Aisapaino?

Veli-Pekka Merikallio 20.05.2022 11:41

Eka matkailuvaunu käytössä, useampien matkailuautojen jälkeen.

Ihmetyttää tuo Hobbyn Excelsiorin painojakaumasuunnittelu, tuntuu kuin kaikki paino tulisi aisan puolelle vaunua eli makuhuoneen puolelle, sohvaryhmässä (perässä) ei ole muuta painoa kuin vesisäiliö.

Lähes mahdotonta saada aisapainoksi 70-100kg. Kuinka kokoneemmat ovat ratkaisseet asian, ei viitsisi puntteja nostella peräpäähän? Vai onko aisapainolla edes merkitystä, veturina Sprinter.

Jori Järvinen 20.05.2022 12:24

Sama se on omassa vaunussa, parivuode edessä jonka alla isoin säilytystila jonne kertyy tietysti tavaraakin sitten eniten.
Ja sitten tottakai etukotelossa molemmat kaasupullot,vararengas ja hiukan muutakin tavaraa, johdot yms.
Ja vesisäiliökin vielä edessä...
Takana on kerrossänky jonka alla on toiseksi isoin säilytystila, sinne olen koittanut kerätä sitten kaikkea painavampaa reissussa kulkevaa tavaraa.
Tuntuu että vaunut on suunniteltu siten että aisapainon saaminen hyväksi on melko hankalaa.
Hyvä ja tukeva (toisin sanoen iso/painava) vetoauto antaa anteeksi aika paljon vaikka vaunu olisikin aisapainoinen.
Keväällä vaihdoin e-mersun nelivetoiseen skoda superbiin, oon pitänyt hyvänä vetoautona.
Joskus meillä oli iso citroen jumper paku, oli hyvä vetoautona ja sai kaikki grillit, pöydät yms.tavarat kulkeen autossa, ei tarvinut vaunuun tunkea.

Ville Säynäjäkangas 21.05.2022 16:54

Sama juttu meillä Fendtissä. Aisapaino huitelee helposti toisella sadalla. Kyllä vaunun veturina pitäisi olla ehdottomasti pakettiauto. Sinne saisi polkupyörät, kaasupullot, kalusteet ja kaikki ylimääräinen paino.

Alf Lindblom 21.05.2022 18:24

Kabessa sama tilanne. Mistähän johtuu että tällaiseen on päädytty näköjään kautta linjan. Kaaasupullojen kanssa pakkaamattoman vaunun aisapaino 120 kg, jos vaihaisi ne kompposiittipulloihin paino edelleen yli 100 kg. Kaben ohjeissa mainitaan että sopiva aisapaino noin 70 kg. Siihen ei pääse kun kuormaamalla tavaraa takaosaan. Varapyöran kun laitoin noin 1,5 metriä akselin taakse niin painon sai sopivaksi, mutta ei kai näin pitäisi olla. Mielenkiintoista olisi tietää syyt. Onneksi vetoautona paku jolloin suurikin aisapaino ei ole pahempi ongelma.

Ville Säynäjäkangas 21.05.2022 18:37

Valmistajat todennäköisesti suojelevat itseään, ettei vahingossakaan tollokaan lastaaja joudu onnettomuuteen liian pienellä tai jopa negatiivisella aisapainolla.

Jori Järvinen 21.05.2022 21:24
Ville Säynäjäkangas

Valmistajat todennäköisesti suojelevat itseään, ettei vahingossakaan tollokaan lastaaja joudu onnettomuuteen liian pienellä tai jopa negatiivisella aisapainolla.

Voi pitää paikkansa, paljon vaarallisempi on liian pieni kuin iso aisapaino.

Veli-Pekka Merikallio 22.05.2022 17:53

Noh, onneksi en ole ainoa, jolla aisapaino ei tule koskaan olemaan suosituksien mukainen, toiselle sadalle huitelee reippaasti, katsellaan nyt, miten Sprintteri alkaa käyttäytyä.

Ja, jos tuo vaunuilu alkaa tuntua työläältä, siirrytään siihen viimeiseen leirintämatkailuvaiheeseen eli tilavalla Mersun Glk:lla leirintämökkeihin, motelleihin, hotelleihin ja fillarit tukevalla telineellä auton vetokoukussa.
Kulkee nuo motariosuudetkin Euroopassa joutuisammin ja noita yöpymispaikkojahan on pilvin pimein.

Alpo Kontinaho 23.05.2022 22:35

Mulla vetoautona 4veto hiluxsi ja vaunu 450 solifer ja koettanut saada aisapainon 100 kiloseksi. ja sillä auton ajettavuus paranee, löytyy jopa takajousetkin. A.K

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.