Ja tarkastakaa se vaunu enne ivottavasti pusikkoon eikä kanssaautoilijan silmille.ajoon lähtöä!
BÄRS RAINER
13.06.2007 11:25
Taidanpa tehdä itselleni paperille muistilistan vaunun tarkistuskjohteista ennen ajoon lähtöä. Siis luukut, jääkaapin lukitus, tukijalat jne.
Tämän inspiraation sain kun taas eilen töistä tullessani katsoin Oulusssa moottoritiellä rekkaa ohittavaa WV transportteria jolla oli vaunu perässä. Kovaa siis mentiin, ja kattoluukku repsotti jo "ilmaottoasennossa" etunurkka ylös vääntyneenä. Ei liene kovin kauan kestänyt enää kunnes lensi to
BÄRS RAINER
13.06.2007 11:29
Prrrr..näitä kannettavien kosketushiiriä ja näppistuntumaa. Tekstiä syntyy ihan eri paikkaan kun piti! Otetaas uusiksi:
Taidanpa tehdä itselleni paperille muistilistan vaunun tarkistuskjohteista ennen ajoon lähtöä. Siis kattoluukut, jääkaapin lukitus, tukijalat, ruokakaapit, kaasupullokotelo jne.
Tämän inspiraation sain kun taas eilen töistä tullessani katsoin Oulusssa moottoritiellä vastaan tulevalla kaistalla rekkaa ohittavaa VW transportteria jolla oli vaunu perässä. Kovaa siis mentiin, ja kattoluukku repsotti jo "ilmanottoasennossa" etunurkka ylös vääntyneenä. Ei liene kovin kauan kestänyt enää kunnes lensi toivottavasti pusikkoon eikä kanssaautoilijan silmille.
Aikoinaan harrasteilmailijana opeteltiin tarkistuslistat ulkoa sekä koneen tarkistuista ja lentoon lähtöä varten. Sama homma pitäisi ottaa käyttöön nyt!
PALIN MATTI
13.06.2007 11:45
No jo mie kans ajattelin, että minkä kohtauksen se Raineri on nyt saanu. Mutta selevisihän se.
Tuomonen asentovaunuilijan tarkastuslista taitaa löytyä jostaki näiltä liiton sivuiltaki. Leirintäoppaasaki on semmonen joskus ollu. Ihan hyvä ajatus.
Se lentokonneen Check Listan ulukoa opetteleminen on taas syntyessään tuhhoon tuomittava ajatus. Tarkastuslista on semmonen apuväline, jonka kanssa net tarkastukset tehhään ihan fyysisesti lista koko ajan toisesa käjesä. Ja jos jouvut jostaki syystä keskeyttään tarkastuksen, ni se lista pittää aina nostaa siihen konneen kojetaulun pääle näkösäle. Siittä sie huomaat vaikka lentoonlähtöä alotellessas, että eipäs ookkaan kaikkia kohtia vielä tsekattu, ku tuo lista on velä tuosa eesä.
BÄRS RAINER
13.06.2007 12:22
Nuo minun lentoharrastukset entisessä elämässä (=ennen perhettä) ovat olleet purjelentoa, ja siinä oli kyllä ihan ulkoa opetellut listat ja koneen kiertämiset.
Ei ne nyt niin kovin pitkät olleetkaan ja minunkin päässä pysyi mokomat.
BÄRS RAINER
13.06.2007 12:26
Hyvä Matti!
Löytyihän se, kun vain viitsi vilkaista:
http://www.karavaanarit.fi/@Bin/85266/Karavaanarin%20turvaohjeet.pdf
HALMEENMÄKI JUHANI
13.06.2007 20:43
Minä pruukaan aina viimeiseksi kurkata vaunuun ja katsoa että luukut on kiinni ja tavaraa ei ole levällään. Sitten ovi lukkoon ja kierros vaunun ympäri. Jalat ylhäällä, rappu pois, ei tavaraa alla, akkunat kiinni, renkaat pyöreitä ja kiinni autossa. Sitten vasta menoksi.
TOIVONEN ILPO P
13.06.2007 23:37
Entäs, tuleeko tarkistettua (perä)valojen toiminta ennen matkaan lähtemistä?
HALMEENMÄKI JUHANI
14.06.2007 07:20
Valot tsekkaan itse keväällä, ja satunnaisesti kauden aikana. Se että sähköyhteys vaunuun on OK vilaistaan auton peileistä: etuparkit palaa, samalla kun varmistaa peilien säädön.
TIKKANEN MIRJA
14.06.2007 08:56
Meillä toinen laittaa lähtövalmiiksi ja toinen vielä varmistaa. Silti ajettiin Helsinki-Oulu kattoluukku auki. Ei ihme kyllä irronnut. Eli- kurkkikaa myös vessaan =) Sieltä voi löytyä yllätyksiä!
LAHTI ANTTI
14.06.2007 10:37
Joka kerta ennen liikkeellelähtöä tarkistetaan ajovalot,vilkut ja jarruvalojen toiminta. Myös latauspuoli, jääkaappi hetkeksi 12V puolelle, että merkkivalo palaa. Normaalisti on kaasutoiminto päällä. Samoin kaapistojen ovien lukitus, kattoluukut, antenni alhaalla, tukijalat ylhäällä eikä irtotavaraa pyörimässä pöydillä/lattialla. Myös kaasu-uunin luukun lukitus. Peilien suuntaus, varmuusvaijeri ja kaasukotelon lukitus.
Siinä ne tärkeimmät tehtävät ennen ajoa. Eikä vahinkoja ole tullut.