- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Alde 3000 lämmittimen toiminnasta
Alde 3000 lämmittimen toiminnasta
Hei! Syksyllä hankittiin meille uusi vaunu (Adria 531 vm. 2004) ja siinä on minulle uusi tuttavuus tuo alde. Syksyllä tehtiin ruskareissu ja lämmitin toimi ihan OK. Nyt mielessä talviretkeilyä ja kokeilin lämmitystä pitkän reissutauon jälkeen, eikä oikeen meinannut syttyä vaikka kuulohavainnot kertoi että kaasuventtiili naksahti auki, paloilmapuhallin pyörii ihan kuuluvasti ja kipinäkin naksuttelee sen kymmenkunta sekuntia kunnes menee häiriötilaan. monen ohjekirjan mukaisen uudelleen yrityksen jälkeen sitten syttyi ja toimi normaalisti, ja kun sammutti niin syttyi heti uudestaan. Yön yli kun oli huilaamassa niin taas ongelma, lähti vasta ehkä viidennellä yrituksellä, ja toimi sitten norm. Ulkolämpötila oli noin nollan pinnassa. Lisäksi, kun vaihtaa kiertovesipumpun toiminta tilaa niin laite sammuu ja tekee kyllä itsekseen uuden käynnistyksen ja jää käynitiin. tuota vm. ominaisuutta en huomannut sillä ensimmäisellä syysretkellä. KYSYISINKIN onko tuo käynnistysongelma tullut muillekin esiin. Vanhan vaunun Primus mossahti yleensä käyntiin heti ensiyrittämällä vaikka pakkastakin oli joskus reilusti. Epäilen että ei vaan saa heti kaasua, mutta kun toistakymmentä yritystä niin luulisi putkiston jo siinä täyttyvän?
Meillä Aldessa meni sytytyskärjet vaihtoon, kun oli niitä syttymisongelmia käytössä. Tosin vaihtoivat huollossa myös käyttökytkinten kortin. Kyllä lähti hyvin poltin käyntiin, kun koekäytin kolmen kuukauden seisonnan jälkeen.
JP
Hei! Tuo käynnistys ongelma taitaa sitten ollakin laajempaa, kun googlasin asiaa niin löytyihän niitä muiltakin. outoja vaivoja esim. kun pitää ensin sähkölämmittimellä esilämmittää ja sitten vasta kaasulämmitys suostuu toimimaan. Tuo kipinäkärki voi olla toki mahdollinen jos on ilmarako jostain syystä kasvanut. Ei vaan ole tuossa meidän vaunussa ihan simppeli homma tarkastaa kun pitää nostaa koko lämmitin pois asennustilastaan että saa päädyn auki josta pääsee sitten polttimeen ja kärkeen. Huollon kannalta melko kiusallinen asennus kun pitää vesi putket sekä pako/imuilma putki ym. irroittaa. No kyllähän tuo nyt syttyy kun vuorokauden jälkeen taas kokeilin, lähti jo viidennellä yrityksellä. Pointti on vaan se että milloin se ei sitteen syty ollenkaan kun on talvireissussa ja ei sähkölämmitystä käytettävissä. Pitää odotella kesää ja napata koko Alde ulos ja kattoa tuo poltin/kärki systeemi. Kommentteja asiasta olisi kiva kuulla, siis mistä vikoja on löytynyt. Luulin tuota Aldea varmatoimiseksi mutta melkoinen vikapesäke sekin monin osin.
Voisiko vika olla paloilmapuhaltimen liian pienessä pyörintänopeudessa pitkän pakkasseisonnan jälkeen. Kun laite on lämmin, niin puhallin pyörii helpommin ja paloilma riittää. Auttaisiko kenties moottorin laturin käyttäminen tai verkkosähköön kytkeytyminen alkuvaiheessa, jolloin jännite olisi pari Volttia isompi ja puhaltimella enemmän potkua?
.....Ei vaan ole tuossa meidän vaunussa ihan simppeli homma tarkastaa kun pitää nostaa koko lämmitin pois asennustilastaan että saa päädyn auki josta pääsee sitten polttimeen ja kärkeen-----
On aivan käsittämätöntä että lämmitin monessa kulkimessa asennetaan noin. Se lämmittimen pääty pitäisi olla helposti tarjolla, vääriinpäin asennettu tulkitsisin jo asennusvirheeksi.
Lähtökohtaisesti kaikki laitteet kaipaa huoltoa, liki vuosittain. Matka kulkimien valmistajien taholla suunnittelu vaiheessa ei ole asiaa mietitty lainkaan huollon näkökulmasta. Hieman oikoen kerrottuna. Ensin rakennetaan auton eristetty lattia - sen päälle rakennetaan sähköt, vedet säiliöineen, viemärit sailiöineen ja lämmityksen kierto putket. Näiden päälle lätkäistään lattia jonka päällä liikutaan, sitten rakennetaan 12V johdot ja Alden pannu seinä pattereineen. Lopuksi kaapit ja istuin laatikot, unohtaen huolto miehen tarpeet.
Olen tehnyt Alden pannulle kaapin väli seinään huolto luukun ja sieltä pääsee vaihtamaan pannun osat purkamatta koko autoa. Kyllä Alde on minun valintani vielä seuraavaankin autoon kaikesta huolimatta. H
Samalla lailla Trumakin korjauksia tarvitsee. Nimenomaan korjauksia, en nimittäisi huolloksi sellaista työtä jossa toimimaton osa vaihdetaan uuteen. Piirikortin ja puhaltimien hajoaminen on aika yleistä.
Siihen nähden että Truma on moninkerroin yleisempi kuin Alde on Truman vikoja vähän.
@timppa
Tuota Reikää kaapin seinään minäkin mietin, mutta harmikseen toisella puolella on pesallas alakaappeineen. ei edes kannattanut miettiä pidempään. Alden asennus ohjeessakin kyllä mainitaan tuo asia, että päätyluukku pitää päästä avaamaan. Eli virheellinen asennus tässä Adria vaunussa. Polttimen ja sen myötä sytytyskärjen tarkastus/vaihto on noin vartin homma jos luukun saa auki. Tässä tapauksessa pitää ensinnäkin tyhjentää glykoliverkko jossa ei varmaankaan ole tyhjennysproppua vaan lirutettava jostain patterin letkuliitoksesta se minkä pois saa. Sitten pakoputki joka on asiallisesti eristetty. Kuinkahan tuonkin saa ehjänä irti? Kun on melkein ulkoseinässä kiinni ja sitten vielä ne vesiliitokset sieltä toisesta päädystä jotka ovat parin sentin päässä toisesta kaapinseinästä. sähköliitokset on kyllä hyvin esillä. Epäilen, jos varovaisuutta noudattaen suorittaa nuo edellämainitut hommelit niin Alde ei ole työpöydällä irtonaisena ainakaan alle parin tunnin. ja kaikki nuo em.asiat huoltopäädyn irroittamisen jälkeen olisi olleet kaksi ruuvia ja kaasuputken U lenkki irti niin poltin olisi hyppysissä.
MATTI ASIKAINEN kirjoitti tässä ketjussa puhaltimen mahdollisesta heikosta tehosta kun on kylmä. Näitäkin on kuulemma ollut, Mutta Alden käynnistys järjestys on ymmärtääkseni niin, että ensin käynnistyy puhallin ja sen tuottamaa painetta vahtii painekytkin, joka sitten antaa elektroniikalle luvan avata kaasun magneettiventtiilin ja sen jälkeen kipinämuuntaja alkaa antaa sytytyskärjelle jännitettä muutamaksi sekunniksi ja jos liekkitunnistin ei havaitse sitä syttymistä, niin kaasuventtiili sulkeutuu ja häiriö valo syttyy. sitten hiukan odottelua ja uusi yritys. Minulla tuo magneettiventtiili aukeaa ja kipinän äänikin kuuluu sisältä selvästi. Jotenka uskoisin paloilmapuhalluksen olevan ok. Epäilen sitä, että sytytin kärki on jotenkin väärällä etäisyydellä polttimesta tms. Vaikea sanoa kun ei tosiaankaan saa esiin. Löysäsin putkiliitostakin magneettiventtiilin jälkeen ja kaasuvirtaus oli havaittavissa heti parin sekunnin sulkuhanan avaamisen ajan. Lisäksi tuo liian pitkä kipinäväli saattaa olla vahingollinen tuolle kalliille kipinämuuntajalle, jos tuon kanssa kovasti leikkii. Kerron miten asia etenee kunhan saan purettua. taitaa mennä kevääseen. Mutta jos jollakin on lisää omia kokemuksia tai tietoa tuosta em. käynnistys vaivasta niin kiitollisena otan vastaan tietoa.
Pakoputkessa ei eristettä ole. Sydeemissä on kaksi putkea päällekkäin, sisempi on pakoputki ja ulompi paloilman sisääntulo. Paloilma kulkee siinä pakoputken ympärillä sisäänpäin ja jäähdyttää ulos tulevaa 'pakoputkea'
@timppa
Juu tuo oli tiedossa. Kiitoksia. Tässä on lisäksi laitteesta lähelle kattoa pujotettu neopreenin tuntuista putkea ihan laitteen takaseinään asti kiinni peittäen klemmarin siis tekee 90 asteen kulman. Arvelin vaan että kuinkahan liukuu senverran ylöspäin että saa pakokaasu/paloilma liitoksen auki. Onhan se toki saatu siihen alunperinkin pujotettua ja halkaistakin sen voi jos ei muuten pääse liitokseen käsiksi. Tuo on se ehkä helpoin osio hommelissa. Glykoli putkissakin on lähellä laitetta liitos jotenka ei ehkä tarvitse yrittää niitä irti lämmittimen natsasta, ei meinaan onnistu kun on seinä siinäkin vastassa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.