Fiatin lataus hävisi seisonta-aikana
Seppo Klemetti
20.10.2018 18:30
Ducato -06 Adriatikin kopilla lopetti latauksen 3 viikon seisotuksen aikana. Kilometrejä 140000 mittarissa. Laturi antaa ulos alle 12 V alussa ja vähitellen putoaa alle 10 V:n kunnes virran loputtua akusta, auto sammuu. Ja niinhän se tänä aamunakin hirven metsästyskin sai lupaavan alun ja auto jäi tien varteen. Vaihdoin kotona ehjän( tosin käytetyn) akun, jolla kone lähti käyntiin mutta sama peli jatkui, auto kävi kunnes akku tyhjä.(pidin kaikkia valoja päällä testauksen aikana) Kokeilin asuntopuolen sähköja ja panin pääkytkimestä(keinuvipu) virrat päälle. Nyt ne ei katkea samasta nupista ollenkaan pois. Hupiakun merkkivalo näyttää täyttä latausta. Sitten huomasin, että auton latauksen merkkivalo ei pala ollenkaan, ei siis käynnistysvaiheessakaan.
Onko näin, että joku herätysvirta kulkee sen lampun kautta ja se on palanut. Tutkailin, että otan mittaritaulun pois mutta se tyrehtyi kahden ruuvin irrokseen kun ei tiedä miten se lähtee irti, ilman, että rikkoo sen. Se jotenkin on alaosasta kiinni mutta miten????
Kytkin moottorin ja rungon apukaapelilla toisiinsa siltä varalta, että jos maajohto on hapettunut liittimistä mutta ei ollut vaikutusta.
Onko samaa vaivaa ollut muilla?
Epäilen, että laturin säädin olisi rikki tai hiilet kuluneet. Siinä on käsittääkseni Magneti Marelli laturi ja liekö ne kertakäyttövehkeitä siinä mielessä, että onko niissä vaihdettavia osia. Kävisikö tuohon sitten Bochilainen laturi ja onko siinä kaikki vermeet mitä pitää olla matka-autoa ajatellen?
Olisiko hyviä vinkkejä , joiden perusteella osaisi paikallistaa vian, vai pitääkö viedä ensi viikolla "lääkärille" kampe.
Markku Hämäläinen
20.10.2018 19:20
Herätevirta kulkee sen merkkivalon läpi.
Laturista voi olla myös D+ liitin hapettunut/irronnut.
Matti Janhonen
20.10.2018 21:02
Ensin kannattaa sekata Markun ohjeen mukaan laturin päästä onko johtoliitokset kunnossa.
Jos laturi menee vaihtoon niin mm. Motonetista saa 120 A vaihtolaturin 2,8 JTD koneeseen hintaan 179 euroa.
Toki säätimenkin voi vaihtaa jos se on mennyt (34 e-40 e) mutta ensin pitää tarkistaa missä kunnossa on laturin laakerit.
Seppo Klemetti
20.10.2018 21:10
Mennä lipsahti tämä minun viesti väärälle osastolle. Mutta miten mittarin taulun saanee irti ja siellä millainen polttimo mikä pitää vaihtaa. Vai onko herätejohdon syytä joka tulee laturilta, että latauksen merkkivalossa ei ole elämää eli ei pala ollenkaan.
Timo Haapanen
20.10.2018 21:38
Jätä se mittari rauhaan, vika ei ole siellä.@ timppa
Markku Hämäläinen
20.10.2018 23:23
Mikäli tuo D+ liitos on kunnossa laturia voi testata (mikäli siihen pääsee käsiksi) pakallaan testilampulla.
Akun +navan ja laturin D+ liittimien välillä pitäsi testilappu palaa.
On hyvin todennäköistä laturivika.
Hiilet ovat saattaneet jumittua, mutta se ei liity merkkivalon palamattomuuteen.
Ongelma on saattanut tulla ajossa, mutta konkretisoitui vasta myöhemmin.
Mika Joona
21.10.2018 08:39
Hei
Aikanaan kun mulla alkoi Volvosta akun lataus reistailla niin huomasin, että latausvalo ei syttynyt joka kerta kun virran käänsi päälle. Kysyin tätä sitten autosähköasentajalta kun laturia uusin. Hänen vastauksensa oli, että latausvalo maadoittuu toisen hiilen kautta, jolloin jos kontakti hiilen ja kollektorin välillä on huono, latausvalo ei pala ollenkaan. Tämä oli 90-luvun alun Volvon teknologiaa, 2000-luvun teknologiassa tuli Mersussa näytölle alijännite hälytys, jossa viankorjauksena uusittiin laturi. Akku oli uusittu vähän aikaisemmin kun pakkaset alkoivat.
Vaihtolaturi tullenee kokonaisedullisimmaksi ratkaisuksi jos joutuu käyttämään korjaamoa vaihtotyössä.
Näin ainakin vertailin tuolloin.
Mika
Markku Hämäläinen
21.10.2018 11:22
Kirjoitin edellä väärin, kyllä se latauksen merkkivalo saa maadoituksen juurikin hiilien kautta roottorin läpi.
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm
Markku Hämäläinen
29.10.2018 21:52
Löytyikö se lataus?
Jos löytyi, niin missä oli vika?
Seppo Suomi
03.11.2018 16:08
Täällähän taitaa olla tapana että jos saa apuja niin poistutaan takavasemmalle. Itse kuuluttelin kanssa yhtä kyselijää miten kävi kun itsellä samat oireet autossa.
Kumma kun kiitokseksi avusta ei voida kertoa auttoiko neuvot. Voisi olla avuksi myös seuraavalle.