- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Hobby huolto, missä päin on suhtauduttu "uitettuihin" vaunuihin huollossa asiallisesti?
Hobby huolto, missä päin on suhtauduttu "uitettuihin" vaunuihin huollossa asiallisesti?
Kysyin miten toimii vastaus oli (suora lainaus) Kehätien Motorcaravan Oy: Hobbyn myyntiorganisaatio poikkeaa monesta muusta merkistä siinä, että kukin suomalainen kauppias on maahantuoja. Takuuasiat kulkevat näin 1. vähittäismyyjän kautta. Jos vaunu käydään hakemassa saksalaiselta kauppiaalta, kulkevat takuuanomukset hänen kauttaan....
Voisko tässä kysellä miten kukin Hobbyn omistaja on asian kokenut. Missä ystävällisesti otetaan vastaan "uitettu" vaunu? Onko niitä listattu?
Omaan uitettuun ns. ylläpitohuollon olen teetättänyt http://www.hml-autokeskus.fi/ . Vaunu, -05 mallin Hobby, kun on kausipaikalla, käyvät sen tekemässä alueella. Takuun alaisia ongelmia "puuta koputtaen" ei onneksi ole ollut, joten siitä ei ole kokemuksia.
Rovaniemellä huollot luvataan tehdä jos maksaja löytyy. Siis takuuhuoltoa ei käytännössä ole, kun myös takuunalaiset huollot pitää ehdottomasti maksaa käteisellä. Huoltomaksun saaminen esim saksalaiselta myyjältä onkin sitten nähdäkseni erittäin hankalaa. Lisäksi Rovaniemen Hobby-"takuuhuoltaja" ilmoitti, että huoltotyöt tehdään heidän omalla tuntihinnalla, ei Hobbyn ja huoltoliikkeen välisen sopimuksen mukaisella takuuhuoltohinnalla. Rovaniemellä asiallisesti suhtautuminen riippuu myös siitä kenen kanssa sattuu olemaan puheissa. t. nimimerkki "Takuuhuoltokeissi kesken".
Eiks toin pitäis olla niin kuin autoillakin- Eu laajuneen takuu. Ainakin kun kysyin Hymeriltä(tehtaalata) ne sanoi että takuu on voimassa kaikkialla Euroopassa jos on Euroopasta ostettu vaunu ja myyjä on heidän valtuutettu edustaja. Ehkäpä pitäis kysyä samaa Hobbyn tehtaalta ja sit ottaa kirje huoltoliikkeeseen mukaan.
Kun täällä noista yksittäistuotujen m-autojen ja vaunujen huolloista ja takuukorjauksista lukee niin joskus tuntuu siltä kun jotkut "uitetun" m-vaunun tai auton tuojat olettaisivat, että takuulappu on avoin valtakirja jolla voi ja tulee saada huoltoa ja takuukorjauksia mistä tahansa ao. merkin huoltopisteestä EU:n alueella. Direktiivin mukaan näin onkin mutta kyllä se silti ensin edellyttää aina sopimista myyjän ja ostajan välillä.
Takuu on myyjän ja ostajan välinen kauppaan liittyvä ehto l. sopimus. Takuu voi olla joko valmistustehtaan tai myyjän antama. Takuuasioita hoidettaessa on tärkeä huomata, että ostajan sopimuskumppani on myyjä, ei tehdas (vaikka onkin takuun antanut) eikä vallankaan suomalainen maahantuoja. Tästä syystä takuuasiassa täytyy kääntyä ensin tuotteen myyjän l.sopimuskumppanin puoleen ellei muusta ole sovittu.
Kun olette ostamassa m-vaunua tai m-autoa niin sopikaa oston yhteydessä myyjäliikkeen kanssa takuuajan ja takuun laajuuden lisäksi siitä miten menetellään mahdollisessa takuukorjausasiassa. Tämä jää usein innostuksessa tekemättä ja sitten tuskaillaan, että on se sitten kamalaa kun nuo suomalaiset karavanliikkeet ei hoida noita saksalaisen sopimuskumppanin asioita. Kiroillessa ei edes huomata kysyä itseltä sitä, että millähän oikeudella suomalainen maahantuoja tai liike takuuasian voisi hoitaa, ennen kun ostajan saksalaiselta sopimuskumppanilta on saatu siihen lupa.
Normaali menettely näissä tuontiautojen takuuasioissa on se, että ostaja ottaa yhteyden kirjallisesti myyjään ja informoi takuunaikaisesta viasta, joka sovitaan korjattavaksi. Myyjän tehtävä on ottaa yhteyttä suomalaiseen takuutyön suorittajaan (ostaja voi antaa yhteystietoja ostajaa lähellä olevista liikkeistä) ja myyjä ja suomalainen firma sopivan keskenään korjaustyön tekemisestä, työn hinnasta ja maksumenettelystä. Myyjä ilmoittaa ostajalle kirjallisesti, että ostaja voi korjauttaa ajoneuvon myyjän laskuun korjaamossa x ja, että lasku lähtee korjaamosta suoraan myyjälle. Ostaja ja takuukorjauksen suorittava suomalainen ao. merkin merkkikorjaamo sopivat ajan milloin työ tehdään. Myyjä laskuttaa takuukorjauksen tehtaalta jos kysessä on tehdastakuu.
Toinen yksinkertaisempi tapa on se, että ostaja ja myyjä toteavat takuukorjauksen tarpeen ja myyjä antaa ostajalle kirjallisen luvan korjauttaa takuun alainen vika/viat ko. merkin huollossa Suomessa ja samalla myyjä antaa kirjallisen sitoumuksen ostajalle korjaustyön ja osien korvaamisesta laskua vastaa ostajalle. Ostaja lähettää korjauslaskun myyjälle ja myyjä maksaa korjauskulut ostajan tilille. Myyjä laskuttaa takuukorjauksen tehtaalta jos kyseessä on tehdastakuu.
Nämä ne pääasiallisimmat tavat mutta toki muitakin tapoja toki on.
Kun asioitte myyjän kanssa niin tehkää se aina kirjallisesti ja pyytäkää myyjältä aina kuittaus viestiinne. Pelkkä puhe vastaan puhe on rehellisten sopimistapa.
Mä ainakin ajattelisin että puhutaan tehdastakuusta joka on voimassa Eu laajuisesti. Jos ostat suomesta kuormurin ja se rikkoutu (takkuanalainen vika ) jossain lounais ranskassa ja puhutais samaa sit varmaan loppuis suomen edustajalta myynti heti. Mut jostain syystä kun on asiointi yksityisten ei firmojen kanssa sit yritetään aina kiemurrella. Korvaahan jos takuuvihkonen on täytetty ja vikaa on takkunalainen joka tapauksessa joten miks pitäis mennä etsimään ostajaa (riippuen maasta ja ajasta voi olla lopettanut hommansa). Tuo tuntuu olevan vaan semmoista homma että: jos ei kelvannut ostaa- nyt kun on proplemaa tastataan tilit.)
Kun itte olen enimmäkseen ollut prätkämatkaaja sit siinäkin on takuuhommat toiminu EU aluella ilman vinkumista.
Tuon ymmärtäisin vaan jos puhessa olisi myyjä omaa takuu ei tehtaan.
Eihän Delta Autokaan vaatinut kääntymään myyjäliikkeen puoleen,vaan kun totesivat ensirekisteröinnistä olevan alle kaksi vuotta avasivat he takuukortin alustalle ja homma toimi.
Miksi sitten homma ei toimi kopan osalta samoin, no kun joku on mennyt ostamaan halvemmalla kuin he myisivät, niin eihän se käy.
Kopan takuut on haettava ilmeisesti tehtaan kautta joka näyttää Suomalaiselle edustajalle kaapin paikan tai sitten ei.
Täytynee alkaa vaikuttamaan tehtaisiin jotta suomeenkin saisimme riippumattomia korjaamoja jotka hoitaisivat myös takuuasioita.
Tässä olisi liitolla työsarkaa... ai niin eihän liittoa saa vaivata vaan jokaisen tulee hoitaa omat asiansa ruikuttamatta.
Olisi myös mietittävä keitä valitsemme edustajiksemme, eli kuka edustaa minkin ryhmän etuja, ei niin kuka on paras puhuja tai rutinoitunut kokousjyrä.
Hobbyn osalta moni aiemmin tässä ketjussa kirjoitettu toteutuu. 1.Takuuhuollon tekeminen on hyvin pitkälti kiinni paikallisen takuuhuoltoliikkeen(=JÄLLEENMYYJÄN) asiakaspalveluhenkisyyden varassa. Jos lähdetään sille linjalle kuin joku kirjoitti, että "kun ostit muualta halvemmalla, niin rokotetaan me vuorostaan" niin kuin Rovaniemellä tuli selväksi, niin eipä auta nurista.
Hobby tehtaana jättää uitetun vaunun ostajan täysin oman onnensa nojaan, eikä vaivaudu asiaan tarttumaan. Kokemusta on aika monen sähköpostin, faxin ja puhelun verran. Kuluttajasuojavirkamiesten kanta on, että "ei kuulu huoltaa uitettuja vaunuja" Kanta tarkistettu viime vuoden lopulla. Kilpailuviranomaisten kanta on, että asia ei aiheuta tutkimuksen käynnistämistä, silloin kun toisena osapuolena on kuluttaja; ei vahinkoa kärsinyt yritys-osapuoli. Kirjallinen vastine on tämän vuoden alulta. EU:n kilpailuviranomaisten päätös moottoriajoneuvojen takuuhuollosta ei koske matkailuvaunuja(ei moottoria?)Kaiken kaikkiaan höpinät EU:n alueella toimivasta Hobby-takuusta voi huoletta unohtaa ainakin näin Rovaniemeltä asiaa tutkittuna.
Saksasta ? ? Varsinkin kun on tiedossa tuo huollon/takuun "ontuminen" . . . . Osta Suomesta, tai älä valita, vie Saksaan huoltoon, jälleenmyyjälle . . . .
Kun ostajat "äänestää" ostopäätöksillään, vaikuttaa se suoraan merkkien myyntimääriin ja jos jotain, niin noita myyntimääriä tarkkaillaan tehtaalla suurimmalla "isonnuslasilla" . . .
Saksalaiset "suoramyyjät" tietää että jälleenmyyjä vastaa takuista, joten sekin on tiedossa että harva Suomalainen lähtee vaunuaan "kiikuttaan" Saksaan takuuremppaan, jolloin voidaan myydä vaunu "pienemmällä katteella" kun tiedetään että takuuvastuita tuskin tulee. . . Ja tuosta koostuu se "edullisuus" hakea vaunu suoraan Saksasta, nauttikaatte nyt sitten siitä "edullisuudesta" . . .
Jos ette osaa Saksaa opetelkaa ja ruvetkaa ottaan yhteyttä tavalla tai toisella jälleenmyyjään, pitäis takuiden ruveta toimimaan . . .
Ja onkohan tuo ollenkaan liiton hommaa ruveta takuita peräämään ? ? Ostajalle takuu toimii, mutta jos myyjä on Saksassa, huolto on myös siellä . . .
Paras kun jätetään Hobbyt ostamata, onhan niiden laatukin laskenut kuin "lehmän häntä", tuo laadun huonontumisen päättelin vain siitä kuinka paljon Hobbyn vaivoista täällä kirjoitellaan . . . .
Jari
Ps. Itse ostin vaununi käytettynä, mutta takuunalaisena Suomivaununa, takuut on pelannut ja olen voinut käydä keskustelut takuista/takuuasioista suoraan maahantuojan ja vaunun myyjän kanssa(diilerin) kanssa Suomenkielellä ja takuut on toimineet jos suoraan sanotaan: Loistavasti . . . Olen varmaan "onnenpekka" kun sattui merkkivalinta "nappiin" . . .
Ps. Ruvetkaa jo uskomaan Hobbyn ostajat: Se edullisuus alussa saattaa tulla kuiteski kalliiksi, mieti muutamankerran ennenkuin ostat . . .
Tuohan on ihan tehtaasta kiinni. Aikoinaan alkoi Veho isottelemaan eräälle henkilölle.Hän kun toi suoratuontina 190D mersuja joita ei veho tuonut. Veho sanoi jotta he ei huolla niitä. No MB:ltä tuli kuulemma Veholle 1 kysymys, jossa kysyttiin haluaako Veho tuoda MB:tä edelleen maahan, jos haluaa niin silloin hoitaa myös MB:n takuut. Yksiselitteistä asiaa. Miksi ei Hobbyn tehdas hoida tuota asiaa pääagentin kanssa täällä. Mikäli olisin ko kapinetta ostamassa niin en koskisi tikullakaan lukiessani noista takuuvaikeuksista.
Vähän ohi aiheen, mutta olkoon. Käytiin katsastamassa uutta kausipaikkaa, joko kannattais koppi viedä viikonloppuna alueelle niin alueisäntä kehotti tarkastamaan uuden vaunun varustuksen liikkeessä tarkkaan. Edellisviikolla oli tullut uusi Hobby alueelle ja vaunu traktorilla paikalleen ja omistaja ihmettelee,että mistä tukijalat veivataan alas, oli unohtunut 3 jalkaa tehtaalle. Ei laitettu sitä "harrastekoppia" ihan vielä tontille. Niin - oma koppi ei onneksi ole Hobby. Ihme vaikeuksia tuntuu Hobbyn tehtaalla olevan nykyisin, ilmeisesti tuotanto pyörii jo ylikierroksilla, eikä kukaan oikein enää ehdi eikä jaksa valvoa laatua riittävästi. Oli meilläkin edellinen peli Hobby, tosin m-auto 600FS -01, eikä siinä ollut yhtään takuukorjaustarvetta seitsemän kesän käytön aikana. Niin se maailma muuttuu ja menee eteenpäin, toivottavasti Cabby toimii odotusten mukaisesti.
Johtuisiko se siitä, että Suomessa ei ole pääagenttia, vaan jokainen joka myy kyseistä vaunua toimii maahantuojana. Siksi niitä myydäänkin melkein joka "nakkikioskissa". Ja takuuasiat ovat mitä ovat.
Mulla hymerin vaunu mutta. Kehä 3 kupeessa olevalla liikkeellä meni aikka enemmän kuin saksalaisilla tarjouksessa. (lue ennen kuin suomesta oli tullut tarjous olivat sakemannit pystyneet tekemään tarjouksen rekisteröiman hankkimaan tehtaalta rakentamaan autark paketinja mä hakemaan sen Tallinnaan) Hintaero oli aika pieni. (takuusta sen verran että- jos tehdastakuu ei sitä myydää pienemmällä marginaalilla- kun tehdas maksaa viulut) Tavllaan on siinä yks ihme juttu kun kokemuksen mukaan yleensä tehtailta verotetaan enemmän kun asiakkaalta (kun tehdas on kaukana eikä näkee) Mut siitä mersujutusta. Olen itte kuorma autojen merkkikorjaamossa töissä. Jos me ei otetais auto takuuhuoltoon ja asiakas valittaa jällenmyyjälle tai tehtaalle- tulee ongelmia. Tai jos asiakasta velotetaan ulkomailla liikaa (tuntuu olevan normaali käytäntö ulkomailla- laturin vaihto 3000+ euroa) ja asiakas valittaa ja se on hyvin perustettu olen kullut hommista joissa osaa rahoja maksetaan takaisin)
Meidän alueelle tuli myös uusi hobbykulkine. Ensimmäisen sateen jälkeen omistaja tuli vaunulle ja ihmetteli kun liesi lainehti vettä. Nyt vaunu seisoo ämpäri väärinpäin katolla, on seiussyt jo monta kuukautta. Ämpäri peittää keittiön tuuletusventtiilin. Kaippa se vesi oli siitä valunut sisälle. Mitenkähän takuuhuolto?
No - omaa tyhmyyttä, sanoisi noni. Kertaan ajatuksen. Tuolla hinnalla saisin suomi vaunun, jossa ei ole enää takuuta. Eli ei tässä mun uudessa pelaa takuu (muiden kokemusten mukaan) eikä siinä samanhintaisessa käytetyssä. Mutta saan silti uuden vaunun. Eli tyhmyyteni lisäksi ei ole rahaa samanlaiseen vaunuun, jossa olisi takuu voimassa. Vai mitä olisin tällä rahalla saanut, suomesta?
Mulla kyll oli hintaero aik pieni (puhun uusista vaunuista)
Kaikista takuukorjausten vaivoista, niin autoissa kun vaunuissakin, pääsee sillä ettei osta uutta. Vuoden, parin ikäisestä vehkeestä on kaikki viat jo korjattu,eikä kunto uudesta juuri eroa. Lisäksi taskuun jää runsaasti rahaa mahdollisiin korjauksiin.
Saat juuri sen mikä on pantu kiertoon. Jokapaikka rikki, takuu ei ole koejannut mitään, olet se onnellinen kiertopalkinnon voittaja. Ehkäpä onnistut saamaan hyvän ja ehjän.Niitä on suurin osa vaunuista. Itse olen pääasiassa ostanut käytettyjä , merkkiliikkeistä useimmiten , ei niissäkään ongelmia kuin kerran. Senkin Helsinki-caravan hoiti mallikkaasti. Nuorena poikana ostelin yksityisiltä kaikenlaisia kulkimia. Kyllä on hymy herkässä kun muistelee vaunuja sen aikaisia.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.