Ilimanpaineet ja venttiilit
Sulevi Kallio
02.11.2017 19:30
Mites se ny oli?
Pittääkö paikkansa, että kumivartisen venttiilin maksimi ilimanpaineet on 4baria?
Jos rattaasee pitää laittaa enempi ilimaa, ni pittääkö venttiili vaihtaa metallivartiseksi?
Ku semmone muistikuva on, et jostai lukkiin, et kumivartisesa venttiilisä venttiilineula voi tulla ns. silimille jos ilimanpaine rattaasa on isompi kuin mainittu 4 baria..
Matti Janhonen
02.11.2017 21:45
Kyllä vahvistetut venttiilit on hyvä asennuttaa renkaanvaihdon yhteydessä jos rengaspaineet on yli 4 baaria.
On suosituksia vaihtaa jo 3 bar paineissa.
Omasta autostani on kerran katkennut kuminen venttiili takapyörästä ihan vaan asfaltilla ajettaessa ja se maksoi yhden hyvä Michelin se. Vanteen reunat silppusi renkaan sivut hetkessä.
Heimo Turunen
04.11.2017 21:53
Riippuu ventiilistä, perusventiilit on paineenkestoltaan 4, 5 bar ja myös 5,5 bar. Kumiventiilejä saa myös vahvistettuina versioina, jopa reilusti yli 10 bar ja ne saa kyllä asennetuksi pyydettäessä.
Omassa Maxissani on 5,5 suosituspaineena ja enpä ole ventiileihin kiinnittänyt sen ihmeempää huomiota, ilma pysyy sisällä ja kun kumi vaihdetaan siihen tulee uusi ventiili. Sen valitsee asentaja.