Asuntovaunu kahdelle

Jukka Laitiola 15.02.2023 19:11

Varmaan varsin vanha aihe, mutta en oikein löytänyt sitä.
Eli asuntoauto vaihtuu vaunuun.
Kertokaa viisaammat mikä ja miksi.
Haemme kahdelle reilun kokoista min. 2,5m leveää vaunua, jossa on vesikeskuslämmitys ja hyvä suihku. Mielellään parisänky. Pääkäyttötarkoitus on kolme vuodenaikaa, mutta myös ajoittain talvella. Kabe on vissiin paras talvivaunu?
Budjetti n. 35t€.
Ja vielä… vetoauto kykenee 2700kg hinaamiseen.
Kiitos jo etukäteen hyvistä vastauksista.

Seppo Lokasaari 15.02.2023 21:56

Saatte varmaan paljon hyviä neuvoja monista asioista ja näkemyksiä, mutta jos olisimme nyt vaunua hankkimassa, niin alla Nettikaravaanissa oleva olisi hyvä vaihtoehto ja tarkenee läpi vuoden.
Solifer Artic
520 TBR
ID 1600987.Matkailuvaunu

Kabella ja Polarilla myös hyviä läpivuoden vaunuja.

Toivo Koistinen 16.02.2023 06:53

https://www.nettikaravaani.com/solifer/artic/1600987 Tuota tarkottanet, Kyllä solifer on ollut hyvä vaunu. Aikanaan tosin vanhemmassa mallissa asustelin työmaalla 10 kuukautta, ja siinä tarkeni.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 16.02.2023 13:20

Kertokaapa nyt asiantuntijat, mikä tekee Soliferista, Kabesta tai Polarista muita lämpimämmän ja paremman vaunun?

Onko niissä parempi lämmöneristys (paksumpi, laadukkaampi), paremmat tiivisteet tms., vai riittääkö mainosmiesten lausuma "Pohjolan oloihin rakennettu".

Onko asiaa oikein tutkittu, Tekniikan maailma tai muu luotettava julkaisu, Pro Mobil esim. Saisiko mahdollisen linkin tällaisesta tutkimuksesta?

Ainakin tuo linkin Solifer vaikuttaa mun esteettiseen silmääni aika karulta ja kököltä!

Ville Säynäjäkangas 16.02.2023 14:15

Meillä on Fendtin vaunu, siis kolmen vuodenajan parhaimmistoa, mutta esimerkiksi Kabeen verrattuna ero on kuin yöllä ja päivällä.

Eristys styrox vs. finnfoam ero on merkittävä.
Ikkunoiden koko ja määrä.
Nestekiertoinen lattialämmitys vs. ilmalämmitys.
Esimerkiksi pyöräkotelon ja sisätilan välissä on meillä Fendtissä vain eristämätön 4mm paksu sisälokasuoja. Kabessa joka kohta eristetty.
Ja niin edelleen….

Erot on todella merkittävät ominaisuuksissa ja hinnoissa. Jos kolmen vuodenajan vaunu riittää (tilapäisesti ollaan palelematta yövytty Fendtillä -25˚c pakkasessa) niin ei kannata maksaa tuplahintaa Kabesta. Mutta onhan Kabe kiistatta laadukkaampi ja silloin kun arvostaa tasaista lämpötilaa pakkasessa, niin onhan se hyvä.
Raimo Levälampi 16.02.2023 18:20

Meillä ollut vesikiertoisella lattialämmityksellä nyt kolmas ja paras vaihtoehto lämmitykselle. Fentin topas 620, Cabby 67 ja nyt tuommonen Kaben kuusmetrinen ja ollaan tosiaan oltu erittäin tyytyväisiä, sähkölattialämmityksellä olevia en suosittele kun kesä käyttöön. Niitäkin on ollut.

Simo Saastamoinen 18.02.2023 21:38

Hobby 650 Uff Prestige, siinä täyttynee vaaditut ominaisuudet.

Toivo Koistinen 19.02.2023 07:07

https://www.nettikaravaani.com/kabe/smaragd/1591635 Miksi ne sanoo, etei kabesta näe ulos. Kyllä minun naama mahtuisi kahtomaan olohuoneen sohvaryhmältä.
Tp


Vaimoväki arvostanee isoja kaappeja
muokattu: 19.2.2023 07:09
Ville Säynäjäkangas 19.02.2023 10:38

Isot ikkunat -niin asunnossa kuin matkailukulkineessa- näyttävät hyviltä kuvissa ja näyttelyissä, mutta tosielämässä niistä on enemmän harmia kuin hyötyä.
Kabessa on järkevän kokoiset ikkunat, joista näkee ihan varmasti ulos ainakin tarpeeksi.
Pieni hämyisyys on myös kodikkaampaa, kuin tunnelma akvaariossa.

Toivo Koistinen 19.02.2023 10:51

Nimenomaan, kuten meillä, ettei makuupuolella ainuttakaan ikkunaa, niin sinne ei paahda aurinko, ei pakaknen kurki, eikä kukaan muukaan kurki ohikulkiissa leirillä, että pitäisi verhoja laittaa eteen. Lämpö tasaista.
Huvittaa nykyvehkeet, missä katossakin edessä julma ikkuna, että saa myyjien puheissa tähtiä ihailla, ja tuo sisätiloihin avaruutta.
Meillä on se lain vaatiman korkeuden takia parimetriä pitkä, ja vajaa metrin leveä kattoikkuna, onneksi himmenetty, niin eipä tuo ole asuma tiloja isontannu
Uskon rakenteen olevan tukevampaa kun ei ole puolen seinän kokosia akkunoita. Kallis vaunu, mutta hyvä.
Tp

Heikki Strömmer 19.02.2023 19:59

Minäkin juuri vaihdoin asuntovaununi asuntovaunuun kahdelle. Eli -92 mallisen Cabbyni uuteen NN Poksiin. Noo ei se Poksi varmaankaan ole yhtä laadukas, mut on kuitenkin 31 vuotta tuoreempi. Ei kuljeta enää kuin kesäisin, jos kuljetaan ollenkaan.

Toivo Koistinen 20.02.2023 06:45

Joko olet poksissa yöpynny, ja sitä hinaillut. Miltä vaikuttaa poksi. Itellä joskus samat mietteet, kun reissut vaan vähenee, niin poksihan joutaisi tuonne seisomaan.
Möisi latoseisojan pois
Tp

Jukka Laitiola 24.02.2023 14:06

Millaisia Hymer:n vaunut ovat?

Juhani Vehnilä 24.02.2023 16:48

Meillä meni vaihtoon 13 vuotta palvellut Hymer Eriba Nova, siinä oli yksi vika eli kaasupullonkotelon kansi irtosi, koska siinä oli liian tiukka aukipitopumppu. Pumppu tehosti luukun värinää ajon aikana ja luukku oli kiinnitetty muutamalla pienellä ruuvilla alumiinilistaan.
Myyjä ja kuluttajariitalautakunta väitti saranan rikkoontumisen olevan normaalia kulumista, sarana on edelleen ehjä kun liimasimme luukun paikoilleen saranan uraan sikaflexilla, nyt kestää.
Kosteutta löytyi maahantuojan asentaman luukun alareunasta, siinä oli säästetty kitissä. Vaunua vedettiin yhtä korona kesää lukuunottamatta n. 4-7000 km joka kesä koti ja ulkomailla.

Nyt kahden hengen vaununa on Fendl 495 kaikilla herkuilla mm. Ilmastoinnilla, joka lienee ilmaston muutoksessa välttämätön.


Henry Lindeman 24.02.2023 18:26

Auto vaihtunut vaunuun. Meillä tosin ennen parin vuoden auto kokeilua vaunuiltiin n.25 vuotta. Vaunut on ollut ainoastaa Suomessa tai Ruotsissa valmistettuja, viimeiset 3 Ruotsin Lapissa, Doroteassa. Tämä nykyinen, Polar 620 TR LB on 252cm leveä (ei ole leveämpiä), takaosassa vaunun levyinen wc/suihkutila, mutta erillisvuoteet (LB). Vastaava parivuode-versio on DB ja saarevuode-versio TDS. Keskellä on vaatekomerot 2kpl, keittiö, iso jk/ok, tv-taso+laatikosto+naulakko ja edessä tilava u-sohvaryhmä. Hyvä talvivaunu on kodikkaan lämmin talvella energiatehokkaasti. Tämän asian kyseenalaistaa yleensä vain he, joilla ei ole omakohtaisia käyttökokemuksia näihin oloihin suunnitelluista vaunuista. Pelkkä "skandinavian" teippaus tai alde ei tee vielä talvivaunua. Aiheesta vois jauhaa vaikka kuinka pitkään, mutta ei kiitos. Harmi, että vain Kabea tuodaan tällä hetkellä Suomeen. Solifer ja Cabby on kuopattu. Tsemppiä Jukalle sopivan vaunun etsintään!

Jukka Laitiola 11.03.2023 15:26

No päätös tuli tehtyä.
Uhka vai mahdollisuus, en tiedä. LMC Maestro 675 D

Toivo Koistinen 11.03.2023 15:57

Hyvä vaunu se. Olin aikanaan 90 luvulla kortteeria työnantajan LMC vaunussa työhommissa ollessa, ja hyväpeli, ja hyvin kuluki työnantajan autolla kun sitä siirtelin.
Eikun mukavia reissuja teille, ja pitäkää hyvää elämää.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 11.03.2023 17:03

Mielenkiintoista, aloittaja päätyi vaunuun, mitä kenellekään ei tullut pieneen mieleenkään ehdottaa!

Juuri oikea ratkaisu, omat tarpeet ja mieltymykset ovat ne ykkösasiat, eivät kauppiaiden hämäävät myyntipuheet!

Onnellisia matkoja!

Jukka Laitiola 11.03.2023 17:21

En nyt ihan aloittelijana itseäni pidä, kun aikaisemminkin on ollut vaunu ja m-auton myin pari viikkoa sitten pois.

Kiitos kaikista kommenteista. Ja kesän odotusta.

Veli-Pekka Merikallio 12.03.2023 16:52

Luepa tarkemmin, minä en ainakaan kirjoittanut aloittelijasta, vaan viestiketjun aloittajasta!

Toivo Koistinen 18.03.2023 11:56

Latautuuko asuntovaunun akku ajon aikana, vai pitääkö sitävarten vetää kaapeli erikseen.
Tp

Ville Säynäjäkangas 18.03.2023 12:48

Täydellisessä maailmassa vaunun akku latautuu, kun laittaa 13 napaisen töpselin vaan paikoilleen.

Mutta otetaan esimerkki. Mersu + Fendt yhdistelmässämme ei vaunun akku latautunut. Siispä syytä selvittämään. Auton pistorasiaan ei tullut johtoa latausvirran pinniin. Vetokoukun sähkösarjaan piti asentaa lisävarusteena matkailuvaunu-lisäpalikka, jolloin alkoi auton puolesta homma toimia.

Mutta vaunun akku ei edelleenkään latautunut, joten selvitys jatkui vaunun puolelta. Kytkentäkaavioita lueskeltuani ja johdotuksia perkatessani huomasin, ettei ajon aikaista latausjohtoa ollut ollenkaan olemassa. Lisäsin johdon ja jopa alkoi akku latautua ihan vain 13 napaisen pistokkeen kytkennällä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.