Burstner
Sauli Heikka
18.06.2017 12:33
Ostin matkailuauton Burstner 532 active. Se on tuotu joskue saksasta, joten ei ole käyttöopasta. Tietääkö joku mitä on ne hanat ustuinten alla. Ei nyt ole kuvaa, mutta oire on seuraava.
Kun täytän käyttövesisäiliön, kaikki ok. Mutta kun avaan vesihanaa vaikka keittiöstä, alkaa pumppu kyllä pyörimään, mutta vesi tulee auton alla olevasta letkun päästä ulos. Asunto osan penkin alla on omituinen mötikkä jossa keltainen nappi jonka vieressä on jotain tekstiä up ... down... muutaman kymmenen sentin päässä on sit sellainen vipu jossa 3 asentoa ... Tuohon mötikkään menee ehkä sähköjohtoja. Ite oletan että ne on jotain putkiston tyhjennysjuttuja ennen talvea. Mutta olis mukava tietää tarkemmin ennenkuin särjen jotain...
Rauno Helle
19.06.2017 18:32
Mötikkä lienee laite minkä tarkoituksena on laueta ja päästää vesi pois lämppäristä, kun tulee pakkanen.
Paina sitä keltaista nappulaa ja laita vipu vaakasuoraa asenton. Toivottavasti auttaa.
Matti Janhonen
20.06.2017 07:07
Autoissa on vaihtelevasti noita tyhjennyshanoja.
Vesisäiliöllä on tietenkin omansa ja letkuissa voi olla pari tyhjennyshanaa.
Autossa on ilmeisesti Truman ilmalämmitys jolloin lämmitimessä on integroituna lämminvesiboileri.
Boilerilla on oma termostattiohjattu hana (pakkasvahti) joka on autonominen eli laukeaa varotoimena kun lämpötila laskee + 4 asteeseen jolloin boileri tyhjenee eikä vaurioidu pakkasessa.
Venttiili sulkeutuu vain nostamalla punapäistä nappia yläspäin (kuuluu pieni napsaus) ) ja venttiili pysyy suljettuna vain jos lämpötila on + 8 astetta.
Venttiili sijaitsee yleensä lämmittimen välittömässä läheisyydessä ja sulkunapin pää on punainen.
Hanan voi avata myös itse painamalla nappia jos on tarve tyhjentää boileri.
Pakkasvahti voidaan asentaa myös vesitankille, mutta se on aika harvinaista.
Timo Haapanen
20.06.2017 17:15
Ota kuva niin saadaan heti selville mitä siellä on. Aika montaa mallia on tyhjennyshanaa ja pakkashanaa.
Siellä on aina kaksi hanaa, tyhjennys ja pakkashana. Millaisia, ja miten kaytetään on vaikeaa tietää.
Se punapäinen ei toimi itsenäisesti vaan kuluttaa kiinni ollesaan virtaa. Nappula jää yläasentoon pakkasellakin jos lämmitin on päällä.
Jos siellä on itsenäisesti toimiva, jossa yleensä on siniset napit, ei sitä kylmällä saa lainkaan jäämään kiinni.
@timppa
Sauli Heikka
22.06.2017 14:16
Tässä olis kuva. Tuon oik puoleisen olen päätellyt boilerin hätäjutuksi. Tuo vas näkyvä keltainen "hana" voidaan oikeastaan laittaa 3 asentoon, pystyyn tai jommallekummalle puolen kallelleen. Putkien väristä päättelen että se liittyy jotenkin lämpimään veteen. En ole vielä saanu vesiä vaunuun, joten jos joku tietää, niin olis mukava tietää eikä kokeilla. Sauli
Timo Haapanen
22.06.2017 15:45
Keltaisesta tyhjennetään lämppärissä oleva vesi. Asentoja en muista, mutta vaaka-asennot ovat samalla toiminnolla molemmin puolin, vaa'assa taitaa olla kiinni. Hanat on syytä olla auki kun tyhjentää.
Punaisella nupilla varustettu laite on pakkasuoja. Ellei lämppäri ole päällä, nuppi napsahtaa alas jo + 4° hujakoilla.
Kiinni ollessaan se vie sähköä hupiakusta koko ajan, tosin hyvin vähän, joitain milliampeereita muistaakseni.
Jos autossa on kylmä, nuppi ei jää yläasentoon ennen lämppärin käynnistystä.
Se on pikkuisen hankala kun keväällä ja syksyllä tahtoo vedet karata vaikka todellista pelkoa pakkasesta ei ole. Itse lukitsin nupin yläasentoon asettamalla nupin kaulaan sopivan kokoisen pihdin, sellaisen mikä on käynnystyskaapeleissa mutta hennomman.
@timppa
Vesiä laittaessa kannattaa avata vain kuumavesihana niin boileri täyttyy eikä hanoista tule pärskeitä juuri ollenkaan. Lopuksi sitten päästää jonkun verran kylmältä puoleltakin niin lähtee sieltäkin ilmat.
muokattu: 22.6.2017 15:49
Sauli Heikka
23.06.2017 10:57
Kiitän!
Tarjoan jotain jos tavataan. Lähen ens viikolla kohti kalajokea. Täällä lapisha jäätyy...
Sauli