chrysler grand voyager veturi
JOKELA KIMMO
04.01.2008 11:31
Moi. pitäis laittaa tilavampi auto veturiksi.. olen miettinyt grand voyager 2,8 crdi vm 04 tai uudempi turbodieseliä ja automaattilaatikolla tietty. onko kellään kokemusta ko autosta veturina miten kestää jaksaa jne?? tarkoitus ois kiskaista hobbyn 720 ukfea??
RAUTIAINEN KARI
04.01.2008 20:19
Ei Grand eikä D.
Mutta muuten mormoonibussi hyvä. Mulla on lyhyt vojakeri ja siinä se 3,3 litranen pensakone. Ei mitään ongelmia ole ollu vedossa. Voisin kuvitella että toi D parempikin vetohommiin, ainakin vääntö parempi. Tää on jo neljäs mormoonibussi mulla ja kokemukset hyviä, paitsi se eka jossa oli 2,4 litranen pensakone, se on nuhapumppu eikä moottori.
Ihan vaan mainitakseni muillekin autoilijoille, se 2 litraa on lidlin limpsapullo, moottorit on isompia :-)
(joo tiedän, nyt tuli turpiin)
HALMEENMÄKI JUHANI
05.01.2008 17:09
Kirjoitin aikoinaan Jeepistä, jossa saman moottoriperheen diesel:
Myös kulku on puhdikasta jopa taakalla kiitos nykyaikaisen tekniikan jolla saadaan pieni kulutus yhdistettyä sitkeän vetoon. Ensivaikutelma moottorista hämää: jo käynnistettäessä kuuluva dieselin ääni ei ajossa juurikaan voimistu vaan taitaakin olla tehokeino jolla muistutetaan muuten helposti unohtuvasta maasturin luonteesta. Ajossa moottori on mitä mainioin, jatkeenaan erinomaisesti toimiva kytkin sekä vaihteisto. Vetoa löytyy jo tyhjäkäynniltä, ja jouheasti toimiva voimansiirto mahdollistaa pehmeän paikoituksen vaununkin kanssa. Etenkin kytkinpolkimen toiminta on esimerkillistä: sekä tunnokkuus että pehmeys on onnistuttu yhdistämään. Itse sydän on 16-venttiilinen, 105 kilowattinen ja 343Nm-vääntöinen 2,5-litrainen nelonen ja dieseltekniikka Common Rail eli yhteispainesuoraruisku turboahtimella. Automaattivaihteiston (5-portainen) yhteydessä tilavuus on 2,8 litraa ja teho 110kW vääntö 360Nm. Mistään nykydieseleille usein tyypillisestä hengettömyydestä pienillä kierroksilla ei voida puhua Jeepin yhteydessä, ja sama veto jatkuu tasaisena läpi koko kierrosalueen. Näin laiskakin vaihtaja saa nauttia mukavuudesta kun joka paikkaan ei tarvitse erikseen kepittää, ja vaunun vedossahan tuota laajaa vääntöä arvostaa vielä enemmän.
Noin 1200kg vaunu tuli perässä niin kevyesti, ettei 1500 kiloakaan tuottane vielä suurempia vaikeuksia. Kulutukseksi sekalaisessa maantiepainotteisessa koeajossa muodostui reilu 8 litraa satasella.
Ja tuon Cherokeen omamassa oli 1992kg eli siitä sitten suhteuttamaan Voijakkerin ja vaunun massaan.
SALMINEN KIMMO
05.01.2008 18:22
Eikös voyagerin vetokyky ole 1600kg,ja hobbyn kokonaispaino 2000kg?
SAARNIO MAURI
06.01.2008 20:14
Ei se 2-litrainenkaan ihan pelkkä limsapullo ole, jos on puhallin kyljessä.
SAATSI KEIJO
12.01.2008 21:40
Morjesta, mulla oli taannoin lyhyt voikku automaattibensakuutosella, vaihdoin pois kun vei menovettä melkein tuplaten "normaaliautoon" nähden. Ei vaunuiltu vielä silloin joten vetokokemusta ei sillä kertynyt mutta taitaa vaunun kanssa olla melko kallista veto leiristä toiseen. Voikussa on myös muuten aika kovat käyttökulut, painava auto syö eturenkaita tosi nopeasti ja huoltoväli on lyhyt moneen verrattuna.
Voikku on kyllä hieno peli kaikin puolin, tilaa ja mukavuutta, en moiti mitään paitsi kulupuolta...dieselautomaattivoikku kyllä houkuttelisi minuakin mutta niissä pyynnöt on sikamaisia paljon ajetuissakin koska tarjontaa on vähän.
Itsekin painiskelen tila-auto vetoautona kysymyksen äärellä, tosin ei akuuttina mutta parin vuoden päästä vaihtuu työnantajan tarjoama nykyinen joten seuraan tilannetta tiiviisti. Meillä on kaksi lasta ja pari isompaa haukkuvaa nelijalkaista ystävää ja farmarit järjestään liian pieniä kunnolliselle kahden koiran häkille...