Hobby 495:n suihku
STRÖMMER HEIKKI
15.03.2008 21:06
Ostimme viime kesänä Hobby 495:n vm.2005. Vaimo ihastui siihen ikihyviksi olihan siinä jopa suihku.Hankintahetkellä en kyllä vielä uskaltanut sanoa, mutta myöhemmin oli pakko, että " kultaseni ei ehkä tukkaa kannata kastella ekana siellä suihkussa kun lämminvesivaraaja vetää vain 5l ja vesisäiliökin vain 20l." No nyt ollaan lähdössä "homolossilla" 07.04. kohti uusia seikkailuja, mutta sillä ehdolla että suihku toimii edes välttävästi.No asensin siis 80l:n vesisäiliön + samankokoisen jätevesisäiliön vaunuun ja 22l:n veneen lämminvesivaraajan jota voi lämmittää verkkovirran (850w) lisäksi myös auton moottorin hukkalämmöllä ajon aikana. Letkut kulkee runkopalkkia pitkin ( Land-Rover Defenderissä on sellaiset) ja edelleen vaunun aisaa pitkin vaunuun. Luonnollisesti letkut on kytketty pikaliittimin vetokytkimen kohdalta jolloin vaunun saa tarvittaessa irti autosta. Onko kukaan ennen kokeillut?
HYTÖNEN REIJO T
15.03.2008 23:12
Muistaakseni Pelle Peloton kokeili kerran ;)
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
16.03.2008 11:22
Kaverilla oli 90-luvulla Toyota Land Cruiserista letkut pikaliittimillä Soliferiin ja hän kehui homman tomivan hyvin.
HAAPAKOSKI OSSI
16.03.2008 13:39
Onko autossa jonkinlainen lämmönvaihdin, vai kiertääkö auton oma neste? Auton nesteen kanssa tulee paineongelma - vai onko se paineettomuusongelma.
Ossi
STRÖMMER HEIKKI
16.03.2008 14:40
Haapakosken Ossille vielä tarkennus, että vettä vaunussa ei suinkaan ole tarkoitus lämmittää esim. kylpyammeessa, ämpärissä, tms. avonaisessa astiassa vaan lämminvesivaraajassa. Venekäyttöön tehdyssä on sellainen lisäominaisuus että normaalin sähkövastuksen lisäksi vettä voi lämmittää auton jäähdytysvedellä. jäähdytysvesi ja raikasvesi ei tietenkään ole yhteydessä toisiinsa, vaan jäähdytysvesi kulkee varaajan sisällä olevassa putkikierukassa ja palaa takaisin auton vesikiertoon.Varaajan sisällä olevassa lämmityskierukassa on siis tasan sama paine kuin muullakin auton jäähdytysjärjestelmässä.
ANTTILA MARKKU
16.03.2008 19:13
Erikoisia lisä rakenteita,sanoisin.En epäile etteivätkö rakennelmat jopa joskus toimisi.Hämmästelen vain sitä,kun meitä on kaksi vaunussa ja befletin suihkussa lämmin vesi kyllä meillä riittää.Vesi tulee jopa kohtuullisella paineella.Kirkasvesi säiliö on n.38l.Vettä emme käytä kuten kylpylöissä mutta kyllä hiustenpesu muun ohessa onnistuu.Mikä lie Hobbyn vesi järjestelmässä idea.Hyvähän se tietysti on kun kykenee kehittelemään parannuksia oleviin laitteisiin.
JOUKAINEN MIKA
16.03.2008 20:09
Yksi mahdollisuus ajonaikaiseen lämmitykseen myös sähköinen systeemi, eli invertteri syöttämään varaajan vastuksia ja vaunun akut latautumaan auton virroilla (mieluiten 12V=>12V laturilla)?
HAAPAKOSKI OSSI
16.03.2008 20:12
No kyllähän tuon nyt jokainen tajuaa - siis lämmitysperiaatteen. Jos tuo systeemi on liitetty vain auton nesteeseen, sitä ei siis lämmitetä missään tilanteessa vaunun Primuksella tai Aldella?
Mun aivoitukset ajatteli auton nesteen liitetyn vaunun lämmitysjärjestelmään, jolloin auton paineenalainen järjestelmä muuttuu paineettomaksi.
KOSKINEN OLLI J
16.03.2008 20:58
Invertterilämmitystä minäkin ensin mietin, mutta…
Yritän laskea tehontarvetta:
Tässä laskelma, onkohan tämä ihan päin seiniä?
… Kalorin määritelmä: ”Yksi kalori on lämpömäärä, joka kasvattaa yhden vesigramman lämpötilaa yhdellä celsiusasteella ”
…Eli 1000 kaloria (1kcal ) lämmittää 1000g (1kg) (= 1,0 litraa) vettä yhden asteen.
Kun 22 litraa vettä pitää lämmittää 60 astetta tarvitaan 1320 kaloria.
…1kwh on 860 kcal joten vesimäärän lämmitys tarvitsee energiaa 1,5kwh.
… Tehon ollessa 850 W tarvitsee lämmityksen olla päällä lähes pari tuntia???
…
850 W teho tarvitsee 12v jännitteellä auton sähköjärjestelmästä jatkuvan 70 A virran.
…Tietenkään varaaja ei ole useinkaan täysin kylmä joten käytännössä riittää pienemmätkin tehot, mutta tehojen rajoittaminen on sitten oma probleema : )
JOUKAINEN MIKA
17.03.2008 12:21
Empä käy laskelmia kiistämään :)
Ja käytännö kokemusta ei juurikaan ole, ajatus tuli lähinnä ilmastointilaitteiden invertterikäyttö mahdollisuuksista.
Olisikohan turvallista -ihan teoreettisesti ajatellen- erottaa tuollainen lämmistys systeemi lämmönvaihtimella kahdeksi erilliseksi järjestelmäksi jolloin moottorin läähdytysneste lämmittäisi tuota "toisiopuolta" lämönvaihtimen kautta. Kasvattaisi hiukan jrjestelmän komponenttien määrää mutta ei aiheuttaisi huolta liittimien vuotojen tms. vaimutuksesta moottorin jäähdytysjärjestemään.
HYTTILÄ ESKO O
17.03.2008 13:29
Mites tuollaisen "lisävarustetun" vaunun kantavuus ja muun tavaran mukaan sopiminen lain puitteissa?
KOSKINEN OLLI J
17.03.2008 18:36
Joo, hiukan riskialttiina ratkaisuna pidän sitä että moottorin jäähdytysvesi kiertää vaunussa saakka ja pikaliittimien kautta. Jäähdytysnesteen yhtäkkiä kadotessa moottori ylikuumenee vetotilanteessa hetkessä. Mutta rakentaja lienee asian huomioinut : )
Kiinteän jätevesitankin rakentamien saattaa olla helpommin sanottu kuin tehty.
Voi ilmetä vaikeuksia saada vesi menemään tankkiin joutuisasti kaikista lavuaareista ja suihkualtaasta, mielellään kaikkina vuodenaikoina ja kaikilla keleillä, vieläpä jätevesitankin hajut pitäisi pysyä tankissa, ei oleskelutiloissa : )
HYTÖNEN REIJO T
17.03.2008 21:46
Hyvä,että on kokeilunhaluisia keksijöitä,isävainaa oli ihka oikea keksijä,monesti ajastaan edellä,toisinaan taas tuli huteja joille oli helppo hymyillä.
Tässä tapauksessa herättää kysymyksiä mm.lämmön riittävyys etenkin jos kyseessä on diesel moottori joka ei paljon hukkalämpöä tuota.
Kunnollisiin letkuihin uppoava raha,letkujen eristys ja kestävyys.
Kyllä se toimia voi,mutta onko kovin käytännöllinen,siis helppokäyttöinen.
Mitä tulee tuohon invertteri sähköön,kysyin vaununi myyjäliikkeestä invertteriä joka pyörittäisi ilmastointia niin kertoivat,että niin iso invertteri vaatisi erilliset paksut lataus johdot ja silloinkin tulisi laturin teho ongelma vastaan.
Ja miksi pitäisi jäähdyttää vaunua jossa kukaan ei ole ajon aikana.
STRÖMMER HEIKKI
29.03.2008 19:07
Vaunuun tulee siis painoa n. 100kg olipa raikasvesisäiliö täynnä, tai raikasvesisäiliö tyhjä ja jätevesisäiliö täynnä. matatavarat sun muut kuljetetaan autossa, josta niitä on helpompi hakea, kuin vaunun ahtaista säilytystiloista. Autossa on kantavuutta 1200kg joten eiköhän sinne muutamat kalsarit sovi kaljojen joukkoon.
STRÖMMER HEIKKI
29.03.2008 19:14
Hobbyn vesijärjestelmässä on alunperin se idea, että kun matkaillaan Hobbyn kotimaassa Saksassa voidaan leirialueella kytkeä vaunu leirialueen vesi/ jätevesijärjestelmään. Raikasvesisäiliö joka vetää n. 20l ja lämminvesivaraaja joka vetää n. 5l on tarkoitettu vain esim. käsien pesuun matkan aikana, mutta kaikki tiskaamiset yms isommat vesitarpeet pitää unohtaa.
STRÖMMER HEIKKI
29.03.2008 19:21
Vaunussa on vain Truma ilmalämmitys, joten lämminvesivaraajaa ei voi kytkeä siihen.Jos vaunussa olisi vesikeskuslämmitys, varaaja kannattaisi tietenkin liittää siihen vesikiertoon ei auton.
TIKKANEN MIRJA
29.03.2008 19:22
Ootteko te kokeillu sitä suihkussa käyntiä? Me testattiin että hätätilanteessa neljä henkeä käy suihkussa (lämpimällä vedellä) meidän vaunussa. Ja pari kertaa kävikin sitten kesän reissulla. Tietenkään siellä ei passaa holvata sitä vettä mutta puhdasta tuli. Oon ite käyny pusikossa suihkussa omalla viritelmällä ja vettä meni 5 litraa. Meillä tosin on 560 kmfe enkä kyllä ymmärrä sen lämminvesivaraajan päälle mitään, raikasvesisäiliö vissiin kuitenkin on sen 50 litraa.
Hauskoja reissuja kuitenkin, teillä näkyy myös mielikuvitusta piisaavan kun tarve vaatii =)
TIKKANEN MIRJA
29.03.2008 19:28
Niin no meillä on tosin aggregaatti mukana jos ei olla alueella että saa veden lämpimäksi...Mielenkiintosen kuulonen viritelmä on kuitenkin tollanenkin millä aiheen aloitit =)
STRÖMMER HEIKKI
29.03.2008 19:33
Olisihan se tietysti mahdollista, mutta miksi ihmeessä, kun autossa riittää lämmintä jäähdytysvettä ihan yli oman tarpeen, eli autossa pitää olla myös jäähdyttäjä joka jäähdyttää jäähdytysnestettä. Tarvittaisiin kyllä aika iso inventteri joka tuottaa 850w. Paljonkohan sellainen ollenkaan vaatisi 12v:n virtaa? Ts. onko järkeä hommata isompi laturi joka tuottaisi niin paljon ylimääräistä virtaa että sillä virralla voitaisiin sähköllä lämmittää 850w:n teholla pesuvettä, kun samalla auton jäähdyttäjässä on litrakaupalla +80c vettä jolla pesuvettä voidaan lämmittää ilmaiseksi. Tai kun auto seisoo parkissa, voidaan auton 5,2Kw:n Vebastolla vettä lämmittää vähän toiseen tahtiin kuin 850w:n sähkövastuksella. No Vebaston saa kyllä kännykällä käyntiin, että ei tarvi sen takia autoon kävellä. Laiskan miehen pitää kaikki ottaa huomioon.
STRÖMMER HEIKKI
31.03.2008 23:14
Älä puhu agrikaatista. Meillä oli kans ensin 5,2kw:n agrikaatti. Oikein diisseli sähköstartilla jne. Ei tarvinnut kaasulla lämmitellä, vaan kuulosuojaimet olis pitänyt olla.( vaimon mielestä) Meillä kun on Land-Rover Defender veturina, ajattelin että ei huolta jos kuuluu liikaa ääntä eikun nokka kohti pusikkoa ja maastovaihteet päälle. Roikkaa oli 25m. Sen kun veti suoraksi niin jo vot, vaan ei, kauhea säkätys kuului edelleen. No agrikaatti sisälle autoon ja pakoputkea jatkettiin kurkkuputkella sivuikkunasta ulos ja vähän se hiljeni, mut samalla piti jättää ovet lukitsematta, kun hälyytin alkoi huutaa kun oli ikkuna auki. No Defenderissä on kyllä suurin vaara että joku tyhjentää roskakassinsa sinne kun on ovet auki, mutta siis lopullinen niitti oli se että vaimo ilmoitti että seuraavalle matkalle lähtee agrikaatti tai hän. Joten nyt on siis kyseessä toinen erä aiheesta paljon lämmintä vettä (helposti, heh heh.)
TIKKANEN MIRJA
01.04.2008 08:21
Just just =) Meillä on halpis malli, 1,1 kw ja on ihan sika hiljainen. Pääsiäisenäkin se ruputti huussin takana ja hyvä että kuuli koko ääntä..Eniten kaipais kaukosäädintä ettei tarviis lähteä sammuttaan sitä ulos. Pääsiäisenä nukahdettiin ukon kans molemmat ja sinne jäi Ferni ryskyttään. Oli se aamulla jo hiljaa. 8 tuntia kestää tankki. Vissiin pitäs tankata vaan pari litraa niin ei tarvis sammuttaakaan =)