tärähtää ja jarrupoljin tärähtää, jarruvalo kytkin väläyttää jarru valoa nanosekunnin.
MB ssä vika löyty jarruvalo kytkimestä, siitä jarrupolkimen vierestä mikä sytyttää jarruvalon, on aikaa myöten tullu herkäksi. 😅 H


Uus makso autotarvikkeessa jotai 15e. Ite vaihdoin.
muokattu: 17.8.2024 21:39
Taisto Lindblad 20.08.2024 14:21

Katso mangneetti vetoakselissa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.