ALDE 3020 lorina ääni
Matti Ryhänen
21.09.2017 16:08
Vaunu on Fendt Bianco 2015 Alde 3020 lämmityksellä .Kiertovesipumpun olessa maksimi asennossa kuuluu jatkuva lorina,onko jäjestelmässä ilmaa vai mistä moinen johtuu? Akaisemmin sain neuvon,että kääntää kiertovesipumpun säädön kakkos asentoon,jollion lorina väheni,mutta lämpötila oli liian korkea makuu tilassa ja oleskelutilassa oli huomattavasti viileämpää,vaikka pitäisi olla toisin päin.Paisuntasäiliön nestetaso on normaalissa korkudessa. Hyviä neuvoja otetaan vastaan,kiitos.
Jarmo Välimäki
21.09.2017 21:37
Ei kai ilmaa ole pattereis. . JV
Matti Ryhänen
25.09.2017 19:27
Heitti herjan ohajuspanelin näytössä:Overheat red fail.Käyttöohjeen mukaan ylikuumenemissuoja on lauennut,voi johtua järjestelmässä olevista ilmataskuista,joten varmaankin pitäisi ilmata kun kuuluu se kurluttava äänikin,niin kuin käyttöohjeessa sanotaan.
Lötynyt yksi ilmausruuvi oikean vuoteen jalkopäästä sivulasin alareunasta.Uskaltaako yrittää itse ilamta,kun vaunu on talvipaikalla aika kaukana huoltopisteistä.Kokemusta on kyllä autojen jäähdytysjärjestelmien ilmauksesta.
Matti Ryhänen
25.09.2017 19:28
Tämä viesti tuli siis kaasulla lämmittäessä.
Matti Ryhänen
25.09.2017 19:34
Siis se herja ohjauspanelin näytöllä.
Petteri Iltanen
11.10.2017 09:29
Eikö sieltä muistaakseni pysty laittamaan kiertovesipumpun pyörimään koko ajaksi?
Matti Ryhänen
11.10.2017 09:56
Olikin vikaa anturissa,joka aiheutti Alden menemisen vikatilaan,jolloin se lopetti toimintansa aina tunnin välein. Piti hinata vaunu huoltoon 120km talvipaikalta,huollossa vaihdettiin johdonpätkä ja jokin anturi ja lysti maksoi vielä 200€+ ja polttoaineet edestakaisin.Onneksi emme kerenneet laittaa etutelttaa.Yritin saada vikaa takuuseen,mutta takuuaika oli loppunut pari kuukautta sitten eikä vaunun valmistajalta joustoa löytynyt Saksalaiseen tyyliin,siis sama systeemi kuin autoissa. Kyllä meni vähän luotto Aldeen.Edellisessä vaunussa oli Truma ja se toimi aina ilman ongelmia.
Tässä vielä kuva ohjauspanelista.
Matti Ryhänen
11.10.2017 09:59
Nyt on kyllä lorinakin loppunut,mutta kalliiksi tuli.
Perttu Kaasinen
11.10.2017 13:39
Eikös alde ja truma ole saman omistajan hallussa,ei taida laitteet tulla paremmiksi vaikka olisi kuinka suuri konserni.
Raimo Hytönen
11.10.2017 13:45
Minun muistini mukaan Alde ja Primus pistivät joku vuosi sitten hynttyyt yhteen, ja Primus merkkiset lämmityslaitteet katosivat markkinoilta. Toki se näkyy edelleen joissakin kaasutuotteissa (painepullot ja kaasut).
Matti Ryhänen
11.10.2017 14:13
Ilmankos myös Saksalaisiin vaunuihin saa valinnan mukaan Alden tai Truman. Kokemukseni mukaan Truma on yksinkertaisempi ja samalla on vähemmän vikaherkkä,vaikkakin lämmönjako ei ole kovin tasainen,niin kuin Aldessa taas pitäisi olla. Edellisessä vaunussa oli Truma 5002 joka piti LMC 560K vaunun,lämpimänä jopa -20 aseessa, lisäksi oli myös nestekiertoinen lattialämmitys.Lämpöa kyllä riitti,mutta ei kovin tasaisesti.Tasaisen lämmön jakautumisen takia valitsimme Fendt 515 Bianco vaunuun Alde 3020 lämmityksen,jota tälläkin sivustolla on kehuttu. Se vaan tuntuu olevan vikaherkempi,koska on paljon monimutkaisempi systeemi kuin Truma. Vaunu
Aldella varusettuna oli vielä huomattavasti kalliimpi kuin Trumalla varustettu.
Harri Halinen
12.10.2017 19:42
Saattaa olla ettei sellaista tuotetta (merkkiä) ole vielä markkinoilla joihin ei tuotesarjoissa tule joko valmistusvirheitä tai alihankkijan viallisia osia. Esim. tuskin Alde/Truma niitä antureita valmistaa? Ja johdonpätkästä saa hyvän hinnan kun sen kytkee johonkin laitteeseen/osaan.
Kunhan vuosia kertyy selviää vasta millaisia vikoja tulee lisää - jos tulee.
Matti Ryhänen
13.10.2017 10:10
Juuri ja juuri sen takuuajan yli se kesti ja sitten joutui maksumieheksi. Siis Ruotsalais- Saksalaista tekniikkaa.
Japanilaisten tekemänä kestävyys ja luotettavuus olisi eri luokkaa.
Mistähän löytäisi Japanilaisen vastaavan lämmityslaitteen?
Perttu Kaasinen
16.10.2017 10:56
Tekeeköhän japanilaiset vaunuja ja m-autoja joissa olisi tekniikkakin heidän omaa.
Tuntuu siltä että lämmityslaitteiden tai yleensä tekniikan keskittyminen yhteen suureen yritykseen tuo hintaa lisää ja toiminta varmuus myös kärsii siitä.