CHRYSLER VETOAUTONA ?

OJALA JARI 11.02.2007 12:04

Mietinnässä on ollut vetoauton vaihto. Yhdistelmänä olisi chrysler grad voager (3.3) ja solifer artic 552L. Olisiko kenelläkään käyttökokemuksia tämän kaltaisesta yhdistelmästä ? Paljonko bensan kulutus nousee normaaliajoon verrattuna? Kuinka kevyesti / vaikesti tuon kokoinen automaattivaihteinen auto vaunua vetää ?

HYTTILÄ ESKO O 11.02.2007 14:22

Kysy Kari Rautiaiselta. tai etsi hausta ,siellä pitäisi olla keskustelua aiheesta.

RAUTIAINEN KARI 11.02.2007 18:06

Joo, anna mennä vaan. Hyvä veturi. Gasoliinin kulutus on ihan jalasta kiinni, se voi olla mitä vaan välillä 15 - 50 litraa. Mulla oli paras 100km väli tallinnasta haapsaluun kovaan vastatuuleen ja n- 50 ohitusta, sellanen päälle 40 litraa. Mutta siis jos pikkasen järkee mukana niin alta kakskymppiä. Sehän vie ilman vaunuakin sen 12 - 14.

Hyrsleri hyvä !

RAUTIAINEN KARI 11.02.2007 18:07

Viisviiskakkonen aika köykänen. Hyvin ottaa kyytiä.

OJALA JARI 11.02.2007 21:16

Kiitokset vastauksista ! Lueskelin muitakin keskusteluja aiheesta ja tälläinen aloitteleva vaunuilija voi aika luottavaisin mielin valjastaa chryslerin vaunun eteen. Hyvää talven jatkoa !

RAUTIAINEN KARI 11.02.2007 22:06

Kurkkaappa tonne MIJOn sivuille, siellä oli aiheesta keskustelua. http://karavaanari.info/SMF/

LINDEMAN HENRY 16.02.2007 09:13

En näe mitään estettä pistää solkku syslerin perään. Meillä on veturina nelos-koneinen 2,4 automaatti voja (pätkä) ja perässä on seurannut 1500kg:n "telivaunu". Myönnettävä on, että viimekesän Kroatian matkalla olisi saanut olla enemmänkin voimaa ja vääntöä, joissain paikoissa. Hyvin kuitenkin selvittiin. Kulutus oli reippaasta (90-100km/h) matkavauhdista ja ilmastoinnista riippumatta 17-20L/100km. Reissupainoa nelihenkisen perheen yhdistelmällä oli autossa ja vaunussa riittävästi. Sinänsä Voyager on hyvä veturi suht ison kokonsa vuoksi. Auto vie vaunua, eikä päinvastoin. Välttämättä et tarvitse edes lisäpeilejä, mutta peruuteltaessa ja suoralla tiellä ne olisi ihan paikallaan, jotta näkisi paremmin takaa tulevan liikenteen. Talvella etuvetoinen Voyager ei veturina ole paras mahdollinen.

RAUTIAINEN KARI 16.02.2007 16:42

Mulla oli eka vojakeri sillä vanhalla 2,4 litrasella. Kyllä kasselin mäissä mentiin kolmeekymppiä rekkojen kanssa kimpassa oikeeta kaistaa. Mutta tää 3,3 litranenhan jaksaa kyllä. Mulla oli paras pätkä tasan 100 kilsaa ja 41 litraa. (Kahjona vauhtia 110 - 120 ja kamala vastatuuli, siihen vielä ne kiihdyttelyt kun muutama kymmenen ohitusta.)

HAAPAKOSKI OSSI 16.02.2007 20:48

Velipojalla on tollasen 3.3 Grand automaatin perässä Solkku 630 ja hyvin kuulemma kulkee, kulutus 18-20 luokkaa sataselle - tuo 552L pitäisi mennä paljon vähemmällä. Meillä viimeisin vuokravaunu oli tuollainen 552L Soliferi, Vectra veti sitä noin 2-litraa vähemmällä kuin omaa 1300 kiloista yksiakselista. Ossi

LINDEMAN HENRY 17.02.2007 21:52

Kasselin mäkiä en tällä veturilla ole ajanut, mutta Itävallan ja Slovenian rajoilla on myös piiitkiä nousuja. Vauhti pyrittiin pitämään vähintään viidessäkympissä, vaikka korvaa ja selkärankaa välillä vihloikin. Kulutus pysyi kuitenkin siellä 20L/100km tuntumassa. Tuollainen +40 litraa satasella kuulostaa älyttömälle, vaikka olosuhteet olisi millaiset hyvänsä. Liekö vaunun käsijarru laahannut??? Kieltämättä välillä haaveilin tuosta 3,3:n väännöstä siellä vuoristossa,mutta kyllä pikkukoneellakin pärjää. Vaunu on kuitenkin aika harvoin perässä, vaikka autolla ajetaan päivittäin. Normaali kulutus taajamassa on n.10-11L/100km ja ajotyyli on ennakoiva, ei repivä.

RAUTIAINEN KARI 18.02.2007 10:35

Se mun kulutus oli sitä että Tallinan lautalta lähettiin kaverin kanssa peräkkäin Haapsaluun. Se on se tasan 100km. Helvetillinen vastatuuli ja vauhtia 110 - 120 kmh. Jokunen kymmenen ohitusta eli kamalaa repimistä. Tallinassa otin tankin täyteen ja Haapsalussa sinne meni se reilu 40 litraa.

Vojakerin siis saa syömään ihan mitä vaan kun rupee hölmöilemään. Ja tietty osuus silläkin etten itse maksa polttoaineita.

Kannattaa muistaa että vaunu, joka on virtaviivainen kuin tiiliskivi, aiheuttaa ilmanvastuksen nopeuden mukaan. Ei maanopeuden vaan ilmanopeuden.

RAUTIAINEN KARI 18.02.2007 10:53

Niin hei, oleta että ajat 120km/h menemään ja vastatuulta esim 20m/s.

Tuo 20m on yhtä kuin 72km/h eli vaunu suhteessa ympäröivään ilmaan edustaa nopeutta 192km/h, ja ilmanvastus on sen mukainen. Ei näitä liitereitä ole ihan tohon suunniteltu.

LINDEMAN HENRY 18.02.2007 11:52

Joo...en ala väittelemään autosi kulutusta. Paljon sitä bensaa on vaan palanut. Haapsaluun kun on hyvää, varsin tasaista maantietä heti kun pääsee Tallinnasta ulos. Olen vetänyt tota meidän tiiliskiveä diesel Patrollilla (kul.14-17L), 260:llä bensa mersulla (manuaali, kul.14-16L) ja autom. vojalla kerrotuin kulutuksin. Mielestäni lulutuksella on merkitystä silloin, jos vaunua vetää oikeasti paljon. Patrollin perässä vaunu keikkui yhdellä reissulla n.9500km Saksa-Ranska-Espanaja-Portugali ja sama takaisin. Matkalla mentiin Kasselin ja Pyreneitten yli. Kone oli 3,3 turboton ja painoa yhdistelmällä paljon! Sattuneista syistä vaunu perässsä ajoin aina "kaasu pohjassa", mutta ei kulutus älyttömiin noussut silläkään. Kaikenkaikkiaan Chrysler on mainio veturi ja ajopeli arki-ajoon, sitähän alunperin tiedusteltiin!

RAUTIAINEN KARI 18.02.2007 12:39

Näin on. Halusin vaan osoittaa että kun hölmöilemään aletaan niin sillä saa menemään ihan mitä vaan. Kyllä mullakin normaali kulutus on siinä 16 - 18 litraa. Ja vaimolla 14.

Mulla kun aikoinaan se pikkukonevojakeri, sitä ei saanut mitenkään yli 15 litraa, se vaan lakkas kulkemasta...

KUJANPÄÄ MARKKU J 19.02.2007 16:29

Mä testasin sillo paljonko vehkees kulkee. Sit mua alko hävettään kun sä saamari ohittelit mun perässä niitä kotteroita.

RAUTIAINEN KARI 19.02.2007 16:34

Ja hyvinhän se kulki. Ja olihan meillä ihan kliffa reissu. www.kolumbus.fi/netjengi tai vaikka http://www.caravan-lehti.fi/mp/db/webmagazine_articles/x/IMG/21936/attachment/070%5f072%5fvironretki%5fC305.pdf

HAUTALA KIMMO 09.03.2007 22:31

Itselläni on ollut tuollainen 3.3 Grant. Kulutus ei ollut mikään hurja.

Jenkkien kanssa kannattaa pitäytyä tiedossa, ei kannata luottaa oletukseen. Kannattaa esim tarkistaa perävaunun suurin sallittu kokonaismassa. Saatat kokea yllätyksen. Jos valmistaja on rajannut massan olemattomaksi, on siihen yleensä hyvä syy.

RAUTIAINEN KARI 10.03.2007 14:06

Ei välttämättä. Ameriikassahan ei pikkurimpuloilla traileria vedetä. Siksi painot ei ole tärkeitä. TranSportissakin joissain vuosimalleissa 600 jarruilla tai ilman, ja ihan muuttumaton auto seuraavana vuonna 1600kg.

Ei se ameriikan veijari vojakerilla mitään isompaa vetele kuiteskaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.