Asuntoauton talvilämmitys
Edvin Kallio
26.08.2021 19:21
Tervehdys. Täällä aloitteleva caravaanari kyselee ja pohtii. Hankittiin asumtoauto joka talvehtii ulkoisalla pihassa. Tarkoituksena tehdä satunnaisesti myös talvireissuja kyseisellä autolla.
Lämmitysmuotona Truma Combi 6 E. Kyselin myyjältä että miten talvi kannattaa hoitaa niin sanoi et jos lompakko kestää niin aitoon sisälle lämmitys päälle (n.10-12 astetta kuulemma riittää). Paneelista voi valita 1kw tai 2kw lämmitystehon. Kysymys kuuluukin että jaksako tuo 1kw teho pitää sitä hyvin lämpimänä? Entä miten näin ummikkoja lasketaan se sähkökulutus eli lähinnä kui kalliiksi tuo talvilämmitys tulee. Onko kaava ihan niin et 1kw x 24h x 30vrk niin saa selville sen kuukautisen kwh kulutuksen?
Toivo Koistinen
26.08.2021 20:15
Taita olla nin, että tuohon ei oikeaa vastausta ole. kaiki riippuu kaikesta.
Ensinnäi, mikä on auton arvo, nimenomaan omasta mielestä. siihen suhteutettuna miten haluaa sen kanssa.
Se on niinkun kesämökki. antaako olla kylmillän talvella, vai pitääkö peruslämmön
Mielestäni kannatta pitää lämmöt päällä, ja kokeilemalla mikä on hyvä, koska ulkoilman lämpötilakin asiaa ratkasee.
Sikälikkin, kun teette retkiä talvella, niin onhan se valmiina aina lähtöön.
Tp
Markku Hämäläinen
26.08.2021 21:07
Tuossa pihalla auto on seissyt ilman mitään lämmitystä 15 vuotta ilman ongelmia.
Edellinen oli 17 vuotta ja sen ongelmat tuli ulkoa ja alhaalta päin, ei sisältä.
Eli edellisen auton kosteusvauriot tuli takarenkaista roiskuneesta vesisuihkusta. Johtuen huonoista roiskeläpistä.
muokattu: 26.8.2021 21:11
Edvin Kallio
26.08.2021 21:33
Kiitos vastauksista.
Osaatteko vielä vastata et meneekö se sähkönkulutus niinkuin aloitusviestiin laitoin?
Eli jos käyttää lämmitintä 1kw teholla niin se olis 1kw x 24h x 30vrk = 720kw kuussa läämmirykseen?
Markku Hämäläinen
26.08.2021 22:39
Edvin KallioKiitos vastauksista.
Osaatteko vielä vastata et meneekö se sähkönkulutus niinkuin aloitusviestiin laitoin?
Eli jos käyttää lämmitintä 1kw teholla niin se olis 1kw x 24h x 30vrk = 720kw kuussa läämmirykseen?
Noinhan se menee, jos on niin kylmää, ettei termostaatti katko lämmitystä.
Jos on lauhat kelit jolloin lämmitin ei lämmitä koko ajan, niin kulutus on pienempi.
Markku Hämäläinen
27.08.2021 11:11
Vielä tuosta lämmityksestä.
En ole kuullut yhdenkään auton tai vaunun kärsineen sisälle kondensoituneesta vedestä.
Kaikki vauriot, joita on näkynyt, ovat tulleet ulkokuoren vuodosta tai pyörien vesisuihkuista.
Kun aikoinaan matkailimme paljon talvella, oli auton seinät aina kosteat, kun aloitti lämmityksen mutta kuivuivat lämmitettäessä.
Talviseisonnassa on tärkeämpää huolehtia ilmanvaihdosta, eli pitää kattoluukkujen ympärys puhtaana.
Jos autossa pidetään sisällä jatkuvasti 10 – 12 astetta jäätyvät kattoluukkujen ympärykset sulavasta lumesta.
Pakkasessa ei myöskään synny hometta, joka on riski huonosti tuuletetussa ja lämmitetyssä autossa.
Myös vuotovahinkoriski on suurempi, jos lumi sulaa katolla, sen sijaan, että se olisi kuivaa pakkaslunta.
Jos autoa haluaa lämmittää tuuletuksen tehostamiseksi riittää asteen – parin ulkoilmaa lämpimämpänä olo, siihen riittää 60 – 100 W lamppu.
Jotkut vannovat kuivauspallojen nimeen, minä en usko niihin koska ilman pitää vaihtua ja ne eivät pysty kuivaamaan koko maailman ilmaa.
Toivo Koistinen
27.08.2021 13:28
Tuuletus on tärkeä niin talosa, kun asuntoautossa. katolta lumi pois, koska se tulkkii luukut, ja voi jopa paksuna kinoksena vaurioittaa sekä taloa, että autoa.
Samoin alta liumet pois, että tuulettuu. Talvi tavoillaan, ja väliin nuoskaa lumen, ja taas jäädyttää.
mutta jos talo, tai asuntoauto on talvellakin lämmin, eise voi siitä pilaantua, koska sillon leirialueilla olisi paljon homepesisä.
On totta, että kun auton lämmittää, se kuivuu, mutta jos se on lämmin, se ei koskaan kostu, jos ilmanvaihto on kunnossa.
Tp
Matti Asikainen
27.08.2021 13:47
Yli kaksikymmentä vuotta käytin autoa myös talvisin, mutta se ei koskaan ollut jatkuvassa lämmityksessä. Viimeisimmän auton lämmityksen laitoimme ohjelmoidusti käyntiin aamuyöllä (tolppasähkö 2 h) ja herättyä kellon kääntö ja kaasu mukaan. Ajon aikana vain ohjaamon ilmastointilämmitys.
Sanoisin, että jatkuva lämmitys on rahan tuhlausta, elleivät käyttökatkot ole vain päivän pituisia. Katto vain tyhjäksi lumesta, että tuuletus toimii.
Toivo Koistinen
28.08.2021 09:08
Tottahan se on, kun varsin kalliin kapineen ostaa, niin ei kannata turhaan rahaa tuhlata. Onko sitten tuo lämmitys turhaa, kuten joillain ihmisillä kesämökillä ympärivuuen lämmöt päällä
Ei minua kehuta kun tarvikeliikkeessä, ja korjaamolla, kun esimerkiksi vaihdatan öljyt sekä laatikkon, että koneeseen jokavuosi, vaikka muutaman tuhat kilometriä ajan.
Jos minä saan noilla toimilla kestämään tuon loppuiän, niin menikö raha hukkaan, olisiko kestänyt vähemmälläkin, en varmaaankaan sitä mieti arkun reunalla.
harrastus maksaa..
Mutta kaikenkaikiaan olet saannu nyt hyvää tietoo asiasta.
Tp
Kari Rautiainen
28.08.2021 09:57
Kuvitteleppa vaunuliikkeen pihalla ne 100 vaunua ja autoa kun talven siellä seisoo. Kukapa niitä lämmittäs.
Toivo Koistinen
28.08.2021 10:29
Eipä kukaan, ja ostajahan se sitten katsoo mitä saa. En minä kiellä pitämästä kylmillään, kuten niitä monia leireilläkin kylmillään olevia, ja niitä kesämökkejä.
Oma mielipide on, että kun talo on lämmin ympärivuuen niin kyllä se sille on parasta, ja myös asuntovaunulle.
Mutta omistaja päättää miten tekee.
Ei minullakaan ole lämpimänä, mutta pitihän minun pistää ladon takaseinään iso reikä, ja rakentaa siihen sille oma talli, johon sen peruuttelen ladon läpitte.
Maksohan se mielenrauhan, ja katon siivoamisen lumesta vältelyn hankkiminen, mutta sielläpä se köllöttelee suojassa maailman tuulilta, ja tuiskuilta.
Nojoo, on mulla oikein märkänä syyslosokelilä lämmitin siellä sisällä, mutta muuten kylmillään.
Kuitenkin aloittaja on saanu hyviä mielipiteitä, ja neuvoja, mikä on hyvä.
Tp
Simo Nousiainen
28.08.2021 20:33
En minäkään ajatellut juuri uusittua autoa pitää lämpimänä talven yli, mutta rakensin kyllä katoksen sille jotta on säältä suojassa edes ylhäältä päin.
Kaava menee juurikin noin ilman häviöitä.
1kw tuskin riittää pitkässä kovassa pakkasjaksossa huonosti eristetyissä autoissa, mutta häävimmissä varmasti pysyy plussalla.
En varmaksi sano, mutta peilaten esimerkiksi omaan vanhaan autotalliin niin tein enemmän hallaa huonolla lämmityksellä talvisin kuin että olisin sen kylmänä pitänyt.
Kari Rautiainen
28.08.2021 22:12
Kyse on lämpötilaerosta. Ei siellä tarvii lämmin olla vaan lämpösempää kun ulkona.
No sitte tuo matematiikka, se on just noin sillon kun lämmitetään. Kun haluttu lämpö on saavutettu niin sen ylläpito ottaa paljon vähemmän.
Petteri Haverinen
29.08.2021 07:38
Tehtaan ohjekirjassa lukee, että laita matkailu-auton lämmitys täysille 1 vrk ennen talvireissua ja samalla ilman vaihtoa auki, niin poistuu kosteus. Siis nestekaasulla lämmitys.
Rauno Riitinki
29.08.2021 12:23
Minä pidän talven yli vaunussa pakkasvahtia (200W). Se ei tee sähkölaskuun suurta rasitetta, mutta pitää sisätilan kaiken aikaa n. 5 astetta lämpimämpänä kuin ulkoilma. Tuo riittää hyvin estämään kosteuden tiivistymistä minnekään, jos asellainen riski ylipäänsä on olemassa, jota epäilen.
Toivo Koistinen
29.08.2021 13:38
Tuli mieleen omasta kokemuksesta, Kun karja lähti, ja navetta jäi kylmilleen, nin alkoi ilmetä lattiassa, ja muuallakin huonontumista.
Laitoin 9 kw puhallin lämmityslaitteen, jota pitelen talvisin päällä päivässä tunnin kaksi, ja hajoaminen rauhottu.
En ole laskenu mitä se maksaa, ja mitä kellarin siellä vuosia ollut ilmankuivaaja puhallellessaan.
Kuitenkin kiinteistön kunto on tärkeempi, kun muutaman satasen vuosittainen kulu. Lämmitänhän minä kolomasti viikkoon 6 kw kiukaalakin saunan, ja siellä ollaan yhteeensä kymmenkunta minnuuttia kerralla.
Elämä maksaa, mutta..
Tp
Alf Lindblom
29.08.2021 19:56
1 kW pystyy kulkimesta riippuen muodostamaan noin 17 - 20 asteen lämpötilaeron ulkolämpötilaan nähden, 2 kW noin tuplaten. Pienemmän lämpötilaeron ylläpitoon vaikuttaa niin monta tekijää että kulutusmittari on ainoa oikea väline antamaan vastauksen.
Heimo Turunen
29.08.2021 23:21
Jatkuva käyttö taitaa lyhentää Truman tuulettimen ikää. Orgin puolella se on mainittu.
Toivo Koistinen
30.08.2021 06:55
Eikö ne lämmityslaitteet ole tarkotettu jatkuvaan käyttöön. Mutta onhan sekin, että vie sinne ulkotilaan tarkotetun lämmityslaite patterin, kun se kuiten on tolppasähön nokassa.
Tuli mieleen, että syyskuussa kun miten ilmat kostuu, ja jähtyy, nin tuonne maaliskuulle on melekiin se aika, mikä on sitä todellista talven aikaa
Tp
Timo Haapanen
30.08.2021 07:23
Lyhentää tietysti, tuntimäärät voivat olla satakertaisia todelliseen käyttöön nähden. Itse lämmittäisin erillisellä lämmittimellä esim. auton sisätilalämmitin tai joku öljytäytepatteri. Tietysti kaksoispohjat ja jotkut nurkat jäävät kylmiksi joten vedet pitää poistaa.
Jättäisin asunto-osan laturinkin huilaamaan ja vetäisin johdon suoraa lämittimeen. Töissä se laturikin on piuhan päässä.
Kaiken kaikkiaan kannattaa miettiä onko lämmittämisessä järkeä.
@timppa
Toivo Koistinen
01.09.2021 09:31
Mitäpä sitä miettii onko järkee. Eihän koko kapineen omistamisesa ole järkee. Vuokraa, niin ei ole huolta hoidosta, ja huollosta, eikä pääoma kulusta. Niinhän kesämökkejäkin, ja viikko-osakkeitakin paljon vuokrataan.
Kyse on omasta mielen rauhasta varsin kalliin, ja kallilla pidettävän kesämökin hoidossa.
Paljon seisoo autoa, vaunua ulkona ilman mitään, ja minäkin oman mielenrauhan takia tei kokonaisen talliosan, ja vaikka itsesanon hyvän.
Tässä letkasa oli järkeä se, että siinä tuli esiin eripuolilta erilaisen mahollisuudet tässä kysymyksessä.
Tp